Myynnin kehittäminen palveluna

Myynnin kehittäminen palveluna

Myynnin kehittäminen lähtee asiakasymmärryksestä.

Myynnin kehittäminen vaatii kykyä ymmärtää ihmisiä, lukuja, tuotteita ja liiketoimintaa. Mutta miten saada myynti kasvuun siten, että tuotto pysyy oikealla tasolla? Kun ymmärrät asiakkaitasi, niin tiedät kyllä mitä pitää tehdä.

Tietoa myynnin kehittämisestä

Mitä myynnin kehittäminen pitää sisällään?

Myynnin tavoitteet

Myynnin tavoitteet

Myynnillä täytyy olla tavoitteet joita kohden tehdään töitä. Mikäli tavoite on hukassa, minkä eteen myyjät edes tekevät työtään? Työlle tarvitaan suurempi merkitys, jonka voi pilkkoa pienempiin aktiviteetteihin, esim. puheluihin, sähköposteihin tai tapaamisiin. Kun kaikki nivotaan yhteen myyntiprosessissa, saadaan periksiantamattomuudella ja nöyrällä tekemisellä tuloksia aikaan!

Myyntiprosessi

Myyntiprosessi

Myyntiprosesseja on moneen lähtöön ja toinen toimii toiselle paremmin kuin toinen. Tähän vaikuttaa myytävä tuote ja asiakaskohderyhmä, jolle tuotetta myydään. Myyntiprosessi on kuitenkin loppupeleissä samaa myynnin matematiikkaa: enemmän yhteydenottoja, enemmän tapaamisia, enemmän tarjouksia, enemmän sopimuksia... ja näin saadaan lisää myyntiä!

Myynnin työkalut

Myynnin työkalut

Myynnin työkalut helpottavat myyntityötä. Asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) kannattaa ottaa silloin käyttöön, kun myyntihenkilöstöä ja asiakkaita on paljon. Näin aktiviteetit saadaan suunniteltua helpommin ja tavoitteiden seuranta on tehokkaampaa. Myös liidien hankintaan ja prospektointiin löytyy omia myynnin työkaluja.

Markkinointi myynnin tukena

Markkinointi myynnin tukena

Myynnin tärkein tuki hyvän johtajan lisäksi on markkinointi. Oikein kohdennettu markkinointi tuo lisää liidejä, kun myynti tekee suunnitelmallista yhteistyötä markkinointiosaston kanssa. Markkinoinnin tuottamat sisällöt ja myyntimateriaalit tukevat myyntiprosessia ja mahdollistavat myynnin tekemistä nopeammin, paremmin ja tuloksellisemmin.

Asiakkaasi ovat avain myynnin kasvattamiseen

Myynnin täytyy kuunnella asiakasta.

Myynnin kehittäminen lähtee asiakasymmärryksestä. Myyjän tärkein tehtävä on kuunnella asiakkaita ja ratkaista heidän haasteitaan. Kun myyntitiimi ymmärtää asiakkaita, voidaan luoda vaikuttavampaa markkinointia ja parempia tarjouksia, jotka aidosti auttavat asiakasta. Parhaimmillaan asiakas ja myyjä saavat molemminpuolisen hyödyn myyntitapahtumasta.

Rakenna hyvä suhde asiakkaidesi kanssa ja varmista, että autat heitä ostoprosessin, eli sinun kannaltasi katsottuna myyntiputken eri vaiheissa. Myyntiputki voi myös jatkua kaupan jälkeen. Kysytkö asiakkailtasi palautetta miten voit kehittyä paremmaksi seuraavassa myyntitilanteessa? Asiakkaillasi on paljon arvokasta tietoa mitä tarvitset myynnin kehittämiseen.

Tökkiikö myynti? Kysy meiltä apua ja me hoidetaan myynnin kehittäminen palveluna, jotta sinä voit keskittyä muihin haasteisiin.

Asiakaspalaute
“ YIPI on auttanut yritystämme monipuolisesti sivustojen kehittämisessä sekä kasvussa ja tuottanut laadukasta sisältöä niin sivuillemme, kuin myös somekanaviin. Yhteistyö on ollut mutkatonta ja toimivaa. Voin suositella palveluita hyvillä mielin! ”
Digio Logo
Digio Media Oy
Affiliate-markkinointiyritys
Asiakastarina

Asiakkaamme kertovat sen parhaiten.

Olemme asiakkaidemme strateginen markkinointikumppani. Autamme asiakkaitamme myynnin kehittämisessä, markkinoinnissa ja muussa liiketoiminnan kehittämisessä. Saat meiltä henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua, joka tähtää aina hyviin tuloksiin.

Palveluihimme luottavat jo monet eri alojen toimijat.
SeahuntersMeilortProactSkene ryDigio MediaeCount
Mistä aloitetaan?

Lisää myyntiä hyvän kumppanin kanssa.

Kartoitetaan myyntisi tilanne ja tehdään siitä voittava kokonaisuus.

Vaihe 1

Myynnin kartoitus ja tavoitteet

Kartoitetaan myynnin nykytilanne ja miten viemme sen kohti haluttua tavoitetta. Tehdään realistinen, mutta eteenpäin tähtäävä suunnitelma.

Vaihe 2

Myynnin kehitys

Katsotaan miten voimme muokata myyntiprosessia, myynnin työkaluja ja myynnin tukitoimintoja paremmaksi.

Vaihe 3

Myyntisuunnitelma käytäntöön

Jalkautetaan uusi myyntisuunnitelmasi koko organisaatiolle ja tarvittaessa autetaan jatkossa palveluna.

Usein kysytyt kysymykset

Lisätietoa myynnin kehittämisestä.

Alla vastauksia yleisimpiin kysymyksiin myynnin kehittämisestä, mahdollisimman yksinkertaisesti selitettynä.

Mitä myynnin kehittäminen on?

Ilman myyntiä ei tule liikevaihtoa. Oli myynti sitten passiivista mainoksien osalta tai ovelta ovelle kaupustelua, sitä voi aina kehittää paremmaksi. Minkälaisia myyntiprosessisi ovat? Jos saat asiakastapaamiset mainosten kautta, miten saat ne eteenpäin asiakkaaksi? Myös myyntihenkilöiden myyntitaitoja täytyy kehittää. Miten tahansa saat asiakkaat tapaamiseen kanssasi tai myyjiesi kanssa, niin ne ovat yhtä tyhjän kanssa, jos ette saa vietyä kauppaa maaliin. Toisaalta voidaan ajatella, että myynnin kehittäminen voi liittyä kauppojen kannattavuuteen. Miksi myydä tuotetta, joka ei jätä viivan alle mitään?

Voinko kehittää itse myyntiä?

Tietysti, olethan itse liiketoimintasi asiantuntija. Ulkopuolinen toimija voi kuitenkin antaa sinulle paremman kokonaiskuvan ilman minkäänlaisia ennakkoluuloja tai oletuksia toiminnastasi. Jos itse olet sokaistunut myyntiä heikentäville tekijöille, kannattaa silloin ottaa joku muu auttamaan ongelmien ratkaisemisessa.

Miksi minun kannattaa kiinnittää huomiota myynnin kehittämiseen?

Haluatko maksaa turhaan myyjille, jotka eivät tee työtään niin tehokkaasti kuin voisivat? Haluatko saada enemmän liikevaihtoa yrityksellesi? Haluatko enemmän asiakkaita? Aina on jotain parannettavaa ja myynti on se, missä tulokset näkyvät nopeasti. Sillä on vaikutus koko liiketoimintaasi. Hiotaan prosessit kuntoon ja tehdään juuri sitä mistä olet aina haaveillut!

Mistä tiedän tarvitsenko myynnin kehittämistä?

Kaikki tarvitsevat myynnin kehittämistä, koska myynti ei pysähdy koskaan. Tarpeen suuruus riippuu monesta asiasta, mutta pienilläkin muutoksilla saadaan aikaan suuria lopputuloksia. Vain tutkimalla asiaa tarkemmin voit alkaa pohtimaan onko jossain kehitettävää. Oletko huomannut, että myynnit eivät mene loppuun asti samalla tavalla kuin ennen? Myyjäsi eivät saa yhteydenottoja tehtyä yhtä paljon kuin aiemmin? Voi olla, että prosessit ovat väärät tai myyjä luulee jotain toista siitä miten asioiden pitäisi tapahtua. Mikä tahansa syy olikaan, kannattaa sitä miettiä ennemmin tai myöhemmin.

Mitä myynnin kehittämisessä tulee ottaa huomioon?

Alusta lähtien tulee ottaa huomioon mikä yrityksesi kehittämisessä on sinulle tärkeintä. Mihin myynnin kehittäminen tähtää, riippuu täysin tavoitteistasi. Linkitä tavoitteet resursseihin ja ajattele mitä voisit tehdä toisin. Pohdi myyntiprosessejasi, mitä ohjelmistoja myyjät käyttävät, miten paljon myynnin eri vaiheisiin kuluu aikaa tai vaikkapa miten paljon yksittäisestä myyntitapahtumista saa euroja. Pohtimalla näitä kysymyksiä pääset alkuun myynnin kehittämisessä.

Miten paljon myynnin kehittäminen maksaa?

Myynnin kehittäminen asiantuntijapalveluna voi maksaa muutamista sadoista muutamiin tuhansiin euroihin. Tämä riippuu siitä mitä tarpeita myynnin kehittämiselle on. Tarvitaanko käyttöönne uusi asiakkuudenhallintajärjestelmä? Tarvitaanko myyjille parempaa koulutusta, jotta saadaan enemmän kauppaa? Pitääkö rekrytoida uusia myyjiä tai peräti hankkia ulkopuolista myyntiapua? Joka tapauksessa myynnin kehittäminen on investointi, joka maksaa itsensä takaisin. Ota yhteyttä ja tutkitaan yrityksesi tarpeet myynnin kehitykselle!

Kuinka kauan myynnin kehittäminen kestää?

Riippuen tiimisi koosta ja henkilöstöstä, ei se aina välttämättä ole niin yksinkertaista. Uusien toimintamallien omaksumisessa tai ohjelmistojen käyttöönotossa voi mennä pitkäänkin. Mikäli puhutaan vain pienistä muutoksista yhteisiin pelisääntöihin, näkyvät ne jo samantien myyjien toiminnassa. Myynnin kehittämiseen käytetty aika palvelee myös organisaation kasvattamisessa. Uusien myyjien palkkaaminen on helpompaa, koska tiedät tasan tarkkaan mitä pitää tehdä, että heistä saa kannattavia. Kun myyntiä kehitetään proaktiivisesti eikä jälkikäteen, tulee parhaita tuloksia!

Miksi jatkuvaa myynnin kehittämistä tulee tehdä?

Entäs jos myyntiä onkin jo kehitetty, eikai sitä tarvitse uudestaan kehittää? Tottakai tarvitsee, aina on parantamisen varaa. Sen vuoksi pitää ennalta määrittää tavoitteet mitä halutaan myynnin kehittämiseltä ja palata niihin myöhemmin. Vain dataa analysoimalla saadaan varmuus, miten myynti on kehittynyt suhteessa tavoitteisiin. Jatkuvalla kehittämisellä myyjätkin tuntevat olevansa mukana prosessissa ja ovat paljon sitoutuneempia tekemään tarvittavia toimenpiteitä, että päästäisiin yhteiseen lopputulokseen.

Ota yhteyttä

Laitetaan myyntisi kasvuun.

Etsitkö hyvää kumppania myynnin kehittämiseen tai johonkin muuhun projektiin? Toteuta myynnin kehittäminen palveluna kanssamme ja saavutetaan parhaat tulokset yhdessä. Ota yhteyttä!

Kiitos viestistäsi!
Hups! Jotain meni vikaan.