Avainsanatutkimus auttaa näkymään hakukoneissa
Oppaat ja blogit

Avainsanatutkimus auttaa näkymään hakukoneissa

Avainsanatutkimus on tärkeä työkalu verkkosivuston hakukoneoptimoinnin kannalta. Sen avulla tunnistat, miten ihmiset käyttäytyvät etsiessään palveluitasi ja pääset luomaan sisältösi vastaamaan juuri oikeita termejä.

Yksittäisten sanojen muuttamisella voi olla merkittäviä vaikutuksia sivustosi liikenteen kasvattamisessa. Eri termiä käyttämällä voit päästä käsiksi kymmenen kertaa suurempaan hakumäärään.

Lue lisää avainsanatutkimuksen tärkeydestä sekä siitä, miten voit löytää itse oikeat avainsanat sivustollesi.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus (Keyword research) on prosessi, jossa pyritään selvittämään sekä analysoimaan, mitä hakusanoja tai lauseita ihmiset käyttävät etsiessään tietoa.

Hakukoneet haluavat ratkaista ihmisten ongelman, joten mitä paremmin sivustosi sisältö vastaa haettua avainsanaa, sitä todennäköisemmin se löytää tiensä hakutulosten kärkeen!

  • Lisää liikennettä verkkosivuille
  • Vierailijat sekä hakukoneet ymmärtävät, mistä sivuillasi puhutaan
  • Enemmän kauppaa
  • Tehokkaampaa markkinointia

Avainsanojen avulla voit käyttää juuri niitä termejä, joita ihmiset ovat tottuneet käyttämään etsiessään tietoa palveluistasi tai tuotteistasi. Voit hyvin tietää itse mistä sivustollasi puhutaan, mutta vääriä termejä käyttämällä, sivustollasi vierailevat henkilöt eivät sitä välttämättä ymmärrä.

Avainsanatyökalu voi auttaa avainsanojen suunnittelijaa.

Avainsanoja voi etsiä työkalujen avulla

Avainsanoja tutkiessaan ei nykypäivänä tarvitse tutkia pelkästään hakukoneita ja miettiä, mikä voisi olla toimiva ja oikeanlainen avainsana. Nykypäivänä on tarjolla lukuisia eri palveluita ja työkaluja, jotka auttavat sinua löytämään juuri ne oikeat avainsanat.

Kilpailijoiden sivustojen analysointi on erittäin hyödyllistä avainsanoja etsiessä. Jo pitkään markkinoilla toimineen sivuston liikennettä analysoimalla päästään tunnistamaan tiettyjä sanoja, joilla kilpailijan sivusto kerää liikennettä.

Hyödynnä samoja avainsanoja, jotta asiakkaasi löytävät sivustosi ja ymmärtävät, mitä palvelua tai tuotteita tarjoat.

Semrush

Semrush on maailman johtava hakukoneoptimoinnin (SEO) työkalu, jonka avulla voit tehdä lähes kaikkea hakukoneoptimointiin liittyvää. Pääset tarkastelemaan kilpailijoitasi, vertaamaan eri verkkosivustojen liikennettä tai tarkastelemaan voiko verkkosivustosi teknistä osuutta kehittää paremmaksi. Työkalun avulla saat myös laajat avainsanatyökalut käyttöösi.

Answer the Public

Answer the Public on avainsanojen suunnittelijan työkalu, jonka avulla voidaan tutkia tiettyjä termejä sekä niiden hakuja hakukoneista. Avainsanatyökalun avulla pääset käsiksi siihen, mitä muita asioita ihmiset etsivät avainsanojen lisäksi, minkälaisia hakumääriä avainsanoilla on sekä minkä hintaisia avainsanojen klikkaukset (CPC) ovat Googlessa.

Google

Google tarjoaa laajan määrän ideoita helposti, sillä voit etsiä esimerkiksi tarjoamiasi palveluita ja katsoa hakutuloksista, miten kilpailijasi menestyvät. Pääset katsomaan saatujen hakutulosten pohjalta ilmaisia avainsanaideoita, joiden pohjalta voit rakentaa omat sisältösi.

Google Search Console

Kun Google Search Console on aktivoitu verkkosivullesi, näet sen avulla miten Googlessa tehdään hakuja, jotka ohjaavat liikennettä verkkosivuillesi. Google Search Console on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla voit kehittää helposti verkkosivustosi liikennettä. Google tarjoaa muitakin palveluita avainsanojen suunnitteluun kuten Google Adsin, Google Keyword Planner, Google Analytics ja monia muita.

SurferSEO

SurferSEO on hakukoneoptimoidun tekstin tuottamiseen soveltuva avainsanatyökalu, joka auttaa sinua kirjoittamaan tekstiä tehokkaasti. Se antaa sinulle uusia ideoita hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen ja sinun tarvitsee vain kirjoittaa toimiva teksti menestyäksesi hakukoneissa.

Haluatko saada artikkelisi paremmin näkyviin analytiikan avulla? Tutustu SurferSEO opas 2023 -blogiartikkeliin.

Uusia avaisanoja kannattaa etsiä sivuston löydettävyyden kannalta.

Mitä avainsanoista kannattaa tutkia?

Kaikki avainsanat eivät ole samanlaisia. Joitain avainsanoja ei välttämättä kannata yrittää lähteä optimoimaan, sillä niillä on niin suuri kilpailu, että niiden avainsanojen osalta kilpaileminen on lähes mahdotonta.

Onneksi tiettyjen työkalujen avulla voit löytää avainsanoja, joiden kilpailu on vähäistä ja hakumäärät suuria. Sinulle haun syy on olennainen asia. Sinun kannattaakin ottaa muutamia eri asioita huomioon, kun lähdet tekemään avainsanatutkimusta.

Hakumäärä/Volyymi

Avainsanojen suunnittelijan tulee miettiä ensisijaisesti hakumääriä valitsemillaan avainsanoilla. Jos avainsanalla on vain kymmeniä hakuja kuukaudessa, ei hyvästäkään artikkelista ole hyötyä hakukonenäkyvyyden kannalta.

Vaikka suuret hakumäärät tuntuisivat vaikealta ajatukselta, niin niiden osalta on mahdollista menestyä hakukoneoptimoidusti. Jos pääset ensimmäiselle sivulle valitulla hakusanalla hakukoneiden tuloksissa, voit saada vaikka kuinka paljon näkyvyyttä. Ja tämä näkyvyys on sinulla ilmainen!

Kilpailu

Avainsanatyökalut antavat sinulle tietoa, miten kilpailtuja kyseiset avainsanat ovat. Saat siitä ideoita, miten vaativaa työskentelyä valitulla avainsanalla menestyminen voisi olla. Työkalut auttavat sinua välttämään liian vaikeita avainsanoja, jotta saat käytettyä aikaasi helpompiin avainsanoihin.

Uusia avainsanoja voi saada silti löytymään hakukoneista, vaikka et valitsisi kovin kilpailtuja termejä. Voit esimerkiksi valita termin ja lisätä siihen toisen termin tai tehdä siitä lausekkeen, joka löytyy Googlen etusivulta!

Haun syy

Haun syy on erittäin tärkeä. Työkalujen avulla saatat saada karkean arvion haun syystä, onko se informatiivinen tai kaupallinen. Avainsanaideoita miettiessäsi tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, onko termi sellainen, jota asiakkaasi etsivät.

Mikäli käytät termiä, joka on tuttu yritysten välisestä kaupasta, et todennäköisesti saa kuluttajia vierailemaan sivuillasi. Mieti tarkkaan haun syytä ja suunnittele sisältösi sen perusteella.

Oikeanlaiset avainsanat tuovat liikennettä ja myyntiä.

Avainsanojen suunnittelu tuo verkkosivulle liikennettä

Otetaan esimerkki erään yrityksen liiketoiminnasta. Yritys tarjoaa palveluitaan itse valitsemallaan termillä, joka kuvastaa palveluita, mutta se ei ole sitä, mitä asiakkaat etsivät. Palvelu toimii, mutta hakukoneiden näkökulmasta se ei vastaa oikeaa hakutermiä.

Valittua avainsanaa hieman tutkittuamme, huomasimme että kyseistä avainsanaa etsitään 50 kertaa kuukaudessa. Tutkimme kilpailijoita ja tunnistimme, että samaa hoitoa tarjoavat muut yritykset avainsanalla, jota etsitään tuhansia kertoja kuukaudessa!

Sen lisäksi avainsanan perään lisättiin kaupunki, jossa yritys toimii ja sitä etsitään jopa satoja kertoja kuukausittain. Muuttamalla yksittäistä termiä, saimme huomattavasti kohdennetumman avainsanan, joka auttaa yritystä löytymään oikeasta paikasta.

Yritykselläsi voi olla vastaava tilanne ja muuttamalla avainsanan X, voit saada tulokseksi avainsanan Y + kaupunki, joka tuo sinulle suuren määrän liikennettä aiempaan verrattuna.

Avainsanatutkimus kannattaa aina verkkosivujen sisältöä tehdessä!

Avainsanatutkimus voi auttaa löytämään uusia mahdollisuuksia

Kuten huomasimme jo aiemmin, niin avainsanojen suunnittelu voi auttaa sinua saamaan huomattavan määrän liikennettä verkkosivuillesi. Saatat puhua samasta palvelusta, mutta muuttamalla sen nimeä hieman, löydyt myös hakukoneista.

Voi olla, että olet saanut verkkosivuillesi liikennettä, mutta kukaan ei kuitenkaan osta tuotteitasi tai palveluitasi. Mistä se saattaa johtua? Ihmiset löytävät sinut, mutta eivät mene lukemaan palveluistasi lisää, sillä palvelun nimi ei vastaa heidän etsimäänsä tuotetta.

Vierailijat saattavat miettiä, että ovatko he tulleet esimerkiksi täysin väärälle verkkosivulle. Tässä vaiheessa avainsanoihin perehtyminen saattaa ohjata ihmisten käyttäytymistä ja saat heidät lukemaan oikeaa sisältöä sivustollesi tullessaan.

Otsikoilla ja tuotteiden nimeämisellä ei ole ainoastaan hakukoneiden näkökulmasta merkitystä, vaan myös sillä, miten sivustollesi päätyvät ihmiset käyttäytyvät sivustolle päästyään.

Miten tehdään kattava avainsanatutkimus?

Kuinka tehdään avainsanatutkimus?

Mahdat tässä vaiheessa miettiä, että miten avainsanatutkimusta voidaan tehdä ja minkä työkalun avulla se onnistuu parhaiten? Avainsanojen suunnittelija ei voi aina löytää oikeita termejä kilpailijoiltaan, joten kannattaa lähteä aina perusteista tehdessään tutkimusta.

Mieti tarkkaan mitä yrityksesi tärkeimmät palvelut ja tuotteet ovat ja lähde miettimään avainsanaideoita näiden pohjalta. Lähde perusteista ja uusia avainsanoja löytyy nopeastikin!

Listaa yrityksellesi tärkeät aiheet ylös

Ajattele yritystäsi muutamien eri laatikoiden avulla. Jaa karkeasti yrityksesi tärkeimmät aiheet erilaisiin laatikoihin, joista voidaan lähteä työstämään avainsanojen suunnittelua. Laatikot voivat olla erilaisia palveluita, arvoja, tarpeita tai sinulle tärkeitä asioita. Kun olet miettinyt aihealueet, voit alkaa pohtimaan tarvittavia avainsanoja.

Täytä aiheita avainsanoilla

Nyt olet saanut jaettua yrityksesi tärkeimmät asiat erilaisiin laatikoihin ja pääset täyttämään laatikoita niihin liittyvillä sanoilla. Tätä vaihetta ei kannata tehdä kevyesti, sillä se tulee auttamaan sinua seuraavissa vaiheissa.

Mieti kaikkia yksittäisiä asioita, jotka liittyvät kyseisiin aiheisiin. Mikään ajatus ei ole väärä, koska voit hyödyntää avainsanoja jälkikäteen. Taulukko on kätevä tapa järjestää avainsanoja, sillä saat listattua niiden tärkeimmät asiat helposti ylös jälkikäteen.

Ymmärrä tarpeet hakujen taustalla

Nyt olet saanut itsellesi toivottavasti suuren listan erilaisia avainsanoja. Tässä vaiheessa kannattaa vielä miettiä sitä, että mihin tarkoitukseen ihmiset voisivat käyttää valitsemiasi termejä.

Yrityksille myydessä kannattaa tietenkin käyttää yritysten käyttämiä termejä ja kuluttajille päinvastoin. Mieti minkälaisia vierailijoita haluat sivustollesi ja valitse oikeat avainsanat tutkimuksesi perusteella.

Tee tutkimusta avainsanoista

Nyt voit lähteä tekemään halutuista avainsanoista tarkempaa tutkimusta. Mieti avainsanojen vaikeusastetta, tarkoitusta sekä hakumääriä. Valitse avainsanat tärkeysjärjestykseen niiden helppouden sekä hakumäärän perusteella.

Avainsanaa voidaan etsiä tuhansia kertoja kuukaudessa, mutta sen optimointi voi silti olla helppoa. Näitä avainsanoja on paljon tarjolla ja pääset hyödyntämään parhaiten juuri oikeaa hakukonenäkyvyyttä nopeasti!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.