ChatGPT hyödyntäminen markkinoinnissa
Oppaat ja blogit

ChatGPT hyödyntäminen markkinoinnissa

Meiltä kysytään usein toimiiko ChatGPT apuna hakukoneoptimoinnissa. Vastaus on sekä kyllä että ei. Suurimman osan työstämme tuotamme itse, mutta hyödynnämme tekoälyä esimerkiksi inspiraation lähteenä. Artikkelien sekä sisältöjen otsikkotasoille voi saada hyviä ideoita ja rakennetta tekoälyn avulla, mutta se ei vielä korvaa ihmisen tuottamaa tekstiä.

Lue lisää tekoälyn käyttämisestä markkinoinnissa.

ChatGPT - tekoäly ohjelma, josta voit etsiä ja saada tietoa

Mikä on ChatGPT?

ChatGPT on tekoälyyn pohjautuva ohjelmisto, joka on ohjelmoitu käyttämään Natural Language Processing (NLP) teknologiaa. Tekoäly ymmärtää kirjoitettua kieltä, jopa montaa eri kieltä sekaisin analysoidessaan sinne syötettyä tietoa.

ChatGPT oppii jatkuvasti käymiensä keskustelujen pohjalta ja muokkaa vastauksiaan uusiin tilanteisiin sopivaksi. Tekoäly on ohjelmoitu informaatiolla, jonka kautta se on saanut pohjan tietämykselleen sekä ymmärtää sanojen merkitystä. Se toimii käytännössä niin, että syötät kysymyksen tekoälylle, jonka jälkeen se tulkitsee kysymyksesi ja antaa sille opetetun datan perusteella oikean vastauksen. Se oppii jatkuvasti uudesta datasta ja voi myös vastata käydyn keskustelun pohjalta jatkokysymyksiin sekä myöntää virheensä, mikäli on väärässä.

Yksi ChatGPT:n rajoituksista on se, että sen tietämä tieto loppuu jossain vaiheessa. Tämä johtuu siitä, että sillä ei ole pääsyä ajantasaiseen tietoon Internetissä. Erilaisten lisäohjelmistojen avulla sille voidaan kuitenkin syöttää esimerkiksi yksittäinen Internet-sivusto ja pyytää tiivistämään sivuston sisältöä helpommin luettavaksi.

Tekoälyn käyttö markkinoinnissa.

Miten tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

ChatGPT:n ja muiden vastaavien tekoälymallien hyödyntäminen markkinoinnissa on monipuolista, ja se voi helpottaa yrityksen markkinointia monella eri tapaa. Hakukoneoptimoitua tekstiä se ei kuitenkaan toistaiseksi korvaa, mutta sillä on omat käyttötarkoituksensa.

Tekoälyn avulla voidaan kirjoittaa helposti ja nopeasti vaadittuja tekstejä. Teksti kannattaa kuitenkin tarkastaa huolellisesti, sillä se ei ole virheetöntä. Vaikka pyytäisit tekoälyltä tietyn tyyppistä tekstiä, niin hakukoneoptimointiin vaaditaan ajantasaista tietoa Internetistä, johon sillä ei vielä ole pääsyä.

Tekoäly auttaa kuitenkin tuottamaan sekä ideoimaan tekstiä sekä asiakaspalvelun erilaisissa toimenpiteissä. Voit syöttää tekoälylle käytyjä keskusteluita ja pyytää sitä analysoimaan keskustelua sen perusteella. Seuraavaksi kerromme muutamia esimerkkejä siitä, kuinka voit hyödyntää ChatGPT:tä markkinoinnissa.

Sisällöntuotanto

ChatGPT:tä voi käyttää auttamaan sisällöntuotannossa kuten blogikirjoituksissa, sosiaalisen median postauksissa ja markkinointimateriaaleissa. Teksti kannattaa kuitenkin tarkastaa huolellisesti ja pitää mielessä, että tekoäly ei saa tehtyä hakukoneoptimoitua sisältöä hyvin, ilman pääsyä Internettiin.

Varsinkin sosiaalisen median kanavien postauksiin tekoäly voi auttaa huomattavasti. Voit pyytää esimerkiksi toimialaltasi 15 vinkkiä, joista olisi hyvä tehdä Instagram -postaus ja tämän jälkeen pyytää tekstit postauksiin valmiiksi. Voit pyytää siltä myös ehdotuksia joistain hyvistä kuvista, mitä postauksessa voisi hyödyntää.

Segmentointi ja personointi

Analysoimalla asiakkaiden kanssa käytyä keskustelua tekoälyn avulla, voit oppia ymmärtämään paremmin heidän tarpeitaan ja kiinnostuksen kohteitaan, jolloin voit kohdistaa markkinointiasi entistä tehokkaammin. Voit esimerkiksi syöttää tekoälylle saamasi sähköpostiviestit ja pohtia, voisiko jotain parantaa.

Vaikka tekoälyä ei kannata käyttää pelkästään sisällön tekemiseen, niin sen antamilla pohdinnoilla voi olla positiivisia vaikutuksia tekemääsi työhön. Tekoäly voi esimerkiksi ehdottaa sinua olemaan asiallisempi keskustelussa, jonka avulla tekemäsi työ kehittyy entistä paremmaksi.

Trendien tunnistaminen

Tekoälylle voidaan syöttää erilaisia keskusteluja, joita esimerkiksi työntekijäsi tai sinä itse olet käynyt asiakkaiden kanssa. Löydät uusia mahdollisuuksia tekoälyn avulla, joita et olisi itse osannut hyödyntää. Keskustelun analysointi voi myös auttaa tunnistamaan nousevia trendejä ja aiheita, joista asiakkaanne ovat kiinnostuneita.

Ilman tekoälyä et välttämättä huomaisi näitä pieniä trendejä, jotka muodostuvat pidemmän ajan kuluessa.

Tuotteiden ja palvelujen testaus

Ennen tuotteen lanseerausta voit käyttää ChatGPT:tä simuloidaksesi asiakaspalautteita ja saadaksesi ymmärrystä siitä, miten potentiaaliset asiakkaat voivat reagoida tuotteeseesi. Voit keskustella tekoälyn kanssa tuotteestasi ja voitte miettiä yhdessä, voisiko tuotteen käyttöön liittyä kenties joitain ongelmia tai epäselvyyksiä.

Pystyt ohjeistamaan tekoälyä esittämään asiakasta, joka on kriittinen tuotettasi kohtaan ja pommittaa sinua jatkuvasti haastavilla kysymyksillä. Löydät tuotteestasi mahdollisia aukkoja ja pääset argumentoimaan myyntitilanteessa huolellisemmin mieleen nousevista kysymyksistä.

Sähköpostimarkkinointi

ChatGPT:n avulla voit luoda personoituja sähköpostiviestejä, jotka perustuvat asiakkaiden aikaisempaan toimintaan ja kiinnostuksen kohteisiin. Pystyt syöttämään asiakkaan lähettämän sähköpostin tekoälylle ja pyytää sitä kirjoittamaan sinulle vastaus, siinä muodossa kuin itse haluat.

Pystyt myös aloittamaan sähköpostimarkkinoinnin kätevästi kokeilemalla montaa erilaista sähköpostia, jotka on luotu tekoälyn avulla. Vasta löytäessäsi parhaimman sähköpostin, kannattaa lähettää suurin määrä sähköposteja, jotta tulokset ovat mahdollisimman onnistuneita sähköpostimarkkinoinnissa.

Kielten kääntäminen

Jos toimit useilla markkinoilla, ChatGPT voi auttaa sinua kääntämään markkinointimateriaalisi eri kielille. ChatGPT on ohjelmoitu useiden kymmenien eri kielten teksteillä, mutta parhaiten se osaa kääntää suosituimmille kielille tekstiä kuten englanti, kiina tai saksa.

Kielten kääntäminen ei välttämättä ole täydellistä, mutta sillä saa varsinkin lyhyemmissä teksteissä hyviä lopputuloksia. Kannattaa testata käännöksiä esimerkiksi suomen ja englannin välillä, niin näet miten ChatGPT niissä pärjää!

Ideointi

Jos tarvitset luovia ideoita kampanjoille tai muulle sisällölle, ChatGPT voi toimia ideoiden generaattorina. Voit esimerkiksi pyytää tekoälyltä kymmenen erilaista otsikkoa antamallesi aiheelle, nimiä juuri kehitetylle vaatemerkille tai vaikka kilpailukeinoja, miten voittaa alasi kilpailu.

ChatGPT sisältää hurjan määrän dataa ja se osaa sen vuoksi ehdottaa monia ratkaisuja kysymiisi ongelmiin. Uusinta dataa sillä ei ole saatavilla, mutta saat kyllä tiedon siitä, mikäli yrität kysyä tuoreesta asiasta tietoa.

Palautteen analysointi

Tekoälyn avulla voit nopeasti analysoida suuren määrän palautetta tai arvosteluja ja tunnistaa yleiset teemat tai ongelmat asiakkaiden mielessä.

Tekoälyllä tuotettu teksti ei ole hakukoneoptimoitua sisältöä.

Johtopäätökset

Kun otat ChatGPT:n tai minkä tahansa muun tekoälyratkaisun käyttöön markkinoinnissa, on tärkeää olla kriittinen sen tuottaman sisällön kanssa. Vaikka tekstit näyttävät laadukkailta ja hyviltä ensisilmäyksellä, niin sitä ne eivät aina ole. Ole siis kriittinen ja korjaa tekstiä näyttämään ja kuulostamaan yrityksesi mukaiselta sisällöltä.

Vaikka pyytäisit tekoälyltä hakukoneoptimoitua sisältöä, niin sen tuottaminen on haastavaa ilman Internettiin pääsyä. Mitä todennäköisemmin, ei hakukoneoptimoitua sisältöä saa tekoälyn avulla tuotettua täydellisesti.

Mieti minkälaisia sovelluksia sekä ohjelmistoja tarvitset, äläkä osta kaikkia tekoälyyn liittyviä ohjelmia, joita sinulle tulee vastaan. Osta vain sovelluksia ja lisäosia, joita käytät arjessasi.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.