Klikkaavatko kilpailijat hakusanamainoksiasi?
Oppaat ja blogit

Klikkaavatko kilpailijat hakusanamainoksiasi?

Oletko koskaan pohtinut, kuka klikkaa CPC-hinnoiteltuja (eng. Cost per Click) mainoksiasi hakukoneessa? Sitä olisi hyvä miettiä, koska tämä on tärkeä näkökulma Google-mainonnan suunnittelussa. Mainonta menestyy paremmin, kun sitä mainostetaan oikealle kohdeyleisölle.

Tiesitkö, että jopa 20 % käyttämäsi mainosbudjetin klikeistä saattaa olla kilpailijoiden tai bottien tekemiä haitallisia klikkauksia? Tämä tarkoittaa sitä, että rahaa menee hukkaan ja mainonnan tuotto pienenee.

Tässä artikkelissa esittelemme näkökulman haitallisista mainosklikkauksista ja miten me YIPI:llä ratkaisemme ongelman. 

turhat Google-mainosklikkaukset kuluttavat budjettiasi.

Haitalliset mainosklikkaukset Google-mainoksissa

CHEQ Essentialsin (entinen ClickCease) mukaan noin 22 % mainosklikkauksista voi olla joko bottien tai kilpailijoiden tekemiä haitallisia klikkauksia. 

Haitalliset klikkaukset tarkoittavat joko manuaalisia käyttäjien tekemiä turhia klikkauksia tai automaattisesti haittaohjelmiston tekemiä mainosklikkauksia. Näillä keinoilla kilpailijat kuluttavat budjettiasi, jotta heidän oma mainontansa menestyy paremmin.

Kun puhutaan jo kymmenistä prosenteista, luku on valtava ja asia on hyvinkin haitallinen yrityksille, jotka tekevät CPC-mainontaa.

Mitä hakukoneet tekevät haitallisten klikkien torjumiseksi?

Tällä hetkellä maailman suosituin hakukone, Google, tekee oman osansa haitallisten tekijöiden poistamiseksi. Googlen Ad Traffic Quality Team hyödyntää automaattista tunnistusta ja tekoälyä, manuaalisia tarkastuksia ja muita laajempia tutkimuksia haitallisten klikkien torjumiseen.

Mielestämme Googlen tekemä torjuntatyö ei ole välttämättä riittävää. Mainosklikkaukset ja budjetti kuluvat sen verran nopeasti, että varsinkin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ei ole aikaa odotella, että Google lupaustensa mukaisesti tunnistaa haitalliset klikkaukset.

Käytännössä haitallisia klikkauksia voi tehdä kuka tahansa. Voit etsiä kilpailijan mainoksen ja klikata mainosta niin monta kertaa, kunnes budjetti on kulutettu loppuun. Kuulostaako reilulta?

Miten haitalliset klikkaukset vaikuttavat mainosbudjettiin?

Jos toteuttaisit edellä mainitun kilpailijoiden mainosten klikkauksen, voit tuhlata jopa satoja, ellei tuhansia euroja. Mittasimme haitallisia klikkauksia noin viikon mittaisella ajanjaksolla, hyödyntäen CHEQ Essentials -ohjelmistoa. Mainostamiemme palveluiden kohdalla haitalliset klikkaukset ovat edustaneet 14 % kaikista mainosklikkauksista ja ohjelmisto on torjunut 131 haitallista klikkausta. 

Tämä voidaan laskea helposti: Jos olemme käyttäneet mainoksiin keskimäärin 2 dollaria per klikkaus, haitallisia klikkauksia on torjuttu 262 dollarin, eli noin 243 euron edestä.

Tämä tarkoittaa noin tuhannen euron säästöä kuukausitasolla.

CPC-mainonnan säästöt voivat olla satoja euroja.
Lähde: CHEQ Essentials -ohjelmisto

Haitallisten klikkausten rakenne

Haitalliset klikkaukset, jotka on estetty klikkaamasta mainoksia, ovat rakentuneet pääosin VPN-yhteyden kautta tehdyistä klikkauksista, yhden käyttäjän tekemistä klikkauksista joita on klikattu yli järjestelmään määritetyn raja-arvon (Over Threshold) tai manuaalisista poissulkemisista (Manually Blocked).

Klikkihuijauksia voivat olla VPN, Over treshold ja Manually blocked.
Lähde: CHEQ Essentials -ohjelmisto

VPN yhteyden kautta tehdyt klikkaukset eivät välttämättä suoranaisesti ole huijausklikkauksia, mutta joissakin yhteyksissä on tutkittu, että ne voi olla hyvä sulkea pois haitallisten klikkausten vähentämiseksi.

‚ÄćOver Threshold -klikkaukset taas todenn√§k√∂isesti ovat juurikin kilpailijoiden tekemi√§ klikkauksia. N√§m√§ j√§rjestelm√§ tunnistaa siten, ett√§ kun yksitt√§inen k√§ytt√§j√§ klikkaa mainostasi yli 3 kertaa tietyn ajan sis√§ll√§, on kyseess√§ todenn√§k√∂isesti klikkihuijaus. T√§m√§n tilaston valossa voidaan todeta, ett√§ t√§llaisia k√§ytt√§ji√§ on melko paljon.

Haitallisten klikkausten torjuntaohjelma on siis todella tarpeen.

Klikkihuijausten torjuntaohjelmat ja niiden käyttö

Tässä artikkelissa on lyhyesti kerrottu mitä haitalliset klikkaukset voivat tarkoittaa ja mitä reittejä ne tulevat. Olemme itse todenneet, että klikkihuijausten torjuntaohjelmista on hyötyä ja ongelma on todellinen.

Saatatkin pohtia, miten voit torjua haitallisia klikkauksia? Me käytämme CHEQ Essentials -ohjelmistoa (entinen ClickCease), joka torjuu klikkihuijauksia automaattisesti. Ohjelma erikoistuu CPC-mainonnan mainosbudjetin tehostamiseen siten, että turhien klikkausten määrä vähenee.

Klikkihuijausten torjuntaohjelmistot ovat maksullisia, mutta mainonnassa säästetyt eurot maksavat ne hyvinkin nopeasti takaisin. Käytännössä puhutaan muutamien kymmenien eurojen kuukausi-investoinnista. Ja kuten huomasimme, klikkauksia oli satojen eurojen edestä kuukausittain.

Hyödynnämme CHEQ Essentials-ohjelmistoa osana palveluitamme

Hyödynnämme CHEQ Essentials -ohjelmistoa osana Google-mainonnan palveluitamme.

Kun tilaat meiltä Google-mainonnan Onnistuja-paketin, tarjoamme CHEQ Essentials -turvapaketin veloituksetta käyttöösi. Näin voit olla huoletta ja varmistua siitä, että mainosbudjetti käytetään mahdollisimman tehokkaasti.

Lue lisää Onnistuja-paketista ja muista palveluistamme. 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja kerromme sinulle lisää CPC-mainonnasta.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! ūüĎá

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‚Äć
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.