Yritysblogi - 10 vinkkiä blogin kirjoittamiseen
Oppaat ja blogit

Yritysblogi - 10 vinkkiä blogin kirjoittamiseen

Yritysblogin avulla voit kertoa yrityksesi osaamisesta, palveluista sekä auttaa asiakkaitasi ymmärtämään paremmin, mitä yrityksesi tekee. Aloittaessasi blogin kirjoittamista, sinun on hyvä huomioida myös hakukoneoptimointi ja sen merkitys blogin kirjoittamisessa. Hakukoneoptimoitu sisältö parantaa yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa ja rakentaa luotettavuutta toimialallasi.

Kerromme seuraavaksi miten voit onnistua yritysblogin kirjoittamisessa. Lue nämä vinkit ja onnistu!

1. Aloita tavoitteiden määrittelyllä

Ennen kuin aloitat kirjoittamisen, määrittele tavoitteesi. Haluatko kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä hakukoneissa, tarjota arvoa nykyisille asiakkaille vai houkutella uusia potentiaalisia asiakkaita sivuillesi? Tavoitteiden määrittely luo runkoa blogin kirjoittamiseen ja sisällön rakentamiseen.

Oli kyse sitten liiketoiminnan kehittämisestä, sosiaalisen median sisällöntuotannosta tai blogin kirjoittamisesta - ilman tavoitteita ei ole helppo onnistua. Kuka tahansa voi kirjoittaa blogia, mutta siinä onnistuminen vaatii selkeästi määritellyt tavoitteet ohjaamaan työn tekemistä oikeaan suuntaan.

Voit esimerkiksi asettaa tavoitteeksi tietyn kävijämäärän verkkosivuillasi. Kasvata kävijämäärää tavoitteellisesti ja huomaat näin, että kirjoittaminen kannattaa. Tavoitteet alkavat täyttymään helposti ja voit muuttaa tavoitteitasi sekä lisätä pienempiä tavoitteita, kuten sivuston vierailuaikaa.

Kirjoita blogi aihe sopivaksi lukijalle ja sinun kohderyhmällesi.

2. Tunnista kohderyhmäsi

Kenelle kirjoitat? Määrittele kohderyhmäsi ja mieti, millaisia aiheita ja tietoa he arvostavat. Kohderyhmän määrittäminen on osittain samankaltaista, kuin tavoitteiden. Kohderyhmässä ei kuitenkaan seurata mitään tiettyä mittaria, vaan pyritään tuottamaan arvoa oikealle yleisölle ja kohderyhmälle.

Miksi näin? Kirjoittaminen on helpompaa, tulokset ovat parempia ja lukija saa tunteen, että tekstiä on tuotettu juuri häntä varten. Tunteen herättäminen lukijassa on erittäin tärkeää. Saat myös helpommin tehtyä sisältöä, kun olet miettinyt kenelle kirjoitat.

3. Valitse aihe

Kirjoita aiheista, jotka ovat relevantteja sekä yrityksellesi että kohderyhmällesi. Hyödynnä hakukoneiden avainsanatutkimustyökaluja aiheiden ja otsikoiden ideoimiseen. Blogin kirjoittaminen on helppoa, kun lähdet tekemään sisältöä aiheista, mitä etsitään enemmän hakukoneista.

Blogin kirjoittaminen tulee tietenkin tehdä aina lukijaa varten, eikä pelkästään hyödyntää mahdollisimman paljon erilaisia avainsanoja. Hyvien avainsanojen avulla kirjoitat kuitenkin oman blogitekstisi tehokkaasti ja samalla keräät tekstin äärelle suuremman joukon lukijoita.

4. Otsikointi ja sisältö

Valitse kiinnostava ja kuvaileva otsikko, joka herättää lukijan kiinnostuksen sekä antaa selkeän kuvan tulevasta sisällöstä. Otsikko on yksi ensimmäisiä asioita, joita lukija näkee ja se kannattaakin tehdä huolellisesti. Blogitekstin kirjoittaminen on turhaa, mikäli lukija ei jatka lukemista otsikosta eteenpäin.

Kirjoita selkeästi ja ytimekkäästi. Käytä väliotsikoita, listauksia ja kuvia tekstin lukemisen helpottamiseksi. Kukaan ei jaksa lukea pitkää tekstiä, mitä ei ole jaoteltu kappaleilla ja väliotsikoilla järkevästi. Yksittäiset kappaleet tai listat auttavat helpottamaan lukemista, sekä mahdollistavat niiden nousemisen paremmin esille Googlen hakutuloksissa.

Laadukas blogin kirjoittaminen kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja myyntiä.

5. Hakukoneoptimointi (SEO) tekstin tueksi

Optimoi blogin sisältö avainsanoilla, jotka ovat relevantteja yrityksellesi. Älä kuitenkaan täytä tekstiäsi keinotekoisesti avainsanoilla – sisällön tulee olla luonnollista ja miellyttävää lukea. Hyvä hakukoneoptimointi on sitä, että kirjoitat aina ensin lukijalle, jonka jälkeen lisäät optimoituja sanoja sopiviin kohtiin lukukokemusta häiritsemättä.

Miksi hakukoneoptimointia sitten kannattaa tehdä? - Lue lisää aiheesta aiemmasta blogitekstistämme.

6. Sisäinen ja ulkoinen linkitys

Linkitä blogisi aiempiin blogikirjoituksiisi sekä muihin luotettaviin lähteisiin. Tämä lisää blogin luotettavuutta ja auttaa hakukoneoptimoinnissa. Blogitekstistä siirtyminen toiseen saa lukijat viettämään enemmän aikaa sivuillasi, jolloin he saavat myös enemmän arvoa tuottamastasi tekstistä. Voit myös jakaa blogin linkkiä sosiaalisessa mediassa ja saada parempaa näkyvyyttä tekstille.

Pyri saamaan itsellesi myös ulkoisia linkkejä. Kun muut sivustot ohjaavat sinun sivuillesi, nousee sivun sisältö hakutuloksissa korkeammalle. Näin saat blogisi sisällön paremmin ihmisten luettavaksi ja liikenne sivuillasi kasvaa!

7. Luo houkuttelevuutta kuvilla

Käytä laadukkaita kuvia, jotka tukevat tekstiäsi ja tekevät postauksestasi houkuttelevamman. Kuvien lisääminen blogiin on hyvä keino saada elävöitettyä tekstiä. Kuvien lisäämisen lisäksi on tärkeää, että optimoit kuvan koon, nimeät kuvan oikein sekä lisäät kuvalle vaihtoehtoisen tekstin. Nämä toimenpiteet lisäävät blogitekstin hakukonenäkyvyyttä sekä parantavat saavutettavuutta.

Otsikon tulee houkutella lukemaan kuva, mutta on myös tärkeää kirjoittaa call to action blogin loppuun.

8. Lisää selkeä toimintakehotus (CTA)

Mikäli haluat lukijan tekevän jonkin toimenpiteen, kuten tilaavan uutiskirjeen tai ottavan yhteyttä yritykseesi, lisää selkeä toimintakehote eli call to action tekstin loppuun. Blogin kirjoittamisella on aina selkeä tavoite ja voit korostaa näitä tavoitteita toimintakehotteen avulla. Kannattaa esimerkiksi lisätä yhteydenottopainike blogin loppuun, jotta potentiaalisen asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä sinuun tarvittaessa.

9. Aseta säännöllinen julkaisutiheys

Päätä, kuinka usein aiot blogitekstejäsi julkaista. Olipa se kerran viikossa tai kerran kuukaudessa, pidä asetetusta aikataulusta kiinni. Lukijat voivat odottaa tiettynä päivänä julkaistavan blogin lukemista ja saat näin heidät viettämään aikaa sivuillasi säännöllisesti. Mitä kauemmin blogi katseluaikaa, sitä enemmän liikennettä se kerää ja se kasvattaa myös hakukonenäkyvyyttä.

Aiempaa tekstiä analysoimalla, voit kehittää tekstisti vastaamaan hyvin lukijan toiveita.

10. Analysoi ja optimoi

Seuraa blogin liikennettä ja katso mitkä kirjoittamasi tekstit toimivat parhaiten. Käytä tätä tietoa hyödyksi tulevien postausten suunnittelussa. Saatat huomata, mistä aiheista vierailijat kiinnostuvat ja näin tiedät mistä aiheista kirjoittaa seuraavaksi.

Saatat huomata blogikirjoituksen menestymisen esimerkiksi seuraavista asioista:

  • Korkeampi lukuaika
  • Pienempi sivuston poistumisaste
  • Korkeimmat konversioprosentit (liikenteen suhde toimintakehotteen klikkaukseen)

Hyvin menestyvää sisältöä kannattaa analysoida ja miettiä, tulevien artikkelien sisällön kannalta. Ehkä vierailijoitasi kiinnostavat esimerkiksi oppaat tai vinkit tuotteeseesi liittyen. Ainoastaan dataa seuraamalla tiedät, mitkä ovat suosituimpia sisältöjäsi!

Sisällöntuotanto, blogiteksti, yritysblogi, YIPI, hakukoneoptimointi

Blogitekstien sisällöntuotannon voi myös ulkoistaa

Blogin kirjoittaminen voi viedä huomattavan määrän yrityksen resursseja. Mikset siis ulkoistaisi blogien kirjoittamista alan ammattilaisille? Pystyt keskittymään itse liiketoimintasi kehittämiseen, kun verkkosivujen vierailijoiden määrä kasvaa asiantuntevasti kirjoitetun sisällön avulla.

YIPI on kumppanisi blogien kirjoittamiseen. Teemme aina dataan pohjautuvia sisältöjä, joiden tavoitteena on saada lisää liikennettä sivuillesi - oikealta kohderyhmältä!

Sisältö onnistuu toimialasta riippumatta ja saat aina myös tarkistaa tekstin ennen julkaisua.

Ota yhteyttä ja sovitaan yhdessä selkeät askeleet markkinointisi kehittämiseen!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.