Sisällöntuotanto - "Miksi Kirjoittaisin blogia...?"

Parhaimmillaan sisältö tukee asiakaspalvelua, auttaa asiakkaan ostopolkua ja kehittää brändiäsi haluttuun suuntaan. Jos sinulla ei esimerkiksi ole yritysblogia, aloita sisällöntuotanto jo tänään!

Sisällöntuotanto - "Miksi Kirjoittaisin blogia...?"

"Miksi kirjoittaisin blogia, eihän kukaan sitä lue?"

Tämä lause on suoraan yhdestä keskustelusta, jonka olen käynyt. Mikäli mietit otsikon kaltaista kysymystä, et vain tiedä tarpeeksi mitä laadukas sisällöntuotanto voi merkitä liiketoiminnallesi.

Blogit ovat yksi parhaista tavoista kehittää verkkosivujen näkyvyyttä. Hyvin suunniteltu blogi pitää sisällään juuri niitä avainsanoja mitä asiakkaasi hakee ja he löytävät niiden kautta sivuillesi Google-haussa. Juuri kuten sinäkin löysit tähän blogiin.

Parhaimmassa tapauksessa blogiartikkelisi keräävät useita vuosia hyvää liikennettä sivustollesi ja ne on yleensä helppo tehdä itse tai tilata palveluna ammattilaiselta paremmilla tuloksilla.

Tee sisältö suunnitelmallisesti ja näet parempia tuloksia

Miten voin kirjoittaa blogia suunnitelmallisesti? Eikä se ole vain ajatuksen virtaa? Toki jos kirjoitat päiväkirjamaista blogia niin silloin se on juuri sitä, mutta esimerkiksi yrityksen verkkosivuilla sisältö kannattaa suunnitella avainsanoittain ja asiakaskeskeiseesti.

Mieti esimerkiksi yrityksesi tarjoamia palveluita ja sen kautta mitä asiakkaasi voisivat etsiä hakukoneista. Tällä tavalla saat tehtyä yksinkertaisen hakusana-analyysin.

Hyödynnä kerättyjä termejä blogin kirjoittamisessa ja saat asiakkaasi hakukoneista suoraan sivuillesi etsimään tietoa tuotteistasi ja tarjoamista palveluistasi.

sisältösuunnitelma

Paranna näkyvyyttäsi hakukoneessa

Sisällöntuotanto ja sen jatkuva päivittäminen parantaa näkyvyyttäsi Googlessa sekä muissa hakukoneissa. Miten?

Hakukoneet käyvät läpi sivustosi joka kerta, kun julkaiset uutta sisältöä. Tämä parantaa sivustosi näkyvyyttä. Joillakin toimialoilla muutamia kertoja viikossa on hyvä määrä tuoda lisää sisältöä ja joillakin riittää blogipostaus kerran viikossa tai kahdessa viikossa. Milloin sinä päivitit sivustoasi viimeksi?

Mikäli sinulla on useampi tekijä, voit jakaa sisällöntuotannon eri ihmisille. Näin työkuorma ei muodostu liian suureksi. Yrityksessäsi voi olla vaikka 10 työntekijää ja annat jokaiselle tehtäväksi yhden artikkelin kerran kuukaudessa. Saat vuodessa sivustollesi 120 artikkelia.

Vaikka artikkelit eivät olisikaan hakukoneoptimoituja, niin ne varmasti tuovat edes jotain liikennettä sivuillesi suhteellisen pienellä työmäärällä. Blogit voivat olla myös hyvä apu asiakaspalvelun tueksi.

Mikäli oikeasti haluat liikennettä nettisivuille, kannattaa blogit tuottaa hakukone silmälläpitäen ja siihen tarvitsee hieman osaamista ja myös aikaresurssia, mitä ei välttämättä ole tarjolla...

Silloin tulee avuksi YIPI. Tilaa meiltä esimerkiksi viikottain tai kuukausittain blogiartikkeleita ja saat ne valmiina tuotoksena työpöydällesi, vieläpä kilpailukykyisillä hinnoilla. Toteutamme sisällöntuotannon lisäksi tarvittaessa haastattelut ja vaikkapa sisällön syöttämisen suoraan verkkosivuillesi niin halutessasi. Kysy lisää yhteydenottolomakkeella!

Kirjoita sisältöjä asiakaslähtöisesti ja lisää myyntiä

Sisällöntuotanto on siitä mielenkiintoista, että sitä tehdään monelle eri kohdeyleisölle. Haluat kuitenkin, että asiakkaat pysyvät sivuillasi mahdollisimman pitkään.

Siinä auttaa asiakaslähtöinen sisällöntuotanto ja kiinnostavasti kirjoitetut artikkelit. Tönkköä tekstiä ei jaksa lukea kukaan ja pahimmassa tapauksessa yrityksestä jää huono mielikuva.

Asiakas on kuningas ja sisältöjen tulee olla asiakaslähtöisesti kirjoitettuja, mikäli haluat parhaan lopputuloksen. Toki asiateksti ja markkinoinnillinen teksti ovat hieman eri asioita, mutta siitäkin voi saada mielenkiintoista monella eri tapaa.

Käytä kuvia sekä tekstin rakennetta mielikuvituksellisesti. On olemassa esimerkiksi erilaisia lukijatyyppejä. Voit lukea lisää myyntitekstin kirjoittamisesta ostopolun eri vaiheissa tästä artikkelista.

tekstisisältö

Mittaa tuloksia, jotta sisällöntuotanto on oikeasti tuloksellista

Miten sisällöntuotannon tuloksia sitten mitataan? Yksi näistä menetelmistä on verkkosivujen analytiikka, jota voit seurata Google Analyticsin kautta.

Alla listattuna muutama hyvä mittari, miten voit seurata blogisi menestystä ->

Sivun näyttökerrat

Liikenteen seuraaminen ei välttämättä ole se tärkein seurattava tieto, mutta saat tärkeää dataa mitkä blogit tai blogiaiheet kiinnostavat vierailijoita.

Mikäli eri aiheiden välillä on merkittäviä eroja, kertoo se minkälaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa.

Toisaalta, jos sinulla on paljon näyttökertoja, mutta esimerkiksi konversiot eli vaikkapa yhteydenotot eivät ole hyvin, kannattaa pohtia pitäisikö itse sisällössä kehottaa enemmän ihmistä tekemään se mitä haluat, eli ottamaan yhteyttä tai mitä sitten haluatkaan.

Keskimääräinen aika sivulla

Saat tällä tiedolla kätevästi selville, lukevatko asiakkaasi oikeasti yrityksen tuottamaa sisältöä.

Jos blogisi on 5000 sanaa pitkä ja huomaat, että asiakas poistuu alle minuutissa, tiedät ettei sisältö ole kiinnostavaa tai siellä on jotain muuta vikaa.

Syitä tähän voi toki olla monia. Sivusto lataa liian hitaasti, sisällöt kirjoitettu huonosti, liikaa häiriötekijöitä tai huono introteksti eli sisäänheitto aiheeseen.

Kannattaa siis sisällöntuotannossa tarkastella menestyviä artikkeleita ja selvittää mikä asiakkaita kiinnostaa.

data ja ihminen

Keskimääräinen sivujen katselukerta per vierailu

Vaikka et saisi asiakkaiden vierailusta heti kauppaa, voit kuitenkin seurata miten paljon enemmän laadukasta sisältöä he etsivät sivuiltasi.

Voit lisätä blogitekstiin esimerkiksi enemmän linkkejä muille sivuille, mikä saa asiakkaat lukemaan eri palveluistasi.

Palaavat vierailijat

Palaavat vierailijat kertovat miten laadukasta sisältöä tuotat ja sen kuinka paljon artikkeleitasi jaetaan muiden kanssa.

Voit luoda hyödyllisellä sisällöllä näkyvyyttä ja kauppaa yrityksellesi. Kun palveluitasi tarvitaan, olet ensisijainen vaihtoehto asiakkaiden keskuudessa.

Tavoitteiden konversio

Voit asettaa blogisivustolle omia tavoitteita, esimerkiksi sivuston vierailuajan perusteella tai tilaavatko asiakkaat uutiskirjeen saavuttuaan blogisivullesi.

Tavoitteiden merkitys korostuu maksetun mainonnan myötä varsinkin suuremmissa hankkeissa, kun haetaan tehokkuutta ja isoja tuloksia.

Toki pienemmätkin yritykset hyötyvät tavoitteiden laatimisesta sekä niiden seuraamisesta, koska ilman tavoitteita harvoin pääsee sinne minne halutaan. Jos haluat kasvattaa pienen yrityksesi isoksi, ajattele isosti!

analytiikka

Mitä eri tapoja sisällöntuotantoon on?

Sisällöntuotannolla on muitakin muotoja kuin pelkkä blogiartikkeli. Voit monenlaisella eri tavalla kasvattaa sisällöntuotannosta saatavien asiakkaiden määrää.

Sisältöjä tulee tuottaa paljon ja sisällöntuotannosta tulee saada rutiininomaista parhaimman tuloksen saavuttamiseksi.

Erilaisia sisältömuotoja

Voit siis tuottaa erilaista sisältöä eri kanaviin maksimoiden vielä yrityksesi näkyvyyden ja näin pienempikin yritys pystyy kilpailemaan jo olemassa olevien suurten korporaatioiden kanssa.

Copywriting tekstit

Myyntiä saadaan aikaiseksi mielenkiintoisella sisällöllä eli copywriting on taito, millä lyhytkin teksti saadaan mielenkiintoiseksi tarinaksi.

Yritys pystyy kertomaan sisällöntuotannolla tarinansa ja herättämään mielenkiintoa asiakkaan silmissä. Mainokset, nettisivut, sähköpostit ja moni muu lyhyempi teksti kaipaa ammattimaista otetta menestyäkseen.

Blogitekstit ja asiakastarinat

Sisällöntuotannossa suuri määrä laadukasta sisältöä tuo asiakkaita sivuillesi ilman maksettua mainontaa.

Asiakkaita voi haalia eri aiheilla, vaikka ne eivät suoraan liittyisi liiketoimintaasi. Artikkelien sisältämät hakusanat auttavat hakukoneiden löydettävyydessä.

Asiakastarinat ovat hakukoneiden lisäksi oiva tapa saada uskottavuutta toimintaasi kohtaan. Niillä voidaan kertoa kokemuksia palveluistasi ja tuoda näin yrityksesi lähemmäs asiakasta eli sisällöntuotantoa parhaimmillaan.

Me erikoistumme erityisesti hakukoneoptimoidun tekstin tuottamiseen. Lue lisää Tekstisisällöt ja copywriting palvelustamme.

bloggaaminen

Video ja animaatiot

Videot eivät vaadi samanlaista keskittymiskykyä kuin teksti ja sen vuoksi niitä on helppo seurata.

Kertomalla omalla naamallasi yrityksesi toiminnasta tuot itsesi esille ja luot vaikuttavuutta.

Animaatioiden avulla koko nettisivusi ulkoasu muuttuu ja tuot esille ammattimaisen kuvan toiminnastasi.

Podcastit ja ääni

Yritys voi olla esillä muuallakin kuin silmien näkyvillä. Hyvin menestyvällä ääniohjelmalla pysyt ihmisten mielessä myös lenkillä tai muualla missä ei voi antaa 100% keskittymistä materiaalille.

Jotta voidaan tuottaa menestyvä podcast, vaatii se laitteita sekä jatkuvaa tekemistä. Laadukas ääniohjelma on aina hyväksi yrityksellesi ja sisällön tuottamisella tehdään hyvin paljon tulosta.

Infografiikka ja oppaat

Infografiikan avulla voidaan esittää laadukas kokoelma datasta ilman että se on tylsää ja vaikeaselkoista. Tietoa on myös helpompi jakaa esimerkiksi pdf -tiedoston muodossa eteenpäin.

Ihmiset rakastavat ilmaisia asioita eli mikset tekisi myös ilmaisia oppaita sivuillesi. Tarpeeksi oppaita luettuaan asiakkaat ymmärtävät osaamisesi ja kun omat resurssit eivät riitä, tulee silloin todennäköisemmin sinulle yhteydenotto aiheesta.

infografiikka

Sisällön jakaminen - käytä eri medioita hyödyksi

Missä sitten omien sisältöjen jakaminen tapahtuu? Mieti missä sinun potentiaaliset asiakkaasi ovat. Kaikki eri kanavat kannattaa ottaa haltuun tuoton maksimointia ajatellen. Näin saat asiakkaita eri lähteistä.

Tutkimusten mukaan kanavien määrä kasvattaa sivustojen liikennettä huomattavasti. Vähintään kolme kanavaa kannattaa olla hallussa, koska sillä määrällä on suurin näkyvyyden nousu.

Omat mediat

Sinulla on valtava määrä omaa mediaa hyödynnettävänä. Sosiaalisen median kanavat ovat ilmaisia, ja sisällöt on helppo tuottaa yhden päivän aikana ja ajastaa tulevalle ajankohdalle.

Riippuen tarjoamastasi palvelusta, verkkosivuille on helpoin yleensä kerätä tieto kootusti palveluistasi, sillä siellä on tilaa eniten yksittäisille kävijöille tutkia rauhassa palveluitasi.

Sisällöntuotantoon tulee panostaa, ota oma aikasi tutustuaksesi miten asiat kannattaa tuottaa tai tilaa palveluna yritykseltä joka on jo perehtynyt siihen.

Maksettu media

Maksettu media on sitten täysin oma kategoriansa mitä ei juuri tässä artikkelissa ollakaan käsitelty. Kanavia on vaikka kuinka paljon: sosiaalinen median mainonta, Google mainonta, lehtijulkaisut, tv-mainokset, radiomainonta ja niin edelleen.

Maksetulla medialla saa pienikin yrittäjä hyviä ja nopeita tuloksia, mikäli kanavat on valittu oikein ja mainonta puhuttelee yleisöäsi. Esimerkiksi Google mainoksilla pääsee suoraan käsiksi dataan, minkä perusteella tietää onko mainonta kannattavaa ja millä hinnalla tai tavalla saa eniten tuloksia.

Mutta miten dataa tulkitaan? Nimenomaan sen takia esimerkiksi Google- tai somemainonnan ympärillä pyörii erilaisia toimijoita kuten me, jotka voivat auttaa niiden jatkuvassa tarkkailussa sekä optimoinnissa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Lue lisää vaikkapa Instagram-mainonnasta täältä.

Toki kymmeniä tuhansia maksavia mainoksiakin voidaan mitata, mutta se tapahtuu paljon laajemmalla mittakaavalla. Isot yritykset käyttävät myös muita mainostyökaluja, kuten Googlea, mutta voit päästä niidenkin ohi oikealla tekniikalla.

Ansaittu media

Ansaittu media sisältää sellaiset asiat, mihin et itse voi vaikuttaa. Hyvä tekstisisältö voi parhaimmillaan auttaa muita niin paljon, että yhteistyökumppanisi lainaa tekstiäsi sivuillaan tai jakaa sisältöä sosiaalisen median kanavissa.

Myös "champion-asiakkaat" eli tyytyväiset asiakkaat saattavat puhua muille potentiaalisille asiakkaille sinusta ja palveluistasi. Näihin et voi vaikuttaa muuta kuin tekemällä parhaasi liiketoiminnan joka osa-alueella. Ansaittu media lisää myyntiä kuitenkin hämmästyttävällä tavalla.

Eli, hyvin toteutettu sisällöntuotanto, onnistunut asiakaspalvelu ja tyytyväiset asiakkaat antaa ihmisille syyn jakaa tietoa yrityksestäsi. Tee siis aina parhaasi! Linkki sivustoosi toisella sivulla ei pelkästään paranna Googlen pisteytystä sivustollesi, mutta antaa mahdollisuuden taas uudelle ryhmälle asiakkaita löytää sinut, jotka voivat saapua sivullesi linkin avulla.

asiakas voi jakaa tietoa sinusta

Sisällöntuotanto voi joskus vaatia ammattilaisen apua

Sisällöntuotanto on mahdollista tehdä täysin itse. Voit tuottaa kaiken materiaalin omilla resursseillasi ja monet sosiaalisen median kanavat ovat ilmaiseksi käytettävissäsi.

Se on kuitenkin täysin eri asia kiinnostaako sisällöntuotanto sinua tarpeeksi tai onko sinulla aikaa sisällöntuotannon tekemiseen.

Mikäli haluat keskittyä johonkin muuhun, voi silloin ammattilaiselta ostettu palvelu auttaa. Emme väitä ettet itse voisi kirjoittaa menestyvää blogia, mutta suurella todennäköisyydellä itse tehty sisällöntuotanto saattaa jäädä kaiken muun varjoon, koska se vaatii paljon työtä.

Sinä tiedät miten teet oman yrityksen toimialasi hommia, joten ymmärrät varmasti, että ammattilainen voi saada parempia tuloksia aikaan myös osaamisensa takia.

Sisällöntuotannon hinta ammattilaiselta

Mitäs se lysti sitten maksaa? On olemassa erilaisia sisällöntuotantoa harjoittavia markkinoinnin yrityksiä, joten käydäänpä muutama asia sisältöjen ostamisesta läpi.

Yleisesti ottaen sisältöjen tekeminen on aikaa vievää työtä. Jotkut tekevät sisältöjä halvalla, joten kannattaa muistaa se, että mikäli hinta on edullinen, laatu saattaa kärsiä.

Ajattelepa vaikka 1000 sanan blogitekstin kirjoittamista verkkosivuillesi. Täytyy miettiä aihe, otsikkorakenne ja itse leipäteksti. Kuinka kauan sinulla menisi aikaa tähän?

Mikäli olet rivakka kirjoittaja ja vastauksesi on vaikkapa puoli työpäivää eli neljä tuntia, maksaa se 100 euron tuntihinnalla 400 euroa, markkinoinnin palvelujen ollessa keskimäärin 80-120 hintaista.

Otetaan toinen hintaesimerkki meidän omasta leipälajista. Sisällöntuotannon hinnoittelussa voidaan käyttää myös sanaperusteista hintaa. Me käytämme usein tätä hinnoittelua, mikäli kirjoitamme tekstiä.

Miksikö? Sanaperusteinen hinta on hyvä siitä, että et maksa turhasta työstä vaan valmiista tuotoksesta. Näet tuotoksesta suoraan tekstin laadun ja sitä voidaan korjata tarpeen mukaan. Yksinkertaista ja helppoa!

Sisällöntuotanto eri kanavissa vaatii erilaista osaamista ja esimerkiksi suurilla yrityksillä on muitakin menoeriä kuin vain oma aika, mikä taas pienellä yrityksellä on voimavara.

Hinta ei aina ole kuitenkaan kaikki kaikessa. Esimerkiksi henkilökemioilla ja yhteistyöllä on suuri merkitys lopputuloksen kannalta.

Mikäli markkinointiyritys ottaa sisällöntuotannon tekemisen yhteydessä kehitysideat huomioon ja korjaa niiden avulla sisällöt sekä parantaa niitä vielä entisestään pistämällä oman asiantuntemuksensa peliin, ollaan silloin jo pitkällä saavuttamassa toivottu tavoite.

sisällöntuotannon ammattilainen

Ei! Haluan tehdä kaiken sisällöntuotannon itse - mitä minun kannattaa ottaa huomioon?

Itse tehtynä sisällöntuotanto vie aikaa ja resursseja liiketoiminnan kehittämiseltä, mutta on mahdollista. Hyvän sisällöntuotannon tunnistaa muutamista seikoista, alla listattuna muutamia.

Hyvällä otsikolla herätät asiakkaasi mielenkiinnon sekä löydyt hakukoneista suuremmalla todennäköisyydellä.

Jos potentiaalinen asiakas pääsee sisällön pariin, ohjaa mielenkiintoinen introteksti lukijaa eteenpäin. Introtekstillä kuvaat lyhyesti minkä ongelman kyseinen artikkeli ratkaisee ja lukija päättää onko sisältöjen tiedot hänelle relevantteja.

Hyvin tehty sisältö auttaa jaksamaan tekstin lukemisessa. Jos sisältö ei ole luettavaa, ei asiakas koe yrityksen sisällöntuotantoa arvokkaaksi ja lukeminen loppuu. Hyvin tehty sisältö on kaikki kaikessa ja sen pitää olla mukavaa luettavaa.

Sisällöntuotantoa voidaan rikastaa kuvilla. Sijoittamalla yrityksen tuottaman sisällön väliin kuvia, auttaa se lukijaa keskittymään ja usein myös jatkamaan tekstin lukemista.

Sisällöntuotanto vaatii sen, että sisältö pitää usein käydä läpi moneen kertaan ja varmistaa että se on mahdollisimman luettavissa asiakkaan silmin.

Kaikki muu, kuten hakukoneoptimointi ja ns. hifistely on oma taiteenlajinsa ja vie aikaa oppiakseen. Näillä opeilla pääset kuitenkin alkuun ja voit alkaa tuottamaan omaa sisältöä.

sisällöntuottaja voit olla sinä itse

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä millaista sisältöä sinun kannattaisi tehdä

Mitäs sitten sisällöntuotanto meidän yrityksen näkökulmasta tarkoittaa? Kuvaile yrityksesi tarpeet ja anna meidän luoda sinulle ehdotus siitä, mitä sinun kannattaa tehdä ja miten voimme korjata ongelmakohtia markkinointisi puolesta.

Yrityksen tavoite sisällöntuotannolla, artikkelit, mitä ongelmia markkinoinnin puolesta pitää ratkaista tai muuten vain kysy meiltä mitä toiminnassasi voisi parantaa ja aloitamme yhteistyön.

Olemme läpinäkyviä toiminnassamme ja sanomme suoraan mitä kannattaisi toteuttaa ja mitä ei. Tilaa meiltä ilmainen hakukoneanalyysi tai keskustele kanssamme valmiista ratkaisusta tiedät, miten markkinointiasi voidaan viedä vauhdilla eteenpäin.