Myyntitekstin kirjoittaminen - Copywriting ABC ja tuotetieto

Myyntitekstin kirjoittaminen - mitä se on? Lue lyhyt Copywriting ABC ja vinkkejä tuotetietoisuuden perusteella kirjoittamiseen!

Myyntitekstin kirjoittaminen - Copywriting ABC ja tuotetieto

Kirjoita myyntiteksti asiakas etusijalla

Kuten kaikessa myynnissä, myöskin copywriter tekstissä, esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa, kannattaa mennä asiakas etusijalla. Asiakas on se joka tuo sinulle bisnestä. Mutta mitä myyntitekstin kirjoittamisessa kannattaa ottaa huomioon?

Myyntiteksti - kuvituskuva

Paras tapa suunnitella myyntitekstit on ajatella, kuinka tietoinen asiakas on tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Tämä voidaan jakaa kolmeen eri tasoon, matalaan tuotetietoon, keskitason tuotetietoon ja korkeaan tuotetietoon. Myyntiteksti voidaan näiden perusperiaatteiden avulla suunnitella kohderyhmään sopivaksi. Näin kirjoittamasi myyntiteksti palvelee parhaiten asiakasta ja hän saa arvokasta lisätietoa.

Esimerkiksi B2B markkinoinnissa tällaisen lisäarvon tuottaminen on ensiarvoisen tarkeaa tehokkaan myyntiputken rakentamisessa, koska kompleksiset tuotteet on helpompi ymmärtää sisältömarkkinoinnilla. Termejä on siis monia. Copywriting on suomeksi myyntitekstiä, sisällöntuotantoa tai sisältömarkkinointia. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Ota nämä perusperiaatteet haltuun myyntitekstien kirjoittamiseen!

Matala tuotetieto - Myyntiteksti tietämättömälle

Asiakas ei tiedä, että hänellä on ongelma eikä tiedä ratkaisua siihen.

Matalan tuotetiedon myyntitekstiä kirjoittaessasi sinun täytyy huomioida, että asiakkaasi on vasta-alkaja. Hän on saattanut päätyä myyntitekstisi äärelle muun sisällön tai maksetun mainonnan kautta, eikä tunne yritystäsi, tuotteitasi tai mitä ylipäätään teet. Hän ei välttämättä etsi mitään, mutta hänellä voi olla piilevä ongelma johon hän voisi saada apua. Aina on varaa parantaa ja tässä kohdassa myyntitekstisi tulee loistaa!

Kuvitellaanpa, että verkkosivustoasi selaava mahdollinen asiakas toimii yrittäjänä vähittäiskaupan alalla ja hänellä on pieni kivijalkamyymälä. Kyseinen asiakas käyttää johonkin prosessiin kaupassaan yli tunnin päivässä. Sinulla on olemassa tuote, joka vähentää asiakkaan käyttämää aikaa tähän prosessiin. Tässä kohtaa myyntitekstisi pitää loistaa ja auttaa tietämätöntä löytämään ratkaisu piilevään ongelmaan!

Voit esimerkiksi rakentaa verkkosivustollesi osion, jossa kerrot mitä ratkaisuja tarjoat eri segmentin asiakkaille. Eri segmenttejä voisivat olla vaikkapa vähittäiskauppa, logistiikka-ala tai teollisuus ja tuotanto. Voit jakaa nämä asiakassegmentit eri verkkosivustollasi eri osioihin ja opettaa asiakkaitasi millaisia ratkaisuja toimialalle on olemassa. Tapoja on toki monia, mutta edellä mainittu on melko yleinen tapa rakentaa B2B-firman verkkosivu.

Asiasta tietämätön valaisutuu aiheesta ja haluaa kuulla lisää - mahtavaa!

Keskitason tuotetieto - Myyntiteksti etsijälle

Asiakas tietää ongelman, mutta ei tiedä ratkaisua ongelmaan ja etsii sitä.

Nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että asiakas tietää, että hänellä on ongelma. Hän lähtee etsimään ratkaisua ongelmaansa ja sinun tehtäväsi on kertoa tuotteestasi lisää, jotta asiakas voi perehtyä mahdolliseen ratkaisuun. Myyntitekstisi on eräänlainen opas ja se auttaa asiakasta ymmärtämään aihealuetta syvällisemmin. Voit myyntitekstissäsi myös ohjata asiakasta kohti lopullista tavoitettasi, eli ostosta. Myyntitekstissä kannattaa korostaa sellaisia kipupisteitä ja ominaisuuksia, jotka tuovat sinulle etua lopullisessa vertailussa, jos sinne asti päästään.

Myyntitekstin kirjoittaminen - kuvituskuva

Korkea tuotetieto - Myyntiteksti ostajalle

Asiakas tietää ongelman ja erilaisia ratkaisuja ongelmaansa, mutta ei ole valinnut oikeaa tuotetta.

Tässä kohtaa polkua asiakas on valistunut ja selvästi ostoaikeissa, mutta hän ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä mikä tuote on juuri hänelle paras. Hän on mahdollisesti käynyt jo läpi monen eri yrityksen myyntitekstiä ja markkinointimateriaalia. Voidaan olla jo aika lähellä klousausta, mutta nyt asiakas täytyy vakuuttaa siitä, miksi sinun tuotteesi on kaikista paras!

Tuo myyntitekstissä esille tuotteen parhaimmat ominaisuudet ja miksi se on kilpailijoihin verrattuna paras vaihtoehto asiakkaalle. Tässä vaiheessa kaikki väittämät kannattaa perustella esimerkiksi referensseillä tai muilla mahdollisilla todisteilla, jotta asiakas todella vakuuttuu saamastaan informaatiosta.

Miten valita juuri oikea kohderyhmä myyntitekstille?

Sait juuri muutaman vinkin tietoisuuden perusteella kirjoitettavaan myyntitekstiin. Mutta miten valitaan juuri oikea tietoisuuden taso ja kohderyhmä? Se ei välttämättä ole aivan yksiselitteistä, mutta tärkeää on tuntea markkina ja kilpailutilanne. Mikäli kilpailu on kovaa ja eri vaihtoehtoja on tarjolla paljon, tuote on todennäköisesti asiakkaiden ja kohderyhmäsi tiedossa.

Tapoja tämän määrittämiselle on kuitenkin monia ja voit itseasiassa yhdistää nämä kaikki yhteen pakettiin. Kirjoitimme jo hieman tässä blogissa erilaisista tavoista rakentaa verkkosivuja. Yksi tehokkaimmista B2B sisältömarkkinoinnin keinoista on erilaisten oppaiden rakentaminen. Oppaita voidaan hyödyntää jo kiinnostuksen herättämiseen, esim. "lataa ilmainen opas" -tyyppisellä mainonnalla. Asiakas lataa oppaan jättämällä yhteystietonsa ja saat samalla liidin + annat asiakkaallesi lisäarvoa ja tietoa tuotteistasi. Kätevää!

Haluatko lisää vinkkejä markkinointiin?

Seuraa meidän blogia täällä yipi.fi:ssä!

Olemme YIPI. Strateginen markkinointikumppani.