Linkkien (backlink) rakentaminen pähkinänkuoressa
Backlinkit ovat ulkoisia linkkejä muilla verkkosivustoilla, jotka ohjaavat sinun verkkosivustollesi.
Backlinkit ovat yksi tehokkaimmista hakukoneoptimoinnin työkaluista, sillä ne lisäävät verkkosivustosi uskottavuutta hakukoneiden silmissä eli auktoriteettia. Mutta miten niitä saadaan?
Tutustutaan siihen, mitä sinun on tiedettävä backlinkeistä ja miten voit saada backlinkeja sivustollesi.
Miten backlinkit toimivat
Googlen kaltaiset hakukoneet käyttävät monimutkaisia algoritmeja määrittääkseen mikä verkkosivu tulee esille hakutuloksissa, kun tietoa etsitään hakukoneista. Keskeinen tekijä algoritmeissa on kuhunkin verkkosivustoon osoittavat ulkoiset linkit ja miten vakuuttavia linkit ovat.
Mitä enemmän laadukkaita linkkejä sivustollesi ohjaa, sitä paremmat mahdollisuudet on, että Google tunnistaa sen hyväksi lähteeksi ja sijoittaa sen korkeammalle hakutuloksissa. Sivustosi vaikuttaa sisältävän laadukasta sisältöä hakukoneiden silmissä, koska monet sivut linkittävät takaisin sivustollesi. Hakukoneet näkevät tämän olevan ns. suosittelua verkkosivulta toiselle.
Tämän vuoksi yritysten on tärkeää rakentaa vahva verkosto muiden sivustojen backlinkkeja - se osoittaa hakukoneille, että sisältösi on niin arvokasta, että muut verkkosivustot ovat valmiita suosittelemaan sitä.
Korkealaatuiset backlinkit
Jos haluat, että verkkosivustosi sijoittuu korkealle Googlen hakutuloksissa, tarvitset laadukkaita backlinkkejä hyvämaineisilta verkkosivustoilta. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on vältettävä epämääräisiä sivuja, jotka sisältävät paljon pelkkiä ulkoisia linkkejä tai linkkien ostamista heikkolaatuisilta verkkosivustoilta. Keskity sen sijaan luomaan suhteita esimerkiksi toimialasi vaikuttajiin, jotka voivat suositella sisältöäsi linkittämällä siihen omilla sivustoillaan tai blogeissaan.
Vierasbloggaaminen on tehokas tapa ansaita laadukkaita linkkejä; jos kirjoitat loistavan artikkelin toiseen blogiin, he saattavat olla halukkaita linkittämään takaisin sinun blogiisi vastineeksi näkyvyydestä (varmista vain, että vierasbloggaukset täyttävät heidän vaatimuksensa).
On tärkeää, että hankit paljon linkkejä, mutta myös monipuolistat linkkien lähteitä. Kokeile erilaisia viestejä (videoita, podcasteja) eri alustoilla (sosiaalisen median kanavissa) mahdollisimman suuren vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Kilpailijoiden backlinkkien tutkiminen
Backlinkkien hankkiminen voi viedä huomattavan määrän resursseja. Se on kuitenkin hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimpiä keinoja sivuston maksuttoman näkyvyyden kehittämisessä. Kokemattomalle hakukoneoptimoijalle voi olla hankalaa tietää mistä löytää ulkoiset linkit ja saada sivuston liikenne kasvamaan.
Tässä tilanteessa kilpailijoiden backlinkkien tutkiminen tulee tarpeeseen. Tutkimalla kilpailijoita, jotka menestyvät jo hyvin haluamillasi avainsanoilla, voit selvittää minkälaiset sivustot linkittävät heidän sivustoonsa.
Saat kattavan ymmärryksen siitä, minkälaisiin sivustoihin kilpailijasi ovat keskittyneet ja ottaa ne huomioon omassa linkkien rakentamisen kampanjassa.
Internetissä olevilla ilmaisilla työkaluilla, kuten Ahrefs, voit tutkia kilpailijoiden backlinkkeja.
Miten saada linkkejä muilta sivustoilta?
Ulkoiset linkit ovat tärkeitä sivuston hakutuloksia parantava tekijä, mutta niiden saaminen ole kovin helppoa. Parhaassa tapauksessa kirjoitat hyvän blogiartikkelin ja tuntematon ihminen jakaa blogisi sosiaalisessa mediassa antaen sinulle hyvän linkin. Joissain tilanteissa voit joutua maksamaan muille sivustoille, että saat laittaa oman linkkisi heidän sivustolleen. Varsinkin korkean auktoriteetin verkkosivustot saattavat veloittaa linkeistä jopa satoja euroja.
Yleensä sosiaalisessa mediassa erilaisten käyttäjätilien profiileissa on mahdollisuus laittaa ulkoinen linkki ohjaamaan sivullesi, mutta kannattaa varmistaa, että linkkien on mahdollista toimia hakukoneoptimoinnissa ulkoisena linkkinä.
Verkkosivustolla on mahdollista ns. piilottaa linkki hakukoneilta käyttämällä "nofollow"-nimistä merkintää. Voit varmistaa toimiiko linkki oikealla tavalla käyttämällä selaimessa olevaa esikatselutyökalua. Mikäli tekstissä on nofollow, ei silloin siitä ole hyötyä linkkejä rakentaessa sivustolle.
Johtopäätökset linkkien rakentamisesta
Laadukkaiden linkkien hankkiminen on tärkeää yrityksille, jotka haluavat parantaa verkkosivustonsa näkyvyyttä ja auktoriteettia verkossa. Mitä paremmin verkkosivustosi löytyy hakukoneista, sitä enemmän saat vierailijoita verkkosviuillesi.
Suhteiden luominen vaikuttajiin, yhteydenpito potentiaalisiin kumppaneihin vierasblogimahdollisuuksien kautta, videoiden tai podcastien luominen - kaikki nämä voivat auttaa luomaan arvokkaita ja laadukkaita yhteyksiä, jotka voivat hyödyttää molempia osapuolia ja samalla auttaa parantamaan näkyvyyttä hakukoneissa.
Lue viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.