Hakukoneoptimoinnin hinta - mistä se koostuu ja maksaako se itsensä takaisin?
Oppaat ja blogit

Hakukoneoptimoinnin hinta - mistä se koostuu ja maksaako se itsensä takaisin?

Hakukoneoptimointia tuottavat tuhannet yritykset ympäri maailmaa omilla eri hinnoittelutyyleillään. Hakukoneoptimointi maksaa sen verran, mitä olet valmis siihen laittamaan ja se liittyy yleensä tavoitteisiisi.

Artikkelit, tekninen hakukoneoptimointi, projektityö, kuukausittaiset palvelut, linkkien rakentaminen ja avainsana-analyysi. Näistä ja monista muista asioista hakukoneoptimoinnin hinta koostuu.

Lue lisää artikkelistamme ja tiedät miksi hakukoneoptimointi maksaa sen mitä se maksaa ja ennen kaikkea: maksaako se itsensä takaisin?

SEO-optimoinnin hinta Suomi

SEO-optimoinnin hinta muodostuu seuraavista asioista

SEO, eli hakukoneoptimointi on kokonaisuus, jossa tulee ottaa huomioon monta eri asiaa. Seuraavaksi on listattuna eri vaiheita, joita hakukoneoptimoinnissa tehdään:

  • Avainsanatutkimus: Yritykselle t√§rke√§t avainsanat pit√§√§ tunnistaa ja l√∂yt√§√§, ett√§ verkkosivuja voidaan alkaa optimoimaan ne huomioiden.
  • Verkkosivujen auditointi: Verkkosivut pit√§√§ auditoida, eli katsoa mit√§ asioita tulee tehd√§ kehitt√§√§ksemme hakukoneoptimointia sovituilla avainsanoilla.
  • Sis√§lt√∂jen optimointi: Sis√§ll√∂ntuotanto tehd√§√§n hakukoneoptimoidusti siten, ett√§ se palvelee kohdeyleis√∂√§si ja on rakenteellisesti sellainen, ett√§ Google ymm√§rt√§√§ sis√§lt√∂√§, jotta se voi n√§ytt√§√§ sit√§ asiasta kiinnostuneille ihmisille hakutuloksissa.
  • Tekninen hakukoneoptimointi: pit√§√§ sis√§ll√§√§n verkkosivuston koodissa olevia asioita, kuten sivuston k√§ytt√∂kokemuksen optimointi mobiililaitteille.
  • Jatkuva hakukoneoptimointi: tarve m√§√§r√§ytyy tavoitteidesi mukaan ja se voi pit√§√§ sis√§ll√§√§n esimerkiksi muutaman blogiartikkelin kirjoittamista kuukausittain.

Se millä laajuudella ja tarkkuudella kyseiset hakukoneoptimoinnin toimenpiteet tehdään vaikuttaa hakukoneoptimoinnin tuloksiin ja hintaan. Työn sarkaa on käytännössä loputtomasti, varsinkin sisällöntuotannon osalta ja usein aktiivisin sisällöntuottaja joka kykenee tarjoamaan kohdeyleisölleen kiinnostavimpia sisältöjä, on voittaja pitkässä juoksussa.

Hinnoittelukaavoja on niin monia kuin on yrityksiäkin

Hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu pitkälti siitä, kuinka paljon työtä sen eteen tehdään. Koska hakukoneoptimointi on asiantuntijatyötä, vaikuttaa työn määrä hakukoneoptimoinnin hintaan. Mieti siis ensiksi, minkälaiset tavoitteet sinulla ja laadi budjetti sen perusteella.

Hakukoneoptimointia voidaan tehdä yleensä kolmella erilaisella tavalla: tuntihintaan, kuukausittaisena palveluna tai projektiluontoisesti. Toki löytyy joitakin välimalleja ja tuloksiin perustuvaa hintaa, mutta pääpiirteittäin hakukoneoptimoinnin osaajat hinnoittelevat itsensä edellisen kolmen hinnoittelukaavan mukaan.

Kuukausittainen hakukoneoptimointi

Kuukausittainen hakukoneoptimointi tarkoittaa yleensä sitä, että kehitetään verkkosivuston liikenteen kasvamista aina kuukausittain. kiinteällä kuukausihinnalla

Se voi pitää sisällään analytiikan perusteella tehdyt toimenpiteet, kuten artikkelien kirjoittamisen. Artikkelit ovat hyvä keino kasvattaa kuukausittain hakukonenäkyvyyttä.

Hakukoneoptimointi projektina

Projektina tehtävä hakukoneoptimointi pitää yleensä sisällään laajemman kokonaisuuden. Verkkosivut katsotaan teknisen hakukoneoptimoinnin puolesta kuntoon ja sisältösivut rakennetaan parhaan hakukoneoptimoinnin käytännön mukaisesti.

Myös alkuvaiheessa saatetaan tuottaa isompi määrä sisältöä sisältösivuille tai artikkeleiden muodossa.

Hakukoneoptimointi tuntihintaan

Tuntihintana tehty hakukoneoptimointi voi pitää sisällään esimerkiksi pienempiä muutoksia sivustollesi. Esimerkiksi nopean sivustolle tehtävän analyysin myötä saattaa paljastua, ettei sivustoa ole tehty mobiiliystävälliseksi. Silloin pienempi tuntityönä tehty työ auttaa korjaamaan tilanteen.

Tulosperusteinen hakukoneoptimointi - voiko se toimia?

Hakukoneoptimointi on niin moniuloitteinen asia, ettei tuloksia voi suoranaisesti luvata. Hyviin tuloksiin tietysti aina pyritään, mutta ensimmäiselle hakukonesivulle ei kovin helposti tulla pääsemään. Varsinkaan kilpailluilla avainsanoilla.

Jotkut mainostoimistot tekevät hakukoneoptimointia esimerkiksi sillä hinnoittelulla, että jos et ole Googlen ensimmäinen hakutulos, niin et maksa hakukoneoptimoinnista. Kukaan ei voi luvata sellaista tulosta menestyneillä avainsanoilla, joten silloin keskitytään "heikompiin" avainsanoihin.

Avainsanaa voidaan hakea Googlesta 35 kertaa kuukaudessa, joten jos sellaiseen sopimukseen lähtee, onko yrityksen kannattavaa maksaa tällaisesta sopimuksesta? Tottakai tilaajalle tulosperusteinen hinnoittelu on riskitöntä, mutta jos saat sivustolle liikennettä vääristä lähteistä, et silloin tule saamaan siitä hyviä tuloksia asiakashankinnassa.

Hakukoneoptimointi tuntihintaan tai projektina

Miksi hakukoneoptimointiin kannattaa satsata rahaa?

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa yritysten digitaalista markkinointia. Tai ainakin se kannattaisi olla. Tässä muutamia hyötyjä, joita hakukoneoptimointi tuo:

  • Hakukoneoptimointia hy√∂dynnet√§√§n yrityksen ilmaisessa n√§kyvyydess√§ ja se auttaa sen lis√§ksi my√∂s asiakaspalvelussa.
  • Kun verkkosivuston rakenne on tehty hakukoneoptimoidusti, on silloin oikea sis√§lt√∂ oikean sivuston alla. Esimerkiksi "Hakukoneoptimointi hinta"-sivustolla kerrotaan hakukoneoptimoinnin hinnasta sek√§ mist√§ se rakentuu.
  • Artikkelit kertovat tarkemmin erilaisista kysymyksist√§, joita asiakkaat voivat tiedustella etuk√§teen ja ne parantavat asiakaskokemusta.
  • Toisin kuin maksettu hakukonemainonta, niin hakukoneoptimointi ker√§√§ lis√§√§ liikennett√§ niin pitk√§√§n, kuin nettisivusi ovat olemassa. Se on pitk√§aikaista strategista n√§kyvyytt√§.

Oikeastaan niiden tulokset paranevat ajan myötä, joten sen vuoksi hakukoneoptimointia ei kannata ajatella kovin lyhyen aikavälin projektina. Joskus tuloksia tulee nopeasti, mutta sille ei ole koskaan takeita.

Hakukoneoptimointi projekti

Hakukoneoptimointi erikokoisissa yrityksissä

Hakukoneoptimoinnin hinta määräytyy monen eri tekijän kautta ja sitä voi tehdä käytännössä loputtomasti - mutta se ei kuitenkaan aina kannata.

Liikennettä kannattaa alkaa kasvattamaan oman suunnitelman sekä kassan mukaan. Kun tulokset paranevat ja liikenne kasvaa, niin silloin voidaan lähteä syventämään yhteistyötä.

Hakukoneoptimointi jää työnä kuitenkin asiakkaalle, joten vaikka palvelu lakkaisi, niin tulokset jäävät kasvamaan paremmaksi sivustolle.

Pienyrityksen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin hinta ei ole yksiselitteinen. Myös pienellä budjetilla on mahdollista saada hyviä tuloksia. Tulokset riippuvat toki toimialastasi ja monesta muusta tekijästä.

Pienyrityksen on mahdollista päästä hyvin korkealle hakutuloksissa, jos sisältö tehdään kohdennetusti omalle kohderyhmälle.

Aina ei tarvita välttämättä suurta budjettia liikenteen kasvattamiseen ja isojakin yrityksiä vastaan voidaan "taistella" hyvin tuotetun hakukoneoptimoidun sisällön avulla.

Asiaa voidaan pohtia esimerkin kautta:

  • Perustat oman uutissivuston ja halua tulla hakutuloksissa ensimm√§iseksi. Netti on t√§ynn√§ suosittuja uutissivustoja, joita luetaan joka p√§iv√§. Sinulla voi menn√§ vuosia p√§√§st√§ hakutuloksissa paremmalle sijoitukselle.
  • Jos taas optimoit uutissivustoa lintubongareille, niin tilanne on t√§ysin eri. Toimiala on silloin paljon kohdistetumpi ja kilpailu on pienell√§ toimijalla t√§ysin erilaista.

Mitä kohdennetumpia sisällöt ovat, sitä paremmin löydät oman kohderyhmäsi sekä hakukoneet alkavat ymmärtämään, että juuri sinun sivustolta löytyy tämän tyyppistä sisältöä.

Pienten yritysten vahvuus tulee yleensä siitä, että ei tehdä montaa asiaa samaan aikaan. Sen vuoksi hakukoneoptimoinnin hinta voi pysyä maltillisena ja pienen yrityksen budjettiin sopivana tapana lisätä yhteydenottojen määrää sivuston kautta.

PK- yrityksen hakukoneoptimointi

PK-yritysten kanssa tilanne voi olla jo hieman erilainen. Sivustolle ollaan jo tehty monia erilaisia sisältöjä ja tarpeet ovat muuttuneet hakukoneoptimoinnin kannalta.

Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että asiat ollaan tehty aikaisemmin itse tai ollaan etsimässä uutta mainostoimistoa avuksi.

Yrityksen varallisuus on kasvanut sen verran, että hakukoneoptimoinnista voidaan jo maksaa hieman enemmän. Se voi ajaa herkästi käyttämään rahaa vääriin toimenpiteisiin tai kalliisiin palveluntuottajiin ilman todennettavia tuloksia.

Ajatellaan asiaa esimerkin kautta:

  • Yrityksesi on saanut oikeanlaista kasvua ja olet valmis investoimaan hakukonen√§kyvyyden kehittymiseen. Otat avuksi liukuhihnamaisesti toimivan suuren mainostoimiston, joka maksaa joitain satasia kuukausittain.
  • Yritys ei ota sinuun yhteytt√§ ja et oikeastaan edes tied√§ miten hakukoneoptimointia tehd√§√§n. Saat automaattisia raportteja kuukausittain ja mik√§√§n ei tunnu kehittyv√§n oikeaan suuntaan.
  • Laskut maksetaan turhautuen ja et saa kehenk√§√§n yhteytt√§ kehitt√§√§ksesi toimintaa oikeaan suuntaan. T√§m√§ tilanne voi ajaa sinut ep√§toivoon ja ajattelemaan, ett√§ mainostoimistot ovat kaikki samanlaisia rahanahneita "k√§sienheiluttelijoita".

Markkinoilla on kuitenkin monia, ammattitaitoisia mainostoimistoja, joiden kanssa yhteistyö toimii oikealla tavalla ja tuloksia kehitetään yhdessä asiakkaan kanssa.

Selvitä mainostoimiston kanssa käydyssä tapaamisessa läpi tarpeesi ja ota puheeksi raportoinnin merkitys ja se, miten tärkeää sinulle on pysyä kartalla sivustolla tapahtuvista muutoksista.

Suuren yrityksen hakukoneoptimointi

Suurten yritysten kanssa muuttuu pelikenttä taas täysin. Hakukoneoptimointiin on käytettävissä enemmän resursseja, mutta sen odotetaan tuovan oikeita tuloksia.

Jos pelkällä hakukoneoptimoinnilla halutaan päästä ohittamaan kilpailijoita, niin työtä pitää tehdä paljon ja sen tyyli on hieman erilaista. Varsinkin, jos samalla toimialalla on paljon kilpailua, etkä ole keskittynyt hakukoneoptimointiin yhtä hyvin, kuin kilpailijasi monen vuoden ajan.

Mietitään asiaa jälleen esimerkin avulla:

  • Olet tehnyt paljon ty√∂t√§ vuosien varrella yrityksesi kehitt√§miseen, mutta havahdut siihen, ettei sivustoasi l√∂ydet√§ muilla hakusanoilla, kuin oman yrityksesi nimell√§ tai asiakasreferenssiesi avulla.
  • T√§m√§ tilanne on tyypillinen suurille yrityksille, jotka ovat tehneet pitk√§√§n ty√∂t√§ asiakkaiden kanssa keskittym√§tt√§ hakukoneoptimointiin ja mainostaminen on tehty pelk√§st√§√§n puskaradion tai maksetun mainonnan avulla.
  • Yleens√§ sivustolla on jo hyv√§t pisteet hakukoneissa ja oikeanlaisella sis√§ll√∂ll√§ saadaan sivustoa n√§kym√§√§n my√∂s muilla olennaisilla avainsanoilla. Avainsanojen kehitt√§misen lis√§ksi voidaan ottaa kehittyneempi√§ hakukoneoptimoinnin muotoja mukaan kuvioon, kuten linkkien rakentaminen.

Linkkien rakentamisessa tavoitteena on saada muut sivut ohjaamaan liikennettä omille sivuillesi. Mitä enemmän saat linkkejä ohjaamaan laadukkailta sivuilta omalle sivullesi, sitä parempi sivustosi on hakukoneiden näkökulmasta ja liikenne sivustolle alkaa kasvamaan luonnollisesti.

Hakukoneoptimointi hinta tuottaa itsensä takaisin

Maksaako hakukoneoptimointi itsensä takaisin?

Hakukoneoptimointia voidaan tehdä monella eri tavalla ja oikeanlaisella hakukoneoptimoinnilla saadaan aikaan toivottuja tuloksia eikä pelkästään makseta kuukausimaksua tyhjästä.

Yksi hyvin tehty artikkeli tuo hyvässä tapauksessa tuhansia kävijöitä sivustollesi vuosien varrella. Sisällöt paranevat ajan myötä ja ne ovatkin sen vuoksi tehokas tapa sijoittaa tulevaisuuden liikenteen kasvattamiseen.

Tekemällä oikeita toimenpiteitä tulee liikenne kasvamaan sivustollasi ja hakukoneoptimoinnin hinta ei enää huoleta, kun huomaat sen tuoman liikenteen arvon.

Lue toisesta artikkelistamme, miten SEO kasvattaa myyntiä.

Hakukoneoptimointi voi maksaa itsensä takaisin monella eri tavalla

Hakukoneoptimointi voi tuoda moninkertaisen määrän liikennettä sivustollesi entiseen verrattuna ja sitä mukaan lisää euroja kassaan. Kun ihmiset löytävät ilmaisista hakutuloksista sivustosi, on silloin kokemus luonnollisempi ja luottamus yritykseesi kasvaa.

Tyypillinen vertailukohde on se, että maksettuun mainontaan verrattuna hakukoneen kautta sivustollesi päätyvät ihmiset viettävät enemmän aikaa lukemalla sisältöä. Mitä enemmän sisältöä luetaan, sitä todennäköisempää on se, että kyseinen lukija tekee ostopäätöksen sivustosi tarjoamista palveluista tai tuotteista.

Ilmainen hakukonenäkyvyys

Ilmainen hakukonenäkyvyys on pitkäkestoisempaa, kuin maksetut mainokset. Hyvin tuotettu artikkeli tuo liikennettä vuosienkin päähän ja ihmiset jakavat mielellään omissa kanavissaan hyvää sisältöä eteenpäin.

Mitä korkeammalle hakutulokselle sisältö nousee, sitä todennäköisempää on se, että hakukoneita käyttävä ihminen klikkaa linkkiä ja tulee sivustollesi. Vaikka asiakas ei päätyisi sivustollesi, voi hän kuitenkin nähdä yrityksesi nimen ja tiedot sekä muistaa jatkossa tarjoamasi palvelut ulkomuistusta ajattelemattaankin.

Asiakaspalvelun kuormituksen väheneminen

Varsinkin liikenteen kasvaessa tulee yhteydenottojen ja kyselyiden määrä kasvamaan. Mitä enemmän tarjoat sisältöä sivustolla vieraileville asiakkaille, sitä paremmin vastaat heitä askarruttaviin kysymyksiin. Ilman että asiakaspalvelusi ruuhkautuu.

Ihmiset haluavat yleensä tutustua tuotteisiin ja palveluihin ennen ostamista, joten mikset kertoisi tarkalleen heille yleisesti askarruttavista kysymyksistä? Kun kysymyksiin vastataan etukäteen, ei heidän tarvitse turhaan vaivata asiakaspalveluasi turhilla yhteydenotoilla ja ostopäätös voi tapahtua paljon nopeammin.

Parempi liidien generointi

Mitä enemmän ihmiset kuluttavat sisältöäsi, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia saada heidät ottamaan yhteyttä yritykseesi. Jos ihminen lukee muutamia minuutteja vakuuttavaa tekstiä, on silloin luonnollista myös valita palvelujen ostaminen juuri siitä yrityksestä, joka kertoo asiasta parhaiten.

Liikenteen kasvaessa ja artikkelien lukuajan noustessa pääset myös kokeilemaan monia eri tyylejä saada asiakas ottamaan yhteyttä. Voit kokeilla erilaisia keinoja muuttaa yhteydenottonappien värejä ja tekstejä ja huomata tulosten muuttumisen nopealla aikavälillä.

Yrityksen luotettavuus

Mitä paremmin artikkeli ja sisällöt on kirjoitettu, sitä vakuuttavampi yrityksesi on lukijan näkökulmasta. Varsinkin, jos toimialallasi toimivat kilpailijat eivät ole panostaneet sisältöihin samalla tavalla, kuin sinä.

Asiakastarinat ja asiantuntijasisällöt ovat hyvä mahdollisuus tuoda esille omia vahvuuksiasi ja päästä kertomaan minkälaista arvoa voit tuottaa asiakkaalle. Kerro rohkeasti missä vahvuutesi ovat ja anna oikeanlainen kuva yrityksestäsi sisältöjen muodossa.

Esimerkki hakukoneoptimoinnin tuloksista

Markkinoilla tehdään paljon maksettua mainontaa ja sen vuoksi tietyille avainsanoille voidaan muodostaa hinta. Mitä arvokkaammat avainsanat ohjaavat liikennettä sivustollesi, sitä enemmän sille muodostuu arvoa.

Alla olevassa kuvassa pelkästään 119 eri avainsanaa tuo liikennettä sivustolle 721 kävijää kuukausittain. Avainsanojen tuoman liikenteen arvoksi on mitattu 341 dollaria kuukaudessa. Liikenne tulee ilman ylimääräisiä toimenpiteitä ja vaikka lopettaisit yhteistyön mainostoimiston kanssa, on liikenne silti jatkuvaa sivustollasi.

Hakukoneoptimointi tuo tuloksia

Jos hakukoneoptimointia vertaa maksettuun mainontaan, niin maksetun mainonnan loputtua ei liikenne tule enää sivustollesi. Hakukoneoptimoitu sisältö taas tuo liikennettä sivuillesi jatkuvasti eikä siihen tarvi käyttää enempää rahaa.

Tilanne ei kuitenkaan aina pysy samanlaisena ja sen vuoksi hakukoneoptimointia kannattaa tehdä pitkäjänteisesti ja varmistaa, että oma sivusto pysyy kasvassa suhteessa liikenteen keräämisen kannalta.

Hakukoneoptimointi Suomi YIPI Turku

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnin palveluista?

Me YIPI:llä tuotamme hakukoneoptimointia kiinteään kuukausihintaan tai projektina. Voit tutustua valmiisiin paketteihimme markkinointi palveluna - sivultamme. Näet sieltä myös tarkan ja ajantasaisen euromääräisen hinnaston ja mitä kaikkea eri paketit sisältävät.Esittelemme sivulla erikokoiset kuukausipakettimme, jotka auttavat sinua Uudistumaan, Onnistumaan ja Menestymään markkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! ūüĎá

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‚Äć
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.