Opi tuntemaan sosiaalisen median algoritmit
Oppaat ja blogit

Opi tuntemaan sosiaalisen median algoritmit

Algoritmit ratkaisevat sosiaalisessa mediassa sen, mitä sisältöä näytetään ja missä järjestyksessä. Algoritmit tuovat sosiaalisen median käyttäjälle käytännössä juuri sitä, mitä hän haluaa, mutta samalla ne voivat vaikuttaa ajatuksiin ja ohjata käyttäytymistä.

Tässä blogissa keskitymme erityisesti Metan ja LinkedIn algoritmien toimintaan.

Mikä on sosiaalisen median algoritmi?

Sosiaalisen median algoritmit mahdollistavat käyttäjälleen mahdollisimman kiinnostavaa ja henkilökohtaista sisältöä. Kaikki verkkosivustot, hakukoneet ja sosiaalisen median kanavat käyttävät hyödykseen koneoppimista. Koneoppimisella tarkoitetaan sarjaa algoritmejä, joiden avulla haluttuja tehtäviä voidaan suorittaa ilman ohjelmointia.

Algoritmien ymmärtäminen voi olla haastavaa, sillä niiden tarkka toiminta ei ole tiedossa ja teknologiayritykset, kuten Meta ja Google suojelevat liikesalaisuuksiaan. Seuraavaksi perehdymme tunnistettaviin algoritmien ominaisuuksiin.

Mahdollisimman aikainen vuorovaikutus julkaisussa saa algoritmin suosimaan sitä.

Miten pystyt vaikuttamaan algoritmiin sosiaalisen median käyttäjänä?

Käytännössä kaikki toimintasi sosiaalisen median käyttäjänä vaikuttavat algoritmien toimintaan. Algoritmit kuitenkin muuttuvat sekä kehittyvät jatkuvasti ja eri alustojen algoritmit suosivat erilaisia asioita. Ainakin näillä tavoilla voit vaikuttaa sinulle näytettävään sisältöön:

  • Lisää vuorovaikutusta: Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa tietynlaisen sisällön kanssa, sitä todennäköisemmin algoritmi näyttää sinulle samankaltaista sisältöä. Tykkääminen, jakaminen, kommentointi sekä katseluaika muokkaavat myös kaikkea näkemääsi.
  • Jätä sisältöä huomioimatta: Sosiaalisen median alustat korostavat sisältöjä, jotka ovat peräisin ystäviltäsi tai seuraamiltasi tileiltä. Algoritmit toimivat myös toiseen suuntaan ja suodattavat pois sisältöä, johon et ole vuorovaikutuksessa.
  • Hakutoiminnot: Kun etsit eri avainsanoja, algoritmi oppii kiinnostuksistasi ja säätelee syötettäsi.
  • Seuraaminen ja tilaaminen: Seuraamalla tiettyjä tilejä, saa algoritmi suoran signaalin sinua kiinnostavasta sisältötyypistä.

Algoritmien varjopuolena on myös niiden mahdollisuus vaikuttaa käyttäjään. Algoritmit valikoivat sisältöjä, jotka herättävät usein eniten huomiota. Näin ollen valeuutiset voivat korostua ja luotettava sisältö voi hukkua muihin sisältöihin.

Algoritmi tuo nähtäville käytännössä juuri sen, mitä käyttäjä haluaa.

Instagram algoritmi

Instagramin eri osiot: Feed ja Story (Syöte ja Tarinat), Explore (Tutki-sivu) ja Reels (Kelat) perustuvat kaikki eri algoritmeihin. Instagramin algoritmit toimivat suuressa roolissa järjestämällä sisältöjä tavalla, joka tekee siitä käyttäjälleen mielenkiintoisen.

Kun selaat omaa syötettä tai Instagram-tarinoita, algoritmi käyttää hyödyksi muun muassa seuraavia asioita, jotka määrittävät millaisia julkaisuja näet:

  • Mistä julkaisuista olet tykännyt
  • Keiden käyttäjien kanssa olet ollut vuorovaikutuksessa
  • Mitä tietoja muut ovat kertoneet profiilissa ja julkaisuissa itsestään

Instagramin Tutki-sivu auttaa käyttäjiä löytämään uutta ja mielenkiintoista sisältöä, perustuen niihin tietoihin, millaista sisältöä käyttäjä on aikaisemmin katsellut, tykännyt tai kommentoinut. Tutki-sivulle päätyy lähtökohtaisesti sisältö, millä on korkea sitoutumisaste.

Instagramin Kelat on suunniteltu tarjotakseen käyttäjilleen lisää viihdettä. Sisältö on tileiltä, joita et itse seuraa, mutta algoritmi hakee keloja sen perusteella, mistä uskoo käyttäjän pitävän.

Visuaalinen ja laadukas sisältö toimii Instagramissa parhaiten, eikä Instagram ole enää ainoastaan kuvanjakamissovellus. Videot ja liikkuvat kuvat kasvattavat suosiotaan Instagramin algoritmissä.

LinkedIn ja Facebook - millainen sisältö toimii?

Kuten kaikki sosiaalisen median alustat, myös LinkedIn kannustaa lisäämään sitoutumista ja vuorovaikutusta, jotta menestyvät julkaisut nousevat paremmin käyttäjien näkyville. Algoritmi suosii alustallaan laadukasta sisältöä, joiden tulee olla helppolukuista, sisältää vahvoja avainsanoja, käyttää 2-3 avainsanaa ja kannustaa kommentoimaan sekä keskustelemaan.

Ratkaisevana tekijänä on myös mahdollisimman aikainen vuorovaikutus, joka määrittää, näytetäänkö julkaisua eteenpäin muiden käyttäjien syötteille. Eli jos postaus kerää kommentteja, tykkäyksiä tai jakoja heti julkaisun jälkeen, nostaa algoritmi julkaisua lisää myös muille, kuin omille LinkedIn-yhteyksille. Aikaisen vuorovaikutuksen tärkeys liittyy vahvasti myös muihin sosiaalisen median alustoihin.

Facebookin algoritmi suosii kavereiden ja seuraamiesi sivujen sisältöjä. Niin kuin muillakin alustoilla, Facebookin algoritmin suosiossa ovat julkaisut, joilla on paljon sitoutumista, kuten tykkäyksiä ja näyttökertoja. Facebookin algoritmi myös oppii, millaisesta sisältöformaatista pidät. Jos siis kulutat eniten Keloja, tuo algoritmi niitä syötteellesi enemmän.

Aito, informatiivinen ja ajankohtainen sisältö nostavat julkaisuja paremmin muiden käyttäjien nähtäville. Facebookin oma faktantarkistus palkitsee oleellisen tiedon välittämisestä ja rankaisee misinformaation levittämisestä.

LinkedInissä toimii sisältö, mikä kannustaa keskustelemaan.

Algoritmien vaikutus brändien näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa

Algoritmien suosiossa ovat vahvat brändit. Keskity siis tarjoamaan yleisöllesi lisää sellaista sisältöä, minkä parissa viihdytään. Kohdeyleisön ymmärtäminen nousee tärkeään rooliin myös algoritmien puolelleen voittamisessa.

Mitä enemmän ihmiset hakevat juuri sinun brändiäsi verkossa, sitä parempi. Tämä ei tarkoita pelkästään Googlen hakukonetta, vaan hakuja sosiaalisen median alustoilla. Esimerkiksi TikTok on nuorten keskuudessa hakukoneen asemassa. Sen sijaan, että uutta ravintolaa tai tuotetta lähdetään hakemaan Googlesta, etsitään niitä TikTokista tai Instagramista avainsanojen avulla.

Brändien kannattaa panostaa näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa.

Algoritmien hyödyntäminen sisällöntuotannossa

Kun ymmärrät algoritmin toimintaa, pystyt hyödyntämään sitä paremmin sisällöntuotannossa. Yleisesti pätevä ohje toimii kaikilla alustoilla: Kannusta ihmisiä vuorovaikutukseen. Mitä enemmän sisältösi saa tykkäyksiä, jakoja, kommentteja ja tallennuksia, sitä todennäköisemmin saat algoritmin suosimaan niitä.

Analytiikkatyökalujen, kuten Meta Business Suite ja LinkedIn yrityssivujen analytiikkatyökalujen käyttäminen tarjoaa sinulle paljon hyödyllistä tietoa sisältöjen toimivuudesta ja esimerkiksi parhaasta julkaisuajasta.

Kannattaa myös varmistaa, että käyttämäsi sosiaalisen median kanavan tiedot ovat ajan tasalla. Algoritmi suosii uutta ja tuoretta sisältöä sekä trendaavia aiheita. Myös algoritmeihin tulee päivityksiä ja muutoksia. Seuraamalla uusia päivityksiä, pystyt reagoimaan muutoksiin nopeasti.

Omaa näkyvyyttä voi myös kasvattaa yhteistyössä muiden brändien kanssa. Löytämällä yhteistyökumppaneita tai olemalla vuorovaikutuksessa erilaisten brändien kanssa, tulee sisältösi laajemman yleisön nähtäville.

5 vinkkiä kuinka luoda sitouttavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa

Yhteenvetona listasimme viisi vaihetta, joiden avulla hyödynnät algoritmeja tehokkaammin.

  1. Lisää kysymyksiä ja pyydä katsojaa sitoutumaan, esimerkiksi katsomalla toinen video.
  2. Seuraa trendejä ja osallistu brändisi kannalta oleellisiin trendeihin tai tuota niihin liittyvää sisältöä.
  3. Kokeile erilaisia sisältöjä sekä formaatteja oikeiden sisältöjen löytymiseksi.
  4. Analysoi menestyneitä julkaisuja ja niiden tavoittavuutta.
  5. Selvitä paras aika julkaisun postaamiselle hyödyntäen alustojen analytiikkatyökaluja.

Nykyään brändillä on suuri merkitys, jos tuotat sisältöä sosiaalisessa mediassa yritykselle. Lue lisää brändin rakentamisesta toisesta blogistamme.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.