Sisällöntuotanto ja hakukonenäkyvyys
Oppaat ja blogit

Sisällöntuotanto ja hakukonenäkyvyys

Hyvä sisällöntuotanto tukee asiakaspalvelua, auttaa asiakkaan ostopolkua ja kehittää brändiäsi haluttuun suuntaan.

Käyttämällä oikeita avainsanoja ja optimoimalla tekstiä, auttaa se parantamaan hakukonenäkyvyyttäsi.

Tässä artikkelissa kerromme sisällöntuotannosta ja sen vaikutuksesta hakukonenäkyvyyteen ja muuhun markkinointiin. Lue lisää!

"Miksi kirjoittaisin blogia, eihän kukaan sitä lue?"

Mikäli mietit otsikon kaltaista kysymystä, et varmasti ole yksin. Blogien kirjoittaminen saattaa tuntua turhalta, mutta ne ovat todellisuudessa erittäin tehokas tapa saada lisää asiakkaita sivuillesi ja kasvattaa yrityksesi myyntiä.

Blogit ovat yksi parhaista tavoista kehittää verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä. Hyvin suunniteltu blogi pitää sisällään niitä avainsanoja, mitä asiakkaasi hakevat ja he löytävät niiden kautta sivuillesi Googlen kautta. Juuri kuten sinäkin löysit tähän blogiin.

Parhaassa tapauksessa blogiartikkelisi keräävät useita vuosia liikennettä sivustollesi. Voit kirjoittaa artikkeleita itse, mutta parhaat tulokset saat hakukoneoptimointiin perehtyvän yrityksen avulla. Pystyt keskittymään paremmin omaan liiketoimintaasi, kun ulkopuolinen tuottaja tekee artikkelit puolestasi.

Paremmat tulokset suunnitelmallisella sisällöntuotannolla

Yrityksen verkkosivuilla sisältö kannattaa suunnitella avainsanoittain ja asiakaskeskeiseesti. Mikäli löydät jonkin pienemmän kategorian tai tuoteryhmän, kannattaa sisältöä tehdä suunnitelmallisesti valitsemasi kohderyhmä mielessä pitäen.

Mieti esimerkiksi yrityksesi tarjoamia palveluita ja sen kautta mitä asiakkaasi voisivat etsiä hakukoneista. Tällä tavalla saat tehtyä yksinkertaisen hakusana-analyysin ja rakennettua sisältösi parhaalla tavalla.

Hyödynnä tutkimiasi termejä blogin kirjoittamisessa ja saat asiakkaasi hakukoneista suoraan sivuillesi etsimään tietoa tuotteistasi ja tarjoamista palveluistasi.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-8

Paranna näkyvyyttäsi hakukoneessa

Sisällöntuotanto ja tuottamasi sisällön jatkuva päivittäminen parantaa näkyvyyttäsi Googlessa sekä muissa hakukoneissa.

Hakukoneet käyvät läpi sivustosi joka kerta, kun julkaiset uutta sisältöä. Sama tapahtuu myös päivittämällä vanhaa tietoa uudeksi. Hakukoneet ajattelet sisältösi olevan ajankohtaista ja sisällön aktiivinen päivittäminen voi tehostaa hakukonenäkyvyyttäsi.

Joillain toimialoilla muutamia kertoja viikossa on hyvä määrä tuoda lisää sisältöä ja joillakin taas riittää blogipostaus kerran viikossa tai kahdessa viikossa. Milloin sinä päivitit sivustoasi viimeksi?

Mikäli sinulla on useampi sisällöntuottaja, voit jakaa sisällöntuotannon eri ihmisille. Näin työkuorma ei muodostu liian suureksi yksittäiselle henkilölle. Yrityksessäsi voi olla esimerkiksi 10 työntekijää ja annat jokaiselle tehtäväksi yhden artikkelin kerran kuukaudessa. Saat vuodessa sivustollesi 120 artikkelia.

Vaikka artikkelit eivät olisikaan hakukoneoptimoituja,  tuovat ne silti liikennettä sivuillesi suhteellisen pienellä työmäärällä. Sisällöt voivat olla myös hyvä apu asiakaspalvelun tueksi.

Mikäli haluat liikennettä nettisivuille, kannattaa sisältöjä tuottaa hakukone silmälläpitäen ja siihen tarvitaan osaamista ja aikaa.

Silloin tulee avuksi YIPI. Tilaa meiltä esimerkiksi viikottain tai kuukausittain blogiartikkeleita ja saat ne valmiina tuotoksena työpöydällesi, vieläpä kilpailukykyisillä hinnoilla. Toteutamme sisällöntuotannon lisäksi tarvittaessa haastattelut ja sisällön syöttämisen suoraan verkkosivuillesi. Laitetaan sisällöntuotanto, markkinointi ja muut asiat kuntoon. Kysy lisää yhteydenottolomakkeella!

Kirjoita sisältöjä asiakaslähtöisesti

Sisällöntuotantoa tehdään monelle eri kohdeyleisölle, mutta parhaat tulokset saat silloin, kun asiakkaat pysyvät sivuillasi mahdollisimman pitkään.

Siinä auttaa asiakaslähtöinen sisällöntuotanto ja kiinnostavasti kirjoitetut artikkelit. Huonosti kirjoitettua tekstiä ei lueta ja pahimmassa tapauksessa yrityksestä jää huono mielikuva.

Sisältöjen tulee olla asiakaslähtöisesti kirjoitettuja, koska heitä varten teet liiketoimintaasi ja he ostavat palveluitasi.. Toki asiateksti ja markkinoinnillinen teksti ovat hieman eri asioita, mutta siitäkin voi saada mielenkiintoista monella eri tapaa.

Käytä kuvia sekä tekstin rakennetta mielikuvituksellisesti. On olemassa esimerkiksi erilaisia lukijatyyppejä, jotka lukevat tekstiä omalla tyylillään.

Lue myös toinen artikkelimme myyntitekstin kirjoittamisesta.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-

Mittaa tuloksia ja kehitä sisältöjä datan perusteella

Miten sisällöntuotannon tuloksia mitataan? Yksi näistä menetelmistä on verkkosivujen analytiikka, jota voit seurata Google Analyticsin kautta.

Alla listattuna muutama hyvä mittari, miten voit seurata blogisi menestystä.

Sivun näyttökerrat

Liikenteen seuraaminen ei välttämättä ole tärkein seurattava tieto, mutta saat erinomaista dataa siitä, mitkä blogit  kiinnostavat vierailijoita.

Mikäli eri aiheiden välillä on merkittäviä eroja, kertoo se minkälaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa.

Sivuillasi voi olla paljon näyttökertoja, mutta jos kukaan ei ota sinuun yhteyttä tai osta tuotteitasi, ei silloin ole saavutettu parasta lopputulosta. Kannattaa alkaa mittamaan myös sivun näyttökertoja suhteessa yhteydenottoihin tai muihin haluttuihin lopputuloksiin.

Keskimääräinen aika sivulla

Keskimääräinen aika sivuilla kertoo sinulle lukevatko asiakkaasi oikeasti yrityksen tuottamaa sisältöä.

Jos blogisi on 5000 sanaa pitkä ja huomaat, että asiakas poistuu alle minuutissa sivuiltasi, tiedät ettei sisältö ole kiinnostavaa tai se on optimoitu väärillä termeillä.

Syitä tähän voi toki olla monia. Sivusto lataa liian hitaasti, sisällöt on kirjoitettu huonosti tai huono ensivaikutelma otsikosta tai alkukappaleesta.

Kannattaa tarkastella sisällöntuotannossa menestyviä artikkeleita ja selvittää mikä asiakkaita kiinnostaa.

Sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-6

Keskimääräinen sivujen katselukerta per vierailu

Keskimääräinen sivujen katselukerta kertoo sinulle sen, että vierailijat viettävät enemmän aikaa sivustollasi ja tutustuvat eri aiheisiin tarkemmin.

Vaikka et saisi asiakkaiden vierailusta heti myyntiä, voit kuitenkin seurata millä tavoin he etsivät sisältöä sivuiltasi.

Voit lisätä blogitekstiin esimerkiksi enemmän linkkejä ohjaamaan muille sivuille, mikä saa asiakkaat lukemaan enemmän tietoa eri palveluistasi.

Palaavat vierailijat

Palaavat vierailijat kertovat miten laadukasta sisältöä tuotat ja sen kuinka paljon artikkeleitasi jaetaan muiden kanssa.

Voit luoda hyödyllisellä sisällöllä näkyvyyttä ja myyntiä yrityksellesi. Kun palveluitasi tarvitaan, olet ensisijainen vaihtoehto asiakkaiden keskuudessa.

Tavoitteiden konversio

Voit asettaa blogisivustolle omia tavoitteita, kuten sivuston vierailuajan tai uutiskirjeen tilaamisen.

Tavoitteiden merkitys korostuu maksetun mainonnan myötä varsinkin suuremmissa hankkeissa, kun haetaan tehokkuutta ja parempia tuloksia.

Pienemmätkin yritykset hyötyvät tavoitteiden laatimisesta sekä niiden seuraamisesta, koska ilman tavoitteita harvoin pääsee sinne minne halutaan. Jos haluat kasvattaa pienen yrityksesi isoksi, ajattele isompaa kuvaa enemmän!

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-5

Mitä eri tapoja sisällöntuotantoon on?

Sisällöntuotannolla on muitakin muotoja kuin pelkkä blogiartikkeli. Sinun on mahdollista kasvattaa sisällöntuotannosta saatavien asiakkaiden määrää monenlaisella tavalla.

Sisältöjä tulee tuottaa paljon ja sisällöntuotannosta kannattaa tehdä rutiininomaista parhaimman tuloksen saavuttamiseksi.

Erilaisia sisältömuotoja

Voit siis tuottaa erilaista sisältöä eri kanaviin maksimoiden yrityksesi näkyvyyden ja näin pienempikin yritys pystyy kilpailemaan jo olemassa olevien suurten yritysten keskuudessa.

Copywriting tekstit

Myyntiä saadaan aikaiseksi mielenkiintoisella sisällöllä. Copywriting on taito, millä lyhytkin teksti saadaan mielenkiintoiseksi tarinaksi.

Yritys pystyy kertomaan sisällöllä tarinansa ja herättämään mielenkiintoa asiakkaan silmissä. Mainokset, nettisivut, sähköpostit ja moni muu lyhyempi teksti kaipaa ammattimaista otetta menestyäkseen.

Blogitekstit ja asiakastarinat

Sisällöntuotannossa suuri määrä laadukasta sisältöä tuo asiakkaita sivuillesi ilman maksettua mainontaa.

Asiakkaita voi hankkia eri aiheista kirjoittamalla, vaikka ne eivät suoraan liittyisi liiketoimintaasi. Artikkelien sisältämät hakusanat auttavat hakukoneiden löydettävyydessä.

Asiakastarinat ovat hakukonenäkyvyyden lisäksi hyvä tapa saada uskottavuutta liiketoimintaasi kohtaan. Asiakastarinoilla voidaan kertoa kokemuksia palveluistasi ja tuoda näin yrityksesi lähemmäs asiakasta.

Me YIPIllä erikoistumme erityisesti hakukoneoptimoidun tekstin tuottamiseen.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-3

Video ja animaatiot

Videot eivät vaadi samanlaista keskittymiskykyä kuin teksti ja sen vuoksi niitä on helpompaa seurata.

Kannattaa käyttää omia kasvoja, kun kerrot yrityksesi toiminnasta. Näin tuot itsesi esille ja luot vaikuttavuutta videollasi.

Animaatioiden avulla verkkosivustosi ulkoasu muuttuu ja tuot esille ammattimaisen kuvan toiminnastasi.

Podcastit ja ääni

Hyvin menestyvä podcast pysyy ihmisten mielessä myös lenkillä tai muualla missä ei voi antaa 100% keskittymistä tekstipohjaiselle materiaalille. Ääntä nauhoittaessa voit kertoa vapaammin osaamistasi aiheista ja sitä kautta saada lisää myyntiä sekä asiakkaita sivustollesi.

Infografiikka ja oppaat

Infografiikan avulla voidaan esittää laadukas kokoelma datasta ilman, että se on tylsää ja vaikeaa. Tietoa on helpompi jakaa esimerkiksi Pdf -tiedoston muodossa eteenpäin.

Ihmiset tykkäävät lukea kiinnostavaa sisältöä, joten oppaita ja infografiikkaa kannattaa tuottaa sivuillesi. Tarpeeksi oppaita luettuaan asiakkaat ymmärtävät osaamisesi laajuuden ja kun omat resurssit eivät riitä, tulee silloin todennäköisemmin yhteydenotto aiheesta.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-4

Sisällön jakaminen - käytä eri medioita hyödyksi

Mieti missä potentiaaliset asiakkaasi ovat ja käytä niitä kanavia hyödyksesi. Kaikki eri kanavat kannattaa ottaa haltuun sisällöntuoton tulosten maksimointia ajatellen. Näin saat asiakkaita eri lähteistä ja kanavista.

Tutkimusten mukaan eri kanavien määrä kasvattaa sivustojen liikennettä huomattavasti. Vähintään kolme kanavaa kannattaa olla hallussa, koska sillä määrällä on suurin näkyvyyden nousu, mutta suurempikin määrä kannattaa.

Omat mediat

Sinulla on valtava määrä omaa mediaa hyödynnettävänä. Sosiaalisen median kanavat ovat ilmaisia ja sisällöt on helppo tuottaa esimerkiksi yhden päivän aikana ja ajastaa tulevalle ajankohdalle.

Riippuen tarjoamastasi palvelusta, verkkosivuille on helpoin yleensä kerätä tieto kootusti palveluistasi, sillä siellä on tilaa eniten yksittäisille kävijöille tutkia rauhassa palveluitasi.

Sisällöntuotantoon tulee panostaa. Ota oma aikasi tutustuaksesi miten asiat kannattaa tuottaa tai tilaa palveluna yritykseltä, joka on jo perehtynyt sisällöntuotantoon.

Maksettu media

Maksettu media on täysin oma kategoriansa, missä kanavia on suuri määrä: sosiaalinen median mainonta, Google mainonta, lehtijulkaisut, tv-mainokset, radiomainonta ja niin edelleen.

Maksetulla medialla saa pienikin yrittäjä hyviä ja nopeita tuloksia, mikäli kanavat on valittu oikein ja mainonta puhuttelee yleisöäsi. Esimerkiksi Google-mainoksilla pääset suoraan käsiksi dataan, minkä perusteella tietää onko mainonta kannattavaa ja millä tavalla saa parhaiten tuloksia.

Mutta miten dataa tulkitaan? Esimerkiksi Google- tai somemainonnan ympärillä pyörii erilaisia toimijoita kuten me, jotka voivat auttaa niiden jatkuvassa tarkkailussa sekä optimoinnissa parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Ansaittu media

Ansaittu media sisältää sellaiset asiat, mihin et itse voi vaikuttaa. Hyvä tekstisisältö voi parhaimmillaan auttaa lukijoita niin merkittävästi, että yhteistyökumppanisi lainaa tekstiäsi sivuillaan tai jakaa sisältöä sosiaalisen median kanavissa.

Erittäin tyytyväiset asiakkaat saattavat puhua muille potentiaalisille asiakkaille sinusta ja palveluistasi. Näihin et voi vaikuttaa muuta kuin tekemällä parhaasi liiketoiminnan joka osa-alueella. Ansaittu media lisää myyntiä kuitenkin hämmästyttävällä tavalla.

Hyvin toteutettu sisällöntuotanto, onnistunut asiakaspalvelu ja tyytyväiset asiakkaat antaa ihmisille syyn jakaa tietoa yrityksestäsi. Tee siis aina parhaasi! Linkki sivustoosi toisella sivulla ei pelkästään paranna Googlen pisteytystä sivustollesi, mutta antaa mahdollisuuden uudelle kohderyhmälle löytää sivustosi.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-1

Sisällöntuotanto voi joskus vaatia ammattilaisen apua

Sisällöntuotanto on mahdollista tehdä täysin itse. Voit tuottaa kaiken materiaalin omilla resursseillasi ja monet sosiaalisen median kanavat ovat ilmaiseksi käytettävissäsi.

Se on kuitenkin täysin eri asia kiinnostaako sisällöntuotanto sinua tarpeeksi tai onko sinulla aikaa sisällöntuotannon tekemiseen.

Mikäli haluat keskittyä oman työsi tekemiseen sisällöntuotannon sijaan, voi silloin ammattilaiselta ostettu palvelu auttaa. Emme väitä ettet itse voisi kirjoittaa menestyvää blogia, mutta suurella todennäköisyydellä itse tehty sisällöntuotanto saattaa jäädä kaiken muun varjoon, koska se vaatii paljon työtä.

Osaat itse oman työsi hyvin, joten ymmärrät varmasti, että ammattilainen voi saada parempia tuloksia aikaan myös osaamisensa takia sisällöntuotannossa.

Sisällöntuotannon hinta ammattilaiselta

On olemassa erilaisia sisällöntuotantoa harjoittavia markkinoinnin yrityksiä, joten käydään muutama asia sisältöjen ostamisesta läpi.

Yleisesti ottaen sisältöjen tekeminen on aikaa vievää työtä. Jotkut toimijat tekevät sisältöjä edullisesti, joten kannattaa muistaa se, että mikäli sisällöntuotanto on edullinen, sen laatu saattaa kärsiä.

Ajattele esimerkiksi 1000 sanan blogitekstin kirjoittamista verkkosivuillesi. Kirjoittajan täytyy miettiä aihe, otsikkorakenne ja leipäteksti. Kuinka kauan sinulla menisi aikaa tähän?

Mikäli olet nopea kirjoittaja ja vastauksesi on esimerkiksi puoli työpäivää eli neljä tuntia, maksaa se 100 euron tuntihinnalla 400 euroa. Markkinoinnin palvelujen tuntihinta on keskimäärin 80-120 euroa.

Sisällöntuotanto eri kanavissa vaatii erilaista osaamista ja esimerkiksi suurilla yrityksillä on muitakin menoeriä kuin vain oma aika, mikä taas pienellä yrityksellä on voimavara.

Hinta ei aina ole kuitenkaan kaikki kaikessa. Esimerkiksi henkilökemioilla ja yhteistyöllä on suuri merkitys lopputuloksen kannalta.

sisallontuotanto-ja-hakukonenakyvyys-7

Haluan tehdä kaiken sisällöntuotannon itse - mitä minun kannattaa ottaa huomioon?

Itse tehtynä sisällöntuotanto vie aikaa ja resursseja liiketoiminnan kehittämiseltä, mutta on mahdollista. Hyvän sisällöntuotannon tunnistaa muutamista seikoista, alla listattuna muutamia.

Hyvällä otsikolla herätät asiakkaasi mielenkiinnon sekä löydyt hakukoneista suuremmalla todennäköisyydellä.

Jos potentiaalinen asiakas pääsee sisällön pariin, ohjaa mielenkiintoinen introteksti lukijaa eteenpäin. Introtekstillä kuvaat lyhyesti minkä ongelman kyseinen artikkeli ratkaisee ja lukija päättää onko sisältöjen tiedot hänelle relevantteja.

Hyvin tehty sisältö auttaa jaksamaan tekstin lukemisessa. Jos sisältö ei ole luettavaa, ei asiakas koe yrityksen sisällöntuotantoa arvokkaaksi ja lukeminen loppuu. Hyvin tehty sisältö on kaikki kaikessa ja sen pitää olla mukavaa luettavaa.

Sisällöntuotantoa voidaan rikastaa kuvilla. Sijoittamalla yrityksen tuottaman sisällön väliin kuvia, auttaa se lukijaa keskittymään ja usein myös jatkamaan tekstin lukemista.

Sisällöntuotanto vaatii sen, että sisältö pitää usein käydä läpi moneen kertaan ja varmistaa että se on mahdollisimman luettavissa asiakkaan silmin.

Kaikki muu, kuten hakukoneoptimointi, vie aikaa oppiakseen. Näillä opeilla pääset kuitenkin alkuun ja voit alkaa tuottamaan omaa sisältöä.

Kiinnostuitko ulkoistetusta sisällöntuotannosta? Tutustu sisällöntuotanto.fi valmiisiin sisältöpaketteihin!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.