Millainen on hyvä mainos?
Oppaat ja blogit

Millainen on hyvä mainos?

Hyvä mainos on yksinkertainen, tunteita herättävä ja jättää muistijäljen. Se johtaa tietenkin tuotteen tai palvelun ostamiseen tai muuhun yrityksen haluamaan toimenpiteeseen. Hyvän mainoksen tuntomerkit ovat kuitenkin monenlaisia ja eri asiat vetoavat eri kohdeyleisöön.

Olemme listanneet erilaisia asioita, joista on hyötyä sinulle, joka suunnittelet yrityksesi mainontaa. Lue lisää hyvän mainoksen ominaisuuksista artikkelistamme.

Mainoksessa toimii nämä asiat.

Hyvä mainos koostuu monesta palasesta

Hyvä mainos voi olla eri yrityksen julkaisemana erilainen. Mikäli yrityksestä on jo valmiiksi huono mielikuva, muuttuu yrityksen luoma mainoskin negatiivisempaan suuntaan kuluttajien mielessä.

Kuluttajat sekä yritykset ovat tottuneet näkemään tiettyjä asioita mainoksissa ja siitä kaavasta poikkeaminen voi osoittautua huonoksi päätökseksi. Joissain tilanteissa voi kuitenkin olla hyvä poiketa hieman massasta omaksi edukseen!

Pidä kuitenkin mainoksia tehdessäsi aina mielessä, kenelle mainosta näytetään ja mitä mainoksesta halutaan saada lopputuloksena. Hyvä mainos koostuu niistä palasista, joita kohderyhmäsi ovat tottuneet vastaanottamaan mainonnassa.

Herättää tunteita

Mainonnan tulee jäädä kuluttajien mieleen. Yrityksen kannattaa pohtia luomaansa mielikuvaa, minkälaisia tunteita halutaan kuluttajassa herättää. Liian herkkiin asioihin, kuten politiikkaan ei yleensä kannata ottaa kantaa, mikäli ei tunne omia asiakkaitaan riittävän hyvin.

Tärkeintä mainonnassa on kuitenkin se, että tunnistat kenelle tuotteitasi myyt. Mikäli yksittäinen mainoskampanja saa aikaan sen, että ihmiset vaihtavat toiseen tuotteeseen mainoskampanjan vuoksi, ei se ole yrityksen liiketoiminnan kannalta järkevää.

Mainoksen tavoite - muistuttaa ja luoda mielikuva.
Kuvan lähde canva.com

Muistuttaa tarpeesta

Hyvä mainos muistuttaa asiakasta tarpeesta ja saa mielijohteen siitä, että tuonne on pakko päästä tai kyseinen tuote on pakko saada. Silloin mainokseen kiinnitetään huomiota ja yritys saa siitä parhaat hyödyt.

Esimerkiksi Coca-Cola on tehnyt mainonnassaan loistavia toimenpiteitä. Kun mietit kuumana kesäpäivänä kylmää virvoketta, saattaa mieleesi juolahtaa Coca-Colan joulupukki jakamassa kylmää juotavaa, jolloin sinulle tulee siitä automaattisesti viilentävä mielikuva.

Erottuu edukseen

Tavallinen ihminen näkee mainoksia esimerkiksi televisiossa, bussin kyljessä, kadun varrella olevissa näyttötauluissa, internetissä, sähköpostissa tai vaikkapa Instagramia selaillessaan. Miten asiakkaan sitten tulisi saada kaikista mainoksista valittua juuri se oikea tuote, jos eri merkit mainostavat jatkuvasti samaa tuotetta?

Yksinkertaista - onnistuneen mainonnan tulee erottautua edukseen. Käytä herättäviä tekstiä, värejä, kuvia tai ääniä. Tieto kulkee nykypäivänä nopeasti ihmisten välillä ja voit hyvällä tuurilla saada mainoksesi viraaliksi. Hyvä esimerkki tästä on Verohallinnon näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Verohallinto on lähtenyt tekemään nuorille tyypillistä sisältöä sosiaalisessa mediassa. Virallisena organisaationa vastaava markkinointi ei ole tavallista, mutta Verohallinto on onnistunut mainonnassaan erittäin hyvin!

On yksinkertainen

Selkeä teksti, oikeanlaiset elementit ja järkevä rakenne toimivat mainonnassa. Hyvä mainos ei ole sekava tai vaikeasti ymmärrettävä. Mainoksen ydintuotteen tai ydinsanoman tulee jäädä nopeasti mieleen, sillä mainosta ei välttämättä nähdä kuin muutaman sekunnin.

Hyvä mainos voi olla pelkästään yksi sana keskellä mustaa taustaa. Tätä mainonnan yksinkertaista tyyliä on käytetty viime vuosina useasti. Mainos voi olla esimerkiksi sanomalehden sivulla, mutta se sisältää ainoastaan yhden sanan eikä mitään muuta. Ihmiset eivät saa pelkästään mainosta katsomalla enempää tietoa, joten tekstiä etsitään hakukoneista ja yritys saa verkkosivustolleen lisää liikennettä.

Mainoksen tulee myös usein olla kohdennettu erottuakseen muista.

Kohdenna mainonta!

Hyvä mainos on tehty aina kohderyhmä mielessä pitäen, oli kyse sitten nykyisistä tai uusista asiakkaista. Silloin tiedetään varmasti, että mainontaa näkevät oikeat ihmiset sekä oikeat ihmiset voivat samaistua mainonnassa käytettyyn kuvitukseen ja ulkoasuun.

Hyvä mainos ei koostu pelkästään kohderyhmääsi koskettavasta sisällöstä, vaan sen näyttäminen tulee tehdä juuri oikeassa kanavassa. Kun kohdennat mainoksesi näyttämisen, tiedät sen näkyvän juuri oikeassa paikassa omalle kohderyhmällesi, oli se sitten keskellä Youtube-videota tai sosiaalisen median syötettä.

Digitaalisissa kanavissa tehtävillä mainoksilla on onneksi saatavilla paremmin dataa mainonnan kohdentamiseen. Google kerää jatkuvasti tietoa ihmisistä ja voit suunnitella mainoskampanjasi näkymään valitsemallesi yleisölle.

Kohderyhmä

Hakukoneet keräävät ihmisistä huomattavan määrän dataa. Datan kerääminen on mainosten hallinnoinnin kannalta järkevää, sillä voit käyttää sitä hyödyksi mainonnassasi. Kohderyhmille mainostaessa et välttämättä mieti lainkaan yksittäisiä avainsanoja, vaan näytät mainoksen ihmiselle hänen mielenkiinnon kohteidensa perusteella.

Saatat ehkä haluta mainostaa koiranleluja ihmisille, jotka pitävät koirista. Jos taas myyt vakuutusta eläimille, voit silloin näyttää mainoksia ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita eläimistä. Kohderyhmiä käyttämällä saat laajan kohdennuksen mainoksillesi.

Demografinen kohdennus

Jos esimerkiksi myyt tuotteita pelkästään Suomessa, kannattaa mainonta kohdentaa näkymään ainoastaan Suomen rajojen sisällä. Ulkomailla olevat henkilöt eivät voi tilata tuotteitasi, joten he kuluttavat näin mainontaasi käyttämää rahaa turhaan.

Kadunvarrella oleva puinen kyltti taas on hankalampaa kohdentaa, sillä et voi tietää minkälaisia kuluttajia autoissa on. Onnistuneen mainonnan kannalta on siis tärkeää tietää, missä mainoksia näytetään, kenelle mainoksia näytetään ja minkälainen mainos on.

Lue lisää paikallisesta kohdennuksesta.

Asiakeskeinen mainonta

Kuluttajille voi olla järkevää näyttää mainokset oikealla hetkellä, myös silloin, kun tuotteen tai palvelun etsintää ei suoranaisesti tehdä. Pystyt oikealla hetkellä tavoittamaan asiakkaan, juuri kun ostopäätöstä ollaan tekemässä.

Voi olla, että kuluttaja on vertailemassa erilaisia autoja verkossa ja silloin hänelle kannattaa mainostaa uutta vakuutusta tai lisätarvikkeita autoon. Vaikka vakuutusta tai tuotteita ei oltaisi suoranaisesti ostamassa, niin niitä kuitenkin tarvitaan ja ostopäätös voi syntyä yllättäen.

Muut kohdennustavat

Mainos voidaan kohdentaa monella muullakin tavalla, mutta sinun tulee miettiä etukäteen miksi kohdennus tehdään ja miksi se on sinulle tärkeää. Liian tarkkaan kohdennettu mainos poistaa potentiaalisia asiakkaita näköpiiristäsi.

Verkkosivuilla on esimerkiksi yleistä mainostaa niille vierailijoille, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi. Vierailijat ovat jo tutustuneet palveluusi, joten heille on tehokasta mainostaa uudestaan samaa palvelua.

Millainen on hyvä mainos? - vinkit mainostajalle

Korosta brändiäsi

Mainoksen kannattaa yleensä pyrkiä korostamaan yrityksen brändiä. Koko yrityksen mainonta sekä brändi voidaan saada näyttämään saman tyyppiseltä, jotta asiakas tunnistaa yrityksen mainoksesta. Käytä mainoksissasi siis samoja elementtejä, kuten värejä tai logoa, jotta jäät ihmisten mieleen.

Mainoksesi voivat näkyä viidessä eri kanavassa, mutta mikäli yritys ei jää mieleen, on vaikeampaa saada asiakas ostamaan tuotteitasi. Saman näköinen mainos monessa eri kanavassa aiheuttaa suuremman reaktion kuluttajassa, kuin yksittäiset ja erilaiset mainokset. Pyri siis pitämään yritystäsi hyvin esillä mainonnassa ja korosta samoja asioita kaikissa mainoskampanjoissasi.

Mikäli mietit sanontaa "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa", saattaa tietty brändi nousta mieleesi. Gigantti on onnistuneella mainoskampanjallaan saanut tämän lausahduksen kuluttajien mieleen. Halvinta elektroniikkaa ostavat kuluttajat saattavat ajatella tiedostamattaan Gigantin halpoja tuotteita ja menevät sen vuoksi ostamaan tuotteensa kyseisestä myymälästä.

Lue lisää brändistä - mikä on tärkeää erottuvan brändin rakentamisessa.

Luovuus on muita herättävä.

Ole luova

Hyvä mainos pitää sisällään luovuutta. Kannattaa luoda sellainen mainos, millaista ei usein tule vastaan. Näin pääset luovalla kampanjallasi asiakkaiden mieleen ja sitä kautta yrityksesi tuotteet päätyvät kuluttajien ostoslistalle.

Hyvä mainos pitää sisällään monia eri elementtejä, mutta käytännössä mainonnan tekemiseen ei ole sääntöjä. Toki kannattaa pitää mielessä, että mitään loukkaavaa tai lainvastaista ei voi sisällyttää mainontaan, mutta muuten kädet ovat suhteellisen vapaat.

Red Bull teki aikoinaan omassa mainoskampanjassaan siten, että yritysten edustajat sijoittivat tyhjiä energiajuomatölkkejä roskakoreihin ja yökerhojen ympärille. Ne loivat illuusion siitä, että kaikki muutkin juovat Red Bullia.

Mainokseen sisällytetään eri elementtejä eli kuten väri, teksti, sanoma.

Aurinkolasibrändi Nopeet puolestaan lähettää kuvassa olevan kirjeen jokaiselle tilaajalleen paketin sisällä. Kyseinen tapa voi herättää erilaisia tuntemuksia, mutta luovuutta siitä ei puutu.

Suunnittele siis mainonnan strategia ja toteuta mainontaa sen mukaisesti. Nopeat päähänpistot eivät välttämättä sovi yrityksesi brändiin, eikä niitä silloin kannata toteuttaa ilman huolellista suunnittelua.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa? ūü§Ē

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme ūüĎá

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‚Äć
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.