Paikallinen hakukoneoptimointi lyhyesti selitettynä
Oppaat ja blogit

Paikallinen hakukoneoptimointi lyhyesti selitettynä

Paikallinen hakukoneoptimointi eli "Local SEO" tarkoittaa verkossa olevien yritystietojesi kehittämistä siten, että paikallisesti yrityksesi palveluja etsivät asiakkaat löytäisivät sinut paremmin.

Local SEO sisältää muun muassa verkkosivustosi, verkkoluetteloiden ja sosiaalisen median profiilien optimoinnin paikallisia hakuja varten. Näissä on tärkeää hyödyntää esimerkiksi yrityksesi nimeä, osoitetta ja puhelinnumeroa (NAP, eli Name, Address, Phone) sekä muita relevantteja avainsanoja ja eri kategorioita varten, jotta hakukoneet ymmärtävät tietoa tarkemmin.

Lue tästä lyhyt opas paikallisen hakukoneoptimoinnin tekemiseen.

Miksi paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää yrityksille, joiden asiakkaat etsivät palveluja lähialueelta. kuten kivijalkaliikkeitä, palveluntarjoajia ja urakoitsijoita. Se on tärkeää yrityksille, jotka haluavat tavoittaa asiakkaita tietyissä maantieteellisissä alueissa, kuten kiinteistönvälittäjiä tai kuljetuspalveluja.

Paikallinen hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään sinut Googlen hakutuloksissa, joten hakukoneoptimointiin kannattaa käyttää yrityksen resursseja.

Varmista yhteystietojen yhtenäisyys

Yrityksesi yhteystietojen tulisi olla kaikilla verkossa olevilla alustoilla yhtenäinen ja ajan tasalla. Tämä sisältää verkkosivustosi, Google My Business -listauksen ja muut verkkoluettelot tai -listaukset.

Epäyhtenäiset tai väärät yhteystiedot saattavat sekoittaa hakukoneita ja tehdä asiakkaiden löytämisestä vaikeaa. Puhumattakaan huonosta asiakaskokemuksesta, joka syntyy kun asiakas menee liikkeeseen internetissä olevien aukioloaikojen perusteella, mutta huomaa ettei liike ole auki laisinkaan.

Hyödynnä suosittuja avainsanoja

Yhteystietojen lisäksi kannattaa optimoida verkkosivustosi ja muut verkkoprofiilit oikeita avainsanoja varten. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee ajatella kuin asiakkaasi ajattelee ja syöttää oikeita tietoja verkkosivuillesi ja vastata asiakkaidesi kysymyksiin.

Tämä sisältää sekä yleisiä avainsanoja, kuten "putkimies" tai "parturi" ja tarkempia paikallisia avainsanoja, kuten "putkimies Oulussa" tai "parturi Helsinki". Tämän tyyppisten avainsanojen sisällyttäminen verkkosivustosi sisältöön, otsikoihin ja metatietoihin auttaa hakukoneita ymmärtämään mitä yrityksesi tekee ja missä se sijaitsee. Ilman huolellista avainsanatutkimusta voit kuitenkin tehdä sisältöä väärillä termeillä.

Yksinkertaisten yksittäisten avainsanojen ja sanaparien lisäksi voit hyödyntää pidempiä hakulausekkeita, joiden myötä sivustosi on helpompi saada näkyvyyttä. Suosittuja avainsanoja ja hakutermejä voit tutkia ilmaiseksi esimerkiksi hakukoneoptimointiguru Neil Patelin Ubersuggest.com-palvelusta.

Listaa yrityksesi verkkoluetteloihin

Yrityksesi omien listausten vahvistaminen ja optimoiminen verkkoluetteloissa parantaa näkyvyyttä verkossa. Listaa esimerkiksi ravintolasi Eat.fi-palveluun, vuokrattava mökki AirBNB:hen tai parturikampaamo Timma-palveluun.

Verkkoluettelot ovat hyvä backlink-mahdollisuus verkkosivustosi hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Ne antavat myös tietoa etsiville asiakkaille mahdollisuuden löytää sinut helpommin.

Hyödynnä Google My Business -profiilia

Google My Business on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jonka avulla yritykset voivat hallinnoida verkossa tapahtuvaa läsnäoloaan Google-palveluiden, kuten Google Maps ja Google Search kautta.

Oman yrityksesi Google My Business -listauksen vahvistaminen on kriittistä paikallisen hakukoneoptimoinnin kannalta. On tärkeää sisällyttää tarkat yhteystiedot ja aukioloajat, kategorioiden ja muiden relevanttien tietojen lisäksi.

Käyytä Google My Business -listausta päivitysten, kuvien ja erikoistarjousten julkaisemiseen houkutellaksesi paikallisia asiakkaita.

Paikallinen hakukoneoptimointi lyhyesti 2

Kerää asiakasarvosteluja

Asiakasarvostelut ovat tärkeä osa paikallista hakukoneoptimointia. Myönteiset arvostelut voivat parantaa paikallisia hakukonetuloksiasi ja auttaa houkuttelemaan uusia asiakkaita.

Asiakasarvostelujen kerääminen kannattaa tehdä julkisesti ja suoraan kaikille muille asiakkaille nähtävään muotoon. Paras ratkaisu tähän on yrityksen Google My Business -profiili. Kannusta tyytyväisiä asiakkaita jättämään arvosteluja omalle Google My Business -listauksellesi sekä muilla verkkoalustoilla, kuten Facebook.

Kun vastaat asiakaspalautteisiin aktiivisesti, voit myös osoittaa potentiaalisille asiakkaille, että arvostat heidän palautettaan ja olet valmis käsittelemään heillä mahdollisesti olevia huolenaiheita.

Mobiiliyhteensopivuus

Suurin osa ihmisistä käyttää älypuhelimiaan paikallisten yritysten etsimiseen. On tärkeää varmistaa, että verkkosivustosi ovat toimivia selaimen mobiiliversioissa älypuhelimella ja tabletilla.

Mobiiliyhteensopivuus tarkoittaa sitä, että sivuston sisältö näkyy oikean kokoisena puhelimen kokoisella näytöllä ja latautuu tarpeeksi nopeasti myös matkapuhelimen internet-yhteydellä. Tämä edellyttää usein sitä, että verkkosivusi rakennetaan responsiiviselle alustalle. Mikäli olet rakentamassa nettisivuja, lue toinen oppaamme niiden rakentamisesta.

Hakukoneoptimointi sivustosi sisällölle on tärkeää myös mobiilissa. Hakukoneet eivät välttämättä näytä sivuston sisältöä hakukoneiden hakutulosten joukossa, mikäli hakukoneoptimoinnissa ei ole otettu huomioon mobiilia. Google arvottaa nykypäivänä puhelinta jopa enemmän, kuin tietokonetta hakutuloksissa.

Tee paikallista sisältöä

Paikallisen sisällön luominen ja jakaminen auttaa parantamaan paikallista hakukoneoptimointiasi. Tämä voi sisältää blogikirjoituksia paikallisista tapahtumista, uutisista tai nähtävyyksistä, sekä kuvia ja videoita yrityksestäsi ja yhteisöstäsi. Voit myös käyttää sosiaalista mediaa yhteydenpitoon paikallisten asiakkaiden kanssa ja jakaa paikallista sisältöä.

Lisääntynyt liikenne parantaa näkyvyyttä

Mitä enemmän ihmisiä vierailee fyysisessä osoitteessasi, sitä paremmin sivuston ja yrityksen näkyvyys kehittyy Googlessa. Googlen sisältö näkyy käyttäjille paremmin kartassa, kun ihmiset vierailevat liikkeessäsi sekä antavat arvosteluita.

Mitä enemmän saat asiakkaita pelkillä kohdennetuilla hakusanoilla, sitä paremmin kyseisiä hakusanoja kannattaa käyttää. Sinun tulee seurata sivustosi liikennettä ja siten parannat hakukoneoptimointiin käytettyjä resursseja ja saat parempia tuloksia.

Paikallinen hakukoneoptimointi lyhyesti 1

Yhteenveto paikallisesta hakukoneoptimoinnista

Erilaisten hakukoneoptimointistrategioiden toteuttaminen voi auttaa parantamaan näkyvyyttäsi verkossa ja houkutella lisää paikallisia asiakkaita yritykseesi.

Ennen kaikkea, on tärkeää pysyä ajan tasalla viimeisimpien paikallisen hakukoneoptimoinnin tapojen kanssa ja tehdä tarvittavat päivitykset verkossa.

Pidä tiedot ajantasaisena ja tarjoa hyvää asiakaspalvelua, niin asiakkaasi löytävät sinut ja toimipaikkasi.

Tutustu myös laajempaan hakukoneoptimoinnin artikkeliimme tai lue lisää hakukoneoptimoinnin tulevaisuuden trendeistä.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‍
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.