Markkinoinnin vuosikello LinkedIn-markkinoinnissa
Oppaat ja blogit

Markkinoinnin vuosikello LinkedIn-markkinoinnissa

Onnistunut markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta ja yksi markkinoinnin suunnittelun työkaluista on markkinoinnin vuosikello. 

Tässä artikkelissa paneudutaan ensin markkinoinnin vuosikello -käsitteeseen ja vuosikellon hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Artikkelista saat vinkkejä markkinoinnin vuosikellosta LinkedIn-markkinoinnin näkökulmasta. Antoisaa lukuhetkeä!

Markkinoinnin vuosikello voi olla kalenterimuodossa tai Excel-taulukkona

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello on työkalu, joka tukee markkinoinnin suunnittelua. Vuosikelloon kirjataan kuukausittain tärkeimmät tavoitteesi ja kanavakohtaiset toimenpiteet, joiden kautta päästään asettamiisi tavoitteisiin.

Markkinoinnin vuosikellon voit luoda itse tai käyttää siihen valmista pohjaa. Markkinoinnin vuosikellopohjia on olemassa erilaisia. Olennaista on oikeanlainen sisältö eli mitä tehdään, milloin tehdään ja miksi. Löydät helppoja esimerkkejä markkinoinnin vuosikellosta etsimällä Googlesta hakusananoilla vuosikellomalli tai vuosikellopohja.

Vuosikellopohjan voit luoda myös Excel tai Sheets -taulukkona. Taulukkomuodossa tehty markkinoinnin vuosikello on siitä hyvä, että sitä pystytään jakamaan ja muokkaamaan helposti eri muotoon esimerkiksi esityksiä varten.

Mitä hyötyä on markkinoinnin vuosikellosta?

Markkinoinnin vuosikello auttaa luomaan selkeän aikataulun markkinointiin ja auttaa suunnitelmassa pysymisessä. Kun vuosikello on suunniteltu hyvin, markkinointi jaksottuu oikein eri sesongeille ja tasaisesti vuoden eri ajanjaksoille.

Hyödyntämällä markkinoinnin vuosikelloa osana markkinointiasi, hallitset paremmin kokonaisuutta, luot sisältöä säännöllisesti, osaat ennakoida ja pystyt luomaan pitkän tähtäimen suunnittelua digimarkkinoinnissa. Vuosikellon avulla optimoit markkinoinnin suunnitteluun käytettyä aikaa. Markkinoinnin vuosikelloa kannattaa hyödyntää lisäksi yrityksen sisäisessä viestinnässä.

Vuosikellon tekeminen voi auttaa erilaisten toimenpiteiden selkeyttämisessä. Se auttaa hahmottamaan, mitä sinun kannattaa tehdä itse markkinoinnin suhteen ja mitä toimenpiteitä ulkoistaa muille tekijöille tai yhteistyökumppaneille. Mikäli markkinointisisällön tekijöitä on useita, voidaan vuosikellon avulla varmistaa, että jokainen tietää mitä tapahtuu minäkin ajankohtana.

Markkinoinnin vuosikello voi sisältää myös markkinointibudjetin, jolloin se auttaa yrityksen markkinointiin käytettävien eurojen tehostamisessa. Näin vuosikellossa voidaan nähdä yhden näkymän kautta tärkeimmät tapahtumat, kampanjat ja niiden rahallinen osuus.

LinkedIn-markkinoinnin vuosikello

Markkinoinnin vuosikelloa LinkedInissä voidaan toteuttaa monilla eri tavoin. Siihen kannattaa kirjata toimialan ja asiakkaiden kannalta olennaiset päivämäärät, erilaiset kampanjat sekä ajankohtaiset teemat.

Vuosikello saattaa myös sisältää muita tarkempia tietoja, kuten markkinoinnin budjetin, joka on varsinkin LinkedInissä hyvin merkittävä osa markkinoinnin onnistumista. Tämä johtuu B2B-markkinoinnin lainalaisuuksista, jossa kaupan arvo ja kaupankäyntiaika on suuri, mikä tarkoittaa usein myös kovaa kilpailua ja korkeampia mainosbudjetteja LinkedInissä mainostavien yritysten toimesta.

Markkinoinnin suunnittelu lähtee tavoitteista

Kaikki organisaation tekeminen lähtee tavoitteista, kuten myös markkinointisuunnitelma. Se auttaa tavoitteiden saavuttamisessa sekä markkinoinnin systemaattisuudessa. Esimerkiksi pienessä yrityksessä markkinointi saattaa jäädä tekemättä kiireen keskellä vähäisten resurssien vuoksi.

Ilman tavoitteita ja suunnitelmaa, ei päästä haluttuihin tuloksiin. Aseta tavoitteet palvelemaan juuri sinun yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita. Tavoitteet tulisi asettaa vuosikohtaisesti, mutta myös esimerkiksi jakamalla ne tärkeimpiin sesonkeihin. Näet suoraan vuosikellon näkymästä, mitä yrityksesi tavoittelee markkinoinnissa ympäri vuoden.

Tavoitteet ovat markkinoinnin vuosikellon tärkein osa, sillä on tiedettävä minne ollaan menossa ja miten sinne voidaan päästä. Markkinoinnin tavoitteisiin tulee paneutua yhdessä myynnin ja yrityksen johdon kanssa, jotta ne ovat linjassa koko organisaation tavoitteiden kanssa.

Organisaation isossa kuvassa tavoitteet voivat olla liikevaihdon kasvu, joka voidaan pilkkoa konkreettisemmiksi mitattaviksi tavoitteiksi markkinoinnin osalta. Konkreettinen markkinointitavoite tai mittari voi olla esimerkiksi inbound-liidien määrän kasvu, jolla voidaan selkeästi osoittaa markkinointitoimenpiteiden tehokkuus tavoitteisiin nähden.

Markkinoinnin vuosikello 1

Kohderyhmän määrittely

Yritykselläsi voi olla yksi tai useampi kohderyhmä, joita se pyrkii LinkedInissä saavuttamaan. Mitä tarkemmin ne on määritelty, sitä helpompi on kohdistaa juuri oikeanlaista sisältöä oikealle kohderyhmälle. Markkinoinnin vuosikellon avulla voidaan helposti tarkistaa jokaisen yrityksen kohderyhmän huomiointi tasaisesti ympäri vuoden.

Merkitse tärkeimmät päivämäärät

Merkitse vuosikelloon selvästi hiljaiset ajanjaksot, jolloin yrityksesi ei kannata tehdä markkinointia samanlaisilla resursseilla, kuin muina ajankohtina. Riippuen toimialasta, voidaan olettaa että kesäkuukausina ihmiset lomailevat, eivätkä lue yrityspostauksia samalla tavalla. Sama pätee esimerkiksi joulun pyhiin.

Reagoi ajankohtaisiin tapahtumiin

Markkinoinnin vuosikelloa tulisi pääsääntöisesti noudattaa, jotta annetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Vuosikelloa kannattaa myös täydentää kuukausikohtaisesti ja varmistaa sen ajantasaisuus. Tarkemmat aikataulut saattavat helpottaa tavoitteisiin pääsemisessä.

On tärkeää olla riittävän joustava asiakkaiden suhteen ja muokata yrityksen suunnitelmia markkinoinnissa tarpeen mukaan. Tämä mahdollistaa nopeankin reagoinnin helposti ajankohtaisiin tapahtumiin.

Kampanjat ja jatkuva markkinointi

On tärkeää luoda selkeä näkymä ja kokonaisuus, jota on helppo seurata. Luo kalenterinäkymä niin, että samassa näkymässä on aikataulutetut kampanjat, jatkuva markkinointi ja erilaiset viestinnälliset toimenpiteet. Näin näet selkeästi viikoittain ja kuukausittain, mitä markkinnoinnin toimenpiteitä sinulla on tulossa ja pystyt aikatauluttamaan omaa tekemistäsi järkevästi.

LinkedIn kampanjasi ei välttämättä toimi, mikäli mainostat liian pienellä budjetilla. Ota siis huomioon, että on järkevämpää käyttää enemmän budjettia yksittäiseen kampanjaan kuin vähän budjettia useampaan kampanjaan kerralla.

Analytiikka mainonnan tueksi  

Hyödyntämällä markkinoinnin analytiikkaa Linkedin markkinoinnissa, pystyt optimoimaan sitä jatkuvasti paremmaksi. Kaiken mainonnan tulisi olla datalähtöistä ja toimia jatkuvan testaamisen kautta. Dataa seuratessasi näet suoraan, mikä mainos tai kampanja toimii parhaiten. Näin mainontaa on helppo lähteä optimoimaan paremmaksi. Kun teet jatkuvaa optimointia pitkällä aikavälillä, saat parempia tuloksia edullisemmalla hinnalla.

Hyödyntäessäsi analytiikkaa ja dataa, parannat mainonnan tuloksia sekä yrityksesi analytiikkaa.

Hyödynnä maksettua mainontaa ja orgaanista sisällöntuotantoa yhdessä

Jotta tavoitat oikeita ihmisiä markkinointisi avulla, on erittäin tärkeää toteuttaa maksettua mainontaa. Hyödynnä markkinoinnissasi kuitenkin myös orgaanista sisältöä brändäyksen ja asiantuntijamielikuvan rakentamiseksi.

Kun olet saanut yrityksellesi seuraajia maksetun mainnonan avulla, voit vaikuttaa näihin ihmisiin orgaanisten postausten kautta ja sitouttaa heitä kohti asiakkuutta. Muista säännöllisyys! LinkedIn näyttää paremmin sivuja, jotka postaavat sisältöä viikoittain. Sivusi voivat saada jopa 2 kertaa enemmän kommentteja ja tykkäyksiä aktiivisuuden myötä.

Keskity siis tekemisessäsi säännönmukaisuuteen. Mielenkiintoisen sisällön jakaminen tasaisesti viikottain tekee yrityksesi sivusta seuraamisen arvoisen. Voit hyödyntää oman sisällön jakamista ja jakaa myös esimerkiksi alaan tai kyseiseen aiheeseen liittyviä uutisia, jotka kiinnostavat yrityksesi seuraajia.

Haluatko parantaa myyntiä hakukoneoptimoinnin avulla? Lue lisää linkistä.

Yhteenvetona

Miksi markkinoinnin vuosikelloa siis kannattaa hyödyntää LinkedIn markkinoinnissa? Markkinoinnin suunnittelu ja markkinoinnin vuosikello ovat ajankohtaisia, kun markkinoinnilla halutaan päästä tehokkaammin kohti tavoitteita. Vuosikello tukee markkinoinnin eri osapuolten ymmärrystä siitä, mihin ollaan menossa ja miten asetettuihin tavoitteisiin päästään.

Vuosikello auttaa sinua asettamaan tavoitteita, valitsemaan oikean kohderyhmän ja kohdistamaan resurssit oikein. Markkinoinnin vuosikellon avulla pystyt merkitsemään yrityksellesi ja alallesi tärkeät päivämäärät sekä reagoida nopeammin ajankohtaisiin tapahtumiin.

Suunnittele yrityksen vuosikelloon markkinoinnin kampanjat ja muista hyödyntää LinkedIn markkinoinnissa analytiikkaa. Analytiikka auttaa sinua kehittämään julkaisujasi, sillä näet helposti, mitkä toimenpiteet ovat toimineet ja mitä voisit kehittää paremmaksi. Hyödynnä LinkedInissä maksettua mainontaa, jotta saavutat oikean kohdeyleisön ja parhaan hyödyn yrityksellesi.

Ota käyttöön vuosikello -työkalu ja onnistu markkinoinnissa!

Tutustu myös markkinoinnin konsultointi -palveluumme, kun tarvitset apua markkinoinnissa.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.