
Mitä kohderyhmiä tavoitan Facebook-mainonnalla?
Facebook on tehokas mainosalusta, jonka avulla voit löytää tarkkaan kohdennetun yleisön maksetulle mainonnalle. Lue lyhyt tietopaketti Facebookin kohderyhmätyökaluista!
Käytä dataa Facebook-mainonnan suunnittelussa
Ennakkoluuloisesti voitaisiin ajatella, että Facebookista löytää nykyään vain varttuneempaa väkeä. Voi jossain määrin pitää paikkansa, mutta Facebook-mainonta on edelleen tätä päivää - myös sen takia, että Instagram ja Whatsapp (ja niiden keräämä data) ovat saman yrityksen hallussa.
Se, ketä Facebookilla voidaan tavoittaa, ei ole kovinkaan yksiselitteistä vastausta. Tärkeintä olisi ajatella ennemminkin: miten juuri sinun kohderyhmäsi käyttäytyy ja onko Facebook hyvä paikka mainostaa esimerkiksi muun mainonnan tukena tai jopa pääasiallisena mainosalustana. Hyödynnä dataa päätöksenteossa - tulokset voivat olla yllättäviä!
Koska sosiaalinen media kerää käyttäjistään mielettömän määrän dataa, alustoilla voidaan rajata hyvinkin tarkasti erilaisiin kriteereihin perustuvia kohderyhmiä. Kun ymmärrät yleisöäsi ja mistä he ovat kiinnostuneita, voit luoda mainoksia, jotka resonoivat kohdeyleisössäsi.
Voit luoda myös omia kohderyhmiä tarjoamalla omaa dataasi, kuten sähköpostilistoja tai verkkosivujen vierailuja Facebookin käyttöön. Nämä kohdentamisvaihtoehdot antavat sinulle mahdollisuuden tavoittaa paljon laajempi yleisö sekä löytää ihmiset, jotka todennäköisesti reagoivat mainoksiisi.

Hyödynnä Facebookin kohderyhmätyökaluja
Facebook-mainonnan kohderyhmätyökalut mahdollistavat mainonnan kohdentamisen hyvinkin monipuolisesti. Voit kohdentaa Facebook-mainontaa esimerkiksi seuraavien kriteerien perusteella:
- Ikä: Mainonta voidaan kohdentaa tietyn ikäryhmän käyttäjille, kuten 18-24 25-34 tai 35-44 vuotiaat ihmiset.
- Sukupuoli: Voit kohdentaa mainoksesi tietyn sukupuolen käyttäjille, kuten miehille tai naisille.
- Sijainti: Mainonta voidaan kohdentaa tietyn sijainnin tai alueen käyttäjille, kuten tietylle maalle, osavaltiolle tai kaupungille.
- Kieli: Voit kohdentaa mainoksesi tiettyä kielen puhuville käyttäjille.
- Sivilisääty: Kohdenna mainoksesi käyttäjien suhdetilan perusteella, kuten sinkuille, naimisissa oleville tai sitoutuneille.
- Koulutustaso: Voit kohdentaa mainoksesi käyttäjien koulutustason perusteella, kuten yläasteen päättäneille, yliopistossa valmistuneille tai jatko-opiskelijoille.
- Ammattinimike: Mainonta voidaan targetoida myös käyttäjien ammattinimikkeen perusteella. Mikäli haluat tavoittaa tietyt päättäjät kuten toimitusjohtajat, markkinointipäälliköt tai insinöörit, tämä työkalu on oivallinen siihen.
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä monista demografisista tekijöistä, joita voit käyttää Facebook-mainostesi kohdentamiseen. Harkiten valitsemalla kohdentamiskriteerisi voit tavoittaa tietyn yleisön, joka on todennäköisimmin kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi.
Voit myös hyödyntää seuraavia Facebookiin sisänrakennettuja kohderyhmätuokaluja. Seuraavaksi esittelemme pari niistä.

Audience Insights-työkalu
Hyödynnä Audience Insights-työkalua luodaksesi kohderyhmä Facebookiin. Voit luoda sen avulla omia kohderyhmiä eri tietojen perusteella.
Tässä muutamia kriteerejä, jotka liittyvät osittain myös edelliseen listaukseen demografisesta kohdennuksesta:
- Demografiset tiedot: ikä, sukupuoli, sijainti, ym.
- Sivuston tykkäykset: Luettelo sivuista, joita yleisösi tykkää Facebookissa.
- Käyttäjän toiminta: Tietoa siitä, kuinka yleisösi käyttäytyy Facebookissa, mukaan lukien heidän toimintansa Facebookissa ja Instagramissa.
- Ostokäyttäytyminen: Voit käyttää kohderyhmän määrityksessä tietoja asiakkaan ostokäyttäytymisestä, mukaan lukien heidän verkko- ja offline-kulutustottumuksista.
- Videonäkymät: Hyödynnä tietoa yleisösi videonkatselutavoista, mukaan lukien ne videon tyypit, joita he katsovat ja kuinka kauan he katsovat niitä.
Kun käytät Audience Insights -työkalua, auttaa se sinua ymmärtämään millainen sinun kohderyhmäsi ovat ja mistä he ovat kiinnostuneita, jotta voit tehdä tehokkaampia mainoksia. Kohdentaminen on tärkeä näkökulma erityisesti Facebook-mainonnan tuottavuuden maksimoinnissa.
Tietoa hyödyntämällä voit tehdä kohdeyleisöllesi suunniteltua mainontaa, joka on todennäköisemmin tehokkaampaa lopputulosten kannalta.

Kaksoisolentoryhmät (lookalike targeting)
Saman tyyppisten kohderyhmien tavoittamisen voidaan käyttää Facebookin kaksoisolentoryhmät -työkalua.
Kaksoisolentoryhmillä voi tavoittaa samanlaisia asiakkaita ja yleisöä, kuin mitä sinulla on tällä hetkellä. Toiminnallisuutta kutsutaan "lookalike tarketing"-markkinoinniksi ja voit tavoittaa sen avulla uusia ihmisiä, jotka todennäköisesti voisivat olla kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.
Lookalike targetingin avulla tunnistat minkälaisia piirteitä tämänhetkisillä asiakkaillasi tai faneillasi on Facebookissa ja markkinoit suoraan heille. Tällä tavalla samoja piirteitä omaavat ihmiset, jotka eivät ikinä ole kuullutkaan sinusta voivat saada markkinointia kohdennetusti.

Facebook-mainonta ja sen kohdentaminen - yhteenveto
Kuten huomaat, Facebookin tarjoamat kohdennusmahdollisuudet ovat laajoja ja niiden avulla voit löytää todennäköisesti ihmiset, jotka klikkaavat tai kommentoivat mainoksiasi.
Kun ymmärrät kohdeyleisösi tarpeet ja käytät oikeaa kuvaa sekä kieltä, voit luoda mainoksia, jotka ovat todennäköisimmin menestyviä ja ajavat liikennettä verkkosivuillesi ja parantavat liiketoimintaasi.
Audience Insights-työkalun avulla voit kohdentaa mainontasi tarkemmin ja saat ymmärrystä kohdeyleisöstäsi. Tietämällä ihmisten mielenkiinnon kohteet sekä tarpeet voit valita oikeanalaisen sisällön mainoksiisi. Oikean viestinnän avulla voit saada hyviä tuloksia ja myyntiä Facebookista.
Lue myös artikkelimme siitä, miten Ostajapersoonat auttavat markkinoinnin kohdentamisessa.