Tarinankerronnan merkitys markkinoinnissa
Oppaat ja blogit

Tarinankerronnan merkitys markkinoinnissa

Tarinankerronta on ollut olemassa vuosisatoja, eikä ole ihme, että se on niin. Tarinat ovat loistava tapa kiinnittää ihmisten huomio ja pitää heidät kiinnostuneena. Oli kyse sitten viihteestä tai yritysten markkinoinnista.

Markkinoinnissa tarinankerronta on olennainen osa viestin välittämistä. Mutta mitä tarinankerronta tarkalleen ottaen on ja miten voit käyttää sitä hyödyksesi? Tässä blogikirjoituksessa vastataan näihin ja muihin kysymyksiin ja kerrotaan vinkkejä tarinankerronnan saloihin. Tervetuloa mukaan!

Tarinankerronta kulkee mukana ihmisten elämässä

Me kaikki rakastamme hyvää tarinaa. Lapsena tarinat olivat keino, jolla ymmärsimme ympäröivää maailmaa. Ne auttoivat meitä ymmärtämään monimutkaisia käsitteitä, viihdyttivät meitä ja jopa opettivat meille arvokkaita elämänohjeita.

Kun kasvoimme aikuisiksi, suhteemme tarinoihin muuttui, mutta ei välttämättä loppunut. Iltasatujen sijaan kulutamme niitä nykyään tv-ohjelmien, elokuvien, kirjojen ja jopa mainosten kautta. Vaikka emme ehkä tajua sitä, tarinat ovat meille aikuisille aivan yhtä tärkeitä kuin lapsena.

Itse asiassa tarinankerronta on niin tärkeää, että siitä on tullut markkinoinnin peruspilari. Joka ikinen päivä yritykset käyttävät tarinoita myydäkseen tuotteita, mainostaakseen tuotemerkkejään ja luodakseen syvemmän yhteyden asiakkaisiinsa. Jos et vielä käytä tarinankerrontaa markkinointistrategiassasi, sinun pitäisi käyttää sitä. Miksikö?

Ihmiset muistavat tarinat paremmin kuin faktat

Olemme kaikki olleet siinä tilanteessa ennenkin - kuulet mielenkiintoisen tilastotiedon tai tuotteen ominaisuuden ja ajattelet itseksesi: "Se on siistiä, muistan sen myöhemmin." Mutta sitten tulee myöhemmin aika, etkä muista, mikä se tilasto oli tai mitä tuoteominaisuus teki. Miksi näin on?

Se johtuu siitä, että aivomme ovat viritetty muistamaan helpommin tarinoita kuin faktoja. Itse asiassa tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset muistavat 22 kertaa todennäköisemmin tarinan kuin tilastotiedon. Tämä johtuu siitä, että aivomme käsittelevät tarinoita eri tavalla kuin faktoja; ne aktivoivat aivojen eri osia ja luovat enemmän tunnesiteitä.

Jos siis haluat, että asiakkaasi muistavat sen, mitä yrität myydä heille, kerro heille tarina sen sijaan, että kerrot listan faktoja.

Tarinat toimivat faktoja paremmin

Rakenna yhteyksiä tarinoiden avulla

Tarinat auttavat rakentamaan yhteyksiä. Ajattele hetki suosikkiohjelmaasi tai -elokuvaasi - on mahdollista, että et vain nauti sen katsomisesta vaan tunnet myös yhteyttä hahmoihin jollakin tavalla. Kuvittele nyt, että jos yksi suosikkihahmosi alkaisi mainostaa jotakin tuotetta - etkö ostaisi sitä todennäköisemmin? Totta kai ostaisit!

Sisällyttämällä tarinankerrontaa markkinointistrategiaasi voit saada aikaan saman vaikutuksen brändisi ja asiakkaidesi kanssa. Oikein toteutettuna tarinat voivat auttaa sinua luomaan syviä tunnesiteitä kohdeyleisöösi - yhteyksiä, jotka johtavat uskollisuuteen ja myyntiin.

Tarinankerronnan menestystarina

Esimerkiksi Toms on yritys, joka käyttää tarinankerrontaa tehokkaasti. He kertovat "One for One" -ohjelmassaan tarinan siitä, että joka kerta, kun asiakas ostaa yhden heidän tuotteistaan (kengät, silmälasit jne.), he lahjoittavat toisen parin jollekin apua tarvitsevalle. Tämä yksinkertainen tarina on auttanut heitä rakentamaan tunnesiteen asiakkaisiinsa ja tekemään brändistä paljon muutakin kuin pelkän kenkäyhtiön. Asioilla on suurempi merkitys ja siitä on tullut liike.

Hyvä tarinankerronta erottaa sinut muista

Hyvä tarinankerronta erottaa sinut muista

Tarinat auttavat sinua erottumaan. Myönnetään, että mainonta voi joskus olla melko tylsää. Bannerimainokset, sivupalkkimainokset... ne kaikki alkavat näyttää samalta jonkin ajan kuluttua. Mutta tarinat? Tarinat ovat aina tuoreita ja uusia, koska on loputtomasti mahdollisuuksia, mistä ne voivat kertoa. Siksi tarinankerronnan sisällyttäminen markkinointistrategiaasi voi auttaa sinua pääsemään eroon kaikesta sekamelskasta ja erottumaan kilpailijoistasi.

Toinen esimerkki tarinankerronnasta

Toinen hyvä esimerkki tarinankerronnan hyödyistä on Old Spicen "The Man Your Man Could Smell Like" -kampanja vuodelta 2010. Näissä humoristisissa mainoksissa näyttelijä Isaiah Mustafa kertoi yleisölleen tarinan siitä, miten Old Spice -vartalopesuaineita käyttämällä heistä voisi tulla yhtä viehättäviä ja vaikuttavia kuin hän itse. Tämän luovan kampanjan tuloksena Old Spice huomasi sosiaalisen median seuraajamääränsä kasvavan 2 000 prosenttia. Ei hullummin vartalopesuaineita myyvältä yritykseltä!

Miten luoda hyvä tarina?

Nyt kun tiedät, miksi tarinankerronta on niin tärkeää markkinoinnissa, mietit varmasti, miten voit luoda hyvän tarinan brändillesi. Tässä on muutamia vinkkejä:

Aloita tarinan luonti konfliktista tai ongelmasta

Aloita konfliktista tai ongelmasta. Kaikki herkulliset tarinat tarvitsevat konfliktin - ilman sitä tarinassa ei ole mitään järkeä. Aloita siis miettimällä, minkä ongelman tuotteesi tai palvelusi voi asiakkaallesi.

Tee tarinasta samaistuttava

Tee siitä samaistuttavaa. Paras tapa luoda yhteys yleisöösi on tehdä tarinastasi heille samaistuttava. Tämä tarkoittaa sellaisten hahmojen ja juonen luomista, joihin he voivat helposti samaistua.

Ole yksinkertainen

Pidä tarina yksinkertaisena. Sinun ei tarvitse kirjoittaa romaania - itse asiassa sinun ei pitäisi. Parhaat tarinat ovat yleensä kaikista yksinkertaisimpia. Keskity siis tekemään tarinastasi selkeä ja ytimekäs.

Herätä tunteita

Käytä tunteita. Kuten aiemmin mainitsimme, tarinat luovat tunnesiteitä. Jos siis haluat, että tarinasi herättää vastakaikua yleisössäsi, varmista, että käytät tunteita, kuten iloa, surua, vihaa ja niin edelleen. Jopa tekstisisällöissä voidaan käyttää erilaisia sävyjä, joilla ihmiset saadaan repimään hiuksia päästään, jos asia on todella koskettava.

Hyödynnä visuaalisuutta

Hyödynnä tarinassa visuaalisia elementtejä. Ihmiset muistavat todennäköisemmin tarinan jos se on visuaalinen. Sisällytä siis kuvia, videoita tai jopa infografiikkaa tarinankerrontaan.

Kerro tarina, älä myy

Tarinankerronnan tarkoitus on luoda tunneside yleisöön. Sen sijaan, että yrität myydä heille jotain, keskity kertomaan heille hyvä tarina. Myynti kyllä hoitaa itse itsensä. Jos myyt omenoita torilla, voit omenan hyvien ominaisuuksien sijaan kertoa tarinan siitä, että olet omin pikku kätösin kerännyt omenat puutarhastasi ja pitkän päivän jälkeen kantanut ne torille myytäväksi. Mikäli asiakas arvostaa rehellistä työtä, miksi hän ei ostaisi sinulta herkullista omenaa?

Tarinankerronta osana markkinointia

Ota tarinankerronta osaksi markkinointiasi

Kuten yllä olevista esimerkeistä näet, tarinankerronta on tehokas työkalu, jonka tulisi ehdottomasti olla osa markkinointistrategiaasi. Jos et siis ole vielä alkanut sisällyttää tarinoita markkinointikokonaisuuteesi, nyt on sen aika! Asiakkaasi tulevat kiittämään sinua siitä.

Mekin julkaisemme erilaisia tarinoita verkkosivustollamme. Niiden myötä löysit sivulle ylipäätään ja ilmeisesti luit blogitekstin loppuun saakka. Tämähän voisi toimia sinunkin markkinoinnissasi. Haluatko kuulla lisää? Laita yhteydenottopyyntö niin tarinoidaan aiheesta lisää yhdessä!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.