Digimarkkinoinnin hinta – läpinäkyvää vai ei?
Oppaat ja blogit

Digimarkkinoinnin hinta – läpinäkyvää vai ei?

Digimarkkinoinnin hinta – läpinäkyvää vai ei?

Onko maksamasi digitaalisen markkinoinnin hinta läpinäkyvä? Tiedätkö, mitä digimarkkinoinnin palvelut oikeasti maksavat?

Toiset markkinointitoimistot hinnoittelevat palvelunsa suoraan, toisilla palveluun saattaa sisältyä yllättäviäkin kuluja. Mikäli pohdit digimarkkinoinnin tekemistä omassa yrityksessä tai haluat vaihtoehtoisesti ulkoistaa palvelun, tämä blogiteksti voi auttaa sinua ajattelemaan, kannattaako digimarkkinoinnin toteuttamista opiskella itse vai toteuttaa se osaavan kumppanin avulla.

Tästä artikkelissa saat tietoa ulkoistetun digimarkkinoinnin hinnoittelusta.

Mikä on digitaalisen markkinoinnin tavoite?

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteena on saavuttaa ja sitouttaa asiakkaita, käyttäen erilaisia digitaalisia palveluita, kuten sosiaalista mediaa tai hakukoneita. Tavoite on aina toki yksilöllinen ja voi vaihdella kampanjasta, tuotteesta, palvelusta tai strategiasta riippuen, mutta yleisesti digitaalisen markkinoinnin tavoitteena on kasvattaa yrityksen myyntiä sekä brändiä.

Digimarkkinointi on monipuolinen kokonaisuus, joka sisältää muun muassa asiakaspalvelun ja jälkimarkkinoinnin. Se kulkee asiakkaan ostopolun kanssa rinnakkain ja auttaa häntä ratkaisemaan ongelman sekä siten myös tukee yrityksen tekemää myyntityötä.

Digimarkkinointia voi käytännössä tehdä kuka tahansa, mutta yleensä asiantuntijan kanssa työn tekeminen saadaan tavoitteelliseksi ja pitkässä juoksussa kannattavaksi. Oikeanlainen osaaja pystyy tarjoamaan asiantuntemustaan, strategista suunnittelua, erilaisia työkaluja, analytiikkaa ja resurssien tehokasta hyödyntämistä.

digimarkkinoinnin hinta, markkinointi hinta

Mistä digitaalisen markkinoinnin hinta koostuu?

Digitaalisen markkinoinnin hinta pitää sisällään pääpiirteittäin kolme peruselementtiä: työaika, osaaminen ja asiantuntijuus sekä sopimuskumppanuuden luonne. Toki voidaan ajatella, että hintaan liittyy vaikkapa vuokrattu bannerimainostila tai liiketoiminnan muut kulut, mutta ajatellaan tässä tapauksessa suoria kuluja ja työtä, jotka on ulkoistettu ammattilaiselle.

Työaika

Markkinointiin käytetty aika riippuu täysin pohjatiedoista sekä markkinoinnin luonteesta. Mikään mainonta ei kuitenkaan tapahdu noin vain. Esimerkiksi Instagramissakin oleva sponsoroitu mainos vaatii taustatyötä ja tutkimustyötä toimialastasi, graafisen suunnittelun, trendien tietämystä sekä oikeanlaista tekstin tuottamista. Kaikkeen tähän kuluu aikaa.

Entäs sitten nopea Google Ads mainos? Eihän sen pitäisi olla vaikeaa. Tämäkään ei kuitenkaan onnistu noin vain, ellet sitten halua heittää tuhansia euroja turhiin mainosklikkauksiin. Google Ads mainoksen tekemiseen täytyy aina miettiä esimerkiksi oikeat avainsanat, suunnitella sopivat tekstit ja graafinen materiaali sekä mihin aikaan mainokset näytetään kohdeyleisölle.

Parhaimmat tulokset saat jatkuvalla mainonnalla, joten sinun tulee myös aktiivisesti kehittää kampanjoitasi sen mukaan, mikä toimii ja mikä ei.

Osaaminen ja asiantuntijuus

Ammattimainen digimarkkinointi mahdollistaa resurssien kuten ajan ja rahan tehokkaamman käytön. Ammattilaiset voivat toteuttaa ja optimoida kampanjoita nopeammin ja tehokkaammin, mikä säästää kustannuksia.

Ollaksesi hyvä markkinoinnin asiantuntija, tulee sinun pysyä jatkuvasti ajan hermolla siitä, miten maailma muuttuu ja mitkä asiat toimivat. Sinun tulee osata etsiä oikea tieto kyseiselle mainokselle ja toimialalle saadaksesi onnistuneita tuloksia. Kaikkeen ei kuitenkaan pysty itse, ja tässä astuu mukaan palveluna ostettu markkinointiyrityksen palvelu.

Sopimuskumppanuuden luonne

Kuten missä tahansa sopimustilanteessa, riippuu mainostamisessakin sopimuksen luonne tavoitteista sekä budjetista. Mistä olet valmis maksamaan, että saat toivottuja tuloksia? Maksatko siitä että yrityksesi saa näkyvyyttä, vai oletko valmis maksamaan pelkästä saavutetusta kaupasta?

markkinoinnin tavoite

Mikä markkinointimalli sopii sinulle?

Markkinointia voidaan tehdä monella eri tapaa. On tuntiveloitettavia töitä, kuukausiveloitusta, kiinteää hintaa tai tulospohjaista sopimusta. Sopimuksen kanssa kannattaa olla tarkkana. Esimerkiksi jos maksat työtuntien perusteella laskutettavasta markkinointiprojektista, miksi markkinointitoimisto ei silloin tekisi mahdollisimman paljon työtunteja. Tämä on kuitenkin usein suhteellisen kallis vaihtoehto.

Kerromme seuraavaksi erilaisista markkinointimalleista!

Markkinoinnin kuukausisopimus

Markkinoinnin kuukausisopimuksessa määritellään, mitä toimenpiteitä koko mainonnan ylläpidossa tulee ottaa huomioon. Yleensä pitkäkestoinen markkinoinnin yhteistyö kantaa hedelmää jatkuvalla kehitystyöllä.

Hyvä esimerkki jatkuvasta sopimuksesta, on markkinointiyrityksen ylläpitämä Google Ads hakusanamainonnan ja tilin hallinnointi. Monissa yrityksissä tästä veloitetaan kymmeniä tunteja kuukaudessa, mutta meillä onkin sinulle yksinkertainen hinnoitteluperuste! Hinnoittelu perustuu omaan Google Ads budjettiisi niin, että jos mainostat 100€ kuussa, meidän työmme on 1,6 x mainonnan budjetti, eli toisin sanoen maksat palvelustasi 160€.

Kertaluonteiset markkinointiprojektit

Kertaluontoisissa markkinointiprojekteissa hyväksi esimerkiksi voidaan ottaa kotisivujen teon ja sinne tuotetun materiaalin, sisältäen hakukoneoptimoinnin. Hakukonemarkkinointi tulee ottaa huomioon, kun halutaan saavuttaa tulokselliset kotisivut.

Kotisivut halutaan saada nopeaksi ja käyttäjäystävälliseksi, samalla mahdollisimman löydettäväksi hakukoneiden näkökulmasta. Ethän tee mitään kotisivuilla, jos kukaan ei löydä lukemaan palveluitasi. Yrityksen ilme näkyy hyvin tuotetuilta kotisivuilta helposti ja se voi tuottaa asiakkaalle passiivisena mainoskanavana, ilman jatkuvaa sopimusta.

Tulosperusteinen markkinointi

Tulosperusteisessa markkinoinnissa maksat vain tuloksista. Tämä on sinulle riskittömämpi tapa mainostaa. Markkinointiyrityksen kannalta sopimukseen lähteminen voi kuitenkin olla melko suuri riski ja voi olla vaikeaa saada mukaan hyvää kumppania, mikäli tuloksia on vaikea ennakoida. Toisaalta, mikäli tuloksia ei tule, ei rahaa liiku, mikä voi joissakin tilanteissa olla kokeilemisen arvoista.

Hyvä mainonta taas tuo toivotut tulokset ja siinä on riskinä saada itselleen suurempi lasku maksettavaksi, varsinkin jos tulokset määritellään huonosti. Tuloksia voidaan toki mitata eri tavalla, mutta avainsanojen määrittelyllä voidaan suunnitella maksettava hinta, kun yritys löytyy hakukoneista kyseisellä hakusanalla. Mitä enemmän yritystä löydetään, sitä enemmän yrityksesi saa näkyvyyttä ja markkinoinnin hinta maksaa sitä mukaa enemmän.

some-markkinointi

Erilaisilla digimarkkinoinnin tekijöillä erilaiset hinnat

Digimarkkinointi on todella kilpailtu ala, kasvaahan internetin suosio jatkuvasti ja kaikki muuttuu jatkuvasti pelkkään digitaaliseen muotoon. Tarjolla on monia tuhansia eri toimijoita ympäri maailmaa, erilaisilla lopputuloksilla.

Mutta mistä osaat löytää parhaimmat tekijät yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tueksi?

Freelancer – yleensä edullisin vaihtoehto

On olemassa kymmeniä erilaisia sivustoja, mistä löydät digimarkkinoinnin tekijöitä jokaiseen tarpeeseen. Monet palvelut saatat saada huomattavasti halvemmalla ulkomailta kuin kotimaasta, mutta mikä on sen hinta? Halvalla tilattu mainonnan kampanja saattaa pilata yrityksesi maineen ja joudut tekemään paljon töitä tämän loven paikkaamiseksi.

Voit tietysti myös löytää hyvän freelancer-markkinoijan, mutta muista kysyä referenssit aiemmista töistä ja selvittää kunnolla taustat. Valitse tekijä, jonka ammattitaitoon ja asiakaspalveluun voit luottaa. Ole tarkkana sekä hinnan että laadun kanssa.

Pienemmät ja keskikokoiset mainostoimistot

Pienemmät ja keskikokoiset mainostoimistot, pitävät usein hyvää huolta asiakkaista ja he pystyvät vastaamaan monenlaisiin tarpeisiin nopeallakin aikataululla. Hinta on usein järkevällä tasolla ja neuvoteltavissa, eikä palvelu sisällä erilaisia piilokuluja.

Osaaminen markkinointiin erikoistuneissa pienissä toimistoissa on hieman monipuolisempaa, kuin yksittäisellä tekijällä. Moni luottaakin juuri tällaisiin boutique-tyyppisiin asiantuntijataloihin. Prosessit toimivat molempiin suuntiin, vuorovaikutus on avointa ja asiakas voi luottaa saavansa henkilökohtaista palvelua.

digitaalinen markkinointi

Isot markkinointiyritykset

Isoilla yrityksillä maine näkyy hinnassa, vaikka toimenpiteet ja sitä myötä tulokset olisivat samanlaisia tai huonompiakin, kuin pienemmällä markkinointitoimistolla. Tämän lisäksi suuremman markkinointitoimiston kulut ovat useimmiten suurempia. Projekti voidaan asettaa jonkun työpöydälle nimettömästi ja yhteydenpito voi olla huonompaa kuin, mitä saisit pienemmältä yritykseltä.

Isojen markkinointiyritysten ongelmat nähdään myös silloin, kun haluat tehdä muutoksia tai kohtaat ongelmia. Ongelmatilanteessa voit joutua jonottamaan asiakaspalveluun. Prosessit ovat usein pitkiä ja aikaa vieviä ja saatat jopa maksaa turhasta.

Suuremman mainostoimiston kautta kotisivujen teko maksaa yleensä tuhansia. Voit joutua maksamaan jopa tuhat euroa yksittäisen landing-sivun suunnittelusta. Entä kehitystyö projektin jälkeen? Jokainen pienikin yksityiskohta laskutetaan usein erikseen, joten pienet viimeistelyt voivat tulla kalliiksi.

Markkinoinnin rokkitähdet ja parhaat konsultit

Parhaat konsultit pitävät huolen, että saat toivottuja tuloksia, mutta siinä tulee mukana myös suuri hintalappu. Hakukoneoptimoinnin kuukausihinnalla voidaan liikkua samoissa hinnoissa kuin täysipäiväisen työntekijän palkkaaminen. Verkkosivujen tekemiseen voi puolestaan viedä työntekijän vuosipalkan verran rahaa.

Tuloksia tulee, mutta kannattaa miettiä tarkkaan, missä vaiheessa vastaava palvelu on kannattavaa. Pienillä yrityksillä ei ole riittävää kassavirtaa ylläpitämään palvelua, eikä ole järkevää ottaa niin kallista kumppanuutta, sillä yritys ei ole vielä kerännyt itselleen tunnettuutta ja voi mennä pitkään ennen kuin pääsee omilleen kustannusten suhteen.

markkinoinnin rokkitähti

En osaa valita oikeaa digimarkkinoinnin kumppania, miten toimin?

Mainonnan kumppania kannattaa miettiä yrityksen tavoitteiden näkökulmasta. Haluatko saada lisää asiakkaita ja pitkäkestoista näkyvyyttä yrityksellesi? Toki voit myös itse aloittaa prosessin ja riippuen kanavasta, oli se sitten Google tai Facebook, voit saada paljon aikaiseksi itsenäisesti.

Alla muutama vinkki digimarkkinoinnin kumppanin valintaan ja ajatuksia siitä, mistä sinun kannattaa lähteä liikkeelle!

Tee-se-itse digimarkkinointi

Paljonko omalla ajallasi on arvoa ja mikä olisi hinta, millä voisit luopua omasta digimarkkinoinnin tekemisestä? Markkinointia voi tehdä myös itse, mutta jatkuva oppiminen ja asioiden selvittäminen vievät aikaa asiakkaiden palvelemisesta tai myynnistä.

Mikäli haluat säästää omaa aikaasi ja saada lisää asiakkaita minimaalisella vaivalla, kannattaa valita ammattilainen auttamaan kampanjoiden suunnittelussa. Oma aika kannattaa hinnoitella ja sen perusteella miettiä, miten paljon yhden kuukauden aikana on valmis maksamaa siitä, että joku toinen tekisi asiat puolestasi.

Suunnittele ja laske markkinoinnin ROI

Jotta markkinointiin käytetyt varat ovat tuloksellisia, pitää markkinointi suunnitella pitkäjänteisesti. Oletko miettinyt, millä hakusanoilla yrityksesi löydetään tai montako asiakasta olet saanut niillä toimenpiteillä, mitä itse olet tehnyt?

ROI (return on investment) kertoo sinulle paljonko saat takaisin sijoitetulla pääomalla.

Esimerkki: Sinulla on mainontaa Google Ads -palvelun kautta 100 euroa kuukaudessa ja mainosten kautta tullut myyntikate on 50 euroa. ROI on näin -50%, eikä mainostaminen kyseisellä tavalla ei ole yrityksellesi kannattavaa. Sinun tulisi tässä tilanteessa luottaa ammattilaiseen, jotta voit luoda onnistuneen strategian ja onnistua tehokkaan mainonnan avulla.

Kokeile uutta

Kokeilemalla uusia asioita, voit saada itsellesi yllättävän paljon todennettua tulosta markkinoinnissa. Tutkimusten mukaan, mitä enemmän sinulla on kanavia käytössäsi, sitä enemmän teet myyntiä. Ja suurin kasvu tulee vähintään kolmen kanavan kautta. LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok.. Kaikki nämä sosiaalisen median kanavat ovat ilmaiseksi hyödynnettävissä, omalla työpanoksellasi tehdyillä postauksilla.

Omien kotisivujen avulla, voit kehittää yrityksesi näkyvyyttä tehokkaasti. Varmista, että yrityksenne yhteystiedot löytyvät selkeästi, kerää sähköposti asiakkaalta esimerkiksi uutiskirjeen muodossa ja sähköposti auttaa sinua uuden väylän kautta.

Mainosten ja sisältöjen jatkuva optimointi aina muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä on elinehto, mikäli haluat saada uusia kontakteja ja auttaa asiakasta.

ota yhteyttä

Ota yhteyttä ja pyydä meiltä maksuton arvio digimarkkinoinnistasi

Autamme sinua onnistumaan mainonnassa. Tuotamme työmme aina henkilökohtaisella palvelulla. Tarjoamme monipuoliset palvelut hakukonemarkkinoinnin näkyvyyden ja toiminnan kehittämiseen.

Voimme tehdä ilmaisen arvion digimarkkinointisi tarpeista ja kertoa, mitä sinun kannattaisi kehittää verkkosivuillasi. Näiden vinkkien avulla pystyt parantamaan sivustosi näkyvyyttä ja saat enemmän kauppaa verkkosivuiltasi.

Saat meiltä aina kiinteän hinnan, ilman turhia piilokustannuksia. Selvitä sivusi näkyvyys ottamalla yhteyttä!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.