Mikä on strukturoitu data?
Strukturoitu data on tapa järjestää sivuston sisäinen sisältö luokkiin, jotka helpottavat hakukoneiden indeksointirobottien sivuston tietojen käsittelyä.
Tiedot auttavat hakukoneita ymmärtämään verkkosivustollasi olevien tietojen asiayhteyden, jotta ne voivat paremmin löytää käyttäjille oikeat tulokset, kun he tekevät yritykseesi liittyviä hakuja.
Hakukoneiden on myös helpompi tunnistaa datakohtaisia ominaisuuksia. Nämä voivat olla tuotenimiä, hintoja, saatavuutta tai vaikkapa reseptiikkaa, joita voidaan käyttää parannettujen hakutulosten näyttämiseen.
Alla olevassa kuvassa näkyy Hakukoneoptimointi-sivulta poimittu parannettu hakutulos. Sivustoon on lisätty schema-markup -datamerkintä sivulla olevasta usein kysytyt kysymykset -osiosta, jonka Google poimii hakutuloksiin. UKK-osion data näkyy tässä tapauksessaotsikon (title tag) ja metakuvauksen (meta description) alla.
Mikä on skeemamerkintä, eli Schema Markup?
Skeemamerkintä on strukturoitua dataa, jossa hyödynnetään erityisiä tunnisteita (ns. skeemoja) antamaan yksityiskohtaisempia tietoja tietyistä verkkosivuston elementeistä.
Mikäli sinulla on esimerkiksi tuotesivu, jossa tuotteet on järjestetty eri kategorioihin, voit käyttää schema-merkintää antamaan lisätietoja näistä tuotteista ja itse kategorioista.
Mitä yksityiskohtaisempia tunnisteet ovat, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on näkyä korkeammalla hakukoneiden tulossivuilla (Search engine results page).
Schema-merkintä on erityisen hyödyllinen, kun halutaan tarjota verkkosivuista kontekstisidonnaisia tietoja, jotka eivät ehkä käy ilmi vain itse sivua lukemalla.
Mikäli verkkosivustollasi on esimerkiksi tapahtumasivu, schema-merkintä voi auttaa hakukoneita ymmärtämään, minkä tyyppisestä tapahtumasta on kyse (konsertit vs. luennot), milloin se järjestetään (päivämäärä ja kellonaika), ketkä ovat mukana (taiteilijat/puhujat jne.) sekä muita olennaisia yksityiskohtia, jotka muutoin katoaisivat käännöksessä ilman tunnisteiden käyttöä.
Schema-merkintöjen avulla hakukoneet voivat tarjota hakijoille tuloksia, kun joku etsii yritykseesi tai toimialaansa liittyviä tapahtumia sekä sisältöä, joka voisi heitä auttaa tekemään jonkin asian helposti.
Muita strukturoidun datan käyttötarkoituksia
Strukturoidun datan avulla voidaan tuoda käyttäjille arvokasta tietoa suoraan hakutuloksiin. Näin käyttäjät saavat tietoa nopeammin ja helpommin käyttöönsä.
Reseptiikka
Muita käyttötarkoituksia ovat esimerkiksi reseptiikkatietojen tuonti nettisivuilta suoraan hakutulosten joukkoon. Olet varmasti nähnyt seuraavia tietoja hakiessasi tietoa Googlesta. Kuvassa näkyy omenapiirakan resepti.
Tähtiarvostelut
Strukturoidulla datalla voidaan tuoda myös käyttäjien tekemiä arvosteluja nettisivuilta hakutuloksien alle. Näin käyttäjät löytävät heille sopivia palveluja helpommin ja voivat sivuuttaa palvelut, joilla on huonot käyttäjäarvostelut.
Miten teen Schema-markupin itse?
Valitse sivusto, josta haluat tehdä Schema-markupin ja minkä tyyppistä tietoa haluat viedä hakukoneeseen. Eri tyyppiset merkittävissä olevat strukturoidut datatiedot löydät Googlen ohjeistuksesta.
Käytämme tässä esimerkissä usein kysyttyjen kysymysten muodossa olevaa strukturoitua dataa.
1. Mene sivustolle Schema Markup Generator ja kopioi verkkosivultasi kysymykset sekä vastaukset taulukkoon. Lisää tarvittaessa uusia kysymyksiä. Huomioithan, että sivuston sisällä käytettävät tekstit tulee olla samoja, kuin mitä käytöt Scheman luomiseen.
2. Kopioi oikealla oleva <script>...</script> osion sisältö, ja liitä se verkkosivustosi <head>..</head> tagin sisälle. Monissa verkkosivujen julkaisujärjestelmissä on tehty hyvin helpoksi oman koodin lisääminen. Julkaise verkkosivu.
3. Testaa seuraavilla työkaluilla, että toimiiko Schema Markup oikein.
- Rich Results Test: tarkista, että Schema muodostuu oikealla tavalla esikatseluun haluamallasi sivustolla.
- Schema Markup Validator: tarkista ettei sivustosi saa virheilmoituksia.
4. Odota Schema-markupin indeksoitumista hakukoneiden tuloksiin. Käyttämiesi hakusanojen suosion perusteella voit indeksoitua nopeammin tai hitaammin hakutuloksiin. Mikäli kaikki vaiheet on suoritettu oikein, schema tulee esille hakutuloksiin indeksoinnin jälkeen.
Struktoitu data ja hakukoneoptimointi yhdessä
Hakukoneoptimointi, eli SEO, voidaan tehdä monella eri tapaa. Hakutuloksissa näkyvä data ei suoranaisesti auta hakukoneoptimoinnissa, mutta hakutuloksissa näkyvän tiedon perusteella potentiaalinen asiakas päättää klikkaako hän sinun vai kilpailijasi sivustolle. Käytännössä hakukoneoptimointi jaetaan siis kahteen kategoriaan eli hakukoneille ja ihmisille tehtäviin sisältöihin.
Jokaisella sivulla oleva teksti tulee kirjoittaa hakukoneoptimointi sekä asiakas mielessä. Toki Google voi sakottaa sivustoasi siitä, jos hakutuloksissa näkyvät tiedot eivät pidä paikkaansa oikean sivun tietojen kanssa, joten tietojen tulee täsmätä kuitenkin sivuston sisältöä. Google ja sen algoritmit muuttuvat jatkuvasti, mutta kannattaa aina pitää ns. hyvistä tavoista kiinni.
Esimerkiksi alla olevassa kuvassa löytyy hakutuloksille olennaiset osat, eli otsikko, kuvaus ja strukturoitu data. Hakukoneoptimoinnin jälkeen vastaava tulos löytyy hakutuloksista ja voit itse sisällön perusteella päättää mikäli sinun kannattaa kurkata linkkien taakse ja lukea enemmän siitä, mihin hakukoneita varten tehty optimointi vaikuttaa.
Vielä lopuksi strukturoidusta datasta
Strukturoidut tiedot ja schema-merkintä ovat tehokkaita välineitä näkyvyytesi parantamiseen verkossa - mutta vain, jos niitä käytetään oikein.
Merkitsemällä sisältösi oikein ja antamalla hyödyllistä tietoa sen sisällöstä helpotat Googlen ja Bingin kaltaisten hakukoneiden mahdollisuuksia tarjota relevantteja tuloksia, kun ihmiset etsivät yritykseesi tai toimialaan liittyviä asioita.
Tämä ei ainoastaan lisää näkyvyyttä, vaan lisää myös potentiaalisten asiakkaiden luottamusta, koska he tietävät saavansa tarkkaa tietoa luotettavista lähteistä, kun he löytävät sivustosi hyvällä hakutulossijoituksella. Kehittyneistä SEO-tekniikoista voi olla niin paljon hyötyä, ettei ole mitään syytä olla kokeilematta niitä.
Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin? Ota yhteyttä!
Lue viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.