Verkkokaupan markkinointi - 20 tapaa lisätä verkkokaupan myyntiä
Oppaat ja blogit

Verkkokaupan markkinointi - 20 tapaa lisätä verkkokaupan myyntiä

Haluatko sinä rakentaa verkkokaupastasi menestyvän ja onnistua kannattavan liiketoiminnan kehittämisessä?

Verkkokaupan markkinointi kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja kokeilla monia eri markkinoinnin sekä myynnin keinoja. Listaamme tässä artikkelissa keinoja, joilla voit markkinoida verkkokauppaasi sekä nostaa sen myyntiä ylöspäin.

1. Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan markkinoinnin ilmaisista keinoista tärkein pitkäjänteinen taktiikka on ehdottomasti hakukoneoptimointi. Houkutteleva sisältö saa asiakkaat hakukoneiden kautta verkkokauppaasi tekemään ostoksia.

Pystyt myös vaikuttamaan myynnin kasvattamiseen tekemällä sisältöjä, jotka liittyvät tuotteesi. Kun myydään lenkkareita, voi olla vaikeaa päästä ihmisten tietoisuuteen, mutta kirjoittamalla esimerkiksi lenkkitossujen puhdistamisesta, voit jo olla helpommin löydettävissä.

Tekninen hakukoneoptimointi taas pitää huolen, että hakukoneet ymmärtävät sivustoasi paremmin. Kun verkkokaupan rakentaa alusta asti oikealla tavalla, uusia tuotteita voidaan lisätä helposti ja ne mainostavat itse itseään.

Miten sitten voit myydä enemmän SEO:n avulla? - Tutustu lisää blogistamme.

2. Käytä asiakaskokemuksia hyödyksi

Asiakaskokemusten hyödyntäminen on loistava tapa markkinoida verkkokauppaa. Hyvät asiakaskokemukset kertovat muille, että olet luotettava toimija ja heidänkin on turvallista ostaa juuri sinulta.

Vuonna 2021 kuluttajista tehdyn tutkimuksen mukaan yli 99,9% vastanneista kertoi lukevansa arvosteluita tehdessään ostoksia verkkokaupassa. 77% kuluttajista piti arviointiasteikkoa (esim. 5 tähteä) tärkeänä, mutta 52% ei uskonut numeroihin ilman liitettyä arvostelua.

Mitä aidompi kokemus on, sitä parempi se on verkkokaupan markkinoinnissa. Yritä saada numeroiden ja kommenttien lisäksi myös mahdollisesti videomateriaalia tai kuvia suoraan asiakkailta.

3. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media tukee verkkokaupan markkinointia, sillä sinne on helppo luoda sisältöä. Pystyt tekemään videoita tuotteesi käyttämisestä, asiakaskokemuksista tai ongelmista tuotteeseesi liittyen.

Kannattaa kuitenkin miettiä, ovatko asiakkaasi sosiaalisessa mediassa. Mikäli jokin toinen mainonnan keino voisi toimia paremmin, silloin ei kannata käyttää turhaa aikaa sosiaalisen median kasvattamiseen . Ostajapersoonia kannattaa käyttää hyödyksi markkinoinnin kanssa.

Jos tuotteesi on selkeästi luotu nuorille, silloin sosiaalinen media saattaa toimia hyvänä kanavana. Mainonta pitää tehdä asiakkaan kielellä ja hänelle kiinnostavalla tavalla, jotta se voi johtaa lopulta ostopäätöksen syntymiseen.

Haluatko hyödyntää sosiaalista mediaa verkkokaupan markkinoinnissa? Tutustu lisää sosiaalisen median algoritmeihin.

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen: hyödynnä sekä maksullista, että orgaanista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

4. Kasva myyntiä maksullisella mainonnalla

Myynnin kasvattamiseen voidaan käyttää myös maksettua mainontaa. Sen avulla verkkokaupan löytävät myös ne asiakkaat, jotka eivät tunne tuotteitasi ennestään.

Kannattaa pyrkiä yhdistämään hyvin tehty ilmainen sisältö ja kohdennettu maksullinen mainonta keskenään. Näin ohjaat rahan avulla ihmiset oikeaan paikkaan, hyvin tehtyyn verkkokauppaasi tekemään ostoksia.

Instagram-mainonta

Instagramissa pääset mainostamaan tietylle kohdeyleisölle käytännössä heidän arkensa keskellä. Kuluttaja selailee sosiaalista mediaa, jossa mainoksesi voi tulla vastaan ikään kuin tavallisena postauksena. Asiakas ei näin koe, että hänelle myydään ja osto on helpompaa tehdä sekä sen todennäköisyys kasvaa.

Google-mainonta

Googlesta etsitään suoraan tietoa ja saatetaan olla todennäköisemmin, jopa virittäytyneitä ostamaan. Tämän johdosta Googlen maksettu hakusanamainonta on erittäin tehokasta markkinointia, koska se tavoittaa ihmiset juuri silloin, kun he etsivät asiaansa ratkaisua.

Haluatko lisätä myyntiä verkossa? Me hoidamme Google-mainontasi kuntoon ja näin saat parempia tuloksia. Tutustu lisää verkkosivuiltamme.

Verkkokauppa sähköpostimarkkinointi

5. Sähköpostimarkkinointia uutiskirjeen avulla

Sähköpostimarkkinointia voidaan toteuttaa uutiskirjeen avulla useilla eri tavoilla. Esimerkiksi hyödyntämällä olemassa olevia asiakkaita tai keräämällä uusia tilaajia sivujen kautta hyödyntämällä ilmaista sisältöä.

Voit tarjota asiakkaillesi ilmaista opasta tuotteeseesi liittyen ja tämän jälkeen lähettää hyvin suunniteltuja sähköpostiviestejä. Sähköpostiviestejä voidaan toimittaa lukuisia. Pääset jokaisessa viestissä kertomaan palveluistasi eri sävyisesti.

Vaikka ihmiset eivät joka kerta lukisi viestejäsi, niin viestit muistuttavat joka kerta yrityksestäsi, kun lähetät sähköpostin. Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin B2B -myynnissä.

6. Vaikuttajat tuovat lisää myyntiä

Yhtenä digitaalisen markkinoinnin keinona voidaan hyödyntää vaikuttajia. Vaikuttajilla on jo oma uskollinen seuraajakuntansa ja voit saada vaikuttajan suosittelun perusteella uusia asiakkaita itsellesi.

Vaikuttajalle voidaan antaa esimerkiksi yksilöllinen koodi, jota hyödyntämällä asiakkaat saavat alennuksen ja vaikuttaja saa itselleen osan myynnistä. Monissa tapauksissa vaikuttajalle voidaan toimittaa myös tuote arviointiin veloituksetta ja hän päivittää siitä sosiaalisen median kanaviinsa.

Vaikuttajalle voidaan tehdä myös palvelu ilmaiseksi, jota vastaan hän esimerkiksi kertoo yrityksen palveluista tai juuri tietystä palvelusta. Tätä hyödynnetään esimerkiksi kauneudenhoitoaloilla ja erityisesti erilaisissa kauneuden toimenpiteissä.

Kannattaako vaikuttamarkkinointiin satsata? - Tutustu aiheeseen blogitekstin kautta.

Myös vaikuttajat voivat tuoda lisää myyntiä verkkokaupallesi

7. Lisämyy vanhoille asiakkaillesi

Uuden asiakkaan saaminen on aina vaikeampaa kuin vanhalle asiakkaalle lisämyyminen. Asiakas on jo ostanut sinulta aiemmin, joten mikäli hänen tarpeensa täytettiin onnistuneesti ja tuotte oli hyvä, voi hän silloin ostaa sinulta uudestaan.

Kaikki riippuu tietenkin myymistäsi tuotteista, mutta esimerkiksi t-paidan ostaneille henkilöille voidaan mainostaa uutta ja tuoretta mallia samasta t-paidasta. Jos malli oli asiakkaan mielestä hyvä, tietää hän suoraan uuden vaatteen sopivan hänelle.

8. Affiliate-markkinointi – riskittömämpi tapa saada myyntiä

Affiliate-markkinointi on suoritusperusteinen markkinointistrategia, jossa yritykset maksavat palkkiota yksilöille tai muille yrityksille jokaisesta myynnistä tai liidistä, joka syntyy affiliate markkinointitoimien kautta.

Affiliate-markkinointia on käytännössä ylempänä mainittu esimerkki vaikuttajasta, joka saa osan hänen koodillaan tekemistä ostoista provisiona. Tämä ei kuitenkaan pelkästään rajoitu vaikuttajiin, sillä houkuttelevan ohjelman avulla, myös muut verkkosivut voivat mainostaa tuotettasi.

Varsinkin kilpaillut alat hyötyvät affiliate-markkinoinnista, sillä ihmiset voivat myös tehdä sen tuottamista tuloista itselleen palkkatyön.

9. Tee suosittelukampanja

Mikä olisikaan parempi tapa mainostaa tuotetta, kuin toisen henkilön suosittelemana. Ihmiset eivät aina muista kehua tuotteitaan tarpeeksi, mutta mikäli heillä on mahdollisuus hyötyä siitä itse, on asia erilainen.

Suositeltu tuote voi olla esimerkiksi edullisempi ja suosittelija saa itselleen seuraavan tuotteen halvemmalla tai ilmaiseksi. Joillain kuntosaleilla voit esimerkiksi saada suosittelupalkkioksi kuukauden ilmaista jäsenyyttä tai lahjakortin kuntosalin omiin palveluihin/tuotteisiin.

Hyödynnä suosittelijoita verkkokaupan markkinoinnissa

10. Listaa tuotteita eri myyntipaikkoihin

Sinulla on tietenkin verkkokauppasi, mutta voit listata tuotteitasi myyntiin myös muualle. Tämä toimii vähän samaan tapaan kuin paikallisessa hakukoneoptimoinnissa. Google shopping tai Instagram shopping mahdollistavat samojen tuotteiden listaamisen muihin alustoihin. Parannat näin todennäköisyyttä, että oma tuotteesi löydetään.

Internet on täynnä erilaisia myyntikanavia ja sinun kannattaa hyödyntää niistä jokaista ja ohjata verkkokauppaasi lisää liikennettä.

11. Pidä huolta asiakkaistasi

Yksin parhaista myynnin ja markkinoinnin keinoista on pitää asiakas tyytyväisenä. Usein kuulee sanottavan, että tyytyväinen asiakas kertoo muutamalle ihmiselle, mutta tyytymätön asiakas kertoo asiasta esimerkiksi kymmenelle ihmiselle.

Jos ostaminen on tehty helpoksi ja asiakas saa mitä hän on tullut ostamaan, pysyy hän silloin tyytyväisenä. Mitä enemmän arvoa pystyt antamaan asiakkaallesi, sitä enemmän hän käyttää verkkokauppaasi ja kehuu sitä muille.

12. Toimita tuotteet nopeasti

Mietitäämpä tilanne, että olet ostamassa lahjaa syntymäpäiväsankarille. Syntymäpäivät ovat seuraavalla viikolla, joten tarvitset tuotteen pikaisesti. Valitsetko verkkokaupan, jota olet hyödyntänyt ennenkin ja jotka takaavat nopean toimituksen? Vastaus on tietysti kyllä.

Tuotteiden toimitus liittyy normaaliin verkkokauppakäytäntöön, mutta ihmiset haluavat yleensä tuotteet mahdollisimman nopeasti. Trendi on entisestään voimistunut ja moni ihminen toivookin toimitusta vuorokauden kuluessa.

Tämä ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista. Yrityksen kannattaa kuitenkin käyttää hyödyntää erilaisia keinoja nopeuttaakseen toimituksen eri vaiheita. Pyri esimerkiksi käsittelemään tuotteet nopeasti varastolla, jolloin varmistat nopean lähetykseen. Näin asiakas pysyy tyytyväisenä ja kehuu verkkokaupan toimintaa myös lähipiirilleen.

13. Kommunikoi asiakkaiden kanssa livelähetyksen avulla

Olet varmaan nähnyt TikTok-livejä yrityksiltä ja vaikuttajilta? Lähiaikoina on yleistynyt trendi, jossa verkkokauppiaat ovat livelähetyksessä asiakkaiden kanssa. Näin voit esitellä sosiaalisessa mediassa tuotteitasi täysin ilmaiseksi ja näyttää asiakkaille, miten ne toimivat.

Saat helposti näin myös tylsästä verkkokaupan asiasta, kuten pakettien pakkaamisesta, kätevästi sisältöä. Jos yksikin asiakas eksyy verkkokauppaan sitä kautta, on se silloin kannattavaa.

Kommunikoi asiakkaidesi kanssa esim. TikTok-livessä.

14. Testaa A/B -testausta verkkokaupan markkinoinnissa

A/B -testaus on menetelmä, jota käytetään vertailemaan kahta versiota web-sivusta tai sovelluksesta selvittääkseen, kumpi toimii paremmin. Tässä prosessissa kahta versiota tarjotaan satunnaisesti valituille käyttäjille. Tämän jälkeen analysoidaan, kumpi versio saa paremman vastaanoton.

Voidaan ottaa esimerkkinä verkkosivun elementti, kuten painikkeen väri tai sijoittelu. Voidaan testata kumpi versio tuottaa enemmän klikkauksia tai konversioita.

Verkkokauppa on hyvä paikka testata eri keinoja markkinoinnin osalta. Ihmiset tekevät nimittäin verkkokaupassa ostokset usein tunteella ja nopeasti. A/B -testauksen avulla voit kokeilla, miten pienet asiat vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen.

Myynnin kasvattamiseen voi riittää yhden otsikon muuttaminen Googlen hakutuloksissa ja saat sitä kautta verkkokauppasi liikenteen nousemaan. Asiakkaat voivat myös tykätä eri tavalla tehdystä sosiaalisen median sisällöstä, joten kokeilemalla erilaisia mahdollisuuksia, onnistut verkkokaupan markkinoinnissa.

15. Myy paikallisesti

Verkkokaupassa on helppoa tehdä ostoksia mistä tahansa päin maailmaa. Sinun ei kuitenkaan kannata aloittaa verkkokaupan toimintaan alkuun liian isosti. Mainontaa kannattaa puolestaan tehdä kohdennetusti ja sisältö kannattaa tehdä käyttäen paikallisia termejä.

Jos myyt polkupyöriä Jyväskylässä, niin kannattaa kohdentaa kaikki panokset Jyväskylän alueelle. Säästät mainontaan käytettyä rahaa ja ihmiset ovat paikallisia, jolloin varmistat nopean toimituksen ja tyytyväisemmän asiakkaat.

Tutustu lisää paikalliseen hakukoneoptimointiin.

16. Myy ostoskorin hylkääjille

Yksi verkkokaupan markkinoinnin keinoista on mainostaa ostoskorin hylkääville henkilöille. Olet varmasti itsekin joskus laittanut tuotteita verkkokaupan ostoskoriin, mutta et ole viimeistellyt ostoa. Tätä tapahtuu yllättävän usein ja tietoa seuraamalla voit saada asiakkaita palaamaan verkkokauppaasi. Voit tarjota heille esimerkiksi yksilöllistä alennusta, johon moni henkilö tarttuukin.

Hyödynnä hylätyt ostoskorit ja saa verkkokaupan markkinointi onnistumaan

17. Käytä usein kysyttyjä kysymyksiä

Usein kysytyt kysymykset yrityksen tai verkkokaupan sivuilla, on helpoin tapa kasvattaa hakukonenäkyvyyttä mutta myös vastata asiakkaiden usein esitettyihin kysymyksiin.

Usein kysyttyjen kysymysten avulla pääset käyttämään asiakkaalle tuttua kieltä sekä kertomaan suoraan tuotteeseesi liittyvistä asioista. Jotkut asiakkaat vaativat hieman enemmän tietoa ennen ostamista ja pystyt näihin kysymyksiin vastaamalla tuomaan heille tietoa helposti.

Kysymysten alle on helppoa piilottaa hakukoneoptimointiin käytettyjä termejä, jotka eivät muuten sopisi verkkosivusi sisältöön. Tee kysymyksistä mahdollisimman selkeitä ja hyödynnä niitä markkinoinnin keinona.

18. Markkinoi siellä, missä asiakkaasi ovat

Kohdista markkinointisi ja mainontasi sinne, missä asiakkaasi ovat. On se sitten Facebook, TikTok, Instagram, Google, maalaismarkkinat, messut tai muu asiakkaillesi tärkeä paikka. Verkkokaupan markkinointia voidaan tehdä verkkokauppaan, joko verkossa tai fyysisesti.

Toiset ihmiset haluavat käydä paikan päällä tutustumassa tuotteisiin, mutta ostaminen tapahtuu silti verkossa. Tämä vaatii fyysistä markkinointia, vaikka verkkokauppa veisikin lopulta kaupat maaliin asti.

19. Käytä hyödyksesi tuotevideoita

Verkkokaupan markkinointia voidaan tehdä omilla tai asiakkaiden tekemillä videoilla. Varsinkin mainoksissa, sosiaalisessa mediassa ja verkkokaupassa olevat videot, ovat todella hyödyllisiä myynnin kasvattamiseen käytettyjä keinoja.

Voit samaistua asiakkaisiin, kertomalla tuotteen käyttämisestä tai voit vaikka itse tehdä arvostelun omasta tuotteestasi verkkoon. Videot ovat viihdykästä katsoa, kun verrataan pelkkään tekstisisältöön ja oikeat ihmiset videolla kasvattavat kiinnostusta entisestään.

Laita verkkokaupan markkinointi kuntoon ulkoistamalla se mainostoimistolle

20. Tee vaikuttavia natiiviartikkeleita

Natiiviartikkelin tekeminen ja jakaminen voi tuoda lisää myyntiä verkkokauppaasi. Mielenkiintoisen ja uuden tuotteen lanseeraamisesta voi tehdä esimerkiksi tiedotteen media-alustalle, kuten STTInfo. Journalistit käyttävät vastaavia media-alustoja etsiessään mielenkiintoista sisältöä ja hyvin tehdyllä sisällöllä voit saada kansainvälistä näkyvyyttä.

Erilaiset media-alustat ovat myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta hyvä lisä näkyvyyden kasvattamiseen. Sivustoilla vierailee suuri määrä yleisöä, joten sieltä ohjaava linkki verkkokauppaasi on hakukoneiden näkökulmasta hyvä asia.

Hyödynnä myös ulkoista markkinointikumppania

Voit siis hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa todella monipuolisia keinoja. Osa keinoista vievät enemmän aikaa kuin toiset, joten valitse sinulle parhaiten sopivat vaihtoehdot ja keskity niihin.

Joskus osa markkinoinnista kannattaa ulkoistaa osittain tai kokonaan - näin sinulle jää enemmän aikaa esimerkiksi liiketoiminnan kehittämiseen.

Mikäli kiinnostuit, autamme sinua esimerkiksi maksuttomassa konsultaatiossa. Tutustu myös markkinoinnin palvelupaketteihimme, joka soveltuu myös verkkokaupan markkinointiin.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.