Mitä kohderyhmiä tavoitan Facebook-mainonnalla?
Oppaat ja blogit

Mitä kohderyhmiä tavoitan Facebook-mainonnalla?

Facebook on tehokas mainosalusta, jonka avulla voit löytää tarkkaan kohdennetun yleisön maksetulle mainonnalle. Lue lyhyt tietopaketti Facebookin kohderyhmätyökaluista!

Käytä dataa Facebook-mainonnan suunnittelussa

Ennakkoluuloisesti voitaisiin ajatella, että Facebookista löytää nykyään vain varttuneempaa väkeä. Voi jossain määrin pitää paikkansa, mutta Facebook-mainonta on edelleen tätä päivää - myös sen takia, että Instagram ja Whatsapp (ja niiden keräämä data) ovat saman yrityksen hallussa.

Se, ketä Facebookilla voidaan tavoittaa, ei ole kovinkaan yksiselitteistä vastausta. Tärkeintä olisi ajatella ennemminkin: miten juuri sinun kohderyhmäsi käyttäytyy ja onko Facebook hyvä paikka mainostaa esimerkiksi muun mainonnan tukena tai jopa pääasiallisena mainosalustana. Hyödynnä dataa päätöksenteossa - tulokset voivat olla yllättäviä!

Koska sosiaalinen media kerää käyttäjistään mielettömän määrän dataa, alustoilla voidaan rajata hyvinkin tarkasti erilaisiin kriteereihin perustuvia kohderyhmiä. Kun ymmärrät yleisöäsi ja mistä he ovat kiinnostuneita, voit luoda mainoksia, jotka resonoivat kohdeyleisössäsi.

Voit luoda myös omia kohderyhmiä tarjoamalla omaa dataasi, kuten sähköpostilistoja tai verkkosivujen vierailuja Facebookin käyttöön. Nämä kohdentamisvaihtoehdot antavat sinulle mahdollisuuden tavoittaa paljon laajempi yleisö sekä löytää ihmiset, jotka todennäköisesti reagoivat mainoksiisi.

Facebook-mainonta ja kohderyhmätuokalu

Hyödynnä Facebookin kohderyhmätyökaluja

Facebook-mainonnan kohderyhmätyökalut mahdollistavat mainonnan kohdentamisen hyvinkin monipuolisesti. Voit kohdentaa Facebook-mainontaa esimerkiksi seuraavien kriteerien perusteella:

  • Ik√§: Mainonta voidaan kohdentaa tietyn ik√§ryhm√§n k√§ytt√§jille, kuten 18-24 25-34 tai 35-44 vuotiaat ihmiset.
  • Sukupuoli: Voit kohdentaa mainoksesi tietyn sukupuolen k√§ytt√§jille, kuten miehille tai naisille.
  • Sijainti: Mainonta voidaan kohdentaa tietyn sijainnin tai alueen k√§ytt√§jille, kuten tietylle maalle, osavaltiolle tai kaupungille.
  • Kieli: Voit kohdentaa mainoksesi tietty√§ kielen puhuville k√§ytt√§jille.
  • Sivilis√§√§ty: Kohdenna mainoksesi k√§ytt√§jien suhdetilan perusteella, kuten sinkuille, naimisissa oleville tai sitoutuneille.
  • Koulutustaso: Voit kohdentaa mainoksesi k√§ytt√§jien koulutustason perusteella, kuten yl√§asteen p√§√§tt√§neille, yliopistossa valmistuneille tai jatko-opiskelijoille.
  • Ammattinimike: Mainonta voidaan targetoida my√∂s k√§ytt√§jien ammattinimikkeen perusteella. Mik√§li haluat tavoittaa tietyt p√§√§tt√§j√§t kuten toimitusjohtajat, markkinointip√§√§llik√∂t tai insin√∂√∂rit, t√§m√§ ty√∂kalu on oivallinen siihen.

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä monista demografisista tekijöistä, joita voit käyttää Facebook-mainostesi kohdentamiseen. Harkiten valitsemalla kohdentamiskriteerisi voit tavoittaa tietyn yleisön, joka on todennäköisimmin kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi.

Voit myös hyödyntää seuraavia Facebookiin sisänrakennettuja kohderyhmätuokaluja. Seuraavaksi esittelemme pari niistä.

Sosiaalisen median mainonta

Audience Insights-työkalu

Hyödynnä Audience Insights-työkalua luodaksesi kohderyhmä Facebookiin. Voit luoda sen avulla omia kohderyhmiä eri tietojen perusteella.

Tässä muutamia kriteerejä, jotka liittyvät osittain myös edelliseen listaukseen demografisesta kohdennuksesta:

  • Demografiset tiedot: ik√§, sukupuoli, sijainti, ym.
  • Sivuston tykk√§ykset: Luettelo sivuista, joita yleis√∂si tykk√§√§ Facebookissa.
  • K√§ytt√§j√§n toiminta: Tietoa siit√§, kuinka yleis√∂si k√§ytt√§ytyy Facebookissa, mukaan lukien heid√§n toimintansa Facebookissa ja Instagramissa.
  • Ostok√§ytt√§ytyminen: Voit k√§ytt√§√§ kohderyhm√§n m√§√§rityksess√§ tietoja asiakkaan ostok√§ytt√§ytymisest√§, mukaan lukien heid√§n verkko- ja offline-kulutustottumuksista.
  • Videon√§kym√§t: Hy√∂dynn√§ tietoa yleis√∂si videonkatselutavoista, mukaan lukien ne videon tyypit, joita he katsovat ja kuinka kauan he katsovat niit√§.

Kun käytät Audience Insights -työkalua, auttaa se sinua ymmärtämään millainen sinun kohderyhmäsi ovat ja mistä he ovat kiinnostuneita, jotta voit tehdä tehokkaampia mainoksia. Kohdentaminen on tärkeä näkökulma erityisesti Facebook-mainonnan tuottavuuden maksimoinnissa.

Tietoa hyödyntämällä voit tehdä kohdeyleisöllesi suunniteltua mainontaa, joka on todennäköisemmin tehokkaampaa lopputulosten kannalta.

Sosiaalisen median markkinoinnilla voi tavoittaa monipuolisesti eri kohderyhmiä

Kaksoisolentoryhmät (lookalike targeting)

Saman tyyppisten kohderyhmien tavoittamisen voidaan käyttää Facebookin kaksoisolentoryhmät -työkalua.

Kaksoisolentoryhmillä voi tavoittaa samanlaisia asiakkaita ja yleisöä, kuin mitä sinulla on tällä hetkellä. Toiminnallisuutta kutsutaan "lookalike tarketing"-markkinoinniksi ja voit tavoittaa sen avulla uusia ihmisiä, jotka todennäköisesti voisivat olla kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Lookalike targetingin avulla tunnistat minkälaisia piirteitä tämänhetkisillä asiakkaillasi tai faneillasi on Facebookissa ja markkinoit suoraan heille. Tällä tavalla samoja piirteitä omaavat ihmiset, jotka eivät ikinä ole kuullutkaan sinusta voivat saada markkinointia kohdennetusti.

Kaksoisolentoryhmät Facebook-mainonnassa

Facebook-mainonta ja sen kohdentaminen - yhteenveto

Kuten huomaat, Facebookin tarjoamat kohdennusmahdollisuudet ovat laajoja ja niiden avulla voit löytää todennäköisesti ihmiset, jotka klikkaavat tai kommentoivat mainoksiasi.

Kun ymmärrät kohdeyleisösi tarpeet ja käytät oikeaa kuvaa sekä kieltä, voit luoda mainoksia, jotka ovat todennäköisimmin menestyviä ja ajavat liikennettä verkkosivuillesi ja parantavat liiketoimintaasi.

Audience Insights-työkalun avulla voit kohdentaa mainontasi tarkemmin ja saat ymmärrystä kohdeyleisöstäsi. Tietämällä ihmisten mielenkiinnon kohteet sekä tarpeet voit valita oikeanalaisen sisällön mainoksiisi. Oikean viestinnän avulla voit saada hyviä tuloksia ja myyntiä Facebookista.

Lue myös artikkelimme siitä, miten Ostajapersoonat auttavat markkinoinnin kohdentamisessa.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa? ūü§Ē

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme ūüĎá

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‚Äć
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.