
1. Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan markkinoinnin ilmaisista keinoista tärkein pitkäjänteinen taktiikka on ehdottomasti hakukoneoptimointi. Houkutteleva sisältö saa asiakkaat hakukoneiden kautta verkkokauppaasi tekemään ostoksia.
Pystyt myös vaikuttamaan myynnin kasvattamiseen tekemällä sisältöjä, jotka liittyvät tuotteesi. Kun myydään lenkkareita, voi olla vaikeaa päästä ihmisten tietoisuuteen, mutta kirjoittamalla esimerkiksi lenkkitossujen puhdistamisesta, voit jo olla helpommin löydettävissä.
Tekninen hakukoneoptimointi taas pitää huolen, että hakukoneet ymmärtävät sivustoasi paremmin. Kun verkkokaupan rakentaa alusta asti oikealla tavalla, uusia tuotteita voidaan lisätä helposti ja ne mainostavat itse itseään.
2. Käytä asiakaskokemuksia hyödyksi
Asiakaskokemusten hyödyntäminen on loistava tapa markkinoida verkkokauppaa. Hyvät asiakaskokemukset kertovat muille, että olet luotettava toimija ja heidänkin on turvallista ostaa juuri sinulta.
Vuonna 2021 kuluttajista tehdyn tutkimuksen mukaan yli 99,9% vastanneista kertoi lukevansa arvosteluita tehdessään ostoksia verkkokaupassa. 77% kuluttajista piti arviointiasteikkoa (esim. 5 tähteä) tärkeänä, mutta 52% ei uskonut numeroihin ilman niihin liitettyä kirjallista arvostelua.
Mitä aidompi kokemus on, sitä parempi se on verkkokaupan markkinoinnissa. Yritä saada numeroiden ja kommenttien lisäksi myös mahdollisesti videomateriaalia tai kuvia suoraan asiakkailta.
3. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Sosiaalinen media tukee verkkokaupan markkinointia, sillä sinne on helppo luoda sisältöä. Pystyt tekemään videoita tuotteesi käyttämisestä, asiakaskokemuksista tai ongelmista tuotteeseesi liittyen.
Kannattaa kuitenkin miettiä, ovatko asiakkaasi sosiaalisessa mediassa. Mikäli jokin toinen mainonnan keino voisi toimia paremmin, silloin ei kannata käyttää turhaa aikaa sosiaalisen median kasvattamiseen . Ostajapersoonia kannattaa käyttää hyödyksi markkinoinnin kanssa.
Jos tuotteesi on selkeästi luotu nuorille, silloin sosiaalinen media saattaa toimia hyvänä kanavana. Mainonta pitää tehdä asiakkaan kielellä ja hänelle kiinnostavalla tavalla, jotta se voi johtaa lopulta ostopäätöksen syntymiseen.
4. Kasvata myyntiä maksullisella mainonnalla
Myynnin kasvattamiseen voidaan käyttää myös maksettua mainontaa. Sen avulla verkkokaupan löytävät myös ne asiakkaat, jotka eivät tunne tuotteitasi ennestään.
Kannattaa pyrkiä yhdistämään hyvin tehty ilmainen sisältö ja kohdennettu maksullinen mainonta keskenään. Näin ohjaat rahan avulla ihmiset oikeaan paikkaan, hyvin tehtyyn verkkokauppaasi tekemään ostoksia.
Instagram-mainonta
Instagramissa pääset mainostamaan tietylle kohdeyleisölle käytännössä heidän arkensa keskellä. Kuluttaja selailee sosiaalista mediaa, jossa mainoksesi voi tulla vastaan ikään kuin tavallisena postauksena. Asiakas ei näin koe, että hänelle myydään ja osto on helpompaa tehdä sekä sen todennäköisyys kasvaa.
Google-mainonta
Googlesta etsitään suoraan tietoa, jolloin ollaan todennäköisemmin virittäytyneitä ostamaan. Tämän johdosta Googlen maksettu hakusanamainonta on erittäin tehokasta markkinointia, koska se tavoittaa ihmiset juuri silloin, kun he etsivät asiaansa ratkaisua.
5. Sähköpostimarkkinointia uutiskirjeen avulla
Sähköpostimarkkinointia voidaan toteuttaa uutiskirjeen avulla useilla eri tavoilla. Esimerkiksi hyödyntämällä olemassa olevia asiakkaita tai keräämällä uusia tilaajia sivujen kautta hyödyntämällä ilmaista sisältöä.
Voit tarjota asiakkaillesi ilmaista opasta tuotteeseesi liittyen ja tämän jälkeen lähettää hyvin suunniteltuja sähköpostiviestejä. Voit toimittaa useita sähköpostiviestejä, joissa pääset kertomaan palveluistasi eri näkökulmista.
Vaikka ihmiset eivät joka kerta lukisi viestejäsi, niin viestit muistuttavat joka kerta yrityksestäsi, kun lähetät sähköpostin. Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin B2B -myynnissä.
6. Lisämyy vanhoille asiakkaillesi
Uuden asiakkaan hankkiminen on aina haastavampaa kuin lisämyynti nykyiselle asiakkaalle. Jos asiakas on aiemmin ostanut sinulta ja ollut tyytyväinen sekä tuotteeseen että palveluun, hän on todennäköisesti valmis tekemään uuden oston.
Kaikki riippuu tietenkin myymistäsi tuotteista, mutta esimerkiksi t-paidan ostaneille henkilöille voidaan mainostaa uutta ja tuoretta mallia samasta t-paidasta. Jos malli oli asiakkaan mielestä hyvä, tietää hän suoraan uuden vaatteen sopivan hänelle.
7. Vaikuttajat tuovat lisää myyntiä
Yhtenä digitaalisen markkinoinnin keinona voidaan hyödyntää vaikuttajia. Vaikuttajilla on jo oma uskollinen seuraajakuntansa ja voit saada vaikuttajan suosittelun perusteella uusia asiakkaita itsellesi.
Vaikuttajalle voidaan antaa esimerkiksi yksilöllinen koodi, jota hyödyntämällä asiakkaat saavat alennuksen ja vaikuttaja saa itselleen osan myynnistä. Monissa tapauksissa vaikuttajalle voidaan toimittaa myös tuote arviointiin veloituksetta ja hän päivittää siitä sosiaalisen median kanaviinsa.
Vaikuttajalle voidaan tehdä myös palvelu ilmaiseksi, jota vastaan hän esimerkiksi kertoo yrityksen palveluista tai juuri tietystä palvelusta. Tätä hyödynnetään esimerkiksi kauneudenhoitoaloilla ja erityisesti erilaisissa kauneuden toimenpiteissä.
Kannattaako vaikuttamarkkinointiin satsata? - Tutustu aiheeseen blogitekstin kautta.
8. Affiliate-markkinointi – riskittömämpi tapa saada myyntiä
Affiliate-markkinointi on suoritusperusteinen markkinointistrategia, jossa yritykset maksavat palkkiota yksilöille tai muille yrityksille jokaisesta myynnistä tai liidistä, joka syntyy affiliate-markkinointitoimien kautta.
Affiliate-markkinointia on käytännössä ylempänä mainittu esimerkki vaikuttajasta, joka saa osan jakamallaan koodilla tehdyistä ostoista provisiona. Tämä ei kuitenkaan rajoitu vain vaikuttajiin, sillä houkutteleva affiliate-ohjelma voi innostaa myös muita verkkosivustoja mainostamaan tuotettasi.
Erityisesti kilpaillut alat hyötyvät affiliate-markkinoinnista, sillä osa ihmisistä ansaitsee sen avulla toimeentulonsa, mikä kannustaa heitä aktiivisesti mainostamaan tuotteita ja palveluita.
9. Tee suosittelukampanja
Mikä olisikaan parempi tapa mainostaa tuotetta, kuin toisen henkilön suosittelemana. Ihmiset eivät aina muista kehua tuotteitaan tarpeeksi, mutta mikäli heillä on mahdollisuus hyötyä siitä itse, on asia erilainen.
Suositeltu tuote voi olla esimerkiksi edullisempi ja suosittelija saa itselleen seuraavan tuotteen halvemmalla tai ilmaiseksi. Joillain kuntosaleilla voit esimerkiksi saada suosittelupalkkioksi kuukauden ilmaista jäsenyyttä tai lahjakortin kuntosalin omiin palveluihin/tuotteisiin.
10. Listaa tuotteita eri myyntipaikkoihin
Sinulla on tietenkin verkkokauppasi, mutta voit listata tuotteitasi myyntiin myös muualle. Tämä toimii vähän samaan tapaan kuin paikallisessa hakukoneoptimoinnissa. Google shopping tai Instagram shopping mahdollistavat samojen tuotteiden listaamisen muihin alustoihin. Parannat näin todennäköisyyttä, että oma tuotteesi löydetään.
Internet on täynnä erilaisia myyntikanavia, joita sinun kannattaa hyödyntää, ja siten ohjata verkkokauppaasi lisää liikennettä.
11. Pidä huolta asiakkaistasi
Yksi tehokkaimmista myynnin ja markkinoinnin keinoista on varmistaa, että asiakas pysyy tyytyväisenä. Oletko kuullut sanottavan, että tyytyväinen asiakas kertoo kokemuksistaan muutamalle ihmiselle, kun taas tyytymätön asiakas saattaa jakaa negatiivisen kokemuksensa jopa kymmenelle ihmiselle?
Jos ostaminen on tehty helpoksi ja asiakas saa mitä hän on tullut ostamaan, pysyy hän silloin tyytyväisenä. Mitä enemmän arvoa pystyt antamaan asiakkaallesi, sitä enemmän hän käyttää verkkokauppaasi ja kehuu sitä muille.
12. Toimita tuotteet nopeasti
Kuvittele tilanne, jossa olet ostamassa lahjaa syntymäpäiväsankarille. Syntymäpäivät ovat jo seuraavalla viikolla, joten tarvitset lahjan nopeasti. Valitsetko verkkokaupan, jota olet käyttänyt aiemmin ja joka takaa nopean toimituksen? Tietysti valitset.
Tuotteiden toimitus on osa tavanomaista verkkokauppakäytäntöä, mutta asiakkaat haluavat usein saada tilaamansa tuotteet mahdollisimman nopeasti. Tämä trendi on voimistunut entisestään, ja moni asiakas odottaa saavansa toimituksen jopa vuorokauden sisällä.
Vaikka tämä ei aina ole mahdollista, yrityksen kannattaa silti pyrkiä nopeuttamaan toimitusprosessin eri vaiheita. Esimerkiksi käsittelemällä tilaukset nopeasti varastolla voit varmistaa, että lähetys tapahtuu viivytyksettä. Näin asiakkaat pysyvät tyytyväisinä ja saattavat suositella verkkokauppaasi myös lähipiirilleen.
13. Kommunikoi asiakkaiden kanssa livelähetyksen avulla
Olet varmaan nähnyt TikTok-livejä yrityksiltä ja vaikuttajilta? Lähiaikoina on yleistynyt trendi, jossa verkkokauppiaat ovat livelähetyksessä asiakkaiden kanssa. Näin voit esitellä sosiaalisessa mediassa tuotteitasi täysin ilmaiseksi ja näyttää asiakkaille, miten ne toimivat.
Näin voit helposti muuttaa tylsältä tuntuvan verkkokaupan tehtävän, kuten pakettien pakkaamisen, kiinnostavaksi sisällöksi. Jos yksikin asiakas löytää verkkokauppaasi tämän kautta, on se ollut vaivan arvoista.
14. Testaa A/B -testausta verkkokaupan markkinoinnissa
A/B -testaus on menetelmä, jota käytetään vertailemaan kahta versiota web-sivusta tai sovelluksesta selvittääkseen, kumpi toimii paremmin. Tässä prosessissa kahta versiota tarjotaan satunnaisesti valituille käyttäjille. Tämän jälkeen analysoidaan, kumpi versio saa paremman vastaanoton.
Voidaan ottaa esimerkkinä verkkosivun elementti, kuten painikkeen väri tai sijoittelu. Voidaan testata kumpi versio tuottaa enemmän klikkauksia tai konversioita.
Verkkokauppa on hyvä paikka testata eri keinoja markkinoinnin osalta. Ihmiset tekevät nimittäin verkkokaupassa ostokset usein tunteella ja nopeasti. A/B -testauksen avulla voit kokeilla, miten pienet asiat vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen.
Myynnin kasvattamiseen voi esimerkiksi riittää yhden otsikon muuttaminen Googlen hakutuloksissa ja saat sitä kautta verkkokauppasi liikenteen nousemaan. Asiakkaat voivat myös tykätä eri tavalla tehdystä sosiaalisen median sisällöstä, joten kokeilemalla erilaisia mahdollisuuksia, onnistut verkkokaupan markkinoinnissa.
15. Myy paikallisesti
Verkkokaupassa on helppoa tehdä ostoksia mistä tahansa päin maailmaa. Sinun ei kuitenkaan kannata aloittaa verkkokaupan toimintaa alkuun liian isosti. Sen sijaan kannattaa keskittyä kohdennettuun mainontaan ja luoda sisältöä, joka käyttää paikallisia termejä.
Jos myyt polkupyöriä Jyväskylässä, niin kannattaa kohdentaa kaikki panokset Jyväskylän alueelle. Säästät mainontaan käytettyä rahaa ja ihmiset ovat paikallisia, jolloin varmistat nopean toimituksen ja tyytyväisemmän asiakkaat.
Tutustu lisää paikalliseen hakukoneoptimointiin.
16. Myy ostoskorin hylkääjille
Yksi verkkokaupan markkinoinnin keinoista on mainostaa ostoskorin hylkääville henkilöille. Olet varmasti itsekin joskus laittanut tuotteita verkkokaupan ostoskoriin, mutta et ole viimeistellyt ostoa. Tätä tapahtuu yllättävän usein ja tietoa seuraamalla voit saada asiakkaita palaamaan verkkokauppaasi. Voit tarjota heille esimerkiksi yksilöllisen alennuksen, joka saa monet tarttumaan tarjoukseen.
17. Käytä usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysytyt kysymykset yrityksen tai verkkokaupan sivuilla ovat helpoin tapa kasvattaa hakukonenäkyvyyttä, mutta myös vastata asiakkaiden usein esittämiin kysymyksiin.
Usein kysyttyjen kysymysten avulla pääset käyttämään asiakkaalle tuttua kieltä sekä kertomaan suoraan tuotteeseesi liittyvistä asioista. Jotkut asiakkaat vaativat hieman enemmän tietoa ennen ostamista ja pystyt näihin kysymyksiin vastaamalla tuomaan heille tietoa helposti.
Kysymysten alle on helppoa piilottaa hakukoneoptimointiin käytettyjä termejä, jotka eivät muuten sopisi verkkosivusi sisältöön. Tee kysymyksistä mahdollisimman selkeitä ja hyödynnä niitä markkinoinnin keinona.
18. Markkinoi siellä, missä asiakkaasi ovat
Kohdista markkinointisi ja mainontasi sinne, missä asiakkaasi ovat. On se sitten Facebook, TikTok, Instagram, Google, maalaismarkkinat, messut tai muu asiakkaillesi tärkeä paikka. Verkkokaupan markkinointia voidaan tehdä verkkokauppaan joko verkossa tai fyysisesti.
Toiset ihmiset haluavat käydä paikan päällä tutustumassa tuotteisiin, mutta ostaminen tapahtuu silti verkossa. Tämä vaatii fyysistä markkinointia, vaikka verkkokauppa veisikin lopulta kaupat maaliin asti.
19. Käytä hyödyksesi tuotevideoita
Verkkokaupan markkinointia voidaan tehdä omilla tai asiakkaiden tekemillä videoilla. Varsinkin mainoksissa, sosiaalisessa mediassa ja verkkokaupassa olevat videot ovat todella hyödyllisiä myynnin kasvattamiseen käytettyjä keinoja.
Voit samaistua asiakkaisiin kertomalla, miten tuotetta käytetään, tai tekemällä itse arvostelun omasta tuotteestasi verkkoon. Videot ovat viihdyttäviä ja houkuttelevampia kuin pelkkä teksti, ja oikeiden ihmisten esiintyminen videolla lisää kiinnostusta entisestään.
20. Tee vaikuttavia natiiviartikkeleita
Natiiviartikkelin tekeminen ja jakaminen voi tuoda lisää myyntiä verkkokauppaasi. Uuden mielenkiintoisen tuotteen lanseeraamisesta voi tehdä esimerkiksi tiedotteen media-alustalle, kuten STTInfo. Journalistit käyttävät vastaavia media-alustoja etsiessään mielenkiintoista sisältöä ja hyvin tehdyllä sisällöllä voit saada kansainvälistä näkyvyyttä.
Erilaiset media-alustat ovat myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta hyvä lisä näkyvyyden kasvattamiseen. Sivustoilla vierailee suuri määrä yleisöä, joten sieltä ohjaava linkki verkkokauppaasi on hakukoneiden näkökulmasta hyvä asia.
Hyödynnä myös ulkoista markkinointikumppania
Voit siis hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa todella monipuolisia keinoja. Osa keinoista vie enemmän aikaa kuin toiset, joten valitse sinulle parhaiten sopivat vaihtoehdot ja keskity niihin.
Joskus osa markkinoinnista kannattaa ulkoistaa osittain tai kokonaan - näin sinulle jää enemmän aikaa esimerkiksi liiketoiminnan kehittämiseen.
Mikäli kiinnostuit, autamme sinua esimerkiksi maksuttomassa konsultaatiossa. Tutustu myös markkinoinnin palvelupaketteihimme, jotka soveltuvat myös verkkokaupan markkinointiin.
Viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.