Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Hakukoneoptimointi (SEO) auttaa sivustoasi löytymään hakukoneista paremmin. Lue lisää!

Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Hakukoneoptimointi osana verkkosivujen kehittämistä

Hakukoneoptimointi (SEO), eli "Search Engine Optimization" tarkoittaa verkkosivun teknistä optimointia, verkkosivujen sisällön muokkaamista käyttäjäystävälliseksi sekä ulkoisten linkitysten kehittämistä.

Lähtökohtaisesti asiakas etsii internetistä tietoa. Optimoimalla sivustosi sekä asiakastasi, että hakukoneita varten, tulet paremmin ihmisten tekemissä Google-hauissa esille. Kun sivusto toimii hyvin, ihmiset viettävät sivustollasi enemmän aikaa ja saat enemmän konversioita, eli kauppaa.

Hakukoneoptimointi on loppujen lopuksi yksinkertaista. Se pitää kuitenkin sisällään monta eri aihealuetta, vaatii jonkin verran ymmärrystä ja manuaalista työtä. Lue lisää mitä kaikkea hakukoneoptimointi (SEO) pitää sisällään ja miksi sitä kannattaa tehdä.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Suurin osa verkkosivustosi liikenteestä tulee Googlen kautta. Tämä fakta silmällä pitäen kannattaa, hakukoneoptimointiin kannattaa käyttää aikaa.

Otetaan esimerkiksi se, että myyt verkkokaupassasi tuotteita. Mistä saat uusia asiakkaita? Tähän on yleisesti ottaen kolme tapaa: maksettu mainonta, ansaittu mainonta ja orgaaninen näkyvyys. Hakukoneoptimointi ja oma sisällöntuotanto on suhteellisen kustannustehokas tapa lisätä näkyvyyttä ja se kannattaa varsinkin silloin, kun haluat madaltaa suoria asiakashankinnan kustannuksia.

Toki voit käyttää Google hakusanamainontaan vaikka 100 euroa päivässä eli 3000 euroa kuukaudessa, mutta miten varmistat, että saat käyttämäsi 3000 eurolle oikeaa tuottoa?

Ajattele asiakastasi, löytääkö hän etsimänsä?

Sanotaan, että asiakas päätyy Google-mainoksen kautta sivustosi etusivulle. Löysikö hän etsimänsä? Todennäköisesti ei, jos hän etsi jotain tiettyä tuotetta. Parempi vaihtoehto etusivun sijaan olisi tarjota asiakkaalle tietoa hänen etsimästään tuotteesta, tuotteen omalla laskeutumissivulla. Koska mikäli asiakkaasi ei löydä etsimäänsä laskeutumissivulta, silloin onkin jo myöhäistä ja asiakkaasi menee kilpailijalle.

Kun sivustosi on hakukoneoptimoitu ja suunniteltu teknisesti ja asiakaskokemuksen näkökulmasta oikein, saat maksullisen näkyvyyden lisäksi ilmaista näkyvyyttä Googlessa ja parannat maksullisen mainonnan tuloksia, kun ihmiset löytävät aina oikeaan paikkaan sivullasi lukemaan juuri heitä auttavaa tietoa.

Ota hakukoneoptimointi ensimmäiseksi askeleeksi digimarkkinoinnissa. Se on kaikelle muulle tekemiselle hyvä perusta ja siksi erittäin suositeltavaa, mikäli et ole sitä vielä ajatellut!

Asiakaskokemus edellä hakukoneoptimoinnissa

Mitä hakukoneoptimointi pitää sisällään?

Hakukoneoptimointi on sivustosi sisällön muokkaamista siten, että ihmiset löytävät sivustosi tietyillä hakusanoilla hakukoneesta, kuten esimerkiksi Googlesta. Hakusanoja voivat olla esimerkiksi jokin tuotteesi tai palvelusi, jota myyt. Hakukoneoptimointiin liittyy myös sivuston ulkoinen optimointi, eli ns. luotettavuus ja tekninen optimointi, eli ns. käyttäjäystävällisyys.

Hyvällä verkkosivuston optimoinnilla voit kilpailla isojakin yrityksiä vastaan ja omien blogitekstien avulla saat parempaa hakukonenäkyvyyttä. Tarvitset vain vähän aikaa ja vaivaa. Tai sitten maksat kirjoittajalle, joka hoitaa homman puolestasi.

Mitä paremmin sivun hakukoneoptimointi on tehty, sitä paremmat "pisteet" se saa hakukoneiden, kuten Googlen hakutuloksissa. Sivustosi pisteet kasvavat kokoajan, mitä enemmän ihmiset löytävät sisältöäsi. Parhaassa tapauksessa ihmiset jakavat sivujesi sisältöä muihin kanaviin.

Googlen optimointi

Sivuston ulkoinen optimointi

Sivuston ulkoinen optimointi pitää sisällään käytännössä ne asiat, mihin et voi vaikuttaa sivujesi sisällöllä.

Ulkoinen näkökulma on hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimmistä, koska Google listaa hakutulokset myös luotettavuuden näkökulmasta. Kun verkkosivustosi on luotettava myös muiden tahojen toimesta, lisää tämä luotettavuuttasi myös Googlen silmissä ja parantaa sijoitustasi hakukoneessa. Google näkyvyyden parantaminen on tärkeä osa kustannustehokasta markkinointia, kun haluat, että ostajat löytävät palvelusi verkosta.

Hyödynnä verkostoa ja sosiaalista mediaa

Kun ihmiset jakavat sivustojasi linkkien muodossa, hakevat yrityksesi nimellä hakukoneista tai muuten vaan vierailevat sivustoillasi, tähän et voi vaikuttaa sivujesi kautta.

Vaikuttaa voit muilla tavoilla, voit ylläpitää sosiaalisen median sivustoja ja ohjata liikennettä sitä kautta sivuillesi. Monille yrityksille on koettu toimivaksi tavaksi mainostaa palveluitasi esimerkiksi Instagramissa ja sitä kautta mielenkiinto asiakkaalle herää ja hän haluaa kuulla lisää tietoa tarjoamistasi palveluista.

Hyödynnä yhteistyökumppaneita ja muita verkkosivustoja

Toki sosiaalinen media ei anna suoraa linkkiä sivustolle, koska linkki on katkaistu, mutta se lisää jonkin verran sivuston luotettavuutta myös Googlen silmissä. Erinomainen tapa luotettavien linkkien saamiseen ovat muut verkkosivustot, kuten uutissivut tai oman alasi bloggaajat. Olet varmaankin joskus nähnyt kaupallisen yhteistyön Iltalehdessä tai Kauppalehdessä? Tällainen näkyvyys auttaa myös sivuston luotettavuuden

On olemassa myös monia eri paikkoja minne voit saada yrityksesi osoitteen hakemistoon, ja sitä kautta parantaa ulkoista hakukoneoptimointiasi. Esimerkiksi järjestöillä ja erilaisilla verkostoilla voi olla kumppaniyrityksille oma listaus minne voit saada yrityksesi veloituksetta.

Hyödynnä yhteistyökumppaneita hakukoneoptimoinnissa

Sivuston sisäinen optimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi pitää sisällään kaikki toimenpiteet mihin voit suoraan vaikuttaa jo nyt. Sanamuodot, tekstin määrä, hakusanojen määrä, sivuston rakenne, otsikot, kuvaukset ja kaikki muut asiat mitä käsitellään tässäkin artikkelissa.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa oleellisesti hakutuloksiin liittyen ja siihen miten paljon saat liikennettä sivuillesi ilman maksettua mainontaa. Voit monella eri tavalla suunnitella miten haluat ihmisten löytävän sivustosi sekä saavuttuaan sivuille voit ohjata heidät tekemään ostopäätöksen.

Voisit jopa yllättyä kuinka monella yrityksellä hakukoneoptimointi ei ole kunnossa ja sen tiedon valossa voit optimoida omat sivustosi kilpailemaan paremmin markkinoilla.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi pitää sisällään kooditasolla tehtävät muutokset hakukoneita varten. Esimerkiksi Googlen automaatio käy kaikki sivustosi linkit läpi ja sitä kautta valitsee mitkä sivustot tulevat vastaan hakutuloksissa. Selkeä sivurakenne on olennainen osa teknistä hakukoneoptimointia. Google käyttää eräänlaisia botteja sivustojen läpikäymiseen.

Monet verkkosivujen julkaisualustat, kuten Webflow (jolla meidänkin verkkosivut on tehty) pitää huolen teknisestä hakukoneoptimoinnista lähes automaattisesti. Automatiikka ei kuitenkaan tee autuaaksi ja joitain asioita tulee väistämättä vastaan, jota ne eivät pysty ottaamaan huomioon ammattilaisen sijaan. Esimerkiksi liian suuret kuvat tai liiallinen koodimäärä sivustoilla voi hidastaa sivuston nopeutta ja sitä kautta toimia negatiivisesti hakutuloksissa.

Mobiilioptimointi sivustolle on nykypäivänä tärkeä osa teknistä optimointia. Puhelinta käytetään todella paljon ja monille hakukoneille mobiiliystävällisyys on isossa roolissa. Pidä huoli siis että sivustosi on myös optimoitu muillekkin laitteille kuin vain tietokoneelle!

Tekninen hakukoneoptimointi

Voinko tehdä hakuoneoptimoinnin täysin itse?

Hakukoneoptoimointi on mahdollista tehdä itse ja monet sivustojen julkaisujärjestelmät auttavat myös sen mahdollistamisessa todella hyvin. Joillain sivustoilla voi tulla suoraan hakukoneoptimointipisteitä laskeva laskuri, joka kertoo onko sivustosi hyvällä mallilla.

Internet on myös täynnä ilmaiseen sivuston analysointiin. Voit testata niiden avulla suhteellisen helposti miten nopea sivustosi on ja miltä sisältösi vaikuttaa päällisin puolin.

Toisaalta jos et ole aivan varma, kannattaa käyttää ammattilaista. Törmäämme itse päivittäin sivustoihin, jotka on tehty "hakukoneoptimoidusti", mutta sivuston tarkemmassa syynäyksessä eivät tosiasiallisesti ole lähelläkään sitä.

Tee-se-itse hakukoneoptimointi

Järjestä sivujen sisältö loogisesti

Sivuston ns. "leivänmuru" reitti kannattaa tehdä käyttäjäystävälliseksi sekä hakukoneita varten tekninen optimointi mielessä. Leivänmuruilla tarkoitetaan sivuston osoitteen (url-osoite) rakennetta esimerkiksi www.yipi.fi/palvelut.

Jos eri tuotteiden ja palveluiden sivut ovat helposti muistettavissa ja etsittävissä, on käyttäjän helppo päästä ulkomuististakin sivustolle sillä url osoitetta ei tarvitse muistaa ulkomuistista jos se on selkeästi rakennettu.

Hakukoneiden automaatio käy muun muassa sivuston leivänmururakenteen läpi ja sitä kautta varmistaa ettei sivustolla ole ns. rikkinäisiä linkkejä mitkä ei johda mihinkään.

Looginen sisältösuunnittelu

Älä ikinä kopioi tekstiä muilta sivuilta tai edes omilta sivuiltasi!

Sivustosi tekstin täytyy pitää olla autenttista. Älä siis ikinä kopioi tekstiä muualta!

Hakukoneet eivät tykkää kopioiduista teksteistä, edes omiesi sivujen sisällä. Kannattaa siis tehdä mahdollisimman monipuolista sisältöä ja välttää kopiointia viimeiseen asti.

Todella monissa sivustoissa tulee vastaan sama tekstisisältö monella eri sivuilla, mikä heikentää sivuston hakukonetulosta.

Jos haluat kopioida jonkun kivan tekstin toiselta sivustolta, niin pidä huoli että kirjoitat sen itse omilla sanoillasi puhtaaksi etkä kopioi suoraan toisen sivun tekstiä.

Hakukone voi pahimmassa tapauksessa olla näyttämättä laisinkaan sivustoasi hakutuloksissa, sillä se voi mennä kieltolistalle kopioinnin vuoksi.

Mieti avainsanoja

Avainsanat ovat merkittävässä roolissa hakukoneoptimoinnissa. Tietyt perusmuodot hakusanoissa, niiden toistaminen sekä laaja tutkimus omien hakusanojesi käytöstä auttavat pitkälle avainsanojen käyttämisessä.

Monet sanat kannattaa kirjoittaa mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa, sekä käydä läpi omaa tekstiä ja varmistaa että käytät avainsanoja mahdollisimman tehokkaasti. Saatat kertoa tekstissäsi samasta asiasta useampaan kertaan ja vahingossa käyttää epämääräisiä termejä samalla huonontaen hakutuloksia ja sivustonäkyvyyttäsi.

Avainsanat

Esimerkki avainsanan käytöstä

" Rullaluistimet ovat hyvä väline ulkoiluun. Niiden avulla voit urheilla helposti. Niitä myydään eri väreissä..."

Tämä pienimuotoinen lause voidaan kirjoittaa yksinkertaisella tavalla hakukoneita varten:

" Rullaluistimet ovat hyvä väline urheiluun. Rullaluistimien avulla voit urheilla helposti. Rullaluistimia myydään eri väreissä..."

Jos myyt rullaluistimia, huomaat varmasti eron noinkin lyhyen tekstin avulla, mikä auttaa sinua kehittymään hakukoneoptimoinnissa helposti itsekin.

Kirjoita riittävästi sisältöä

Hakukoneet toimivat siinä mielessä helpolla tavalla, että mitä enemmän kirjoitat sisältöä, sitä paremmin löydyt hakutuloksista. Jos olet taitava kirjoittaja, voit tehdä sivustosi sellaisella rakenteella mikä tukee laajojen tekstikokonaisuuksien käyttämistä.

Monet sivustot ohittavat tämän vaiheen ja tekevät laajat tekstikokonaisuudet artikkeleiden tai blogien muodossa, mikä ei huononna sivuston luettavuutta, mutta parantaa kuitenkin hakutuloksia.

Paljonko verkkosivulla pitää olla tekstiä?

Lähde siitä, että pyrit vastaamaan asiakkaan kysymyksiin. Kun hän saapuu laskeutumissivulle, miten herätät mielenkiinnon, kerrot aiheesta enemmän ja lopuksi vastaat vaikkapa useasti kysyttyihin kysymyksiin. Hyvänä muistisääntönä voidaan pitää 500-1000 sanaa per sivu.

Blogisisällöissä tekstiä voi olla merkittävästi enemmän, tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia sanoja. Blogisisältöjen tuotantoon liittyy omat konstinsa. Joillakin hakusanoilla Googlen hakutuloksiin riittää vain 500 sanaa ja joihinkin täytyy kirjoittaa 5000, jotta pääset ensimmäiselle hakutulossivulle.

Jos et ole ennen kirjoittanut, kirjoita paljon

Mikäli et ole ennen kirjoittanut, kirjoita aluksi mahdollisimman paljon. Mitä enemmän sinulla on tekstiä, sitä paremmin se mahdollistaa myös hakusanojen käytön jopa vahingossa, vaikka et osaisikaan muokata tekstiä hakukoneita varten. Lue täältä miten kirjoittaa hyvä myyntiteksti!

Kirjoittamalla paljon tekstiä käytät kaikkia eri sanamuotoja ja valintoja tehokkaasti ja voit löytyä yllättävienkin hakutulosten ja parhaiden kilpailijoidesi joukosta.

Suunnittele hyvät otsikot!

Otsikointi on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein asia tekstisisältöjen syötössä ja verkkosivujen rakenteessa. Ilman selkeää otsikkorakennetta Google ei ymmärrä sivustoasi ja toisaalta se tekee sisällöstä vaikeasti luettavan.

Esimerkin vuoksi, tässäkin blogitekstissä on yli 60 erilaista otsikkoa, eri tasoilla. Otsikkotasoja, eli h-tageja on kuusi (H1-H6).

Esimerkki otsikkorakenteesta

Otsikkorakenne on vähän kuin kirjan pääotsikot ja niiden alaluvut. Jos olet kirjoittanut joskus opinnäytetyön tai pro-gradun, olet jo vahvoilla otsikoinnin suunnittelussa!

  • H1: Hakukoneoptimointi (SEO)
  • H2: Mitä hakukoneoptimoinnissa pitää ottaa huomioon?
  • H3: Hakukoneoptimoinnin perusteet
  • H3: Indeksoi sivustosi eri hakukoneisiin
  • H4: Google
  • H5: Miten näkyä Googlen hakutuloksissa?
  • H6: Google maksettu mainonta
  • H4: Bing
  • H4: Yango

Kirjoita otsikon alle aina relevanttia sisältöä ja muista, ettet pompi otsikkotasojen läpi.

Hyvä ja looginen otsikkorakenne auttaa lukijaa ymmärtämään tekstiä ja antaa myös hakukoneelle käsityksen siitä, mistä tekstissä on kyse. Kun raakateksti vastaa otsikkoa mahdollisimman hyvin ja se on asiakkaita kiinnostava, on menestys hakukoneessa parempi.

Otsikkorakenteen suunnittelu

Tärkeiden hakutermien käyttäminen sisällössä

Monet eri yritykset tekevät kokonaisvaltaisia hakusanatutkimuksia joko koko sivustolleen sekä omille laskeutumissivuille erikseen. Hakusana-analyysi auttaa ymmärtämään mitä asiakkaasi etsivät ja viime kädessä auttaa sinua rakentamaan sisältöä, joka on asiakkaalle arvokasta.

Vaikka yrityksesi myisi rullaluistimia, voit myydä erikseen myös polvisuojia ja niiden omalla sivustolla optimoida hakukoneet löytämään juuri sinun myymäsi polvisuojat. Asiakas voi etsiä pelkästään polvisuojia eikä rullaluistimia, joten monen sivun omat hakutermit ja niiden käyttö on tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnissa.

Hakutermejä kannattaa käyttää ja ne kannattaa tutkia etukäteen, mutta samaa sanaa ei kannata tunkea liian montaa kertaa yhteen tekstiin. Liiallinen yksittäisen hakusanan käyttö voi heikentää sen tehokkuutta hakukoneiden tuloksissa. Kuitenkin vähintään yhden kerran tulee hakusanasi olla tekstissä, jotta sen löydettävyys paranee.

Tärkeät hakusanat kannattaa kirjoittaa sivustollesi otsikkotasolla ja leipätekstiin voit aloittaa tekstin kirjoittamisen samalla hakusanalla tehostaen sen löydettävyyttä. Hakukoneet etsivät ensisijaisesti otsikoista hakusanat, ja ne menevät suuruusjärjestyksessä aina suurimmasta otsikosta lähtien, esimerkiksi tässä artikkelissä ensimmäinen lukemasi otsikko on juurikin tämä.

Hakutermit

Ajattele ensisijaisesti sivujesi kävijää

Hakukoneoptimointia tehdessä kannattaa pitää huoli että teksti on suunniteltu asiakkaan näkökulmasta.

Et kuitenkaan tee sivustoasi pelkästään hakukonetta varten vaan sitä varten että saat ihmiset sivustoillesi tekemään oston tai tilaamaan palveluitasi. Jos teksti on tönkköä ja vaikeasti luettavaa heti alusta lähtien, ei asiakkaat jaksa lukea enempää tuottamaasi sisältöä.

Sivuston rakenne kannattaa myös tekstin ohella suunnitella asiakkaitasi varten. Yleisesti ottaen on kahta erilaista lukijaa: Selailija ja normaali lukija.

Normaali lukija lukee kaiken järjestyksessä ja selailija taas keskittyy isoihin otsikkoihin ja erilaisiin huomiota herättäviin asioihin. Voit tehdä tekstin ja sivuston molemmat lukijat huomioon ottaen pienellä vaivalla, mutta suurella menestyksellä.

Tätä ei voi painottaa liikaa, otsikot ovat tärkeitä myös lukijan kannalta!

Aiemmin mainitsemmamme otsikot ovat tärkeitä hakukoneita mutta myös lukijaa varten. Hakukoneet etsivät otsikkotasolla ensin tärkeät avainsanat ja antavat niiden perusteella hakutulokset asiakkaille. Otsikoiden sanamuodot kannattaa miettiä siis tarkkaan hakutermien valossa.

Lukijaa ajatellen mielenkiintoa herättävät otsikot pitävät lukijan kiinnostuneena tekstistä ja helpottavat sen seuraamista. Hyvin rakennettua tekstiä on myös mukava jakaa omalle verkostolleen ja löytää sieltä olennaiset asiat nopealla silmäyksellä. Sivun otsikko on tärkeä siis kaikilta näkökulmilta.

Luo laadukasta sisältöä

Tekstiä kannattaa tehdä paljon, mutta jos teet sisältöä lukija ja asiakas mielessä niin siitä kannattaa tehdä opettavaista ja mielenkiintoa herättävää. Jos haluat ihmisten lukevan artikkeleitasi, niin sillä ei ole väliä kuinka paljon olet tekstiä tehnyt jos sitä ei jaksa lukea laisinkaan.

Erilaiset oppaat ja ilmainen sisältö auttavat asiakkaitasi tekemään asioita itse ja jossain vaiheessa he saattavat huomata tarvitsevansa apua kyseisen ongelman kanssa ja siinä vaiheessa he ottavat tietysti ammattilaiseen yhteyttä joka on heille avuliaan artikkelinkin luonut.

Sisältöä voi tehdä myös pelkästään hakukoneet mielessä pitäen blogikirjoituksiin jos sillä haluaa ajaa vain liikennettä sivustoilleen, mutta lisäarvoa tuot asiakkaallesi jos teet sisällöstäsi mielenkiintoista.

Laatusisältö

Miksi nettisivuni tarvitsee hakukoneoptimointia?

Voi olla että nettisivusi ovat jo täydelliset eivätkä ne vaadi minkäänlaista optimointia, tämä ei kuitenkaan todennäköisesti pidä paikkaansa sillä monilla ihmisillä ei tule mieleenkään miten hakukoneoptimointi voi vaikuttaa sivustoliikenteeseen ja tulokseen.

Voit tilata meiltä ilmaisen analyysin sivustosi hakukoneoptimoinnin tasosta ja kerromme vinkit mitä kannattaa ottaa huomioon oman sivustosi löydettävyyden parantamiseksi. Jos taas et halua tilata meiltä analyysiä niin internet tarjoaa monia ilmaisia palveluita myös analyysien tekemiseks

Lisää liikennettä ilmaiseksi

Hakukoneoptimoimalla sivustosi tekstisisällön saat sivustosi paremmin löydettäväksi käyttämällä vain omaa aikaasi tekstin muokkaamiseen ja tuottamiseen. Sisällön optimointi ja siihen tehtävät muutokset ovat mahdollisesti vuosia sivustoillasi ja niiden tehokkuus paranee mitä pidempään ne siellä ovat muokkaamattomassa muodossaan. Vuoden aikana voit huomata suuren eron sivustosi näkyvyyden nousussa pelkillä tekstisisältöjen optimoinnilla.

Enemmän kauppaa

Voit käyttää jokaisella sivulla omia hakukoneoptimointi temppuja myynnin edistämiseksi. Optimoimalla jokaisen erillisen laskeutumissivun mahdollistat aina uudet asiakasvirrat ja kaupat sivustoillesi. Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää rakentaa sivusto optimaalisesti ja sillä tavalla saat enemmän kauppaa koko sivuston potentiaalin hyödyntäen.

Mitä enemmään Google näyttää hakutuloksissa sivustoasi tai artikkeleitasi, sitä todennäköisempää on potentiaalisen asiakkaan laskeutuminen sivuillesi ja sivun sisällä voi myös ohjata asiakkaan eteenpäin toimivan tekstin avulla.

Saavutettavuus

Saavutettavuuden kannalta eräs hakukoneoptimoinnin osa tulee tärkeäksi esimerkiksi näkörajoitteisille henkilöille. Nimittäin kuvien vaihtoehtoiset eli alt tekstit, jotka esitetään mikäli kuva luetaan näkörajoitteisille tarkoitetulla ohjelmalla tai jos jostain syystä kuva ei lataannu näytölle. Kuvien alt tekstit ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia sekä sivuston saavutettavuutta.

Hakukoneoptimointi lisää asiakkaita

Asiakaslähtöinen hakukoneoptimointi

Asiakaslähtöistä hakukoneoptimointia ei voi korostaa liikaa. Hakusanojen liiallinen käyttö ja robottimainen teksti ei pidä asiakasta sivuston sisällä ja etsimässä tarjoamiasi tuotteita tai palveluita pidemmän aikaa. Mielenkiinto voi lopahtaa nopeasti jos tekstit on suunniteltu vain toistamalla hakusanoja ja termejä.

Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa mitä omille sivuilleen kirjoitat ja sitä kautta tehdä tekstistä mielenkiintoista lukijaa ajatellen. Laadukasta sisältöä kannattaa tuottaa aina asiakaslähtöisesti ja samalla hakukoneoptimointi mielessä pitäen.

Tasapaino

Tasapaino hakutermien ja luettavan tekstin välillä voi olla haastavaa ja siksi kannattaakin hyödyntää eri tapoja varmistaa että teksti on mahdollisimman luettavaa. Tekstin kirjoittaminen kannattaa aina aloittaa lukija mielessä, jonka jälkeen voidaan alkaa optimoimaan teksti hakukoneita varten tekemällä pieniä muutoksia ja sitä kautta myös sivuston liikenne paranee.

Ns. Punakynäsääntö on myös hyvä pitää mielessä tekstiä kirjoittaessa. Tekstiin saattaa tulla nopeasti kirjoittamalla monia turhia lisäsanoja ja lopuksi tekstistä kannattaa punakynällä poistaa vähintään 30 prosentti alkuperäisestä tekstistä, silloin pidät huolen tekstin luettavuudesta ja ytimekkäämmästä sisällöstä.

Voit myös tietokoneella laittaa sanelun päälle, joka lukee tekstin sinulle ääneen ja silloin pääset ajatuksen avulla kuulemaan miltä se teksti oikeasti kuulostaa sitä lukevalle henkilölle. Jos teksti ei kuulosta ääneen hyvältä, ei sitä myöskään lukija jaksa lukea kunnolla.

Mielenkiinto

Jos teksti ei ole luettavaa, ei silloin tekstillä myytävästi tuotteestakaan tule vakuuttava mielikuva. Kokonainen sivu voi sisältää tekstin, jolla myyt yksittäistä tuotetta, jolloin mielenkiinto täytyy säilyttää lukijalle. Toki pienet kuvaavat verkkokaupan tekstit voivat olla tuotesisältöä ja yksittäisiä ranskalaisia viivoja mutta eri paikoissa teksteillä on erilainen tarve.

Tällä hetkellä olemme ainekin onnistuneet tekstin mielenkiinnon säilyttämisessä jos olet päässyt näin pitkälle tekstin lukemisessa. Hyvällä sisällöllä pidetään huoli että asiakas saa lisäarvoa, oli se sitten artikkeli hakukoneoptimoinnin merkityksestä tai tarina minkä avulla myyt tuotteitasi verkossa.

Hakusanojen merkitys

Asiakaslähtöisessä tekstissä ei hakusanoilla ole minkäänlaista merkitystä. Toki ilman hakusanoja asiakkaan on vaikea päästä lukemaan tekstiäsi, mutta jos liikenne tulee jotain muuta kuin hakukoneita käyttämällä, niin tekstin voi tehdä täysin ilman hakusanoja tai niiden optimointia miettien.

Markkinointi- ja myyntitekstit ovat esimerkiksi tällaisia. Maksetulle mainokselle saat muutenkin jo näkyvyyttä rahalla, joten onko millään muulla silloin merkitystä, kuin sillä kuinka hyvin mainos tuo liikennettä sivustoillesi. Joissain tapauksissa maksettu mainos voi sisältää hyvin pienen määrän tekstiä ja se on jopa tehokkaampaa eli kannattaa muistaa mitä sisältöä olet tuottamassa.

Sähköposteja lähettäessä ei myöskään tarvitse huolehtia avainsanoista eli merkitys hakusanoille on erilainen eri kanavissa. Voit tehdä myös myyntioppaita tai esityksiä mitkä pitääkin tehdä mielenkiintoiseksi ilman robottimaista tekstiä.

Sähköpostimarkkinointia

Hakusanasuunnitelma

Hakusanat ja niiden käyttö määrittelee miten Google tai muut hakukoneet näyttävät ihmisille sisältöäsi. Hakusanojen suunnitteluun kannattaa käyttää oma aikansa, koska niiden oikealla käytöllä voi vaikuttaa miten Google näyttää hakutuloksissa sivustoasi.

Kannattaa tehdä erilaiset analyysit omista asiakkaistasi ja miettiä minkälaisia hakutermejä sen tyyppiset asiakkaat voisivat käyttää. Sama sisältö voi tulla eri asiakaspersoonile eri hakutuloksissa esille eli myös eri asiakaspersoonien kanssa kannattaa tehdä syvällistä pohdintaa.

Ilmaiset sivustot

Monia sivustoja löytyy internetistä missä voi ilmaiseksi tehdä hakusanasuunnitelmaa sekä analyysiä omille sivuilleen sekä palveluilleen. Syvempää suunnitelmaa palveluiden avulla tehtäessä joutuu yleensä maksamaan rahaa, mutta se on yleensä sen arvoista mikäli hakusanat ottaa tehokkaasti käyttöön.

Moni ilmaisista hakusanasivustoista on englanniksi, minkä vuoksi joutuu tekemään hieman enemmän työtä suomen kielellä tehtävän suunnitelman tekemiseksi. Jotkut sivustot antavat etsiä myös Suomen kielellä tehtäviä hakusanoja. https://answerthepublic.com sivusto antaa esimerkiksi kaksi hakusanaa päivässä ilmaiseksi, mikä kannattaa hyödyntää koska onhan se ilmaista.

Googlen omat työkalut mahdollistavat myös kätevän tavan tehdä hakusanasuunnitelmia ja niihin kannattaa perehtyä myös hakusanasuunnitelmaa tehtäessä.

Tutki asiakkaitasi

Tutki asiakkaitasi ja käytä niitä sanoja, mitä hekin käyttävät. Sosiaalinen media on tähän todella hyvä työväline ja kannattaa etsiä kilpailevien tuotteiden sivustoilta termistöä mitä kommentoijat käyttävät. Käyttämällä samoja termejä kuin asiakkaat käyttävät itse, säästyt suurelta vaivalta ja pääset suoraan käsiksi oikeisiin hakusanoihin.

Tuotearvostelut ovat myös hyvä paikka löytää hakusanoja. Suuret verkkokaupat tai myyntialustat tarjoavat sinulle helpon paikan löytää ne oikeat asiakkaiden käyttämät termit ja sanat mitä tarvitse sivuston sisällön rikastuttamiseen.

Käytä omia hakusanoja

Kilpailua on paljon ja välttämättä ei ole enään mahdollista päästä käyttämään omaa termiä, mutta kannattaa silti pitää mielessä että omia termejä kannattaa alkaa painottamaan ja ohjaamaan asiakkaitasi käyttämään kyseisiä termejä.

Käyttämällä omia hakusanoja erotut kilpailusta ja pääset omilla termeilläsi ohitse hakutuloksissa. Hakukoneiden optimointi voi viedä omilla hakusanoilla pidempään mutta tulokset ovat vahvempia.

Yleisten hakusanojen käyttö

Yleisten hakusanojen käytöllä pääsee paljon helpommalla ja nopeasti hakukoneiden suosioon. Yleisillä hakusanoilla on omat haasteensa ja teksti pitää kirjoittaa todella hyvin jos haluaa kilpailla suuren liikenteen yritysten kanssa hakutuloksista. Yleisesti ottaen on helpompaa ja tehokkaampaa käyttää suosittuja hakusanoja.

Yleisiä hakusanoja on myös paljon helpompaa suunnitella sekä etsiä itse, sillä niistä löytyy paljon materiaalia vamiiksi. Hakukoneoptimointi on iso kokonaisuus ja käyttämilläsi termeillä voi olla suuri vaikutus lopulliseen sivunäkyvyyteen.

Metateksti

Metateksti on olennainen osa sivuston hakukoneoptimoinnin kannalta sekä potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon herättämiseen. Metateksti tulee esille Googlen hakutuloksissa alla olevan kuvan tavoin. Sivuston otsikko ja sen alla oleva kuvaus pelaa isoa roolia klikkaako asiakas juuri sinun sivustollesi vai valitseeko hän kilpailijan.

Metateksti ei itsessään vaikuta hakukoneen tuloksissa, mutta se voi parantaa hakukoneen optimisaatiota mikäli ihmiset laskeutuvat sivustollesi sen avulla.

Meta-teksti esimerkki

Metakuvaus ja otsikko

Metakuvaus eli meta-description on HTML-elementti joka tarjoaa lyhyen kuvauksen nettisivun sisällöstä. Metakuvaus sisältyy ylläolevan kuvan mukaisesti hakutuloksissa hakokeessa. Sen ideana on antaa käyttäjälle ajatusta sivuston sisällöstä sekä siitä miten se liittyy hakutulokseen.

Metakuvaus voi käytännössä olla minkä pituinen tahansa, hakukoneet lyhentävät tekstin sopivaan muotoon. Googlella se on yleensä 155-160 merkkiä pitkä. Meta kuvaus kannattaa pitää sopivan pitkänä eli n. 50-150 merkkiä, sillä joissain paikoissa se voi olla parempi pitää lyhyenä että hakutulokset näyttävät kaiken tekstin yhdellä kertaa.Kuitenkin sopivan kuvaava mahdolliselle asiakkaalle.

Hakukoneoptimoinnin kannalta Meta kuvaus ei ole suoranaisesti optimoitavissa, kuitenkin se parantaa sivuston näkyvyyttä mikäli sen avulla ihmiset ohjautuvat sivustoillesi. Jos metateksti on mielenkiintoinen ja tarpeeksi informatiivinen, ohjautuvat ihmiset sivustollesi ja sitä kautta saat paremmat pisteet hakukoneiden tuloksissa.

Metatekstejä näkyy muillakin sivustoilla kuin pelkästään hakukoneissa, esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla jaettuna sivustosi meta-kuvaus näkyy eräänlaisena mainostekstinä ja sitä kautta ohjaa asiakkaita sivustollesi.

Google haku

Miten tiedän onko sivustoni hakukoneoptimoitu?

Tutkimalla onko sivustosi optimoitu hakukoneita varten, saat selville onko sinulla jotain parannettavaa millä voit nostaa liikenteen määrää sivustollesi.

Hakukoneoptimointi pitää sisällään hurjan määrän vaikeita termejä ja niiden tutkiminen voi olla haastavaa vasta-alkajalle, onneksi monilla julkaisusivustoilla on valmiit työkalut miten voit analysoida hakukoneoptimointia sekä netti on täynnä ilmaisia analyysityökaluja.

Tutki hakutuloksia

Voit toki tutkia itse manuaalisesti miten sivustosi löytyy hakutuloksissa. Voit aloittaa hakemalla niitä hakusanoja, joita olet hakusanasuunnitelmassasi päättänyt käyttäväsi ja näet suoraan oletko etusivulla tietyillä hakutermeillä. Tämä on tietenkin pitkä ja kivinen tie, mutta sillä voi aina välillä käydä kurkkaamassa onko oma sijoitus parantunut vai huonontunut.

Tilaa meiltä ilmainen hakukoneoptimoinnin pikatesti

Voit tilata meiltä ilmaisen hakukoneoptimoinnin pikatestin. Kerromme erilaiset toimenpiteet, joilla voit parantaa kotisivusi liikennettä itsenäisesti tai ehdotamme jotakin palveluamme, joka voisi soveltua sinulle.

Saat meiltä kattavan analyysin ja erilaiset tekniset toimenpiteet, joiden avulla liikenne sivustolle saadaan kasvamaan.

Suosittelemme kuitenkin kirjoittamaan vähintään yhden artikkelin tai blogitekstin omille sivuillesi, että saat sinne ns. lihaa luiden ympärille ja nouset hakukoneiden tuloksissa.

Tilaa pikatesti ottamalla yhteyttä.

Hakukoneoptimointianalyysi sivustot

Hakukoneoptimointi ja siihen liittyvät erilaiset sivustot tarjoavat ilmaisia työkaluja oman analyysin tekemiseen ja voit aloittaa jo heti itse kehittämään sivustoasi parempaan suuntaan.

Google antaa sinulla kaiken tarvittavan työn aloittamiseen ja me autamme sinua tarvittaessa myös analysoimaan jo saamiasi raportteja.

Hakukoneoptimoinnin termistö

Hakukoneoptimoinnin termistö

Olemme yrittäneet pitää artikkelin sisällön mahdollisimman helppolukuisena, mutta kuitenkin tulet törmäämään hakukoneoptimointia tekemellä kaikenlaisiin outoihin termeihin, yleensä englanniksi kirjoitettuna.

Avataan alle muutamia olennaisia termejä ja mitä kaikkea ne pitävät sisällään. Lue alta lisää hakukoneoptimoinnin jargonista.

SEO

SEO (Search engine optimization) eli hakukoneoptimointi mahdollistaa sivustosi pisteytyksen parantamisen hakutuloksissa halutuilla hakusanoilla ja sitä kautta mahdollisimman suuri liikenne sivustollesi. Googlen hakukoneen algoritmit muuttuvat jatkuvasti ja ne hankaloittavat täydellistä hakukoneoptimointia. Sen vuoksi hakukoneoptimointia kannattaa ylläpitää kuukausittain tehostaakseen sen vaikutusta.

Muutamat asiat vaikuttavat hakukoneoptimointiin:

  • Löydettävissä oleva turvallinen sivusto
  • Backlinkit eli ulkopuolisten sivustojen sisältämät linkit
  • Hakusanaoptimoitu sivu
  • Mobiililaitteelle optimoitu
  • Käyttäjäkokemus
  • Otsikoiden järjestys suuruuden mukaan
  • Verkkosivuston ikä
  • Yrityksen ajantasainen informaatio
  • Verkkosivuston nopeus

SEA

SEA (Search engine advertising) eli hakusanamainonta on Googlen tarjoama maksettu tapa päästä hakutulosten yläreunaan eli ensimmäiseksi tulokseksi haussa. Google määrittää hakusanamainoksillesi arvon ja sen mukaan monentena ne näkyvät ensimmäisissä tuloksissa.

Voit antaa Googlelle tietyn budjetin esimerkiksi päiväkohtaisesti ja poistut tuloksista kun linkkiäsi on klikattu tarpeeksi monta kertaa. Tämä mahdollistaa ihmisten väärinkäytön mainosbudjettisi tyhjentämiseksi mutta sille ei voi mitään.

SEA on toimiva mainostamismuoto, mutta sekään ei toimi hyvin ellet optimoi mainosta sekä laskeutumissivua Googlen ohjeistuksen mukaisesti. Google haluaa antaa tiedon hakijalle relevantin ratkaisun ongelmaansa eikä vääränlaiset sivustot tai mainokset tule näkyviin.

Pelkällä rahalla ei pääse ihmisten hakutuloksiin vaan laskeutumissivu sekä mainos tulee tehdä ratkaisemaan hakua tekevän henkilön pulma.

SEM

SEM (Search engine marketing) eli hakukonemarkkinointi on aiempien termien kattotermi ja sillä tarkoitetaan laajempaa kokonaisuutta hakukonemarkkinoinnnissa. Hakukonemarkkinoinnissa on ideana tuoda potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi joko maksetulla mainoksella tai ilman. Nimenomaan ideana on saada laadukasta liikennettä sivuistoillesi, jotka muuttuvat asiakkaiksisi.

Asiakaslähtöisesti tehty sivusto ohjaa asiakasta jokaisessa eri vaiheessa ja tarjoaa ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Hakukonemarkkinoinnissa halutaan ohjata tiettyjä asioita etsivät henkilöt sinun sivuillesi ja parantaa myyntiäsi. Tutkimusten mukaan ensimmäistä hakutulosta klikataan yli 40 % kaikista klikkauksista. Mitä pidemmälle mennään tuloksissa, sitä pienemmäksi prosenttiluku muuttuu, toisella tuloksella se on jo n. 10 prosenttia. Parempi sijoitus hakutuloksissa nostaa mahdollisuuksiasi saada asiakkaita ostamaan palveluitasi tai tuotteitasi.

Botti

Bootie ovat ohjelmia, joiden tehtävä on indeksoida, kerätä tietoa ja analysoita verkkosivustojen sisältöä nopeammin kuin mitä ihminen voi. Botit määrittävät myös googlen hakutulosten toimivuuden ja niiden avulla voit analysoida oman sivustosi hakukoneoptimointia.

Title tag

Title tag eli meta otsikko on hakutuloksissa tulevan meta kuvauksen otsikko. Sen mielenkiintoisuus ja relevanttius ohjaa asiakkaita sivustollesi.

Hakusana

Hakusanalla tarkoitetaan sanoja tai lauseita, joilla halutaan kotisivun löytyvän Googlen hakutuloksissa.

SERP

SERP (Search engine results page) eli hakukoneen tulosnäkymä.

Breadcrumb

Breadcrumb eli leivänmuru navigaatio on tapa millä sivustosi url osoite muodostuu. Se helpottaa käyttäjää sekä hakukoneita. Sivuston url osoite voi olla muotoa Sivusto > Blogit > Hakukoneoptimointi.

Authority

Authority eli auktoriteetti viittaa sivuston mahdollisuuteen saada hyvät pisteet hakutuloksissa. Siihen vaikuttavat: Sivuston ikä, sivuston liikenne, linkit muilta sivustoilta, sivuston sisällön laatu sekä tekninen hakukoneoptimointi.

Indeksointi

Indeksointi tarkoittaa hakukoneen tallentamaa ja järjestämää tietoa sivustostasi ja miten se näkyy hakutuloksissa. Jos sivustosi ei indeksoidu, ei sitä voi löytää hakutuloksissa.

Ankkuriteksti

Ankkuriteksti on teksti, mikä on tekstissä olevan linkin luettava muoto. Linkki näyttää paremmalta jos se on jonkun tekstin takana. Yleensä ankkuritekstit ovat sinisenä ja alleviivattuna,

Heading

Heading eli otsikko on HTML koodin osa joka auttaa järjestämään sisältöä lukijaa sekä hakukoneita varten. Otsikot vaihtelevat väliltä H1 ja H6, H1 on tärkein ja suurin otsikko ja sisältösivujen pitäisi sisältää ainekin yksi H1 otsikko.

ROI

ROI eli return on investment kuvaa sijoittamasi summan tuottoa suhteessa kuluihin. Tätä käytetään yleensä analysoimaan esim. hakusanamainonnan tuottamaa tulosta.

Kannattaako tehdä hakukoneoptimonti itse vai ostaa palveluna?

Hakukoneoptimoinnin voi tehdä itse tai ostaa palveluna ammattilaiselta. Tästä artikkelista pääset jo perusasioihin käsiksi ja mikäli osaat etsiä tietoa, onnistuu hakukoneoptimointi pienen itseopiskelun jälkeen varmasti. Mikäli kuitenkin haluat varmistaa hyvät tulokset ja säästää aikaa, suosittelemme hakukoneoptimointiin ammattilaista.

Hakukoneoptimointi opas - lyhyt checklist

Tässä lyhyt opas hakukoneoptimointiin checklist-tasolla, mitä sivuston optimoinnissa täytyy ottaa huomioon:

  1. Tutki verkkosivustosi
  2. Tee hakusanatutkimus ja suunnitelma
  3. Suunnittele analyysien pohjalta uusi verkkosivurakenne
  4. Toteuta uusi verkkosivurakenne
  5. Tee uusi analyysi verkkosivustolle ja analysoi hakusanojen kehittymistä
  6. Paranna sivuston näkyvyyttä eri hakusanoilla ja tee hyvää sisältöä

Kaiken kaikkiaan, optimointi on jatkuva prosessi. Google pitää sivustoista, jotka julkaisevat sisältöä tasaiseen tahtiin. Mikäli luulet, että hakukoneoptimoinnin voi tehdä kerran kuntoon ja se on sitten siinä, olet väärässä ja päädyt "kuolleiden" sivustojen joukkoon pikkuhiljaa.

Hakukoneoptimoinnin hinta

Hakukoneoptimoinnin hinta - palveluna ammattilaiselta

Hakukoneoptimoinnin hinta on tyypillisesti hinnoiteltu kerrallaan laskutettavana projektina tai palveluna, kuten meilläkin.

Freelancer hakukoneoptimoinnin hinta vs. hinta markkinointiyritykseltä

Sanotaan, että voit saada perusmutoisen hakukoneoptimointiprojektin freelancer-markkinoijalta muutamalla sadalla eurolla ja suuremmalta markkinointiyritykseltä isomman projektin muutamalla tuhannella eurolla.

Jatkuvan hakukoneoptimointipalvelun hinta

Suosittelemme ja tarjoamme jatkuvaa hakukoneoptimoinnin palvelua, koska sivuston pitkäjänteinen strateginen kehittäminen saa aikaan parhaita tuloksia. Jatkuvan palvelun hinta vaihtelee markkinoilla 200€ - 1000€, mutta ota tässäkin huomioon, että hakukoneoptimoinnin eteen tehtävä työ vaatii aikaa ja työtunteja.

Markkinointipalvelujen hinnat ovat tyypillisesti Suomessa 80€-120€/tunti, joten mikäli kuukausipakettisi alkaa edellä mainitun hintahaarukan alapäästä, et todennäköisesti saa paljoakaan vastinetta rahalle.

YIPI Uudistuja-paketti

Uudistuja-pakettimme on lähtökohtaisesti kustannustehokas, mutta suurempiinkin tuloksiin skaalautuva paketti markkinointiin. Se sisältää uuden tai uudistetun kiinnostusta herättävän verkkosivun tai verkkokaupan ylläpidolla, hakukoneoptimoinnin ja sisältömarkkinoinni kehityspalvelun sekä mainosratkaisut ja näkyvyyspalvelut.

Palvelun käyttöönotto hoituu matalalla kynnyksellä ja saat yhteistyökumppaniksi oivallisen markkinoijan ja sisällöntuottajan. Tarjoamme uudistuja-paketin hintaan aloitusprojektin työtä 20 tuntiin saakka veloituksetta sitoututessasi palvelusopimukseen. Pakettiin sisältyy vähintään 4 tuntia kehitys- ja markkinointipalveluja kuukaudessa. Asiakkaan tilaamat, paketin ylimenevät tunnit laskutamme hinnaston mukaisesti.

Tutustu valmiiksi suunniteltuihin ratkaisuihin täältä.