Uuden yrityksen markkinointi - Digitaalinen markkinointisuppilo kuntoon

Uuden yrityksen markkinointiin liittyy paljon ilmiöitä, joita voi olla vaikea hahmottaa heti alkuvaiheessa. Mistä uuden yrityksen markkinointi siis kannattaa aloittaa?

Uuden yrityksen markkinointi - Digitaalinen markkinointisuppilo kuntoon

Miten uusi yritys markkinoi?

Uuden yrityksen kannattaa aloittaa rakentamaan markkinointia systemaattisesti siten, että se tuottaa markkinointiin sijoitetut rahat takaisin. Markkinointiin sijoitetun ROI:n (Return on Investment) laskeminen voi olla hankalaa, mutta digimarkkinoinnissa sille löytyy paljon mittareita.

Meidän suosituksemme onkin, että uusi yritys markkinoi ensisijaisesti digitaalisissa kanavissa hyvin toteutetun sisällön avulla ja rakentaa digitaalisen markkinoinnin suppilon kuntoon ennen suurta mainoskampanjaa. Kun peruspalikat ovat kunnossa, voidaan sisältömarkkinointia tehostaa maksetun mainonnan, kuten Google Ads mainonnan, Facebook mainonnan tai Instagram mainonnan avulla.

Luo kysyntää hakukoneoptimoinnilla

Kun uusi yritys perustaa verkkosivuja, kannattaa ne rakentaa sekä hakukoneelle, että asiakkaalle selkeäksi. Näin varmistat, että uusi yrityksesi löytyy Googlesta, kun asiakkaasi etsivät sinua.

Parhaat klikkausprosentit saadaan orgaanisilla tuloksilla, mutta hyvin toteutettu hakukoneoptimoitu sisältö antaa apua myös maksetun mainonnan puolella. Kun sisältö on optimoitu ja asiakkaalle mielekäs, Google Ads mainonnan tuottokin tutkitusti paranee.

Ensimmäinen vaihe hakukoneoptimoinnissa on pohtia, millä hakusanoilla asiakkaasi voisivat hakea uuden yrityksesi tuotteita tai palveluja. Tätä sanotaan avainsanatutkimukseksi. Kun avainsanatutkimus on toteutettu, sisältö luodaan näiden avainsanojen perusteella. Kun sisältöä tuotetaan, usein keskiössä on verkkosivujen sisällöntuotanto, jossa keskiössä on asiakkaan kiinnostuksen herättäminen.

Hakukoneoptimointi - kuvituskuva

Herätä kiinnostus tarinalla ja erottaudu

Kun uusi potentiaalinen asiakas saapuu verkkosivuille, on hän varmasti kiinnostunut mistä uusi yrityksesi on tullut markkinoille, mitä yrityksesi tekee ja miksi se on ylipäätään olemassa. Erottaudu mielellään jollakin muulla keinolla kuin hinnalla. Uuden yrityksen markkinoinnissa tärkeää on huomioida, että  asiakkaita on aluksi vähän ja rahaa pitäisi saada kassaan. Jos myyt jokaisen palvelusi alihintaan, et välttämättä saa liiketoimintaa ikinä kannattavaksi. Kannattaa muistaa, että maltti on valttia. Uuden yrityksen markkinointi vie aikaa, mutta hyvin toteutettu ja mietitty sisältömarkkinointi tuo varmasti tuloksia pitkässä juoksussa.

Voit rakentaa uuden yrityksesi tarinaa verkkosivujen lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median sisältöjen tekeminen on ilmaista, toki se maksaa hieman vaivaa, mutta sitä kautta voidaan saada erittäin kustannustehokkaasti uuden yrityksen markkinointi toteutettua.

Sisältömarkkinointi - kuvituskuva

Anna asiakkaallesi helppoja vaihtoehtoja

Kun potentiaalinen asiakkaasi vertailee eri palveluja tai tuotteita, pitäisi hänelle tarjota mahdollisimman helppo tapa ottaa yhteyttä. Voit tarjota asiakkaalle perinteiset menetelmät, että hän voi saapua suoraan paikalle myymälääsi tai soittaa puhelinnumeroon, mutta toimisiko tuotteesi myynti myös digitaalisissa kanavissa? Verkkosivuilla kannattaa olla myös helppokäyttöinen yhteydenottolomake, jonne asiakkaasi voi syöttää tiedot hänen tarvitsemistaan palveluista.

Tärkeää uuden yrityksen markkinoinnissa on myös palvelujen ja tuotteiden esittäminen. Tässä kohdassa ensiarvoisen tärkeää on yksinkertaisuus. Jos asiakkaasi menee sekaisin, on vaikeaa kääntää asiakkaan päätä enää oikeaan suuntaan. Mieluummin kerrot yksinkertaiset aloituspaketit tuotteestasi ja kerrot, että asiakkaasi voi olla yhteydessä mikäli hänellä on suurempia tarpeita perusmuotoisen palvelun lisäksi.

Asiakas - kuvituskuva

Uuden yrityksen markkinointi alkuvaiheen jälkeen

Kun olet päässyt uuden yrityksen markkinoinnin alkuvaiheiden yli ja olet saanut jo muutaman asiakkaan, sinun kannattaa panostaa referenssitarinoiden kirjoittamiseen. Referenssitarinat ovat yksi parhaista tavoista vakuuttaa ostopäätöstä miettivä asiakas. Hakukoneen näkökulmasta referenssitarinan kirjoittaminen on tärkeä suunnitella oikein tekstimuodossa, mutta kuvasisällöt ja videot puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa. Videot toimivat myös sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi TikTok-videotkin indeksoituvat nykyään hakukoneisiin melko hyvin. Kun olet somessa, muista avainsanat eli hashtagit, jotta löydät oikean kohdeyleisön!

Muista, että referenssitarinoiden julkaisemiseen kannattaa kysyä aina lupa asiakkaalta. Toisaalta, jos asiakkaasi on tyytyväinen, hän antaa luvan siihen mielellään. Tästä aasinsiltana voidaankin todeta, että uuden yrityksen markkinoinnissa kannattaa erityisesti panostaa sidosryhmiin ja asiakkuuksien hallinnointiin. Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä! Kun verkostoidut ja hoidat asiakkuuksiasi hyvin, se kantaa hedelmää. Tyytyväiset asiakkaasi kyllä kertovat mistä hyvää palvelua saa.

Kun uuden yrityksen markkinoinnin perusasiat ovat kunnossa, voit pohtia saisitko maksetulla mainonnalla enemmän irti markkinasta. Muista, että et voi myydä kaikkea kaikille. Mieti markkinoinnissa aina kohdeyleisöäsi, mutta eritoten maksetussa mainonnassa muista, että heität vain rahasi hukkaan, jos et suunnittele kampanjaa huolella.

Kohderyhmä - kuvituskuva

Uuden yrityksen markkinointisuunnitelma

Unohditko jotain? Älä mene soitellen sotaan! Muista tehdä uudelle yrityksellesi markkinointisuunnitelma. Tee markkinointisuunnitelma edes pienimuotoisesti, jotta tiedät, mikä on tavoite, millä keinoilla saavutat tavoitteesi ja miten mittaat tavoitteiden saavuttamista. Niinhän sitä sanotaan - hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tässä esimerkki uuden yrityksen markkinointisuunnitelman perusasioista:

1. Kohdeyleisö, segmentointi ja markkina-analyysi: kenelle myydään?

  • Lähde tekemään uuden yrityksen markkinointisuunnitelmaa asiakkaasta käsin. Arvioi, mikä on tuotteidesi ja palvelujesi kohdeyleisö, segmentoi asiakkaat ja pohdi markkinatilannetta. Onko markkinoilla muita vastaavia, kilpailevia tuotteita ja palveluja sekä miten asemoidut heihin nähden mahdollisuuksien, uhkien

2. Mitä myydään: tuotteet, palvelut, hinnoittelu?

  • Kun olet arvioinut markkinasi, pohdi tuotteiden ja palvelujen hinnoittelua. Älä alihinnoittele, mutta älä myöskään tee markkinaan nähden poikkeuksellisia asioita, ellei sinulla ole poikkeuksellista tuotetta. Kukaan todennäköisesti ei osta tuotettasi, jos tuotteesi on 10 kertaa kalliimpi kuin kilpailijasi vastaava tuote. Paketoi tuotteet selkeästi ja asiakkaalle ymmärrettävästi.

3. Markkinoinnin tavoitteet ja budjetti: mitä halutaan saavuttaa ja miten mittaat tavoitteita?

  • Määrittele markkinointisi tavoite ja tavoitteiden mittarit. Mitä halutaan saavuttaa ja miksi? Tässä kohtaa kannattaa pohtia budjettia ja suunnata se tavoitteisiin nähden. Jos tuotteesi on vain yhden euron hintainen kynä, ei asiakashankinnan kustannuksesi voi olla kovin suuri.

4. Markkinoinnin toimenpiteet: miten tavoitteet saavutetaan ja millä hinnalla?

  • Pohdi markkinointisi toimenpiteet, hyödynnätkö uuden yrityksen markkinoinnissa kumppaneita, verkkosivuja, blogisisältöjä ja miten rakennat esimerkiksi tässä blogissa mainitun digitaalisen markkinointisuppilon. Sido toimenpiteet myös budjettiin nähden sopivaksi.

5. Kehitä uuden yrityksesi markkinointia mittareiden avulla

  • Olemme kuulleet sanottavan, että yksi markkinoinnin parhaista mittareista on kassavirta. Eikö kuulostaisikin hyvältä, että markkinointikampanjaan X investoitiin 1 000 € ja sillä saatiin heti laskutettavaa myyntiä 10 000 €. Näin voit toistaa saman onnistuneen kampanjan uudelleen, kun tiedät, miten kampanja toimii markkinallasi.

Markkinointiin löytyy varmasti 1001 eri mallia. Varsinkin markkinoinnin kontekstissa mallit kehittyvät hurjaa vauhtia, kun teknologiat, uudet mahdollisuudet ja markkina kehittyy räjähdysmäistä vauhtia. Edellä mainittu on se tuhannes ja yksi niistä, josta voi olla juuri sinulle apua uuden yrityksesi markkinoinnissa!

Markkinoinnin suunnittelu - kuvituskuva

Uuden yrityksen digitaalinen markkinointisuppilo

Tässä blogissa uuden yrityksen markkinoinnista sait perusideoita digitaalisen markkinointisuppilon rakentamiseen ja uuden yrityksen markkinoinnin kehittämiseen alkuvaiheen ponnistelujen jälkeen.

Tässä vielä kiteytys, mistä sinun kannattaa aloittaa uuden yrityksen markkinointi:

  1. Kysynnän luominen: hakukoneoptimoitu sisältö ja verkkosivut
  2. Kiinnostuksen herättäminen: tarina ja sisällöt, erottautuminen, miksi olet olemassa
  3. Toiminta: Helpota asiakkaan ostopäätöstä paketoinnilla ja eri myyntikanavilla, soitta
  4. Verkostoidu ja hoida asiakkuuksia: Tyytyväiset asiakkaat ja referenssit ovat erittäin hyvä uuden yrityksen markkinoinnin boostaaja. Kun tunnet enemmän porukkaa ja he tuntevat sinut, myös liiketoimintasi kehittyy. Kerro hyvistä referensseistä avoimesti!
  5. Maksettu mainonta: Kun peruspalikat ovat kunnossa, boostaa markkinointia maksetulla mainonnalla.
  6. Muista markkinointisuunnitelma! Tee edes lyhyt suunnitelma mitä, miten ja miksi toteutat. Tämä kirkastaa ymmärrystäsi aiheeseen liittyen ja saat todennäköisesti parempia tuloksia aikaan.

Digitaalisen markkinoinnin suppilo on melko laaja käsite, joten tässä ei tietenkään ollut kaikkea aiheeseen liittyvää. Meiltä saa kysyä apua saa aivan ilmaiseksi. Vastamme mielellämme mieltä askarruttaviin kysymyksiisi uuden yrityksen markkinoinnin kehittämisestä ja digitaalisen markkinointisuppilon rakentamisesta tai markkinointisuunnitelman teosta.

Eikun tsemppiä uuden yrityksen markkinointiin!