Nykyajan markkinointi - 10 uutta keinoa joita et ehkä ole kokeillut!
Oppaat ja blogit

Nykyajan markkinointi - 10 uutta keinoa joita et ehkä ole kokeillut!

Markkinoinnissa korostetaan tänä päivänä hyvin erilaisia asioita kuin aiemmin. Aktiivisessa käytössä ovat esimerkiksi sisältömarkkinointi, vaikuttajamarkkinointi ja hakukonemarkkinointi. Markkinointiviestintä ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole muuttunut vuosien varrella juurikaan, vaan sen keinot ovat muuttuneet ja kehittyneet uudenlaisiksi.

Lue lisää keinosta, joita voit käyttää nykyaikaisessa markkinoinnissa.

1. Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan arvokasta sekä houkuttelevaa sisältöä omalle kohdeyleisölle. Sisällön tarkoituksena on saavuttaa brändin haluttuja tavoitteita, kuten vierailijoita tai uusia seuraajia. Oikeanlaisen sisällön avulla pystyt luomaan brändillesi ja yrityksellesi asiantuntijuutta sekä sitouttamaan asiakkaita. Sisältöjen avulla voidaan myös kasvattaa myyntiä sekä houkutella uusia asiakkaita!

  • Laadukas sisältö
  • Tuota arvokasta ja houkuttelevaa sisältöä, joka tarjoaa hyötyä sekä ratkaisua asiakkaiden tarpeisiin.
  • Kohderyhmän ymmärtäminen
  • Mieti kenelle teet markkinointia ja syvennä ymmärrystä kohdeyleisöstä. Puhuttele asiakasta ja pyri tekemisessäsi vastaamaan heidän ongelmiinsa.
  • Monipuolinen jakelu
  • Hyödynnä markkinoinnissa eri kanavia, kuten sosiaalinen media, sähköpostia sekä yhteistyötä vaikuttajien kanssa, tavoittaaksesi suuremman yleisön.
Miksi vaikuttajamarkkinointi on tehokasta?

2. Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalisen median markkinointi pitää tehdä oikeassa kanavassa ja juuri siellä, missä kohdeyleisösi on. Sisältöjen tuottamiseen kuluu aikaa ja resursseja, joten jos et tavoita oikeaa kohdeyleisöä, et käytä aikaasi parhaalla tavalla.

Luo oikeanlainen strategia sisältöjen tekemiseen ja pysy tietyssä kaavassa. Pidä brändisi värimaailma ja ilme samanlaisena kaikissa kanavissa sekä tuota sisältöä tarpeeksi aktiivisesti. Eri sosiaalisen median kanavilla on omat sääntönsä ja niihin kannattaa perehtyä, kun markkinointia lähtee tekemään järjestelmällisesti.

3. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnissa hyödynnetään vaikuttajia, jotka ovat usein jo tunnettuja sosiaalisen median kasvoja, joilla on laaja seuraajakunta. Heidän kanssaan on hyödyllistä tehdä tuotteen tai palvelun markkinointia valmiiksi rakennetulle yleisölle.

Usein vaikuttajille voidaan lähettää esimerkiksi tuotteita tai tarjota palveluita ja he tekevät sisältöä niistä omille sosiaalisen median tileilleen. Tuotteen tai palvelun mainostamiseen liitetty alekoodi mahdollistaa helpon tavan analysoida vaikuttajan tuloksia.

Tuotteen tai palvelun markkinointia voidaan tehdä tehokkaasti ja usein pienillä riskeillä, mutta valitse vaikuttaja huolellisesti, jos et halua sen vaikuttavan brändiisi negatiivisesti.

Mitä on hakukoneoptimointi - hakukonemarkkinointi? 

4. Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi tuo asiakkaan hakukoneesta sivustollesi. Se on hyvä tapa saada strategista näkyvyyttä ja mitä laadukkaampaa tuottamasi hakukoneoptimoitu sisältö on, sitä todennäköisemmin se vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja johtaa jopa ostopäätöksen tekemiseen.

Asiakkaat etsivät hakukoneista ratkaisuja ongelmiinsa. Mitä paremmin voit vastata sisällölläsi asiakkaan ongelmiin, niin että myös hakukoneet ymmärtävät sivuasi, sitä paremmin saat verkkosivuillesi liikennettä.

Hakukoneoptimoinnissa voidaan tehdä monia eri toimenpiteitä, kuten:

  • Avainsanat ja sisällön optimointi
  • Mieti tarkkaan, millä avainsanoilla haluat löytyä ja mitkä avainsanat liittyvät brändiisi.
  • Sijoita avainsanoja strategisesti otsikkoihin, URL-osoitteisiin ja kuvateksteihin. Optimoi myös sivuston nopeus, mobiiliystävällisyys sekä saavutettavuus.
  • Korkealaatuinen sisältö
  • Tee laadukasta, informatiivista sekä hyödyllistä sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin sekä käyttäjien kysymyksiin.
  • Tarjoamalla arvoa ja ainutlaatuista sisältöä, houkuttelee se kävijöitä sivuillesi ja he viettävät enemmän aikaa sisältöä lukiessaan. Tämä auttaa parantamaan verkkosivustosi sijoitusta hakukoneissa.
  • Linkkien ja käyttäjäkokemuksen parantaminen
  • Rakenna laadukkaita ulkoisia sekä sisäisiä linkkejä sivustollesi. Ulkoiset linkit kertovat hakukoneille sivustosi olevan luotettu ja arvostettu.
  • Sisäiset linkit taas parantavat käyttäjäkokemusta, sivuston helppokäyttöisyyttä ja nostavat vierailuaikaa.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista.

Markkinointi sähköpostin avulla, yrityksen markkinointi.

5. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, jossa potentiaalisille tai nykyisille asiakkaille lähetetään viestejä heidän sähköposteihinsa. Sähköpostimarkkinointi toteutetaan yleensä niin, että erilaisia viestejä testataan, niiden tuloksia seurataan ja viestejä parannetaan niin kauan, että saadaan haluttu lopputulos, esimerkiksi vastausviesti tai tapaaminen.

Sähköpostimarkkinointia voidaan hyödyntää myös asiakaspalveluprosesseissa, asiakastyytyväisyyden mittaamisessa ja onboarding-prosessissa, parantamaan asiakaskokemusta. Tämä prosessi voidaan automatisoida hyvinkin pitkälle, mutta se vaatii huolellista suunnittelua ja testaamista, jotta saadaan hyviä tuloksia.

6. Videomarkkinointi

Ihmisiä pyritään jatkuvasti tavoittamaan erilaisen informaation ja markkinoinnin avulla. Mitä paremmin pystyt herättämään asiakkaiden huomion ja ylläpitämään sitä, voit onnistua saavuttamaan tavoitteesi.

Hyvin tehdyillä videoilla päästään kiinnittämään huomiota sekä pitämään asiakas sitoutuneena sisältöön. Videoita voidaan käyttää esimerkiksi verkkosivuilla tai maksetuissa mainoksissa.

Voit käyttää ison osan mainonnan resursseistasi sellaisille henkilöille, jotka ovat katsoneet esimerkiksi videosi loppuun asti. He ovat todennäköisempiä asiakkaita, kuin he, jotka ainoastaan nopeasti vilkaisevat videoitasi.

Markkinointiin arvoa yrityksen chatbotin kautta

7. Videochatbot

Videochatbot on nykyaikainen tapa vastata asiakkaiden kysymyksiin suoraan verkkosivuillasi. Se on yksi markkinointikeino yrityksen valikoimassa, jolla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemukseen hänen vieraillessaan sivuillasi.

Voit antaa videochatbotin avulla myös asiakkaalle mielenkiintoisen tavan vastata sinulle esimerkiksi itse tekemällään videolla. Asiakas voi vaikka ottaa tuotteesta videon ja antaa asiakaspalautetta suoraan videolla.

Lue lisää videochatbot -mainonnasta.

8. Käyttäjien tekemä sisältö (UGC)

Käyttäjien tekemällä sisällöllä voidaan viitata mihin tahansa verkkosisältöön - kuten videoihin tai blogikirjoituksiin. Käyttäjien tekemä sisältö on lähestyttävämpää ja voi tuntua olevan osa muiden käyttäjien normaalia uutisvirtaa.

Yritys voi lähettää tuotteitaan esimerkiksi yhteistyökumppanille markkinoinnin toimenpiteitä varten sekä videon tuottamista varten. Vaikuttaja voi saada markkinointiin hyödynnetyt tavarat joko palkkioksi tai vaihtoehtoisesti ne lähetetään takaisin yritykselle kampanjan päättyessä. Se kuinka hyvin markkinointiviestinnän välineenä käyttäjän tekemä sisältö toimii, riippuu täysin vaikuttajasta.

Vaikuttajan tekemää sisältöä voidaan toki käyttää myös maksetun mainonnan tukena, jolloin saat enemmän hyötyä irti vaikuttajan tekemästä materiaalista.

Luottamus ja aitous

Käyttäjien luoma sisältö on arvokas markkinoinnin keino, koska yritykset voivat lisätä sen avulla luottamusta tuotteisiinsa. Kuluttajat luottavat muiden kuluttajien tekemiin suosituksiin ja kokemuksiin yrityksen markkinoinnin sijaan.

Sitoutuminen ja yhteisöllisyys

Käyttäjien luoman sisällön avulla yritys kannustaa kuluttajia sitoutumaan ja osallistumaan brändiin. Kuluttajien luomat sisällöt edistävät yhteisöllisyyttä ja vahvistavat asiakassuhteita.

Brändin näkyvyys ja vaikuttavuus

Sosiaalisen median kanavilla jaettu sisältö tulee lisäämään brändin näkyvyyttä ja levittää brändiviestintää laajemmalle yleisölle. Kuluttajien tekemä sisältö toimii yrityksen sosiaalisen todisteen muotona, joka voi houkutella uusia asiakkaita ja sitouttaa nykyisiä paremmin.

Asiakkaiden tarpeiden huomiointi - Kohdennettu markkinointi

9. Kohdennettu mainonta

Kun mainoskampanja on räätälöity kohdeyleisölle sopivaksi, se parantaa mainonnan tuottoa. Muista aina ennen kampanjoiden tekoa käyttää aikaa kohderyhmän määrittelyyn. On tärkeää ajatella asiakkaan silmin, mitä he haluavat tai tarvitsevat, mitä kipupisteitä heillä on ja miten niitä voidaan helpottaa.

  • Kohderyhmän määrittely
  • Selvitä tarkasti mitä yritys haluaa ja mikä on kohdeyleisösi. Mitkä ovat käyttäjien demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet, käyttäytymismallit sekä tarpeet, joiden avulla luodaan kohderyhmäprofiili.
  • Voit hyödyntää tässä myös ostajapersoonia.
  • Kohdentamisen välineet
  • Kohdentamisen välineitä ovat sosiaalisen median mainonta, retargetointi, kohdistetut mainosverkostot tai hakukonemainonta. Asiakkaat voidaan kategorisoida niiden tietojen perusteella.
  • Viestin räätälöinti asiakkaalle
  • Kun puhutaan asiakkaan kieltä, voidaan sitä kautta vaikuttaa lähestyttävämmältä. Personoi kohdennetun mainonnan keinona sisältöä ja tarjoa houkuttelevia viestejä.
Mitä hyötyä markkinoinnin automaatiosta on?

10. Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio on markkinoinnin keino, jossa käytetään paljon erilaisia ohjelmistoja. Markkinoinnin eri toimenpiteet voidaan automatisoida tehokkaaksi ja skaalautuvaksi erilaisten ohjelmistojen avulla. Esimerkiksi sähköpostien jatkuva lähettäminen tai sosiaalisen median päivittäminen yksitellen voidaan unohtaa ja säästää aikaa niiden osalta markkinoinnin automaation avulla.

Tämän lisäksi markkinoinnin automaatiossa kerätään käyttäjädataa ja voidaan personoida markkinointiviestejä sekä tarjouksia ja vastata niiden avulla yksilöllisiin tarpeisiin sekä mieltymyksiin.

Prosessien automatisointi

Yrityksen toistuvia markkinoinnin tehtäviä voidaan automatisoida ja tämän avulla työntekijöiden työaikaa voidaan hyödyntää tehokkaammin. Miten prosessien automatisointi sitten onnistuu?

Markkinoinnissa käytettyjä toimenpiteitä, kuten sähköpostin lähettämistä, sosiaalisen median päivityksiä sekä kampanjoiden hallintaa voidaan toteuttaa erilaisten järjestelmien avulla ja yrityksen resursseja hyödyntää näin paremmin itse työn tekemiseen.

Käyttäjäseuranta ja personointi

Markkinointi kerää jatkuvasti tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä. Tämän perusteella voidaan kerätä tietoja käyttäjistä ja personoida markkinointiviestintää, jotta se vastaa asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita.

Markkinoinnilla saadaan aikaan enemmän tuloksia, mikäli muiden asiakkaiden tietoja sekä käyttäytymistä seurataan ja tämän pohjalta räätälöidään viestejä. Tämä prosessi vie huomattavan määrän aikaa ilman markkinoinnin automaatiota.

Lead-nurturing ja myynnin tukeminen

Markkinoinnin avulla olemassa olevia asiakkaita saadaan ostamaan enemmän sekä potentiaaliset asiakkaat käännytettyä kiinnostuneesta aina uusiksi asiakkaiksi. Esimerkiksi uutiskirjeen avulla kerätyt yhteystiedot voidaan laittaa myyntiputkeen, jossa asiakkaille lähetetään uusia sähköposteja tietyn ajan kuluessa.

Sisällysluettelo

Asiakastarinat

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Oppaat

Tutustu myös näihin oppaisiin

Ajankohtaista

Muut ajankohtaiset

Blogisisällöt

Tutustu myös näihin sisältöihin

No items found.

Haluatko onnistua markkinoinnissa?

Me autamme sinua onnistumaan ja kasvattamaan arvoasi verkossa.

Ota yhteys asiantuntijoihimme! 👇

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Yhteyshenkilömme uusille asiakkaille:
Joonas

Yleiset tiedustelut ja asiakastuki oman yhteyshenkilön kautta tai help@yipi.fi.

Vastaamme yhteydenottoosi pääsääntöisesti heti seuraavana työpäivänä.