Sisältöstrategia suunnittelusta käytäntöön
Oppaat ja blogit

Sisältöstrategia suunnittelusta käytäntöön

Sisältöstrategia mahdollistaa liiketoimintasi tavoitteiden saavuttamiseen suunnitelmallisen sisällön keinoin. Sisältöstrategia ohjaa toimintaa ja tehostaa tekemistäsi parempien tuloksien saamiseksi. 

Sisältöstrategia voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta siihen liittyy monta prosessia aina kohdeyleisön ymmärtämisestä liiketoiminnallisten tavoitteiden määrittämiseen. Tässä blogikirjoituksessa annamme sinulle kattavan opastuksen toimivan sisältöstrategian luomiseksi ja kerromme miksi sitä tarvitaan.

Blogin luettuasi sinulla on hyvä käsitys siitä, mitä sisältöstrategia on ja miksi se on niin tärkeä asia markkinointisi kannalta.

SIsältöstrategian suunnittelu lähtee liikkeelle liiketoiminnan tavoitteista.

Aloita määrittämällä liiketoimintasi ydinasiat

Ennen kuin syvennymme sisältöstrategian kehittämisen yksityiskohtiin, aloitetaan liiketoimintasi kannalta tärkeistä asioista. Sisältöstrategian luomista varten liiketoimintasi perusperiaatteiden on oltava selviä:

  1. Mitkä ovat liiketoimintasi tavoitteet?
  2. Mikä on kohdeyleisösi?
  3. Minkälainen sisältö on heidän mieleensä?
  4. Milloin sisältö jaetaan?
  5. Kuinka jaat sisältöäsi?
  6. Mitkä mittarit otetaan käyttöön tavoitteiden saavuttamiseksi?

Kun tiedät tavoitteesi ja kohderyhmäsi, voit alkaa miettiä, millainen sisältö auttaa saavuttamaan nämä tavoitteet ja luomaan yhteyden kohdeyleisöösi. 

Seuraavaksi tarkastellaan yllä olevia vaiheita tarkemmin.

1. Määrittele tai käy läpi liiketoimintasi tavoitteet

Kaikkien menestyvien sisältöstrategioiden ensimmäinen vaihe on liiketoimintasi tavoitteiden määrittely tai niiden läpikäynti ennen sisältöihin perehtymistä. Mitä toivot saavuttavasi sisällölläsi? 

Haluatko lisätä brändin tunnettuutta, lisätä liikennettä verkkosivuillesi tai saada uusia yhteydenottoja? Kun tiedät, mitkä ovat tavoitteesi, voit alkaa laatia suunnitelmaa siitä, miten voit käyttää sisältöä niiden saavuttamiseksi.

Sisältöstrategia voi muuttua yrityksen liiketoiminnan kasvaessa tai muuttuessa, mutta sisältöjen tyyliä ei kannata muuttaa lennosta. Mieti tarpeeksi pitkäjänteinen sisältöstrategia, jotta sitä ei tarvitsisi muuttaa kesken sisältömarkkinoinnin.

2. Tunnista kohdeyleisösi

Seuraava vaihe on tunnistaa kohdeyleisösi. Tämä voidaan jakaa kahteen osaan: 

Tunnistetaan, kuka on ihanteellinen asiakas, ja toiseksi ymmärretään, minkälaista sisältöä he kuluttavat verkossa. Kun ymmärrät nämä kaksi asiaa, sinulla on paljon paremmat edellytykset kehittää kohdennettua ja tehokasta sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan.

Mitä kohdennetumpaa sisältömarkkinointi on, sitä tehokkaammaksi käytetyt resurssit muuttuvat. Asiakkaita hyödyttävä sisältö saa sinua lähemmäksi haluamaasi lopputulosta. Kun asiakas kokee, että sisältömarkkinointi on tehty häntä varten, vastaa silloin sisällöntuotanto haluamiasi tavoitteita.

3. Valitse oikeanlainen sisältö

Nyt kun tiedät tavoitteesi ja kohderyhmäsi, on aika valita tarpeisiisi sopiva sisältötyyppi. Sisältötyyppejä on monenlaisia, kuten blogeja, artikkeleita, infografiikoita ja videoita, joten on tärkeää valita sisällöt huolellisesti sen perusteella, mikä toimii parhaiten erityisten tavoitteidesi saavuttamisessa ja yhteyden luomisessa kohdeyleisöösi.

Jos esimerkiksi haluat lisätä brändin tunnettuutta nuoren sukupolven keskuudessa, visuaalinen infografiikka voi olla parempi valinta kuin blogikirjoitus, koska nuoremmat sukupolvet jakavat muita kohderyhmiä todennäköisemmin visuaalista sisältöä verkossa. Mieti suunnittelun aikana miten sisältöjen jakaminen onnistuu asiakkaille eri kanavissa.

4. Kokoa kaikki yhteen ja tee sisältökalenteri

Kun olet selvittänyt liiketoimintasi tavoitteet, kohdeyleisön ja heidän kuluttamansa sisällön, on aika koota kaikki palaset yhteen. Laadi suunnitelma siitä, miten aiot käyttää sisältöä tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteyden luomiseksi kyseiseen yleisöön. 

Sisältömarkkinoinnin kalenterissa hahmotellaan, milloin ja missä aiot julkaista erityyppistä sisältöä, sekä sitä, kuka vastaa sisällön luomisesta. Kun kaikki nämä tiedot on määritetty etukäteen, voit varmistaa, että sisältöstrategia toteutetaan moitteettomasti ja saavutat haluamasi tulokset.

5. Varmista sisällön tehokas jakelu

Kun olet julkaissut sisältösi, varmista, että ihmiset näkevät sen! Käytä sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia ja maksettua mainontaa. Verkkosivuilla huomioon on otettava hakukoneoptimointi. Hyvä SEO-strategia auttaa varmistamaan, että ihmiset löytävät sisältösi, kun he etsivät asiaankuuluvia avainsanoja.

Huomioi, että avainsanojen käyttäminen ei auta ilman oikeanlaista analyysia ja kirjoitusasua, vaan voi jopa haitata sijoitustasi. Keskity luomaan laadukasta sisältöä, joka sisältää luonnollisesti relevantteja avainsanoja. Lukukokemus vaikeutuu lisäämällä avainsanoja ilman suunnitelmaa. Lue toisesta blogistamme kattava hakukoneoptimoinin opas.

6. Mittaa ja analysoi tuloksia ja säädä strategiaasi sen mukaisesti

Sisältöstrategialla on tärkeä rooli parempien tuloksien saavuttamiseen – olipa kyse sitten brändin tunnettuuden tai yhteydenottojen lisäämisestä. Mieti kunnolla ja hahmottele, miten eri sisältötyyppejä (blogikirjoitukset, artikkelit, infografiikat jne.) voidaan parhaiten käyttää. 

Käytä hyödyksi analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics, SEMRush ja Google Search Console ja kerää tietoja toimivista sisällöistä.

Hyvin suunniteltu sisältöstrategia takaa menestyksen.

Miksi yrityksesi tarvitsee sisältöstrategian?

Kun olet määrittänyt tai käynyt läpi liiketoimintasi kannalta oleellisen, on aika siirtyä sisältöstrategian yksityiskohtiin. 

Yrityksen omistajana saatat miettiä, miksi yrityksesi tarvitsee sisältöstrategian. Loppujen lopuksi tuotat jo sisältöä, joten mikä siinä on niin tärkeää?

Vastaus on yksinkertainen: Sisältöstrategia auttaa sinua luomaan parempaa ja kohdennetumpaa sisältöä, joka lopulta auttaa sinua saavuttamaan liiketoimintasi tavoitteet. Seuraavassa tarkastellaan lähemmin sisältöstrategian etuja.

Sisältöstrategia auttaa sinua saavuttamaan kohdeyleisösi

Yksi ensimmäisistä asioista, joita sisältöstrategia mahdollistaa, on tarkempi kohdeyleisön määrittely. Tämä on tärkeää, koska se määrittää, millaista sisältöä luot ja missä julkaiset sitä.

Jos kohderyhmäsi on esimerkiksi nuoret aikuiset, haluat luoda heille sopivaa sisältöä sosiaalisessa mediassa ja julkaista sitä heidän käyttämillään alustoilla, kuten TikTokissa ja Instagramissa. Toisaalta, jos kohderyhmäsi on perheelliset työssäkäyvät, sinun kannattaa luoda erityyppistä sisältöä ja julkaista sitä eri alustoilla, kuten LinkedInissä ja Facebookissa.

Testaamalla erilaisia sisältötyyppejä, löydät asiakkaitasi eniten kiinnostavan sisällön ja voit alkaa kehittää sitä jatkuvasti paremmaksi.

Sisältösi pysyy johdonmukaisena

Tunnistamalla kohdeyleisösi, voit pitää sisältösi heitä kiinnostavien aiheiden ympärillä. Luomalla pitkäkestoisen sisältöstrategian koko vuoden kestävillä kattoteemoilla varmistat, että sisältösi on aina relevanttia ja kiinnostavaa yleisöllesi. Se auttaa myös estämään epäolennaisen sisällön julkaisemisen vain sen vuoksi, että yritys haluaa kokeilla jotain uutta.

Sisältöstrategian avulla et tee turhaa työtä ja tuottamasi sisältö pysyy tasalaatuisena. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on kuitenkin saada sisällöt vastaamaan tiettyä tyyliä ja siinä pysytään sisältöstrategian avulla.

Auttaa mittaamaan tuloksia

Sisältöstrategiaan sisällytetään tuloksien mittaaminen ja analysointi. Tähän kuuluvat esimerkiksi verkkosivuston kävijämäärät, sosiaalisen median sitoutuminen ja liidien tuottaminen. Mittaamalla tuloksia voit hienosäätää sisältöstrategiaasi ajan mittaan, jotta voit varmistaa maksimaalisen tehokkuuden.

Ostajapersoonat kannattaa suunnitella, jotta saat sisältöstrategiasta vielä enemmän irti. Ostajapersoonat ovat tietynlaisia kuvitteellisia henkilöitä, jotka ostavat palveluitasi ja voit kohdentaa tuottamasi sisällön heille markkinoinnin osalta.

Säästää aikaa ja rahaa

Ehkä yksi sisältöstrategian suurimmista eduista on se, että se voi säästää aikaa ja rahaa pitkällä aikavälillä. Avainasemaan nousee suunnittelu. Sisältöstrategian avulla voit suunnitella etukäteen ja luoda tehokkuutta luomisprosessiin. Jos esimerkiksi tiedät, millaisia blogikirjoituksia tai videoita yleisösi haluaa nähdä kuuden kuukauden kuluttua, voit aloittaa sisällön luomisen nyt sen sijaan, että odottaisit viime hetkeen asti. 

Sisältöstrategia kannattaa tehdä ajatuksella, jotta myös sisältömarkkinointi saadaan kohdilleen. Varsinkin sosiaalisessa mediassa pitää tuottaa juuri oikeanlaista, ajankohtaista ja kohdennettua sisältöä, jotta sisältö menestyy. Sosiaalisen median analytiikkatyökalut kuten Metan Business Suite, kannattaa siis ottaa heti haltuun.

Sisältöstrategia on reitti parempaan asiakaskokemukseen.

Sisältöstrategia on reitti parempaan asiakaskokemukseen

Asiakaspolku markkinoinnin eri vaiheissa voi olla yllättävän pitkä. Jokainen yrityksen asiakas ei tule suoraan soittamaan tai koputtamaan ovellesi, vaan matkalla voi olla monta eri vaihetta. Siksi sisältöjen merkitys vahvistuu eri kanavissa ja sisältöstrategiassa on otettava huomioon kaikki käyttämäsi markkinointikanavat.

Asiakkaiden polku palveluiden pariin voi olla monimuotoinen: Asiakas näkee valomainoksen kadulla, seuraavaksi tulee vastaan somepostaus Instagramissa, jälkimarkkinointi Googlessa ja sen jälkeen asiakas päätyy verkkosivuille. Jos sisältöstrategiassa on epäjohdonmukaisuuksia, asiakas huomaa sen ja voit menettää kaupat sen takia.

Sisältöstrategiaa tehdään ensisijaisesti yrityksen tavoitteet mielessä, mutta ilman asiakkaita ei ole yrityksiä. Sen vuoksi asiakkaat ovat aina tärkeimmät sisältöä luodessa.

Tarvitsetko apua sisältöstrategian luomisessa?

Me YIPI:llä erikoistumme tekemään SEO-optimoituja sisältöjä sisältöjen suunnittelusta toteutukseen ja julkaisuun saakka. Toteutamme kaiken johdonmukaisesti sinun tavoitteidesi mukaisesti ja hyödynnämme markkinoinnin analytiikkaa, jotta saat enemmän yhteydenottoja, myyntiä ja kustannustehokkaampaa strategista näkyvyyttä.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.