Miksi hakukonemainonta ei onnistu? 7 yleistä SEM-kampanjan virhettä
.jpg)
Hakukonemainonta on yksi parhaista tavoista tavoittaa ostopotentiaaliset asiakkaat, ellei parhain. Tämä johtuu siitä, että tietoa etsivä asiakas on jo valmiiksi virittäytynyt tunnelmaan ja etsii tietoa hakukoneessa. Kun asiakas näkee mainoksesi Googlessa ja se vastaa hänen tarpeitaan, on lähtöasetelma melko hyvä.
On kuitenkin huomionarvoista, että asiakkaan haun ja yhteydenottolomakkeen täytön välillä on monta kontaktipistettä, ennen kuin yrityksesi saa oikeita mainonnan tuloksia ja myyntiä.
- Mitä jos sivulla oleva sisältö ei olekaan asiakasta kiinnostavaa?
- Miksi asiakkaat eivät ota yhteyttä pitkästä sivuston vierailuajasta huolimatta?
- Näkyykö hakusanamainos sittenkin ihan väärille asiakkaille?
- Budjetti valuu hukkaan. Eihän tässä ole järkeä!
Nämä voivat olla asioita, joita olet saattanut pohtia julkaisemasi Google Ads -kampanjan aikana tai sen jälkeen. Kerromme tässä artikkelissa 7 yleistä hakukonemainonnan virhettä ja miten niitä voidaan korjata.
Tervetuloa mukaan!

1. Liian suppea avainsanatutkimus
Mikäli avainsanat eivät liity potentiaalisten asiakkaidesi tarpeisiin ja tuottaa mainoksia epäolennaisille hauille, kuluu mainosbudjetti helposti hukkaan. Avainsanatutkimus kannattaa tehdä monipuolisesti esim. Google Adsin sisäänrakennetulla avainsanatyökalulla, jotta löydät sopivat avainsanat hyvään klikkihintaan.
Tutki avainsanoja asiakkaasi silmin ja onnistut
Kun tiedät mistä aiheista asiakkaasi etsivät tietoa, voit saada madallettua asiakashankinnan kustannuksia ja yksittäisiä klikkihintoja. Avainsanoja ja hakutermejä voi olla satoja, ja niiden tehokas hyödyntäminen on tärkeää varsinkin kustannusten näkökulmasta.
2. Mainonnan kohderyhmät on jätetty hyödyntämättä
Mikäli mainoksia näytetään kaikille mahdollisille ihmisille, mainoskampanjasi saaattaa kuluttaa budjettia väärään paikkaan. Mikäli mainostat esimerkiksi palveluja, jotka soveltuvat vain +50 vuotiaille ihmisille, on ensiarvoisen tärkeää hyödyntää Googlen keräämää dataa ja sijoittaa mainoksia vain olennaisille kohderyhmille.
HUOM! Olemme törmänneet tähän muutamaankin otteeseen, joten muistutus mainosten sijaintikohdennuksista. Huomioithsn kohderyhmien lisäksi mainosten näkyvyys eri paikkakunnilla. Mikäli palvelusi on saatavilla vain Helsingissä, varmista ettei mainoksesi näy turhaan muilla alueilla.
Myös paikallinen hakukoneoptimointi auttaa kohdennuksessa, lue lisää oheisen linkin kautta.
Googlella on valtavasti kohderyhmädataa, käytä sitä hyväksi
Saat muokattua mainoskampanjan kohderyhmiä mainoskampanjan yleisösignaalissa. Alla esimerkki meidän omasta Google Performance Max -kampanjasta. Parhaana käytäntönä on lisätä vähintään verkkosivuston kävijät yleisösignaaliin.
- Yleisösignaaliin lisätä rajauksia iän ja hakijan sukupuolen perusteella.
- Tämän lisäksi yleisösignaaliin voidaan lisätä ihmisten kiinnostuksen kohteita ja yksityiskohtaisia demografisia tietoja. Meidän osaltamme oleellista on yrityspalveluiden ja mainonta- ja markkinointipalvelujen ostamisesta kiinnostuneet ihmiset.
- Yleisösignaaliin voidaan lisätä myös tietoa käyttäjien aiemmasta hakutoiminnasta, sovelluslatauksista ja sivustokäynneistä. Tässä on hyvä paikka luoda yleisö esim. kilpailijan sivustolla käyneille ihmisille.

3. Laskeutumissivullasi ei ole tarpeeksi sisältöä ja toimintakehote on epäselvä
Mikäli laskeutumissivun sisältö on suppea ja se ei vastaa asiakkaan tarpeisiin, hän todennäköisesti poistuu muualle ja ostaa palvelunsa sieltä, mistä saa hyvän tarjouksen.
Palvele potentiaalista asiakastasi ja tarjoa selkeä ratkaisu
Kun tarjoat potentiaaliselle asiakkaallesi apua ja selkeän ratkaisun esimerkiksi tarjouksen muodossa, onnistut Google Ads kampanjan toteuttamisessa todennäköisemmin.
Yksi hyvä tapa onnistua on hyödyntää laskeutumissivun suunnittelussa hakukoneoptimoinnin parhaita käytänteitä. Voit lukea niitä lisää toisesta kattavasta artikkelistamme otsikollaHakukoneoptimointi eli SEO. SEO lisää orgaanisten hakutulosten näkyvyyttä, mutta auttaa myös mainonnan tehostamisessa.

4. Konversioseurantaa ei hyödynnetä oikealla tavalla
Mikäli konversioita ei mitata, on tavoitteiden saavuttaminen haastavaa. Mikäli sinulla on tavoitteena lisätä ajanvarauksia kalenteristasi, on budjetin hukkaan heittämistä tehdä kampanja manuaalisilla hintatarjouksilla tai klikkauksilla. Merkitse kampanjan konversioksi ajanvaraukset esim. Google Tag Manageria hyödyntämällä.
Vinkki hakukonemarkkinoinnin konversioseurannan tekemiseen GDPR-aikana
Uusi GDPR-lainsäädäntö vaikutti suuresti verkkosuunnitteluun ja evästekäytänteihin. Miten saat mitattua asiakaan konversioita, mikäli hän kieltää evästeet verkkosivustollasi?
Yksi vinkki tähän on tehostettu konversiomittaus, jonka voit laittaa päälle Google Adsin konversiomittauksen puolella. Konversiomittaus tehdään tällöin esim. käyttäjän laitteella olevan Gmail-sovelluksen kautta, joka pystyy yhdistämään tehdyn ajanvarauksen ja käyttäjän sähköpostiosoitteen toisiinsa. Näppärää dataa!

5. Mainoskampanja on ollut päällä liian vähän aikaa
Koska Google-mainonta pohjautuu vahvasti dataan, vie hetken aikaa, että kampanja tuottaa tuloksia. Voi olla, että maksimoi klikkaukset -kampanja näyttää kivalta jo muutamassa tunnissa ja saat klikkauksia sivustollesi, mutta varsinkin konversioiden perusteella toimivat kampanjat voivat viedä useita viikkoja, ennen kuin hakukonemarkkinointi toimii odotusti.
Mitä pidempään mainoskampanja on olemassa, sitä enemmän dataa saat konversioiden tueksi
Hakukonemarkkinointi on ennen kaikkea pitkäjänteistä. Tee SEM-markkinointiin selkeä strategia ja suunnitelma, jota noudatat. Yhdistä se esimerkiksi sisällöntuotannon strategiaasi, jolloin SEO ja SEM toimivat tehokkaana pakettina yhdessä!

6. Liian pieni mainosbudjetti
Mikäli maksettua mainontaa tehdään liian pienellä budjetilla, voi tuloksien saamisessa kestää kauan aikaa ja onnistumisia tulee sen takia harvoin. Varaa varsinkin alkuvaiheessa riittävä mainosbudjetti, ja optimoi sitä tuloksien perusteella. Varsinkin B2B -palveluissa ja tuotteissa hakukonemarkkinointi voi vaatia useita satoja ellei tuhansia euroja, ennen kuin oikeita tuloksia saavutetaan.
Tuntuuko, että mainosbudjettisi kuluu hukkaan? Lue lisää aiheesta, jossa kerromme haitallisista mainosklikkauksista ja niiden ehkäisystä.
Älä pelkää korottaa ja testata korkeampaa SEM-mainosbudjettia, se tuo sinulle myyntiä!
Google Ads -mainosbudjettia voidaan muokata helposti tuloksien pohjalta. Kun huomaat, että asiakashankinnan kustannus eli CPA-luku on esim. 50€ ja saat jokaisesta asiakkaasta 500€, kannattaa mainosbudjettia kasvattaa, jotta saat lisää myyntiä!
7. Mainonta on jätetty päälle ja tuloksia ei seurata riittävän usein
Usein törmäämme myös mainoksiin, jotka on jätetty päälle kuukausiksi tai jopa vuosiksi ja mainontaa ei ole tehostettu millään tavalla. Google kerää ajan saatossa valtavan määrän dataa, joten kampanjaa on syytä
Seuraa hakukonemainonnan kampanjoita viikottain, optimoi kuukausittain
Hyvä nyrkkisääntö kampanjoiden seuraamisen on, että teet sitä vähintään viikottain. Koska Googlella vie hetken aikaa oppia kampanjaa datan perusteella, älä kuitenkaan tee muutoksia kampanjaan liian usein. Suosittelemme tekemään Google Adsiin liittyvät optimoinnit eri mainosryhmiin kuukausittain.
VINKKI! Hyödynnä Googlen automaattista optimointia suositusten perusteella, mikäli et halua käyttää itse aikaa optimointien tekemiseen. Kun Googlella on riittävästi dataa kampanjastasi, se tekee muutokset automaattisesti, esim. konversioiden CPA-suosituksiin.

Kun haluat varmistaa, että hakukonemarkkinointi onnistuu - valitse YIPI!
Mikäli et ole ihan varma miten saat tulevat hakusanamainonnan kampanjasi toimimaan, pyydä meidät avuksesi. Palveluihimme kuuluu maksetun Google Ads mainonnan toteuttaminen, sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi sekä markkinoinnin konsultointipalvelut.
Tarjoamme räätälöityjä kuukausipalveluja ja projekteja erilaisiin tarpeisiisi. Tavoitteemme on, että onnistut markkinoinnissa, lähtökohdista riippumatta. Ota yhteyttä ja onnistutaan yhdessä!
YIPI on virallinen Google Partner
Teemme hakusanamainontaa tuloksellisesti ja kuulumme Googlen viralliseen Google Partners -verkostoon. Google Partner -tunnus myönnetään vain Googlen vaatimukset täyttäville yrityksille, jotka liittyvät muun muassa kampanjoiden laadukkuuteen, mainosbudjettiin ja henkilöstön sertifiointeihin.
Google Partners -tunnus takaa tuloksellisemmat hakukonemarkkinoinnin kampanjat ja varmistat, että hakusanamainonta tehdään oikealla tavalla.