Konversio-optimointi auttaa kehittämään myyntiä
Oppaat ja blogit

Konversio-optimointi auttaa kehittämään myyntiä

Konversio-optimointi on jatkuvaa verkkosivujen kehittämistä myynnin sekä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Se vaatii usein jatkuvaa uudelleen testaamista, eikä ainoastaan yhtä tapaa käyttämällä välttämättä päästä parhaimpiin tuloksiin.

Kerromme alla lisää, mitä konversio-optimointi oikeasti on.

Mitä konversio tarkoittaa?

Konversio tarkoittaa mitä tahansa yrityksen tärkeää mittaria siitä, mitä halutaan asiakkaan saavuttavan. Se voi olla ostos verkkosivuston kaupassa, yhteydenotto, minuutin lukuaika, oppaan lataaminen tai mitä tahansa siltä väliltä.

Konversioiden avulla voidaan seurata yritykselle tärkeää dataa, jotta tiedetään miten markkinoinnin ja myynnin eri keinot toimivat. Ilman konversioiden seurantaa ei tietenkään ole mahdollista tehdä konversio-optimointia, joten sinun tulee määrittää itsellesi tärkeimmät konversiot. Mieti mitä haluat vierailijoiden tekevän ja määritä konversiot sen mukaan.

Mistä lähteä liikkeelle konversio-optimoinnissa?

Konversio-optimoinnissa käytetään yleensä erilaisia työkaluja, kuten Google Analyticsia konversioiden seurantaan ja kehittämiseen. Tarvitset määritellyt konversiot ja sen jälkeen pääset analysoimaan saatua tietoa konversioiden optimointiin.

Hyvä ja yksinkertainen esimerkki konversiosta ovat yhteydenotot. Voit määrittää yhteydenottosivulle erilaisia konversioita kuten sivulla vierailun, lomakkeen täyttäminen ja lomakkeen lähettäminen. Voit määrittää konversioille arvoja, joista tietenkin arvokkaimpana on lomakkeen lähetys. Jos saat liikennettä yhteydenottosivulle maksetun mainonnan kautta, pääset hetkessä arvioimaan, minkä hintainen yksi yhteydenotto sinulle on.

Yhteydenoton arvon voit määritellä oman kokemuksesi perusteella, mitä olet saanut myytyä asiakkaille yhteydenottojen perusteella. Jos esimerkiksi saat joka toisen yhteydenoton perusteella 1000 euroa myyntiä, on yksi lomakkeen lähetys sinulle laskennallisesti 500 euron arvoinen.

Konversio-optimointi on osittain kokeilua, analytiikkaa sekä psykologiaa

Pelkkä konversioprosentti tai konversioiden määrittäminen ei ole kaikki kaikessa. Et tietenkään voi aloittaa konversioiden optimointia ilman, että sinulla on tarkkaan määriteltyjä konversioita. Vasta sitten työtä optimoinnin saralla voidaan alkaa toteuttamaan.

Olet saanut määriteltyä itsellesi tavoitteet, joita voit lähteä kehittämään. Yksittäisiä tekstejä, värejä, ulkoasuja sekä kuvia muokkaamalla pääset testaamaan, mikä tapa toimii parhaiten konversion saamiseksi. Jos esimerkiksi huomaat, että sivustosi saa paljon liikennettä, mutta kukaan ei ota yhteyttä, niin se on mahdollisuus parempaan optimointiin. Mieti onko sivustollesi tuleva liikenne kenties vääränlaista tai onko sivustollasi jotain pielessä.

Toimintakehoite (Call to action) on hyvä kohta tehdä optimointia ja testausta. Yhteydenottopainikkeessa oleva teksti voi olla suuressa roolissa siihen, miten usein sitä painetaan. Ota yhteyttä, tilaa palvelu tai kokeile palvelua ilmaiseksi, ovat yksittäisiä esimerkkejä joita voit käyttää yhteydenottopainikkeen tekstissä.

Kokeile mikä toimii sinun sivuillasi parhaiten ja kehitä konversio-optimoinnin osaamista erilaisten kilpailija-analyysien avulla. Katso myös muita sivustoja ja mieti löytyisikö sieltä sopivia termejä, joita sinun kannattaisi hyödyntää omalla sivustollasi!

Konversio optimoinnin tavoitteena on kasvattaa sivuston konversioita.

Konversioiden parantamisen keinot

Konversio-optimoinnissa on lukuisia eri keinoja, joiden avulla voidaan saada enemmän kauppaa ja näin myös paremmat konversio-prosentit. Moni asia voi kuitenkin vaikuttaa tähän lukuun omalla tavallaan ja aina kannattaa olla valmis kokeilemaan uutta. Sivustolla voidaan saada hyviä tuloksia konversio-optimoinnilla, mikäli se tehdään oikein. Alla muutamia esimerkkejä tähän liittyen.

Asiakaskyselyt

Monen yrityksen ongelma on se, ettei asiakkaita tunneta riittävän hyvin. Asiakaskyselyiden avulla saadaan enemmän tietoa, mikä sivustolla kiinnostaa ja miten tuloksia voidaan parantaa. Asiakkaat voivat lisäksi antaa yllättäviäkin vinkkejä sivustolle tehtäviin markkinoinnin toimiin, kunhan asioita kysyy oikealla tavalla.

A/B testaus

A/B testaus tarkoittaa yksittäisen tai monen sivustolle tehdyn muutoksen vaikutusten seuraamista. Toisella sivustolla saattaa toimia sininen yhteydenottopainike, kun taas toisella vihreä. Tee verkkosivuston muutokset mitattavasti, jotta pääset tutkimaan mikä muutos kehittää parhaiten konversiota.

Sivuston optimointi

Yksinkertainen keino parantaa konversio-optimointia on verkkosivuston nopeuden sekä käytettävyyden parantaminen. Mikäli yrityksen sivusto on hidas tai vanhanaikainen, voi konversioprosentti olla pieni. Tuloksia voidaan mitata todenmukaisesti vain, jos verkkosivusto on ylipäätään nopea ja yleisesti kunnossa.

Analytiikan pohjalta tehdyt muutokset

Verkkosivun analytiikkaa kannattaa seurata, mikäli haluaa konversio-optimoinnin onnistuvan. Erilaisilla työkaluilla pääset seuraamaan minkälaiset muutokset ja toimenpiteet parantavat konversioita esimerkiksi tiettyjen laitteiden tai demografisten ryhmien sisällä.

Käytettävyyden kehitys

Sivuston tulee olla loogisesti rakennettu ja johdonmukainen. Palveluista kannattaa kertoa tietyllä tavalla ja käyttää paljon erilaisia elementtejä, jotta käyttäjäkokemus paranee. Käyttäjät pyritään ohjaamaan yrityksesi tavoitteiden mukaiseen konversioon, jossa auttaa käytettävyyden parantaminen.

Miten konversio lasketaan?

Mikä on hyvä konversioprosentti?

Konversioprosentti (conversion rate) on täysin sidonnainen siihen, minkälaisia konversioita mittaat. Verkkosivuilla voi vierailla tuhansia ihmisiä, joten ei kannata odottaa, että sadat heistä ostaisivat verkkokaupastasi. Kannattaa pohtia ennemmin konversioprosentteja 1-5% välillä.

Ylipäätään kun miettii konversiota jatkossa, niin parempi prosentti on aina hyvä. Joissain tilanteissa konversio-prosentti pysyy kuitenkin pitkään muuttumattomana, eikä se ole välttämättä huono asia, sillä konversion myötä tullut liikevaihto on kuitenkin yrityksen tavoitteiden mukaista.

Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella aina kokonaisuutena, eikä konversioprosentin tarvitse kasvaa loputtomiin. Konversio-optimoinnin työllä pyritään saamaan nykyiset toimenpiteet entistä paremmiksi, mutta kaikki asiakkaat eivät välttämättä siitä huolimatta osta sivustoltasi.

Konversioprosentin laskenta

Konversioprosentti lasketaan yksinkertaisesti jakamalla saadut konversiot esimerkiksi kävijämäärällä. Jos sivustollasi vierailee 1000 ihmistä, joista 5 täyttää lomakkeen, on silloin konversioprosenttisi 5/1000 = 0,5%.

Mikäli käytät mainontaan 1000 euroa saadaksesi kyseiset konversiot, mutta saat kaksi 1000 euroa maksavaa asiakasta, on silloin konversioprosenttisi 0,5% enemmänkin kuin hyvä!

Kuinka montaa konversiota kannattaa mitata kerrallaan?

Konversioiden mittaamista kannattaa miettiä asiaa siltä kannalta, miten monta vaihetta tärkeimmän konversion tekemisessä on. Lomakkeen täyttämisessä saattaa olla esimerkiksi sivulla vieraileminen, lomakkeen täyttämisen aloittaminen ja lomakkeen lähetys. Vaiheita on näin ollen kolme.

Verkkokaupan osalta saattaa puolestaan olla erilaisia ostovaiheita, kuten ostoskoriin lisääminen, maksuun siirtyminen, tietojen täyttäminen, maksutavan valinta ja maksun vahvistaminen. Mitä pidemmälle konversioita voidaan seurata, sitä paremmin niitä voidaan optimoida.

Jos esimerkiksi näet, että sosiaalisessa mediassa tehtävät markkinoinnin toimenpiteet kasvattavat konversioprosenttiasi parhaiten, voit panostaa sinne enemmän resursseja. Käytä kaikki keinot hyväksesi, jotta konversio voidaan saavuttaa pienimmällä määrällä resursseja, sillä niitä on käytössä rajallisesti.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.