Blog Main Image

Mainostoimiston rooli yrityksesi liiketoiminnan tukena

Mainostoimiston rooli on toimia yhteistyökumppanina yritykselle, joka haluaa saavuttaa markkinoinnin ja mainonnan tavoitteensa mahdollisimman hyvin ja esimerkiksi maksimoida mainonnan tuoton, eli ROAS:in.

Mainostoimistojen palvelut vaihtelevat toimistoittain, mutta voit ulkoistaa heille usein monipuolisesti erilaisia markkinoinnin strategisia suunnittelutehtäviä, tuotannollista työtä tai muita markkinointia ja myyntiä edistäviä toimenpiteitä. Yrityksesi kannattaa harkita mainostoimistojen käyttöjä esimerkiksi seuraavista syistä.

Mainostoimisto tuo puuttuvaa asiantuntemusta ja kokemusta tiimiisi

Vaikka tunnet tuotteesi todennäköisesti parhaiten, mainostoimistot voivat tuoda mukanaan sellaista asiantuntemusta ja kokemusta digitaalisen markkinoinnin saralla, jota sinulla ei ehkä ole.

Toimiston asiantuntemus voi olla arvokasta ja ajankohtaista, koska he työskentelevät päivittäin markkinoinnin parissa eri toimialoilla. Tämän ansiosta voit hyödyntää testattuja menetelmiä, jotka ovat toimineet muilla mainostoimiston asiakkailla, ja siten saavuttaa kilpailuetua.

Mainostoimisto osaa esimerkiksi käyttää markkinointieurosi tehokkaammin ja oikeisiin paikkoihin. Näin saat rahoille enemmän vastinetta sekä enemmän uusia näkökulmia, joiden kautta voit myös saavuttaa parempia markkinointituloksia!

Pohditko markkinoinnin ulkoistamista juuri nyt? Lue artikkelimme ulkoistetusta CMO -palvelusta.

Lisää aikaa ja resursseja markkinointiin

Yrityksillä on usein rajallisesti aikaa ja resursseja käytettäväksi markkinointiin. Mainostoimiston palkkaaminen vapauttaa yrityksen omia resursseja keskittymään muihin tärkeisiin liiketoiminnan osa-alueisiin, kuten tuotekehitykseen tai asiakaspalveluun.

Kun ostat markkinointipalveluita, on tärkeää ymmärtää, että markkinointitoimisto ei vastaa kaikesta yksin. Erityisesti yhteistyön alussa on olennaista varmistaa, että toimisto ymmärtää selkeästi, mitä heiltä odotetaan. Yhteisten tavoitteiden luominen on avainasemassa, jotta voidaan saavuttaa sekä visuaalisesti että teknisesti toimiva lopputulos.

Tuoreita ideoita ja näkemyksiä

Mainostoimistot työskentelevät monenlaisten yritysten ja alojen parissa. Heillä on usein tuoreita näkemyksiä ja ideoita, joita yritys ei ehkä itse harkitsisi. Tämä voi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja löytämään uusia tapoja tavoittaa asiakkaansa.

Hyvä mainostoimisto panostaa raportointiin

Hyvä mainostoimisto asettaa tavoitteet ja toimii tuloksellisesti kumppaninasi. Kun asetetaan selkeät tavoitteet, mitataan tuloksia ja tehdään tarvittavat muutokset strategioihin tarpeen mukaan - saadaan parempia tuloksia.

SEO-mainostoimisto saa yrityksesi näkyville

Valitse kumppani joka ymmärtää hakukoneoptimoinnin - SEO on myös investointi joka kannattaa

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Eptimization) on yksi keskeisimmistä digitaalisen markkinoinnin strategioista ja sen merkitystä ei pidä aliarvoida. SEO on kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yrityksen verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa.

Tavoitteena on saada yrityksen verkkosivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakukonetuloksissa, kun käyttäjät etsivät tietoa yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista.

Kasvattaa orgaanista liikennettä

Yksi suurimmista SEO:n eduista on se, että se auttaa kasvattamaan yrityksen verkkosivuston orgaanista liikennettä. Orgaaninen liikenne tulee ihmisiltä, jotka tekevät hakuja hakukoneissa ja päätyvät sivustolle luonnollisen, ei-maksetun mainonnan kautta.

Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa sitä näkyvyyttä, joka on saavutettu sisällöllä - ilman maksettua mainontaa. Nämä kävijät ovat usein laadukkaita, sillä he ovat aktiivisesti etsimässä tietoa tai palveluita, joita yritys tarjoaa. Blogiteksti on esimerkiksi yksi keino nostaa orgaanista näkyvyyttä. Hyvin tuotettu artikkeli tuo liikennettä vuosienkin päästä ja ihmiset jakavat hyvää sisältöä mielellään omissa kanavissaan eteenpäin.

Vinkki: Jos blogien kirjoittaminen kiinnostaa, niin käy lukemassa aiemmin julkaistusta blogista Liiketoiminnan kehittäminen blogisisältöjen avulla.

Parantaa brändin näkyvyyttä ja luotettavuutta

Hakukoneoptimointi on tärkeässä osassa yrityksen digitaalista markkinointia. Kun yrityksen verkkosivusto näkyy hakukoneiden kärkituloksissa, se luo yrityksen toiminnasta luotettavaa ja asiantuntevaa vaikutelmaa.

Näkyvyys on tärkeää, sillä se luo tietoisuutta brändistä ja auttaa tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat. Mainostoimisto voi auttaa yritystäsi parantamaan brändin näkyvyyttä useilla eri tavoilla.

Markkinointitoimisto voi esimerkiksi suunnitella sekä toteuttaa markkinointikampanjoita, luoda houkuttelevaa ja jaettavaa sisältöä, optimoida verkkosivustoa tai hallita sosiaalisen median kanaviasi.

Antaa pitkäaikaisia tuloksia

Hakukoneoptimointi tuottaa pitkäaikaisia tuloksia, sillä kun verkkosivusi on optimoitu oikein, se voi pysyä korkealla hakutuloksissa pitkän aikaa, tuoden näin jatkuvaa liikennettä ja näkyvyyttä yrityksellesi.

Maksettu mainonta loppuu, kun mainosbudjetti on käytetty, mutta SEO pitää yllä liikennettä. Markkinointitoimistot voivat suorittaa teknistä SEO-analyysiä, tehdä avainsanatutkimuksia, luoda sisältöstrategioita, parantaa linkkien rakentamista ja seurata SEO-suorituskykyä analytiikkatyökalujen avulla.

On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että hakukoneoptimointi ei tuota tuloksia lyhyellä aikavälillä. Se on pitkän aikavälin strategia, joka vaatii jatkuvaa työtä. Oikein tehtynä se voi kuitenkin tuottaa merkittävää tuottoa yrityksen markkinointi-investoinneille.

Näin valitset oikean mainostoimiston

Miten valita oikea mainostoimisto?

Mainostoimiston valitseminen lähtee aina yrityksestä itsestään. Sinun tulee palvelun ostajana tunnistaa yrityksen tavoitteet ja kehityskohteet. Useimmiten yrityksessä on hyvä pohtia näitä asioita etukäteen, jotta osataan sanoittaa tarvitsemaansa.

Mainostoimistoa valitessa on tärkeää osata esittää kysymyksiä ja tietää, mistä palvelusta on maksamassa. Esimerkiksi yrityksen verkkosivuja ostaessasi saat sivujen rakenteen suunnittelun, sisällöntuotannon teksteihin, mediatuotannon kuviin ja kenties hakukoneoptimoinnin sivuille - täysin valmiiksi tehtynä. Mutta muista kuitenkin määritellä projekti oikein ja tehdä taustatyöt ennen valintaa.

Ymmärrys yrityksestä ja liiketoiminnasta

On tärkeää, että valitsemasi mainostoimisto ymmärtää liiketoimintaasi ja toimialaasi sekä tietää, miten niitä voidaan kehittää. Heidän tehtävänsä on tukea tavoitteitasi ja luoda kokonaisuus, joka lisää näkyvyyttä, yhteydenottoja ja myyntiä.

Mainostoimiston tulisi myös pystyä tuomaan uusia näkökulmia, jotka edistävät liiketoimintasi kasvua. On hyvä merkki, jos toimistolla on kokemusta samankaltaisilta toimialoilta tai se ymmärtää erityisesti sinun alasi erityispiirteet.

Tee taustatyötä - valitse palveluiden laatu ja laajuus sinun tarpeisiisi

Mainostoimistot tarjoavat erilaisia palveluita. Toiset keskittyvät enemmän luovaan suunnitteluun ja mainontaan, kun toiset tarjoavat tarkempaa teknistä osaamista. Osa mainostoimistoista tarjoaa myös laajempaa markkinointiviestinnän palvelukokonaisuutta, joka voi sisältää niin digitaalista markkinointia kuin sisältömarkkinointia.

Pohdi etukäteen, mitkä palvelut ovat sinulle tärkeitä ja vertaile eri toimistojen tarjontaa näiden suhteen.

Hinnoittelu ja budjetti

Hinnoittelu on tärkeä tekijä mainostoimiston valinnassa. On tärkeää, että ymmärrät toimiston hinnoittelumallin ja tiedät, mitä palveluita saat maksamallasi hinnalla.

Tässäkin tapauksessa tärkeämpää on, että mainostoimiston kanssa päästään yhteisymmärrykseen siitä, mikä on yrityksen kehittämisen kannalta keskeisintä. Kallein mainostoimisto ei automaattisesti tarkoita laatua, vaan sinun pitää valita toimisto omiin tarpeisiisi sopivaksi.

Lue toinen artikkelimme, mikäli esimerkiksi hakukoneoptimoinnin hinta mietityttää.

Pienemmän toimiston etuna henkilökohtaisempi palvelu - suuremmat mainostoimistot tarjovat enemmän resursseja

Toimiston koko voi vaikuttaa paljon sen toimintatapaan ja palvelun tasoon. Pienemmissä toimistoissa saatat saada henkilökohtaisempaa palvelua. Suuremmat toimistot puolestaan voivat tarjota laajemman valikoiman palveluita ja heillä saattaa olla enemmän resursseja. Kun saat kaikki haluamasi palvelut saman katon alta, saatetaan säästää euroja sekä kaikkien työaikaa. Tiedosta siis tarpeesi, ennen kuin lähdet etsimään sopivaa kumppania!

Tutki aiemmat projektit ja referenssit

Tee taustatyösi huolella ennen valintaa. Millaisia referenssejä markkinointitoimistolta löytyy? Onko työtä tehty samalla liiketoiminnan sektorilla tai onko toimisto ollut vastaavanlaisissa projekteissa ja ympäristöissä?

Referenssejä voi löytyä suoraan mainostoimiston verkkosivuilta, tai voit kysyä niistä suoraan heiltä. Onnistumistarinat kertovat, millaisia tuloksia toimisto on saavuttanut ja miten se voisi mahdollisesti auttaa myös sinun yritystäsi menestymään.

Tärkeintä yhteistyösuhteessa on kuitenkin avoin viestintä ja luottamus. Valitse mainostoimisto, joka kuuntelee sinua, ymmärtää tarpeesi ja on valmis tekemään yhteistyötä.

YIPI Mainostoimisto turku

Älä hetkahda korulauseisiin - ajattele strategisesti!

Markkinointi on liiketoiminnan osa-alue, jossa tuloksia ei tapahdu hetkessä. Osa tekijöistä saattaa luvata tuloksia HETI. He saattavat arvottaa itsensä edullisella hinnalla ja luvata välittömiä tuloksia. Mikään ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, eikä tiettyjä tuloksia voida luvata.

Onnistunut markkinointi voi tuoda suuria liiketoiminnallisia tuloksia, joten sen vuoksi hinnasta ei kannata tinkiä. Voidaan olettaa, että osaava yritys/henkilö ei halua myydä laatua ja arvokasta osaamistaan erityisen halvalla, sillä yleensä ammattilainen arvostaa omaa työpanostaan.