.png)
Verkkokaupan markkinointi - testaa nämä 20 tapaa lisätä myyntiä
Verkkokaupan markkinointi tulee tehdä suunnitelmallisesti ja siihen kannattaa kokeilla monia eri markkinoinnin sekä myynnin keinoja.
Olemme listanneet artikkeliin keinoja, joilla voit markkinoida verkkokauppaasi sekä nostaa myyntiä ylöspäin.
Katso 20 tapaa lisätä verkkokaupan myyntiä ja onnistu!
1. Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan markkinoinnin ilmaisista keinoista tärkein pitkäjänteinen taktiikka on ehdottomasti hakukoneoptimointi. Houkutteleva sisältö saa asiakkaat hakukoneiden kautta verkkokauppaasi tekemään ostoksia.
Pystyt myös vaikuttamaan myynnin kasvattamiseen tekemällä sisältöjä, jotka liittyvät tuotteesi ongelmiin. Lenkkitossujen markkinoilla voi olla vaikea päästä ihmisten tietoisuuteen, mutta kirjoittamalla sisältöä lenkkitossujen puhdistamisesta ollaan jo helpommin löydettävissä.
Tekninen hakukoneoptimointi taas pitää huolen, että hakukoneet ymmärtävät sivustoasi paremmin. Kun verkkokaupan rakentaa alusta asti oikealla tavalla, niin uusia tuotteita voi lisätä ilman turhaa miettimistä ja ne mainostavat itse itseään.
2. Käytä asiakaskokemuksia hyödyksi
Asiakaskokemusten hyödyntäminen on loistava tapa markkinoida verkkokauppaa. Hyvät asiakaskokemukset kertovat muille, että olet luotettava toimija ja heidänkin on turvallista ostaa sinulta.
Vuonna 2021 kuluttajista tehdyn tutkimuksen mukaan yli 99,9% vastanneista kertoi lukevansa arvosteluita tehdessään ostoksia verkkokaupassa. 77% kuluttajista piti arviointiasteikkoa (esim. 5 tähteä) tärkeänä, mutta 52% ei uskonut numeroihin ilman liitettyä arvostelua.
Mitä aidompi kokemus, sitä parempi se on verkkokaupan markkinoinnissa. Yritä saada numeroiden ja kommenttien lisäksi myös mahdollisesti videomateriaalia tai kuvia asiakkaista.
3. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Sosiaalinen media tukee verkkokaupan markkinointia, sillä sinne on helppo tehdä sisältöä ja sitä voi tehdä paljon. Pystyt tekemään videoita tuotteesi käyttämisestä, asiakaskokemuksista tai ongelmista tuotteesi liittyen.
Kannattaa kuitenkin miettiä ovatko asiakkaasi sosiaalisessa mediassa. Jos joku toinen mainonnan keino olisi parempi, silloin ei kannata käyttää aikaa turhiin paikkoihin. Ostajapersoonia kannattaa käyttää hyödyksi markkinoinnin kanssa.
Jos tuotteesi on selkeästi tehty nuorille, on silloin sosiaalinen media hyvä kanava. Mainonta pitää tehdä asiakkaan kielellä ja hänelle kiinnostavalla tavalla, jotta se voisi johtaa ostamiseen lopulta.

4. Kasvata myyntiä maksullisella mainonnalla
Myynnin kasvattamiseen voidaan käyttää maksullista mainontaa, jonka avulla verkkokaupan löytää myös asiakkaat, jotka eivät tunne tuotteitasi.
Kannattaa yleensä yhdistää hyvin tehty ilmainen sisältö ja kohdennettu maksullinen mainonta keskenään. Silloin ohjaat rahalla ihmiset hyvin tehtyyn verkkokauppaasi tekemään ostoksia.
Instagram-mainonta
Instagramissa pääset mainostamaan tietylle kohdeyleisölle käytännössä heidän arjensa keskellä. Kuluttaja selailee sosiaalista mediaa ja sieltä voi tulla mainoksesi, joka näyttää tavalliselta postaukselta. Asiakas ei koe, että hänelle myydään ja osto on helpompi tehdä.
Google-mainonta
Googlesta etsitään suoraan tietoa ja ollaan jopa virittäytyneitä ostamaan. Tämän johdosta Googlen maksettu hakusanamainonta on erittäin tehokasta markkinointia, koska se tavoittaa ihmiset juuri silloin, kun he etsivät asiaansa ratkaisua.
5. Sähköpostimarkkinointia uutiskirjeen avulla
Sahköpostimarkkinointiin on kaksi vaihtoehtoa: Kerää sähköpostitit olemassaolevilta asiakkailta tai kerää uutiskirjeen tilaajia sivujesi kautta esimerkiksi ilmaisella sisällöllä. Voit tarjota ilmaista opasta tuotteeseesi liittyen ja sen jälkeen lähettää hyvin suunniteltuja sähköpostiviestejä.
Sähköpostiviestejä voidaan toimittaa lukuisia ja pääset jokaisessa kertomaan tietyistä asioista eri tavalla. Vaikka ihmiset eivät joka kerta lukisi viestejä niin ne aina muistavat yrityksesi joka kerta, kun lähetät sähköpostia.
6. Vaikuttajat tuovat lisää myyntiä
Yhtenä digitaalisen markkinoinnin keinona voidaan hyödyntää vaikuttajia. Vaikuttajilla on jo oma uskollinen seuraajakuntansa ja sieltä voi siis saada jo vaikuttajan suosittelun perusteella uusia asiakkaita.
Vaikuttajalle voidaan antaa esimerkiksi koodi, mitä käyttämällä asiakkaat saavat alennuksen ja vaikuttaja saa osan myynneistä. Monissa tapauksissa vaikuttajalle voidaan toimittaa myös tuote arviointiin veloituksetta tai tehdä palvelu ilmaiseksi.

7. Lisämyy vanhoille asiakkaille
Uuden asiakkaan saaminen on aina vaikeampaa kuin vanhalle asiakkaalle lisämyyminen. Asiakas on jo ostanut sinulta aiemmin, joten jos hänen tarpeensa täytettiin ja tuotteesi oli hyvä, voi hän silloin ostaa sinulta uudestaan.
Kaikki riippuu tietenkin myymistäsi tuotteista, mutta esimerkiksi t-paidan ostaneille henkilöille voidaan mainostaa uutta ja tuoretta mallia samasta t-paidasta. Jos malli oli hyvä, tietää asiakas suoraan uuden vaatteen sopivan hänelle hyvin.
8. Affiliate-markkinointi - riskittömämpi tapa saada myyntiä
Affiliate-markkinointi käytännössä vertautuu aiemmin kertomaamme esimerkkiin vaikuttajasta, joka saa osan hänen koodillaan tekemistä ostoista provisiona. Affiliate-markkinointi ei toisaalta pelkästään rajoitu vaikuttajiin, sillä houkuttelevan ohjelman avulla muut verkkosivut voivat mainostaa myös tuotettasi teksteissä tai kuvissa.
Varsinkin kilpaillut alat hyötyvät affiliate-markkinoinnista, sillä jotkut ihmiset voivat tehdä sen tuomista tuloista itselleen palkkatyön. Tarpeeksi houkuttelevat palkkiot saavat ihmisiä tekemään sitä enemmän ja enemmän. Kaikki ostot eivät tule koodien kautta ja hyödyt itse siitä merkittävästi.
9. Tee suosittelukampanja
Mikä olisikaan parempi tapa mainostaa tuotetta, kuin tuttavan suosittelemana. Ihmiset eivät aina muista kehua tuotteita tarpeeksi, mutta mikäli heillä on mahdollisuus hyötyä siitä itse, on asia erilainen.
Suositeltu tuote voi olla esimerkiksi edullisempi ja suosittelija saa itselleen seuraavan tuotteen halvemmalla tai ilmaiseksi. Joillain kuntosaleilla voi saada esimerkiksi suosittelupalkkioksi kuukauden ilmaista jäsenyyttä.

10. Hyödynnä kuluttajien tekemää sisältöä (UGC, User generated content)
Tarjoa ihmisille palkkiota tai alennuksia, mikäli he tekevät itse sisältöä tuotteista. Tuotteen voi tarjota vaikka ilmaiseksi, mikäli saat siitä sisältöä sosiaaliseen mediaan sitä vastaan.
Tätä moni vaikuttaja tekee, mutta sen ei tarvitse rajoittua niihin. Tarjoa mahdollisuus myös tavallisille ihmisille ja aidot kohtaamiset saavat aikaan luotettavampaa sisältöä.
11. Listaa tuotteita eri myyntipaikkoihin
Sinulla on tietenkin verkkokauppasi, mutta tuotteita voi listata myös muualle myyntiin - vähän samaan tapaan kuin paikallisessa hakukoneoptimoinnissa. Google shopping tai Instagram shopping mahdollistaa samojen tuotteiden listaamisen muihin alustoihin. Parannat silloin todennäköisyyttä, että oma tuotteesi löydetään.
Internet on täynnä erilaisia myyntikanavia ja sinun kannattaa hyödyntää niistä jokaista ja ohjata verkkokauppaan lisää liikennettä. Myy tuotteitasi eri kirpputoreilla tai huutokaupoissa jopa fyysisesti ja saat sillä uskomattomia tuloksia verkkokauppasi tuotteiden myyntiin.
12. Pidä huolta asiakkaistasi
Yksin parhaista myynnin ja markkinoinnin keinoista on pitää asiakas tyytyväisenä. Usein kuulee sanonnan, että tyytyväinen asiakas kertoo muutamalle ihmiselle, mutta ei-tyytyväinen asiakas kertoo todella monelle ihmiselle.
Jos ostaminen on helppoa ja asiakas saa mitä hän tuli ostamaan, silloin hän pysyy tyytyväisenä. Mitä enemmän saat annettua asiakkaallesi, sitä enemmän hän käyttää verkkokauppaasi ja kehuu sitä muillekin.
13. Toimita tuotteet nopeasti
Tuotteiden toimitus liittyy normaaliin verkkokauppakäytäntöön, mutta ihmiset haluavat yleensä tuotteet mahdollisimman nopeasti. Tuntuu, että trendi on voimistunut ja moni ihminen toivoo toimitusta vuorokauden kuluessa.
Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, mutta kannattaa käyttää kaikkia keinoja toimituksen vaiheiden kohdalla. Pyri edes käsittelemään tuote nopeasti lähetykseen ja asiakas on tyytyväinen ja kehuu sinua muille.
14. Kommunikoi asiakkaiden kanssa livelähetyksen avulla
Olet varmaan nähnyt TikTok-livejä yrityksiltä ja vaikuttajilta? Lähiaikoina on yleistynyt trendi, jossa verkkokauppiaat ovat livelähetyksessä asiakkaiden kanssa. Näin voit esitellä sosiaalisessa mediassa tuotteitasi täysin ilmaiseksi ja näyttää asiakkaille miten ne toimivat.
Saat helposti myös tylsästä verkkokaupan asiasta, kuten pakettien pakkaamisesta kätevästi sisältöä. Jos yksikään asiakas eksyy verkkokauppaan sitä kautta, on se silloin kannattaa. Varsinkin jos et muutenkaan tekisi mitään muuta samaan aikaan.

15. Testaa eri tapoja saada sama lopputulos (A/B testaus)
Verkkokauppa on hyvä paikka testata eri keinoja markkinoinnin osalta. Ihmiset tekevät verkkokaupassa ostokset tunteella ja yleensä nopeasti. Sen vuoksi voit A/B testauksen avulla kokeilla miten pienet asiat vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen.
Myynnin kasvattamiseen voi riittää yhden otsikon muuttaminen Googlen hakutuloksissa ja saat sitä kautta verkkokauppasi kukoistamaan. Asiakkaat voivat myös tykätä eri tavalla tehdä sosiaalisen median sisältöä ja saat uudella medialla mainonnan kukoistamaan.
16. Myy paikallisesti
Verkkokaupassa on helppo tehdä ostoksia maailmanlaajuisesti, mutta sinun ei kannata aloittaa verkkokaupan toimia turhan isoilla unelmilla. Mainontaa kannattaa tehdä kohdennetusti ja sisältö kannattaa tehdä käyttäen paikallisia termejä.
Jos myyt polkupyöriä Jyväskylässä, niin kannattaa kohdentaa kaikki panokset Jyväskylän alueelle. Säästät mainontaan käytettyä rahaa ja ihmiset eivät tule turhaan sivuillesi ostamaan tuotetta, minkä saamisessa kestää "pitkään".
17. Myy ostoskorin hylkääjille
Yksi verkkokaupan markkinoinnin keinoista on mainostaa ostoskorin hylkääville henkilöille. Olet varmasti itsekin joskus laittanut tuotteita verkkokaupan ostoskoriin, mutta et ole viimeistellyt ostoa. Tätä tapahtuu yllättävän usein ja tietoa seuraamalla voit saada asiakkaita palaamaan verkkokauppaasi.
Mainonnan laajuus riippuu tietenkin kyselemistäsi tiedoista, mutta yksi tapa on mainostaa samalla sivulla asiakkaalle tai sähköpostilla jälkikäteen. Monesti huomaa saavansa ilmoituksia, jossa sanotaan tarjottavan 10% alennusta jos ostoksen suorittaakin eikä jätä kesken.

18. Käytä usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysyttyjen kysymysten avulla pääset käyttämään asiakkaalle tuttua kieltä sekä kertomaan suoraan tuotteeseesi liittyvistä ongelmista. Jotkut asiakkaat vaativat hieman enemmän tietoa ennen ostamista ja pystyt kysymyksiin vastaamalla tuomaan helposti tietoa esiin.
Kysymysten alle on myös helppoa piilottaa hakukoneoptimointiin käytettyjä termejä, jotka eivät muuten sopisi verkkosivusi sisältöön. Tee kysymyksistä mahdollisimman selkeitä ja hyödynnä niitä markkinoinnin keinona.
Lue lisää, miten usein kysyttyjä kysymyksiä voidaan nostaa hakutuloksiin strukturoidun datan avulla.
19. Markkinoi siellä missä asiakkaasi ovat
Facebook, TikTok, Instagram, Google, maalaismarkkinat, messut tai mikä onkaan asiakkaille tärkeä paikka - kohdista mainonta sinne. Markkinointia voidaan tehdä verkkokauppaan joko verkossa tai fyysisesti.
Jotkut ihmiset tykkäävät käydä paikan päällä tutustumassa tuotteisiin, mutta ostaminen tapahtuu verkossa. Tämä vaatii fyysistä markkinointia ja sitten jälkikäteen verkkokauppa vie kaupat loppuun asti.
20. Käytä tuotevideoita hyödyksesi
Verkkokaupan markkinointi voidaan tehdä omilla tai asiakkaiden tekemillä videoilla. Varsinkin mainoksissa, sosiaalisessa mediassa ja verkkokaupassa olevat videot ovat todella hyödyllisiä myynnin kasvattamiseen käytettyjä keinoja.
Voit samaistua asiakkaisiin kertomalla tuotteen käyttämisestä tai voit vaikka itse tehdä arvostelun omasta tuotteestasi verkkoon. Videoita on aina kiva katsoa ja oikeat ihmiset videolla kasvattaa kiinnostusta entisestään.

Bonusvinkki: hyödynnä ulkoista markkinointikumppania
Kuten voit huomata, voit hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa todella monipuolisia keinoja. Osa keinoista vievät enemmän aikaa kuin toiset, ja oma aika ei välttämättä riitä kaikkeen.
Kerrommekin bonuksena näiden 20 vinkin päälle, että joskus osa markkinoinnista kannattaa ulkoistaa kokonaan tai osittain. Näin sinulla jää enemmän aikaa muihin liiketoiminnan kehittämistehtäviin. Mikäli kiinnostuit, autamme sinua esimerkiksi maksuttomassa konsultaatiossa.
Tutustu myös markkinoinnin palvelupaketteihimme, joka soveltuu myös verkkokaupan markkinointiin.