Hakukoneoptimoinnin tulevaisuus: 5 trendiä nousussa
Oppaat ja blogit

Hakukoneoptimoinnin tulevaisuus: 5 trendiä nousussa

Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka tarkoituksena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä sekä arvostusta hakukoneissa, kuten Googlessa.

Hakukoneoptimointi toimii pähkinänkuoressa siten, että hakukoneita autetaan ymmärtämään verkkosivustolla olevia tietoja sekä yrityksen tarjoamia palveluja, jotta potentiaaliset asiakkaat ja tietoa etsivät löytävät etsimänsä.

Lue artikkelista miten hakukoneoptimoinnin tulevaisuus muuttuu ja miten voit parantaa sivustosi näkyvyyttä niihin peilaten!

Tulevaisuuden hakukoneoptimointi

Tulevaisuudessa hakukoneoptimointi kehittyy ja muuttuu hakukoneiden algoritmien, sekä uusien teknologioiden kehittymisen myötä. Kehitys on jatkuvaa, joten siinä tulee pysyä mukana.

Tärkeämpi näkökulma tulevaisuudessa hakukoneen algoritmien lisäksi on käyttäjien auttaminen ja hyvä asiakaskokemus.

Listaamme tässä muutamia trendejä hakukoneoptimoinnin saralla:

1. Tekoäly ja koneoppiminen

On hyvin todennäköistä, että hakukoneet tulevat käyttämään tekoälyä kehittääkseen algoritmejaan. Tämä auttaa niitä antamaan relevantimpia hakutuloksia käyttäjilleen. Kehitystä on jo nähtävissä, kun hakukoneiden kilpavarustelu kiristyy Microsoftin yhdistettyä Bing-hakukoneeseensa AI-teknologiaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee keskittyä entistä enemmän hakukoneoptimoinnin strategiaan ja suunnitteluun. Tiedon tulva tulee olemaan tekoälyn tuottaman tekstin takia hyvin suuri. Se tulee pärjäämään, jolla on autenttisin ja puhuttelevin sisältö. Myös luotettavuus ja lähteiden käyttö korostuu entisestään.

Sisältö tulee myös jäsentää oikein ja hakukoneille tulee tarjota informaatiota siitä, mitä sivusto sisältää. Tässä voidaan hyödyntää strukturoitua dataa.

2. Strukturoidun datan hyödyntäminen

Strukturoidun datan avulla kerrot hakukoneille, minkälaista sisältöä verkkosivustosi sisältää. Hakukoneet voivat tuoda merkitsemääsi sisältöä jo hakutulossivulle (SERP), jota käyttäjät voivat hyödyntää tiedon etsimiseen.

Schema-markupia hyödyntämällä voit esittää sivustollasi olevia usein kysyttyjä kysymyksiä hakutuloksissa. Tieto esitetään suoraan hakutulossivulla seuraavasti:

Sivustojen UKK-kysymyksiä ja vastauksia voidaan tuoda hakutuloksiin strukturoidulla datalla.

3. √Ą√§nikomennot ja helppok√§ytt√∂toiminnot

Virtuaalisten assistenttien yleistyminen, kuten Applen Siri tai Amazonin Alexa, tulevat lisäämään äänikomennoilla tehtäviä hakuja.

Ihmiset etsivät puhuessaan eri tavalla, kuin hakukoneessa kirjoittamalla. Hakukoneisiin kirjoitetut termit ovat paljon yksinkertaisempia. Puhekielessä voitaisiin esimerkiksi kysyä, että " Minkälainen sää on tänään? " ja hakukoneessa vastaava haku voisi olla " Sää tänään ". Ottamalla huomioon hakujen muutokset eri formaateissa, voit saavuttaa laajemman löydettävyyden internetissä.

Vinkki! Soljuva teksti soljuu kauniisti my√∂s puheessa. √Ą√§nihaun yleistymisen vuoksi verkkosivuille kirjoittamasi teksti kannattaa aina lukea √§√§neen ennen julkaisua. T√§m√§ parantaa paitsi virtuaaliassistenttia k√§ytt√§vien hakuja, mutta my√∂s tekstin luettavuutta.

4. Mobiiliystävällisyys

Oletko tarkastellut verkkosivustosi kävijädatasta, miten suuri osa kävijöistäsi käyttää mobiilia vs. tietokonetta? Yllättävän moni. Ihmiset käyttävät yhä useammin puhelintaan netissä ja sen vuoksi verkkosivustosi tulee olla optimoitu puhelimia varten.

Mobiiliystävällisyys edellyttää responsiivista verkkosuunittelua, jossa kaikki verkkosivuston sisältö suunnitellaan eri näyttökokoihin sopiviksi. Tämä edellyttää, että käyttämäsi julkaisujärjestelmä mahdollistaa muokkausten tekemisen.

Responsiivinen suunnittelu toki onnistuu kaikista suosituimmalla julkaisujärjestelmällä, Wordpressilla, mutta suosittelemme perehtymään varsinkin tätä ajatellen uudempiin ratkaisuihin, kuten Webflowhun.

Google ja monet muut hakukoneet suosivat mobiiliystävällisiä verkkosivuja hakutuloksissaan. Tarjoamalla hyvän käyttäjäkokemuksen myös mobiilissa, saat sivuillesi enemmän vierailijoita.

Mobiiliystävällisyys ja käyttäjäkokemus parantavat hakukoneoptimointia

5. Käyttäjäkokemuksen korostuminen

Käyttäjäkokemus (UX) tulee kasvattamaan merkitystään hakukoneoptimoinnissa tulevaisuudessa. Käyttäjäystävällinen verkkosivu joka on helposti navigoitavissa, sekä sisältää kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä, menestyy.

Positiivinen käyttäjäkokemus muodostuu monesta tekijästä. Tässä muutamia asioita, joita tulee ottaa huomioon:

  • Sis√§lt√∂: Tarjoa kohderyhm√§llesi arvokasta tietoa aiheista, josta he etsiv√§t tietoa. N√§m√§ voivat olla miss√§ tahansa formaatissa: tekstin√§, kuvina tai videoina. T√§rkeint√§ on, ett√§ sis√§lt√∂ on kiinnostavaa ja asiakkaalle relevanttia.
  • Sis√§lt√∂jen rakenne ja formaatti: Selke√§t otsikoinnit, kappalejaot, kuvakkeet, √§√§niraita ja videot parantavat k√§ytt√§j√§kokemusta, ja lis√§√§v√§t k√§ytt√§j√§n kiinnostusta pysy√§ sis√§lt√∂si mukana. Tiesitk√∂, ett√§ ihminen prosessoi videota jopa 60 000 kertaa nopeammin kuin teksti√§?
  • Sivuston nopeus: K√§ytt√§j√§ ei t√§n√§ p√§iv√§n√§ tai tulevaisuudessakaan odota hidasta sivua. Sinulla on vain muutama sekunti aikaa tehd√§ k√§ytt√§j√§√§si vaikutus, jotta h√§n ei siirry muualle. Varmista sivustosi nopeus erityisesti silloin, kun tarjoat videosis√§lt√∂√§ k√§ytt√§jillesi. Vaikka video on hieno, videon tiedostokoko on suuri ja latautuu hitaammin kuin muut elementit.
  • Navigoitavuus ja toimintakehotteet: Tarjoa asiakkaillesi selke√§ polku, miten he voivat jatkaa eteenp√§in sivustollasi. Onko asiakaspalvelun tiedot helposti saatavilla? Onko painikkeita riitt√§v√§sti pitkill√§kin sis√§lt√∂sivuilla? Huomioi n√§m√§, ja k√§ytt√§j√§si kiitt√§v√§t!

Edellä mainitut ovat toki vain muutamia asioita käyttäjäkokemuksesta ja sen suuresta kokonaisuudesta. Ehkä tästä voisikin vielä sanoa kiteyttää: kiinnitä huomiota yksityiskohtiin ja ajattele kuin asiakkaasi, niin pääset pitkälle.

Lopuksi

Hakukoneoptimointi on jatkuva oppimispolku, jossa mukana pysyminen edellyttää aktiivista tekemistä ja aitoa halua auttaa asiakasta löytämään etsimänsä. Pidä siis vähintäänkin tässä artikkelissa listatut asiat mielessäsi, ja pysyt mukana hakukoneoptimoinnin trendien mukana. Tulevaisuus on jo täällä!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa? ūü§Ē

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme ūüĎá

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.
‚Äć
Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.