Myyntityö ja siinä onnistuminen - 20 kysymystä myyntitapaamiseen
Oppaat ja blogit

Myyntityö ja siinä onnistuminen - 20 kysymystä myyntitapaamiseen

Myyntityö voi olla haastavaa ja yleensä myyjän palkka on tuloksista kiinni. Myyntitapaamisessa löydätte oikeiden kysymysten avulla asiakkaan kanssa yhteisen sävelen.

Kysy enemmän ja myy enemmän

Kun kysyt enemmän, myyt enemmän. Kun ymmärrät asiakastasi, voit tuottaa hänelle paremmin lisäarvoa. Mitä siis kysyä myyntitapaamisessa? Nykyajan ostajat ovat entistä tietoisempia tarjolla olevista palveluista. Aika on kortilla ja internet tarjoaa mahdollisuuden etsiä itse tarjolla olevia palveluita helposti. Olet sitten uusi tai vanha myyjä, ota tästä artikkelista parhaat vinkit talteen myyntitapaamiseen ja tee enemmän kauppaa!

Enemmän palkkaa myyntityöstä

20 kysymystä myyntityötä tekevälle

Myynti sakkaa, bonuksia ei tule ja sen myötä palkka on pieni? Anna asiakkaasi kertoa sinulle juuri ne asiat, joilla klousaat kaupan. Näiden kysymysten avulla myyntityö voi helpottua.

1. "Mitkä ovat yrityksenne lyhyen tai pitkän aikavälin tavoitteet?"

Myyntityö on tehokkaampaan kun voit myydä ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Kysymällä avoimia kysymyksiä annat asiakkaallesi mahdollisuuden kertoa minkälaisia tarpeita heillä on ja sitä kautta ohjata omaa myyntiäsi tukemaan heidän tavoitteitaan. On mahdollista että asiakas antaa sinulle kaiken tarvittavan muutamien kysymyksien vastauksilla.

2. " Mitä tiiminne haluaa saavuttaa tulevan vuoden aikana?"

Tarkempana kysymyksenä annat asiakkaallesi mahdollisuuden vastata tietyn aikavälin sisällä tarvittaviin muutoksiin. Voit onnistua myynnissä jos osaat ratkaista tulevan vuoden aikana suurimmat pullonkaulat.

3. " Mitä yrityksenne haluaa saavuttaa? "

Tämä kysymys antaa mahdollisuuden asiakkaalle kertoa lopputuloksista. Tavoitteena asiakkaalla voi olla tehdä X määrä rahaa, mutta lopputulos voi olla paras organisaatio Suomessa. Tällä asettelulla voit kertoa miten sinun palvelusi auttavat asiakasta tavoittamaan Suomen parhaimman aseman.

4. " Mikä on tiiminne vahvuus? Entä heikkous?"

Aloitat keskustelun paremmin kysymällä vahvuuksista, minkä jälkeen heikkouksista keskusteleminen on huomattavasti helpompaa ja voit samalla kertoa miten voit ratkaista palveluillasi tiimin heikoimmat kohdat.

Myyntitiimi

5. "Jos voisit muuttaa yhden asian yrityksessäsi, mikä se olisi?"

Tällä kysymyksellä saat keskustelun jatkumaan luontevasti, kuitenkin samalla opit enemmän minkälaisten ongelmien parissa asiakas painii. Vaikka tuotteesi ei ratkaisisikaan kyseistä ongelmaa, voit asennoitua eri tavalla myyntitapaamiseen ja löytää mahdollisuuksia uusiin paikkoihin.

6. " Onko [yleinen ongelma] haaste yrityksessänne?"

Asiakkaasi ei välttämättä edes ole tiedostanut että kyseinen ongelma voisi olla esillä heidän yrityksessään. Tällä tavalla saat asiakkaan ajattelemaan sinun eduksesi ja mahdollisesti viemään kaupan eteenpäin.

7. " Mitä resursseja tarvitsisitte enemmän? "

Tottakai raha ratkaisee aina, mutta voisit yllättyä asiakkaan vastauksesta. Jos ongelmana on työntekijöiden määrä, ja tarjoat palvelua mikä vähentää työtunteja, on aika selvää miten voisit auttaa asiakasta tuotteellasi.

8. " Miten saatte asiakkaita tällä hetkellä? "

Hyvä kysymys, jolla voit selvittää mitä kautta asiakkaat oikeastaan tulevat. Onko se sitten markkinointi, fyysinen myynti vai puskaradio. Tuottamallasi palvelulla voit vaikuttaa tämän ongelman ratkaisuun.

9. " Säästäisittekö mielummin rahaa, vähentäisitte kuluja vai nostaisitte tehoja? "

Mahtava tapa selvittää missä asiakkaan prioriteetit piilevät. Tässä muodossa kysymykseen saa helpon vastauksen ja keskustelu etenee sulavasti.

Kysymykset

10. " Jos olette miettineet vastaavaa palvelua aiemmin, niin miksi ette ostaneet sitä silloin? "

Saat tällä kysymyksellä kätevästi selville minkälaisia esteitä voi tulla vastaan kun myyt omaa tuotettasi tai palveluitasi yritykselle.

11. " Mikä teidän budjettinne on?"

Rahasta kannattaa aina kysyä vaikka se ei mukava keskustelu olekaan. Mikäli keskustelu on edennyt sopivaan suuntaan, kannattaa tiedustella mitä asiakas olisi valmis maksamaan palveluistasi.

12. " Miksi tämä on prioriteetti teille juuri nyt?"

Kysymällä nimenomaan siitä, miksi asiakas suostui tapaamiseen, saat selville minkälaisia odotuksia asiakkaalla voi olla myyntitapaamiseenne päätteeksi,

13. " Milloin on hyvä aika ottaa uudestaan yhteyttä?"

Tämän voi kysyä monessa eri tilanteessa, sillä kukaan ei tietenkään tee päätöstä heti samassa tapaamisessa. Siksi kannattaa tiedustella milloin asiakas on päässyt keskustelemaan kollegoidensa kanssa onko palvelusi mahdollista hankkia.

14. " Erikoistutte kohderyhmään X. Miksi juuri tämä kohderyhmä?"

Tällä kysymyksellä saat kätevästi selville mitä ongelmia asiakkaasi on ratkaisemassa tietyltä kohderyhmältä ja siitä miten palvelusi tai tuotteesi mahdollistavat sen toteutumisen.

15. " Mitkä ovat päivittäiset suurimmat haasteet yrityksessäsi?"

Tällä kysymyksellä pääset helposti syvälle asiakkaan päivittäisiin ongelmiin. Eri ongelmat voivat olla eri päivän suuria aikasyöppöjä. Voit jälkikäteen olla asiakkaaseen yhteydessä tämän ongelman tiimoilta kätevästi.

Aika on rahaa

16. " Mitä olet tehnyt ongelman X eteen?"

Liittämällä tämän kysymyksen aiempaan kysymykseen osoitat kiinnostusta asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen ja saat selville lisää kohtia missä voit auttaa ratkomaan niitä.

17. " Mitä huolia sinulla on muutokseen liittyen?"

Kysymykseen voi saada yllättävän vastauksen, joka on irrallinen aikatauluista tai budjeteista. Asiakas voi pelätä ehdottaa antamaasi ratkaisua ylemmälle taholle ja samalla voit poistaa asiakkaan huolet kertomalla hyvistä puolista.

18. " Miltä yrityksessänne näyttäisi tarjoamamme palvelun jälkeen?"

Saat etukäteen asiakkaan kuvittelemaan tilannetta, missä osto on jo tehty ja sitä kautta vahvistettua ostoon syntyvää päätösketjua. Myyntityössä vain keskustelun perusteella saadaan aikaiseksi tehokas tapaaminen.

19. " Mitä kysymyksiä sinulla on mihin en ole vielä vastannut?"

Hyvä kysymys loppuun, sillä asiakas voi jäädä vielä miettimään joitain kohtia myyntiesityksessäsi, mikäli tämä kysymys jää kysymättä.

20. " Miten päätöksentekoprosessinne toimii?"

On todella tärkeää tietää miten asiakkaasi päätöksentekoprosessi etenee. Miten voit vaikuttaa siihen ja mitä lisätietoa asiakas tarvitsee kaupan onnistumiseksi.

Päätöksenteko ja valinta

Myyjä, tsemppiä myyntitapaamisiin!

Edelliset 20 kysymystä myyntityön tukemiseksi voivat helpottaa myyntitapaamista merkittävästi. Myyntityö on vähän kuin yrittämistä ja siksi myyjän kannattaa aina kokeilla uusia näkökulmia ja tapoja saada kauppaa.

Asiakasymmärrys vaikuttaa merkittävästi myyntityössä onnistumiseen. Kokeilemalla artikkelissa lueteltuja kysymyksiä voit huomata, että saat enemmän tietoa asiakkaasta ja todennäköisesti enemmän kauppaa!

Huomiothan, että tietyt kysymykset pitää kysyä sopivassa välissä eikä missään tapauksessa kannata kysellä vain robottimaisia kysymyksiä aidon keskustelun sijaan.

Muista myös, että myyntityö pitää aina sisällään myynnin matematiikan ja että myyntityö vaatii paljon aktiviteetteja ja keskusteluja eri ihmisten ja asiakkuuksien kanssa. Mikäli saat asiakkaalta kieltävän vastauksen, se on aivan hyvä koska silloin voit keskittyä seuraaviin asiakkaisiin.

Toivottavasti pidit artikkelista! Kirjoitamme blogissamme monipuolisesti markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä aiheista. Myynti on yrityksen elinehto, joten toivottavasti sait lisäbuustia myyntitapaamisiin!

Myyjä, tsemppiä myyntitapaamisiin!

Mikäli halut lisätä myyntiä markkinoinnin keinoin, lue lisää markkinoinnin konsultointi -sivulla.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.