SurferSEO opas 2024 - saa artikkelisi näkyville Googlessa analytiikan avulla!
Oppaat ja blogit

SurferSEO opas 2024 - saa artikkelisi näkyville Googlessa analytiikan avulla!

SurferSEO on työkalu, joka auttaa analysoimaan avainsanoja sekä kirjoittamaan hakukoneoptimoituja artikkeleita valitsemillasi avainsanoilla. Se vertailee internetissä menestyviä artikkeleita tekoälyn avulla ja luo sinulle pohjan, jonka avulla voit nostaa sisällöntuotantosi seuraavalle tasolle!

Järjestelmä mahdollistaa myös tekoälyn avulla kirjoitetut sisällöt, mutta keskitymme tässä artikkelissa kirjoitetun sisällön tuottamiseen SurferSEO:n avulla.

Lue lisää SurferSEO:sta ja siitä miten se voi auttaa sinua artikkelin teossa.

Haluatko kirjoittaa parempia SEO-artikkeleita? Aloita SurferSEO:n käyttö täältä!

Mikä SurferSEO on?

SurferSEO on selainpohjainen alusta, joka auttaa tekemään hakukoneoptimointia sekä tutkimaan avainsanoja. Surferin järjestelmää kehitetään jatkuvasti ja uudet ominaisuudet auttavat entistä paremmin hakukoneoptimoinnin tekemisessä. Uusimpana ominaisuutena tekoälyn tuottama sisältö.

Surfer toimii kuukausimaksullisella hinnoittelulla, joka pitää sisällään tietyn määrän artikkelipohjia sekä "auditteja". Auditin avulla voit tarkastaa esimerkiksi artikkelin menestyksen tietyllä avainsanalla.

Pääset hyödyntämään artikkelien kirjoittamisen lisäksi Surferin antamia analyysityökaluja verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin kehittämiseen. Grow Flow -ominaisuus antaa sinulle viikottain erilaisia vinkkejä sivustostasi, joita seuraamalla pääset kehittämään hakukoneoptimointia verkosivuillasi.

SurferSeo

Miten voin hyödyntää SurferSEO:n työkaluja artikkelin tekemiseen?

Voit syöttää SurferSEO:n "Content Editor" -työkaluun valitsemiasi avainsanoja, joiden pohjalta saat artikkelipohjan. Surferin järjestelmä käy netistä läpi avainsanoilla menestyneet artikkelit sekä valitsee niistä oleellisimmat asiat artikkelipohjaasi mukaan.

Saat ohjenuoraksi sanojen, otsikoiden, kappaleiden, kuvien sekä avainsanojen määrän, joita sinun tulee syöttää artikkeliin. Mitä paremmin saat sisällön vastaamaan järjestelmän antamia tietoja, sitä optimoidumpi sisältö on valitsemallasi avainsanalla tai avainsanoilla.

Pisteytys kertoo sinulle selkeästi miten hyvin olet hakukoneoptimoinut sisältösi. Mitä lähemmäksi pääset sataa pistettä, sitä laadukkaampaa sisältösi on. Olemme itse testanneet järjestelmää lukuisilla artikkeleilla ja tiedämme sen toimivan erittäin hyvin hakukoneoptimoidun tekstin tuottamisessa. Lue lisää artikkelistamme "Miten myydä enemmän SEO:n avulla?"

Haluatko, että artikkelisi näkyvät Googlessa korkeammilla sijoituksilla? Aloita SurferSEO:n käyttö täältä!

Ohjeet jakautuvat karkeasti kolmeen kategoriaan: Rakenne, otsikot ja avainsanat

Saat selkeästi SurferSEO:n antamasta rakenteesta selville, miten paljon kirjoitustyötä vaaditaan hakukoneoptimoituun artikkeliin. Menestyneet artikkelit valitsemillasi avainsanoilla tulee toteuttaa mahdollisimman tarkasti ohjeita noudattamalla parhaan lopputuloksen saamiseksi.

Järjestelmä pisteyttää eri osioita eri tavoin, joten voit saada korkean pistemäärän pelkästään oikeanlaisilla otsikoilla. Parempaan ja monipuolisempaan artikkeliin vaaditaan kuitenkin jo monen eri asian huomioon ottamista.

Surferia käytämällä onnistut hakukoneoptimoinnissa, sillä se hoituu samaan aikaan kirjoittaessasi artikkelia ja pisteytys pitää siitä huolen. Voit lopuksi tarkistaa sisältösi ja päivittää sinne erilaisia otsikoita sekä avainsanoja parantaaksesi pisteitäsi.

Rakenne

Rakenne on erittäin tärkeässä roolissa sisältöjä kirjoittaessasi, sillä se asettaa raamit artikkelin laajuudelle. Sisältöä on vaikeaa kirjoittaa sujuvasti luettavaksi, mikäli se pitää sisällään epäjohdonmukaisen määrän otsikoita suhteessa kappaleiden määrään.

Pisteiden määrä alkaa nousta pikkuhiljaa, mitä lähemmäksi pääset suositeltua rakennetta artikkelillasi. Huomaat kirjoittaessa, että jotkin osiot eivät merkitse pisteiden puolesta yhtä merkittävästi, joten kannattaa käyttää omaa harkintakykyä kirjoittaessaan sisältöä SurferSEO:n avulla.

Otsikot

Otsikot ovat olennainen osa mitä tahansa tekemääsi sisältöä verkkosivuilla, mutta artikkeleissa niiden merkitys korostuu. Sopiva määrä sisältöä vaatii oikean määrän otsikoita pysyäkseen luettavana.

Otsikoihin tulee sisällyttää oikeita avainsanoja, kun halutaan sisältö hakukoneoptimoiduksi. Saavutat parhaat tulokset hakukoneoptimoinnissa, kun sisällytät avainsanan artikkelin otsikkoon sekä mahdollisimman lähelle leipätekstiin otsikon jälkeen.

Avainsanat

Ilman oikeita avainsanoja ei sisältöä voida sanoa hakukoneoptimoiduksi. Artikkelin tulee sisältää tietty määrä valittuja avainsanoja ja SurferSEO auttaa sinua vaikeimmassa työssä, eli kertomalla mitkä sanat ja kuinka monta kertaa, ne tulee sisällyttää artikkeliin.

Mikäli mahdollista, niin kaikkia SurferSEO:n antamia avainsanoja tulee käyttää vähintään kerran ja sitä enemmän, mitä saat ohjeeksi saamasi pohjan perusteella. Muista varoa avainsanojen liiallista käyttöä, sillä ohjelma rankaisee siitä antamalla sinulle huonommat pisteet. Hakukoneet toimivat samalla tavalla ja mikäli toistat ainoastaan samaa sanaa, ei sisältö silloin saavuta hyviä sijoituksia hakutuloksissa.

Lue lisää artikkelistamme "Google näkyvyys ilmaiseksi - 5 hyvää vinkkiä"

SurferSEO-1

Miten SurferSEO osaa rakentaa sisällön?

Järjestelmä etsii valitsemallasi avainsanalla menestyneet artikkelit sekä valitsee sinulle niistä optimaalisimmat algoritminsa perusteella. Näet miten hyvin valitsemasi sisällöt täsmäävät avainsanoihisi, miten hyvä sivuston auktoriteetti on sekä kuinka paljon sisältöä sivulla on.

Mietit varmasti onko valitsemia sisältöjä pakko käyttää? Ei tietenkään. Voit tarkastella järjestelmän valitsemia sisältöjä ja päättää itse, ovatko ne juuri sinulle sopivia. Jotkut avainsanat voivat menestyä esimerkiksi vierailla kielillä ja mikäli kirjoitat Suomeksi, ei niitä silloin kannata ottaa mukaan sisällön suunnitteluun.

Usein kannattaa kuitenkin luottaa järjestelmän antamiin sisältöihin, sillä ne ovat menestyneet parhaiten valitsemillasi avainsanoilla. Sisältösi voi kuitenkin menestyä, vaikka se ei olisi 100% optimoitu SurferSEO:n mukaan, joten käytä omaa harkintakykyäsi kirjoittaessasi.

SurferSEO-2

Voinko muuttaa SurferSEO:n sisältöä?

Totta kai! Pääset samasta valikosta valitsemaan vertailuun käytetyt sisällöt sekä vaihtamaan esimerkiksi sisältöön sijoitettavia avainsanoja, otsikoiden määriä tai sisällön pituutta. Mikäli et ole täysin varma mitä teet, ei välttämättä kannata koskea pohjan määrityksiin, koska silloin sisältösi ei välttämättä ole yhtä hyvin optimoitu.

Joissain tilanteissa sisällön muuttaminen voi kuitenkin olla välttämätöntä, mikäli tuotat sisältöä vähäisillä resursseilla tai et halua tiettyjä avainsanoja artikkeliisi. Parhaiten menestynyt artikkeli voi olla 10 000 sanaa, mutta haluat kirjoittaa vain 1000 sanan artikkelin, jolloin voi olla tarpeen vähentää sanamäärää.

SurferSEO:n työkaluja voi käyttää hyvin esimerkiksi freelancer kirjoittajia varten. Ulkopuoliset kirjoittajat eivät välttämättä tiedä tarkalleen minkälaista sisältöä tuotat ja silloin voi olla tarpeen määrittää tarkemmin sisältöjä. Voit kertoa lisätietoa, muuttaa pohjassa käytettyjä avainsanoja tai laittaa otsikot valmiiksi kirjoittajalle. Silloin varmistut paremmasta lopputuloksesta!

Nosta artikkelisi näkyvyys SurferSEO:n avulla täältä!

Usein kysytyt kysymykset avainsanoihin liittyen

SurferSEO etsii hakukoneista usein kysyttyjä kysymyksiä, jotka liittyvät avainsanoihisi. Niitä kannattaa hyödyntää sisällössäsi, koska voit päästä hakukoneissa paremmin esille, kun ihmiset hakevat juuri kyseisiä termejä.

Usein kysytyillä kysymyksillä ei välttämättä ole yhtä suuria hakumääriä, kuin valitsemillasi avainsanoilla, mutta niitä on helppo ja kätevä sisällyttää omaan tekstiisi. Hakukoneet voivat niiden avulla tunnistaa sisältösi paremmin ja nouset hakutuloksissa!

Lisätietoa kirjoittajalle

Voit antaa kätevästi lisätietoa kirjoittajalle, mikäli haluat sisällyttää kaikki artikkelin kirjoittamiseen liittyvät asiat samaan paikkaan. Pääset sisällyttämään ohjeisiin esimerkiksi tone of voicen (kirjoitustyylin) tai minkälaiselle lukijalle artikkeleita kirjoitetaan.

Lisätiedot voivat olla tärkeitä, jotta saat varmasti oikeanlaisen lopputuloksen vähäisellä muokkaamisella. Sinä sekä artikkelin kirjoittaja säästätte arvokasta aikaa, jos lopputulokseen päästään nopeammin. Muistiinpanoja voi käyttää myös itselleen, koska jokainen sisältö voi olla erilainen ja kaikkea ei voi muistaa yhdeltä istumalta.

SurferSEO-3

Mitä muita asioita tulee ottaa huomioon artikkelia kirjoittaessa?

SurferSEO antaa sinulle raamit kirjoittamiseen, mutta niitä ei aina kannata täysin seurata. Kaikkia avainsanoja ei välttämättä ole mahdollista sisällyttää tekstiin, eikä tekstiä kirjoiteta ainoastaan hakukoneille. Mitä enemmän ihmiset viettävät aikaa sivuillasi, sitä parempaa sisältö on myös hakukoneiden mielestä.

Yleinen ohje artikkelien kirjoittamisessa on se, että kirjoita aluksi artikkeli lukijalle ja sisällytä avainsanoja vasta tämän jälkeen oikeassa suhteessa. Kukaan ei halua lukea robotin kirjoittamaa tekstiä, eikä se hyödytä verkkosivustosi liikennettä.

Lisäksi SurferSEO ei osaa ottaa kantaa kaikkiin asioihin, joten kannattaa pitää mielessä ainakin muutamia hakukoneoptimointiin liittyviä seikkoja saamasi pohjan lisäksi.

Sisällön arvo

Mitä arvoa sisältösi tuo lukijalle? Älä kirjoita sisältöä pelkästään avainsanojen ja verkossa menestymisen takia, sillä se ei tuo sinulle parasta mahdollista lopputulosta. Mitä parempaa arvoa sisältösi antaa, sitä todennäköisempää sen suosittelu ja kuluttaminen on ja sitä kautta nouset hakukoneiden tuloksissa luonnollisesti.

Hyvää sisältöä halutaan jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai ystävien kesken. Mitä useammin sisältöä jaetaan, sitä korkeammalle se sijoittuu hakutuloksissa. Hakutulokset eivät tietenkään ole kaikki kaikessa, koska jos joku saa sisällöstäsi oikeanlaista arvoa, voit saada siitä itsellesi myös uuden asiakkaan.

Helpota eri tavalla lukevien selailua

Lukijoita on usein kahdenlaisia: selaajia ja tarkkoja lukijoita. Selaajat katsovat useimmiten kuvia sekä lukevat otsikot ja etenevät sisällössä nopeasti eteenpäin. Tarkemmat lukijat ovat usein kiinnostuneita kaikesta sisällöstä ja katsovat niitä tarkkaan etsiessään tietoa.

Kannattaa sisällyttää erilaisia elementtejä tekstin ohelle, kuten kuvia, tummennuksia, otsikoita, linkkejä tai kursivoitua tekstiä. Teksti pysyy näin mielenkiintoisena sekä tarkemmalle lukijalle että selaajalle.

Kuvien optimointi

SurferSEO kertoo kuvien määrän, mutta se ei kerro sitä, mitä kuville tulisi tehdä. Kuvien tulee olla oikeanlaisia ja niiden tulee sopia artikkelin sisältöön sekä sivustosi yleisilmeeseen. Liian suuret kuvat voivat myös hidastaa sivustoasi, joten kannattaa optimoida niiden koko mahdollisimman pieneksi.

Kuville tulee myös asettaa ALT-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit, jotka tulevat esille mikäli kuva ei lataudu tai sivustoa käytetään näytönlukuohjelmalla. Kuvien vaihtoehtoiset tekstit ovat tärkeitä myös hakukoneiden osalta, sillä hakukoneet pitävät saavutettavuudesta.

Sisäiset linkit

Sisäiset linkit ohjaavat lukijaa sekä hakukoneita muille sisällöille, joita sivustollasi on. Ne ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia, eikä niitä kannata jättää huomioimatta. Mitä enemmän sivustollasi on sisältöä, sitä paremmin voit ohjata lukijaa sekä hakukoneita muille sisällöille.

Kun lukija pysyy sivustollasi ja kuluttaa muita sisältöjä, paranee myös sijoituksesi hakukoneissa ja lukija saa enemmän arvoa lukemastaan sisällöstä.

Kiinnostuitko SurferSEO:sta ja sen mahdollisuuksista? Aloita käyttö täältä!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.