Nettisivut pienyritykselle - vinkkejä aloittelijalle
Oppaat ja blogit

Nettisivut pienyritykselle - vinkkejä aloittelijalle

Nettisivut ovat yritykselle kuin käyntikortti ja kustannustehokas tapa kehittää yrityksen markkinointia. Pienyrittäjä, laita siis perusasiat eli nettisivusi kuntoon!

Haussa laajempi artikkeli? Lue artikkelimme laajempi artikkelimme verkkosivujen kehityksestä.

Anna asiakkaidesi löytää sinut ja aloita yrityksen markkinointi nettisivuista

Tänä päivänä näkee paljon esimerkiksi ravintoloita, joiden ainoa näkyvyys internetissä on vain yksinkertainen Facebook sivu ja Wolt tai Foodora. Näiltä pienyrityksiltä puuttuu nettisivut. Vaikka sosiaalisen median kanavat toimivat ja esimerkin kaltaiset palvelut toimivat sinänsä ihan hyvin, yrityksen olisi myös tärkeää löytyä Googlesta. Tämä yleensä vaatii vähintään laskeutumissivu-tyyppiset nettisivut, jotta ihmiset saavat lisätietoja sinusta ja tarinastasi. Hyvä tarina myy parhaiten. Tämä pätee oikeastaan kaikkeen mainontaan.

Mistä asiakkaat etsivät lisätietoja pienyrityksestäsi, jos he näkevät mainoksesi tien varressa? Elämme nykyään todella nopeasti muuttuvassa maailmassa. Jos asiakkaasi ei löydä sinusta ja yrityksestäsi tietoa helposti, voi se olla este asiakkaasi ostolle.

Kotisivut voi tehdä helposti itse tai tilata palveluna yritykseltä, joka on erikoistunut kotisivujen tekemiseen. Vaihtoehtoja on monia. Kannattaakin siis vertailla kustannuksia, paljon omaa aikaa asioiden selvittely vie vs. palveluna ostaminen.

Pienyrittäjä - kasvata liiketoimintaasi markkinoinnilla

Tehokas markkinointi on yrityksen ja yrittäjyyden yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Ilman asiakkaita ei ole bisnestä.

Emme sano, että pienyrityksen nettisivujen rakentaminen olisi prosessiltaan mitenkään sen erikoisempi, kuin suuryrityksellä. Sanomme kuitenkin, että pienyrityksen kannalta on merkittävää saada äänensä kuuluviin, jotta voi kasvattaa markkinaosuuttaan.

Pienyrityksen markkinointi on pienillä resursseilla toki haasteellista. Markkinointi voi olla tuhottoman kallista ja iso markkinointibudjetti syö helposti aloittavan yrityksen kannattavuutta. Suosittelemme kuitenkin, että teet vähintään ne asiat hyvin, mitkä ovat kustannuksiltaan matalia.

Kasvata liiketoimintaasi markkinoinnilla - kuvituskuva

Nettisivut on hinnaltaan melko kustannustehokas markkinointikeino, vertasitpa sitä sitten mihin tahansa muuhun markkinointiin. Mainonta eri medioissa maksaa helposti tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja. Hakukoneoptimoidut nettisivut starttaat jo muutamalla satasella. Hyödynnä niiden potentiaali!

Tässä blogiartikkelissa voit tutustua nettisivujen rakentamisen perusasioihin. Tässä on kelpo vinkkejä nettisivujen rakentamiseen aloittelijalle ja erityisesti pienyrittäjille tai mikroyrittäjälle, joka hakee oikeaa suuntaa tekemiselle. Nettisivut pienyritykselle - vinkkejä aloittelijalle.

Miten teen kotisivut? Suunnittelusta toteutukseen.

Nettisivujen teko kannattaa aloittaa suunnittelemalla mitä kaikkea sivustolle haluaa. Kannattaa etukäteen miettiä mikä nettisivun tavoitteena on ja millainen lopputulos tulisi olla. Jo tässä vaiheessa kannattaa miettiä, halutaanko tilata palvelu ammattilaiselta vai tehdäänkö nettisivut itse.

Mikäli kokemusta aiheesta ei ole, voi nettisivujen teko viedä tuhottomasti aikaa. Vaihtoehtoisesti lopputuloksesta voi tulla köykäinen ja tynkä, jos idean toteuttamiseen ole riittävästi aikaa tai resursseja. Tästä päätellen, jos sinulla ei ole aikaa tai osaamista, kannattaa valita ammattilainen. Muuten voit olla oman elämäsi tee-se-itse- kotisivujen rakentaja!

Nettisivut kannattaa suunnitella hyvin. Ensiksi tulee määritellä tavoitteet, joita haluat saavuttaa. Oli ne sitten uudet asiakkaat, tuotteiden myynti, opetus, palvelujesi myynti tai jokin muu tarkoitus. Seuraavaksi tulee määrittää kohderyhmä, eli kenelle sivustosi on suunnattu. Kun kohderyhmä on selvillä, voidaan alkaa suunnittelemaan kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.

On myös tärkeää kertoa itsestäsi ja siitä mitä tarjoat asiakkaillesi mitä kilpailijat eivät voi tarjota. Start with why! Miksi asiakkaat ottaisivat juuri sinuun yhteyttä?

Nettisivujen teko - kuvituskuva

Keskity nettisivujen sisältöön

Seuraavaksi voidaan suunnitella nettisivujen sisältöä. Kiinnostava sisältö on kaiken a ja o, sillä ihmiset viettävät nykyään todella vähän aikaa sivustoilla, jos ei ole heti jotain mihin tarrata.

Kuvat tai animaatiot ovat hyvä startti etusivulle. Tämä herättää asiakkaan kiinnostuksen jatkaa eteenpäin sivustolla. Lisäksi kannattaa selkeästi kertoa mitä kaikkea tarjoat, miksi heidän kannattaisi ostaa palvelunsa sinulta? Kannattaa myös miettiä mitä kautta haluat, että asiakkaat ottavat sinuun yhteyden, oli se sitten sähköposti, puhelin, chat tai yhteydenottolomake.

Selkeät otsikoinnit ja sisällöt tuovat asiat helpommin ymmärrettäväksi.

Sisällöntuotanto on pitkäjänteistä työtä. Sinun ja pienyrityksesi tarina kehittyy ajan myötä, kun vastoinkäymisiä ja asiakaskohtaamisia tulee vastaan. Hyvä tapa rakentaa nettisivua vahvemmaksi on yritysblogi. Se on hyvä tapa myös työstää ajatuksia siitä, mihin sinun pienyrityksesi bisnes on menossa. Perussisällöt kannattaa kuitenkin laittaa jo heti alkuun kuntoon, joten ne kannattaa suunnitella jo heti ennen nettisivun julkaisua. Blogi on helppo lisätä sivuille jälkikäteen.

Nettisivun ulkoasuun sekä sivuston helppokäyttöisyyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Kun asiakas saapuu sivullesi, mitä haluat hänen tekevän? Haluatko, että asiakas lukee ensiksi tietoa yrityksestäsi vai menevän heti ostoksille?

Millaisen fiiliksen haluat tarjota asiakkaalle ja miten helposti asiat ovat löydettävissä. Kun nämä kaikki ovat selvillä, on sinun helppo tehdä kotisivut tai antaa materiaali ammattilaisen käyttöön ja ostaa sivuston teko palveluna.

Keskity nettisivujen sisältöön - kuvituskuva

Nettisivut on suunniteltu - toteuta!

Kun suunnitelma nettisivuista on valmis ja on päätetty miten nettisivut rakennetaan, niin sitten aletaan vain hommiin.

Nettisivuja tehdään käytännössä HTML merkintäkielellä, CSS tai JavaScript koodilla. Periaatteessa mikäli osaamista löytyy, voisit tehdä kotisivusi suoraan Notepad-tiedostolle ja sen jälkeen ladata tiedoston palvelimelle internetiin. Kuitenkin jo pitkään on ollut olemassa nettisivupalveluita, jotka antavat sinulle valmiit työkalut sivuston rakentamiseen. Suosittelemmekin valmiin ratkaisun käyttöä, ellet ole rakentamassa omaa web-pohjaista sovellusta aivan uniikilla idealla ja käyttötarkoituksella.

Lyhyt lista eri nettisivupalveluista ja vaihtoehdoista                

Jo kymmenien vuosien ajan suurin osa nettisivuista on tehty julkaisujärjestelmillä, joiden kautta saat kätevästi monet muutkin palvelut käyttöösi valmiilla työkaluilla. Saat käyttöösi esim. maksunvälityspalvelut, domainin tai kävijäseurannan. Listataan alle muutamia julkaisujärjestelmiä:

WIX - “The Leader in Website Creation”

  • WIX julkaisujärjestelmä on helppokäyttöinen ja sen saa nopeasti käyttöön. Järjestelmä tarjoaa käyttäjilleen porrastetun hinnaston ja rakennuspalikoita saa sitä mukaan mitä enemmän haluaa käyttää. WIX järjestelmällä on helppo lähteä kehittämään liiketoimintaa edullisilla kustannuksilla. Ensiaskeleet voi jopa aloittaa ilmaiseksi. WIX on monessa eri yhteydessä noteerattu kustannustehokkaimmaksi julkaisujärjestelmäksi kilpailijoihinsa nähden.

Wordpress - "Welcome to the most popular website builder"

  • Avoimeen lähdekoodiin perustuva Wordpress tarjoaa monipuoliset lisäosat järjestelmään millä voi kustomoida haluamansa näköiseksi sivustot. Wordpress on ollut jo pitkään ja on tälläkin hetkellä maailman suosituin kotisivujen julkaisujärjestelmä ja yli puolet kotisivuista on julkaistu sillä.

Drupal - "Open Source CMS"

  • Drupal on alun perin luotu foorumijärjestelmäksi, mutta kehittynyt paljon pidemmälle. Ohjelmisto on luotu PHP-ohjelmointikielellä, ja sen toimintaperiaatekin on vähän erilainen muihin sisällönhallintajärjestelmiin verrattuna. Drupal käsittelee tietoa ns. solmuina, millä on tiettyjä ominaisuuksia kuten otsikko ja sisältö.  Lisäosia Drupalissa on saatavilla kymmeniä tuhansia kappaleita sekä avoin lähdekoodi takaa taitavalle koodaajalle omanlaiset sivut.

Optimizely (Entiseltä nimeltään Episerver) - "Unlock digital potential"

  • Episerver fuusioitui vuonna 2020 Optimizelyn kanssa. Optimizely on yli 9000 yrityksen käyttämä julkaisujärjestelmä, joka takaakin optimoimaan sivustot mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Heidän ohjelmistoissaan on mahdollista tehdä A/B testauksia kotisivuille erittäin ketterästi, mikä mahdollistaa erilaisten nappien värien testaamisen tai sijoittelun. Jokaisella sivukäynnillä voi personoida sivuston parempaan suuntaan.

Liana Technologies (Entiseltä nimeltään Sivuviidakko)

  • LianaCMS mahdollistaa monenlaisen sisällönjulkaisemisen yhdellä kertaa moneen eri kanavaan ja laitteeseen. Sisältö sekä sivustot optimoituu kaikille eri laitteille yhdellä kertaa automaattisesti. Liana CMS voit luoda kampanjoille omia kohdennettuja laskeutumissivustoja ja optimoida käyttäjien polun juuri haluamallasi tavalla. Saavutettavuuteen on kiinnitetty huomioita ja yrityksen asiantuntijat ovat käytettävissä suuremmissa integraatioprojekteissa.

Millaiset on hyvät nettisivut ja mitä ne tavallisesti sisältävät?

Kuten aiemmin todettu, nettisivut ovat kuin yrityksen käyntikortti. Ajatellaanpa nettisivuja siis kuten käyntikorttia. Ensiarvoisen tärkeää on jäädä verkkosivuilla vierailevien ihmisen mieleen ja saada heidät ottamaan yhteyttä. Näin ollen myös yhteystietojen ja eri yhteydenottotapojen on tärkeää olla helposti löydettävissä.

Hyvällä nettisivuilla on selkeästi kerrottu mitä palveluita tai tuotteita myyt. Ihmiset haluavat löytää etsimänsä tiedon nopeasti, joten hyvin rakennettu nettisivu takaa sinulle enemmän yhteydenottoja ja jopa myyntiä. Yhteydenottoa helpottavat painikkeet, lomakkeet tai vaikkapa nykyaikana yleinen chat-työkalu voi olla hyvin merkittävä tekijä pienyrityksesi liiketoiminnalle.

Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti - kuvitukuva

Nettisivua työstettäessä kannattaa pitää mielessä suunnitelmasi mukainen nettisivun päätarkoitus. Myytkö jotain tuotteita tai palveluja vai onko sivusto lähinnä vain informatiivinen? Onko tärkeintä kerätä yhteystietoja ja yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta?

On myös tärkeää ajatella, miten haluat, että asiakkaan polku jatkuu nettisivuilta. Varaako hän suoraan ajan nettisivulta tapaamiseen kanssasi vai ostaako hän tuotteet suoraan nettisivujesi valmiista verkkokaupasta. Verkkokauppa on toki erillinen asiakokonaisuus nettisivuihin nähden, mutta ne voi liittää helposti yhteen, mikäli idea on tarpeeksi simppeli. Mikäli nettisivun tarkoitus on olla vain informatiivinen, niin sitten ei tarvitse rakentaa verkkokauppaa tai miettiä sen kummemmin asiakkaiden konvertoitumista sivustoltasi myyntiputkeen.

Lue artikkelimme verkkokaupan markkinoinnista, mikäli sinulla on sellainen tai suunnittelet sellaisen perustamista.

Huomioi oma brändi nettisivuillasi

Pääasia nettisivuissa on kuitenkin, kaikki eri nettisivujen käyttötarkoitukset huomioiden on se, että sivusto on helppokäyttöinen ja edustaa sinun toimintasi arvoja parhaalla tavalla. Helppokäyttöisyyden lisäksi sinun kannattaakin siis huomioida, että sivustosi on sinun brändisi mukainen. Esimerkiksi vakiintuneilla yrityksillä on usein oma brändiohje ja tarkat värikoodit sekä ohjeet logojen käyttöön eri alustoilla. Yksinkertaisen brändiohjeen laatiminen voi jopa helpottaa myös sinun pienyritystäsi erottumaan massasta. Valtaosa Suomen yrityksistä kuitenkin on pieniä yrityksiä.

Nettisivun brändi - kuvituskuva

Käyttäjäkokemus on erittäin tärkeää ja siihen kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Yksityiskohdilla on merkitystä ja sillä, miten asiat ilmaistaan tai vaikkapa missä painikkeet ovat. Pienikin asia voi vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan yrityksestäsi, pelkästään sen perusteella miten ammattimainen sivusto on.

Mikäli asiakas ei vaikka näe lukea myyntitekstejäsi tai hänen on vaikea navigoida sivustolla, jää asiakkaan yhteydenotto, todennäköisesti tekemättä kokonaan. Kun asiakas on lähtenyt pois nettisivultasi, peli on siinä kohtaa menetetty, jos hän ei jättänyt yhteystietojaan vaikka niin olisit toivonut.

Sivusto tulee tehdä myös nopeus silmällä pitäen. Hitaasti latautuvat sivustot voivat saada asiakkaan poistumaan sivuiltasi ja menemään kilpailijan luokse. Esimerkiksi joissain julkaisujärjestelmissä sivustot rakentuvat liian monimutkaisella koodikielellä ja nettisivun tiedosto kasvaa suureksi. Suuri tiedosto hidastaa nettisivua ja aiheuttaa pitkän latausajan. Sama pätee animaatioihin, kuviin tai videoihin, jotka toki ovat näyttäviä – mutta niitä täytyy käyttää harkiten.

Mitä hyötyä on hienosta animaatiosta, jos nettisivu lagaa niin paljon, että homma ei enää palvele nettisivun pääasiallista tarkoitusta?

Tuskin haluat, että ihmiset katsovat vain hienoja animaatioita nettisivuillasi, jos toiveena on, että asiakas ottaa sinuun myös yhteyttä. Nopeus on tärkeä myös hakukoneoptimointia ajatellen. Hakukoneita työstävät ”robotit” antavat hitaille sivustoille huonot pisteet, minkä seurauksena et välttämättä näy Googlen etusivulla. Nopeus täytyy huomioida myös puhelinversiossa.

Nettisivujen suunnittelu - kuvituskuva

Optimoi nettisivu eri laitteille

Nettisivujen puhelin- ja tablettiversioissa tulee huomioida monta muutakin asiaa. Et välttämättä saa sivustoa näyttämään aivan samalta mitä työpöytänäkymässä. Tilaa on yksinkertaisesti vähemmän. Sivujen täytyy skaalautua eri näyttöpinnoille sopivaksi, jotta kaikki edellä mainittu toteutuu myös muilla laitteilla kuin tietokoneella. Tätä sanotaan nettisivujen responsiivisuudeksi.

Kun oiminnallisuudet on Sisällöntuottamista suositellaan sen vuoksi, että kirjoittamalla artikkeleita tai blogeja eri aiheista löytyy sivusi silloin hakukoneista. Tämä blogiartikkeli on hyvä esimerkki siitä. Olet etsinyt tietoa nettisivujen perustamisesta ja päädyit palvelutarjontaamme. Voit helposti löytää sivustolta palveluitamme ja valjastaa niitä yritystoimintasi käyttöön.

Seuraavaksi on aika valita domain- ja hostauspalvelut.

Miten valita oikea domain ja hostauspalvelut nettisivulle?

Domain on www-sivusi verkkotunnus, jonka kautta asiakkaasi löytävät nettisivusi. Nettisivusi verkkotunnus on sinun omaisuuttasi ja samanlaisia voi olla käytössä vain yksi kappale. Tavallisesti domainit ovat suomessa .fi verkkotunnuksia. Muita yleisiä verkkotunnuspäätteitä ovat .com, .net ja .org päätteiset verkkotunnukset. Verkkotunnus yhdistetään nettisivuusi nimipalveluilla, eli DNS-palvelun avulla webhotellissasi. Webhotelli tai hostauspalvelu on palvelu jonka kautta verkkosivujen ylläpito hoituu helposti ilman, että sinun tarvitsee itse tietää palvelimen pystytyksestä tai monesta muustakaan asiasta mitään.

Domainvälittäjiä ja hostauspalveluihin löytyy Suomesta monia eri palveluntarjoajaa. Nämä luonnollisesti myyvät palvelujaan eri hinnoin ja ehdoin. Mutta karkea esimerkki domainin hinnasta on esim. 9 € per vuosi ja web-hotelli halvimmillaan 2,95 € / kuukaudessa. Voit tutustua muutamaan eri vaihtoehtoon seuraavassa listassa.

5 luotettavaa Suomalaista domainvälittäjää ja hostauspalvelua:

Zoner - "Yrittäjän tuki netissä"

  • Zoner on yksi suomen suosituimmista hosting palveluista, yli 17 000 asiakasta ja tutkitusti suomen nopeimmat palvelimet ja Wordpress hostaukseen erikoistuneita palveluita.

Hostaan - "Yrityksesi arvoinen pilvipalvelu"

  • Todella luotettava ja laadukas hostingpalvelu, joka tarjoaa palveluita moniin eri tarpeisiin. Hinnoittelu on edullinen ja pakettia voi päivittää helposti suurempaan käyttöön.

Hostingpalvelu - "Kaikki tarvitsemasi kotisivuihin ja sähköpostiin"

  • Nopeaa ja tarkkaa suomenkielistä asiakaspalvelua ja suomessa olevat palvelimet ovat nopeita käyttää, jos sivuilla kävijät ovat pohjoismaissa.

Domainhotelli - "Suomen edullisimmat domainit, fi-verkkotunnus vain 9€/vuosi"

  • Domainhotelli mainostaa sivuillaan, että heiltä saa suomen edullisimmat domainit. Yrityksellämme on kokemusta Domainhotellin käytöstä. Palvelu on toiminut hyvin ja asiakaspalveluun on saanut helposti yhteyden ongelmatilanteissa.

Nettihotelli.fi - "Koti kotisivuillesi"

  • Nettihotelli.fi on edullinen mutta laadukas webhotellipalveluyritys, jonka asiakkaina on tuhansia kotimaisia yrityksiä, julkisyhteisöjä, yhdistyksiä ja yksityishenkilöitä. Nettihotelli.fi:n palveluihin lukeutuu mm. webhotellit, Woo-kotisivukone ja verkkotunnukset.

Listasimme aiemmin myös muutamia eri nettisivujen julkaisujärjestelmiä. Listan ensimmäinen vaihtoehto, WIX tarjoaa myös hostauspalvelun nettisivulle. Tällöin et tarvitse erillistä webhotellia vaan voit yhdistää domainin suoraan WIX-sivustoosi ja palvelu on valmis käyttöön. Ainoa haittapuoli tässä on, että WIX ei tarjoa suomalaisia .fi -verkkotunnuksia, joten ne pitää hankkia ensin niitä välittävältä yritykseltä.

Kun valmiit nettisivusi on yhdistetty domainin kanssa, ei muuta kuin näkyvyys kuntoon! Kerrataan vielä seuraavaksi, miten pääset sinne Googlen etusivulle.

Miten saan nettisivut näkyville Googleen?

Nettisivut saadaan näkyville indeksoimalla sivusto hakukoneeseen. Käytetään esimerkkinä Googlea, jossa tämä tapahtuu esimerkiksi Google Search Console -työkalulla.

Google Search Console -työkaluun lisätään nettisivun sivustokartta. Kun sivustokartta on lisätty, hakukone löytää sen ja laittaa sen esille hakutuloksiin.

Hakukoneoptimointi on ikään kuin hakutulosten manipulointia. Hakukoneoptimointi, englanniksi Search Engine Optimization, saattaa kuulostaa pelottavalta sanahirviöltä. SEO ei kuitenkaan ole rakettitiedettä. Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston optimointia hakukoneita varten, jotta ne osaavat yhdistää sivustosi käyttäjiin.

Google näkyvyys - kuvituskuva

Hakukoneiden, kuten esimerkiksi Googlen, algoritmit eivät ole julkista tietoa, mutta hakukoneoptimointiin on olemassa parhaita käytänteitä. Käytännössä Googlen hakukoneiden ”robotit” järjestävät hakutuloksia, jotta googlettajat eli internetistä tietoa hakevat ihmiset löytävät juuri sen tiedon, mitä etsivät.

Googlen algoritmi käyvät läpi esimerkiksi nettisivulla kävijöiden käyttäytymistä, kuten sivustolla vierailuaikaa. Mitä kauemmin nettisivullasi kävijä on viettänyt aikaa sivulla, sitä parempi hakutulos on ollut. Tähän vaikuttaa myös sivun nopeus ynnä muut tekniset asiat. Hakukoneet pisteyttävät nettisivuja eri järjestykseen kerätyn datan avulla.

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset koittavat vaikuttaa tähän, eli pääsemään etusivulle. Hyvin hakukoneoptimoidut nettisivut tulevat ensimmäisenä, jos haetaan tietyillä hakusanoilla. Samanlaisia yrityksiä voi olla pilvin pimein, mutta hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on ainoa tapa päästä muiden sivustojen ohi kärkeen.

Hakukoneoptimointi - kuvituskuva

Kotisivujen rakenteella ja sisällöllä on erittäin suuri merkitys hakukoneoptimoinnin kannalta. Otsikot ja väliotsikot pitää sijoittaa oikealla tavalla eikä samaa sisältöä saa toistua liian useasti. Sanat pitää kirjoittaa tietyn muotoiseksi, että ne löytyvät haun tuloksista. Sen vuoksi sisällöntuotanto on erittäin tärkeää sivuston näkyvyyden kannalta.

Mikäli haluat pitää nettisivun simppelinä ”one-pager”-sivuna etkä halua laajentaa sitä, voit kirjoittaa vaikkapa blogitekstejä. Yritysblogin kirjoittaminen on Google-mainontaan nähden erittäin kustannustehokas markkinointikeino.

Usein ajatus yritysblogista on, että ei kukaan mitään blogeja lue. No naulan kantaan! Ei kukaan välttämättä jaksakaan lukea kaikkea kirjoittamaasi sisältöä, mutta blogiin ansiosta sivustosi on Googlen kärjessä ja saat enemmän bisnestä! Se on siis kokeilemisen arvoinen juttu. Eikö vaan?

Hakukoneita on olemassa muutamia ja tunnetuin niistä on tietenkin Google. Muita hakukoneita ovat esimerkiksi Bing, Yahoo! tai Yandex. Sivusto kannattaa indeksoida moneen eri hakukoneeseen, jotta löydyt useammasta paikasta. Netti on myös täynnä erilaisia sivuja missä voi suoraan katsoa mitkä hakusanat menevät yksi yhteen omasi kanssa sekä sivustoja, jotka analysoivat mikä mahtaa olla pielessä oman hakukoneoptimointisi kannalta.

Lue 5 vinkkiä miten saat parannettua Google-näkyvyyttä ilmaiseksi.

Teenkö nettisivut itse vai ulkoistanko?

Kaikki asiat ovat tietenkin opeteltavissa, mutta pitää ottaa huomioon oman työajan arvo ja miten paljon hyötyjä itse tekemisestä saa. Kuten huomaat, monta asiaa tulee ottaa huomioon verkkosivuja tehdessä ja jos sen ostaa palveluna joltain, joka on sitä ennestään tehnyt, tulee asiat helpommin ja nopeammin tehtyä. Asioiden ongelmanratkonta tulee myös olemaan paljon nopeampaa eikä tarvitse murehtia yhdestä suuresta osasta liiketoimintaa.

Itseopiskelu ja tekeminen kasvattaa osaamista, mutta mikäli siitä ei aio tehdä tulevaisuudessa liiketoimintaa, tulee se todennäköisesti olemaan yhtä tyhjän kanssa. Voit harjoitella kymmeniä tunteja asioiden viilaamista ja kehittämistä. Tämän ajan voisit tehdä myyntiä ja kehittää omaa liiketoimintaasi, huomattavasti pienemmällä kustannuksella kuin jos joku muu tekisi sen palveluna sinulle. Suosituksemme on, että annat ammattilaisen hoitaa asian ja keskityt liiketoimintaasi.

Nettisivujen toteutus - kuvituskuva

Meidän kauttamme palveluna tuotettu kotisivu pitää sisällään kaiken yllä mainitun ja ylläpidon jatkuvana palveluna. Hoidamme siis sähköpostipalvelut ja kotisivujen suunnittelun aina hakukoneoptimoinnista käyttäjäkokemuksen miettimiseen. Voimme tarvittaessa myös tuottaa teille sisältöä, mikäli siihen ei löydy aikaa.

Vaihtoehtoja toki löytyy ja palveluntarjoajia on monia. Seuraavaksi käymme lyhyesti yleistä nettisivujen hinnoittelua ja mitä eri vaihtoehtoja markkinalla on.

Nettisivujen hinta

Mikäli osaat tehdä itse, saat nettisivut useiden eri palvelujen kautta muutamalla kympillä kuussa. Paljon nettisivut maksavat ammattilaisen tekemänä? Mikäli katsot eri palveluntarjoajien valikoimaa, hinnat lähtevät pienistä 300-400 euron projekteista ja nousevat vähän laajemmissa projekteissa noin 1000 euroon. Taivas on toki rajana, jos sivustoa kehitetään jatkuvasti.

Mitä enemmän ammattilainen tekee työtä, sitä enemmän nettisivut maksavat. Mikäli haluat nettisivuillesi enemmän toiminnallisuuksia, kuten esimerkiksi painikkeita, lomakkeita tai haluat, että ammattilainen tuottaa sisältöä nettisivuille - se maksaa. Tämän lisäksi kustannuksia ovat käyttämäsi julkaisujärjestelmän kustannukset, web-hotelli ja domainin rekisteröinti.

"Hakukoneoptimoidut nettisivut starttaat jo muutamalla satasella. Hyödynnä niiden potentiaali!"

Totta se on. Voit lyödä ammattilaiselle rahat kouraan ja saat varmasti perushyvät nettisivut. Mitä sen jälkeen? Kuka ylläpitää sivua ja päivittää tietoja tarvittaessa, jos et osaa tehdä sitä itse? Todennäköisesti kulut voivat kasvaa melko suuriksi, kun ammattilaisen työtunteja kertyy ajan mittaan.

Piditkö blogiartikkelista? Kirjoitamme blogit itse ja voimme kirjoittaa sisältöä myös sinulle. Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli kiinnostuit!

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.